본 연구는 동작구 국공립 보육시설과 민간 보육시설을 이용하는 학부모들을 대상으로 무상보육에 관련된 태도와 의식에 대해 조사해보고, 현재 시행중인 영유아 무상육정책의 향후 시행될 보육정책에 대한 개선방향을 제시하였다. 첫째, 보육시설 이용학부모의 절대 다수가 보육시설 이용과 보육시간에 만족하였고, 교사 당 보육아동 비율에서 보통보다 약간 높은 만족도를 보여, 교사당 보육아동 비율은 개선할 필요성이 있었다. 영유아 무상보육의 필요성에 대해 학부모가 3/4이상이 동의하고 있었고, 국공립보육시설 재원부모들의 부담보육료 만족도가 상대적으로 높았다. 둘째, 적정 월평균 보육료에 대하여 무상, 15-20만원, 20-25만원의 순을 보였으며, 301-400만원 소득집단, 대학원 이상 집단, 국공립 이용 학부모의 무상보육에 대한 요구가 높았다. 시간연장 보육료에 대하여는 시간당 3500원이 가장 많았고, 특별활동비의 적정액은 3-5만원이 가장 많았고, 현장학습비 적정액은 1-2만원이 과반을 차지하였으며, 적정 재료비와 차량운영비는 2만원이 조금 넘는 수준이었다. 셋째, 만5세 누리과정 무상보육에 대하여 만족성향이 상당히 높았고, 아이사랑카드를 통한 보육료 지불방식에 대하여도 만족수준이 높았고, 현금지급 방식에 비해서도 아이사랑카드 지원방식에 대한 선호가 더 높았다. 현행 무상보육제도의 문제점으로는 보육료지원의 비현실성이 가장 높게 지적되었고, 고연령 보육지원 미비가 뒤를 이었다. 넷째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었고, 국공립어린이집에 준하는 지원과 의무가 부과되는 공공형 어린이집의 도입에 대하여는 필요성 인식에 비해 보육료를 학부모와 협의하여 결정하는 자율형 어린이집에 대한 필요성은 이의 절반수준에 머물렀다. 다섯째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대산 선호도 있었다. 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하였고, 보육료 외 추가부담에 대한 무상지원도 필요하다는 인식이 과반에 이르렀으며, 소득수준에 따른 보육비용 차등지원에 다수가 찬성하고 있었다. 여섯째, 만 0-2세아의 경우 보육시설 미이용시 양육수당을 지급에 동의의견이 높았고, 어머니의 취업여부에 따라 지원시간의 차등을 두는 것에 대하여는 도 동의하는 의견이 많았다. 만3-4세 누리과정의 무상보육에 대하여 대다수가 찬성하는 의견을 보였다. 이상의 연구결과에 따른 시사점을 제시하였다. 첫째, 교사당 보육아동 비율을 개선하기 위하여 교사들의 충원과 전문성의 확보가 이루어질 필요성이 있었고, 보육료 지원을 현실화할 필요성이 있었다. 셋째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었으며, 자율형 어린이집보다는 공공형 어린이집의 도입에 대한 선호가 높아 공공형 어린이집의 중심의 확충방안을 제시하였다. 넷째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대한 선호도에 있어 소수이기는 하지만 보육시간 서비스의 다양화의 필요성이 있었다. 다섯째, 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하고 있어 소득계층에 따른 차별적 지원과 영아, 장애아, 다자녀 가족 등 아동요인에 따른 차별적 지원, 그리고 부모의 취업, ...
본 연구는 동작구 국공립 보육시설과 민간 보육시설을 이용하는 학부모들을 대상으로 무상보육에 관련된 태도와 의식에 대해 조사해보고, 현재 시행중인 영유아 무상육정책의 향후 시행될 보육정책에 대한 개선방향을 제시하였다. 첫째, 보육시설 이용학부모의 절대 다수가 보육시설 이용과 보육시간에 만족하였고, 교사 당 보육아동 비율에서 보통보다 약간 높은 만족도를 보여, 교사당 보육아동 비율은 개선할 필요성이 있었다. 영유아 무상보육의 필요성에 대해 학부모가 3/4이상이 동의하고 있었고, 국공립보육시설 재원부모들의 부담보육료 만족도가 상대적으로 높았다. 둘째, 적정 월평균 보육료에 대하여 무상, 15-20만원, 20-25만원의 순을 보였으며, 301-400만원 소득집단, 대학원 이상 집단, 국공립 이용 학부모의 무상보육에 대한 요구가 높았다. 시간연장 보육료에 대하여는 시간당 3500원이 가장 많았고, 특별활동비의 적정액은 3-5만원이 가장 많았고, 현장학습비 적정액은 1-2만원이 과반을 차지하였으며, 적정 재료비와 차량운영비는 2만원이 조금 넘는 수준이었다. 셋째, 만5세 누리과정 무상보육에 대하여 만족성향이 상당히 높았고, 아이사랑카드를 통한 보육료 지불방식에 대하여도 만족수준이 높았고, 현금지급 방식에 비해서도 아이사랑카드 지원방식에 대한 선호가 더 높았다. 현행 무상보육제도의 문제점으로는 보육료지원의 비현실성이 가장 높게 지적되었고, 고연령 보육지원 미비가 뒤를 이었다. 넷째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었고, 국공립어린이집에 준하는 지원과 의무가 부과되는 공공형 어린이집의 도입에 대하여는 필요성 인식에 비해 보육료를 학부모와 협의하여 결정하는 자율형 어린이집에 대한 필요성은 이의 절반수준에 머물렀다. 다섯째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대산 선호도 있었다. 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하였고, 보육료 외 추가부담에 대한 무상지원도 필요하다는 인식이 과반에 이르렀으며, 소득수준에 따른 보육비용 차등지원에 다수가 찬성하고 있었다. 여섯째, 만 0-2세아의 경우 보육시설 미이용시 양육수당을 지급에 동의의견이 높았고, 어머니의 취업여부에 따라 지원시간의 차등을 두는 것에 대하여는 도 동의하는 의견이 많았다. 만3-4세 누리과정의 무상보육에 대하여 대다수가 찬성하는 의견을 보였다. 이상의 연구결과에 따른 시사점을 제시하였다. 첫째, 교사당 보육아동 비율을 개선하기 위하여 교사들의 충원과 전문성의 확보가 이루어질 필요성이 있었고, 보육료 지원을 현실화할 필요성이 있었다. 셋째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었으며, 자율형 어린이집보다는 공공형 어린이집의 도입에 대한 선호가 높아 공공형 어린이집의 중심의 확충방안을 제시하였다. 넷째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대한 선호도에 있어 소수이기는 하지만 보육시간 서비스의 다양화의 필요성이 있었다. 다섯째, 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하고 있어 소득계층에 따른 차별적 지원과 영아, 장애아, 다자녀 가족 등 아동요인에 따른 차별적 지원, 그리고 부모의 취업, 직업훈련, 학업 등 부모요인에 따른 차별적 지원이 이루어질 필요성이 있었다.
본 연구는 동작구 국공립 보육시설과 민간 보육시설을 이용하는 학부모들을 대상으로 무상보육에 관련된 태도와 의식에 대해 조사해보고, 현재 시행중인 영유아 무상육정책의 향후 시행될 보육정책에 대한 개선방향을 제시하였다. 첫째, 보육시설 이용학부모의 절대 다수가 보육시설 이용과 보육시간에 만족하였고, 교사 당 보육아동 비율에서 보통보다 약간 높은 만족도를 보여, 교사당 보육아동 비율은 개선할 필요성이 있었다. 영유아 무상보육의 필요성에 대해 학부모가 3/4이상이 동의하고 있었고, 국공립보육시설 재원부모들의 부담보육료 만족도가 상대적으로 높았다. 둘째, 적정 월평균 보육료에 대하여 무상, 15-20만원, 20-25만원의 순을 보였으며, 301-400만원 소득집단, 대학원 이상 집단, 국공립 이용 학부모의 무상보육에 대한 요구가 높았다. 시간연장 보육료에 대하여는 시간당 3500원이 가장 많았고, 특별활동비의 적정액은 3-5만원이 가장 많았고, 현장학습비 적정액은 1-2만원이 과반을 차지하였으며, 적정 재료비와 차량운영비는 2만원이 조금 넘는 수준이었다. 셋째, 만5세 누리과정 무상보육에 대하여 만족성향이 상당히 높았고, 아이사랑카드를 통한 보육료 지불방식에 대하여도 만족수준이 높았고, 현금지급 방식에 비해서도 아이사랑카드 지원방식에 대한 선호가 더 높았다. 현행 무상보육제도의 문제점으로는 보육료지원의 비현실성이 가장 높게 지적되었고, 고연령 보육지원 미비가 뒤를 이었다. 넷째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었고, 국공립어린이집에 준하는 지원과 의무가 부과되는 공공형 어린이집의 도입에 대하여는 필요성 인식에 비해 보육료를 학부모와 협의하여 결정하는 자율형 어린이집에 대한 필요성은 이의 절반수준에 머물렀다. 다섯째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대산 선호도 있었다. 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하였고, 보육료 외 추가부담에 대한 무상지원도 필요하다는 인식이 과반에 이르렀으며, 소득수준에 따른 보육비용 차등지원에 다수가 찬성하고 있었다. 여섯째, 만 0-2세아의 경우 보육시설 미이용시 양육수당을 지급에 동의의견이 높았고, 어머니의 취업여부에 따라 지원시간의 차등을 두는 것에 대하여는 도 동의하는 의견이 많았다. 만3-4세 누리과정의 무상보육에 대하여 대다수가 찬성하는 의견을 보였다. 이상의 연구결과에 따른 시사점을 제시하였다. 첫째, 교사당 보육아동 비율을 개선하기 위하여 교사들의 충원과 전문성의 확보가 이루어질 필요성이 있었고, 보육료 지원을 현실화할 필요성이 있었다. 셋째, 절대적으로 국공립어린이집의 확충을 요구하고 있었으며, 자율형 어린이집보다는 공공형 어린이집의 도입에 대한 선호가 높아 공공형 어린이집의 중심의 확충방안을 제시하였다. 넷째, 학부모들은 종일제를 가장 선호하였으나, 자유시간제나 야간 시간 연장에 대한 선호도에 있어 소수이기는 하지만 보육시간 서비스의 다양화의 필요성이 있었다. 다섯째, 보육비용 부담에 대해 소득에 따른 차등지원, 정부전담, 부모정부 반반부담이 고르게 분포하고 있어 소득계층에 따른 차별적 지원과 영아, 장애아, 다자녀 가족 등 아동요인에 따른 차별적 지원, 그리고 부모의 취업, 직업훈련, 학업 등 부모요인에 따른 차별적 지원이 이루어질 필요성이 있었다.
This article examined the attitude and awareness related with infant free education for school parents who use a national public child care center and a private child care center in Dongjak-gu, and tried to suggest the improvement direction for the child care policy which the existing child care pol...
This article examined the attitude and awareness related with infant free education for school parents who use a national public child care center and a private child care center in Dongjak-gu, and tried to suggest the improvement direction for the child care policy which the existing child care policy will enter in future. The result of this study is as follows: First, for the using condition of a child care center, three-quarters of parents have been supported by the child care service tuition, and a majority of them were of the infant care support. The user of both a national public child care and a private child care was far the majority. For using hour of a child care center, 50% was the whole day system of 8~12hours, 50% was the half-day system of 4~8yours, respectively. Second, as the absolutely majority have satisfied the use of a child care center and the child caring hour, and there was a little bit higher satisfaction than average in the rate of children by teacher, it needs to improve the rate of child by teacher. There was higher satisfaction for the child caring hour in parents with a high school diploma and a college diploma, higher satisfaction for the rate of child caring in parents with a high school diploma, the child care center satisfaction had higher positive relationship with the child caring hour satisfaction. Third, three-quarters of parents have agreed with the need for infant free care, there was higher awareness of the need for free child care in order of a parent group with a high school diploma, a group with a post-graduate degree, a group with a college diploma and a group with university graduate. Most of their opinions were on the satisfaction level for the paying child care service tuition at present, and there was relatively higher satisfaction for the paying child care service tuition in parents who use a national public child care. Fourth, there was in order of free, 15~200,000 won and 20~250,000 won for the proper child care service tuition a month, there was higher demand for free child care in a group with the income of 3.1million won~4million won, a group with a post-graduate degree and parents who use a national public child care. There was in order of 3500won an hour, 4000won an hour and 5000won an hour for the time extension child care service tuition. Fifth, there was the most of 30~50,000 won in the proper fee of extracurricular activities, there was a majority of 10~20,000 won in the proper fee of field trip, there was a little bit over 20,000 won in the proper fee of material and the vehicle transportation. Sixth, the satisfaction was 80% for free child care of the 5years old - Nuri course. There was higher satisfaction for the payment method of the child care service tuition through a child-card, there was in high favor with the support method of a child-card comparing with the cash payment method. It has pointed out unrealistic child care service tuition support as a problem of the existing free child care system, followed by poor child care for older age. Seventh, there was a demand for expansion of a national public child care center; furthermore, there was a demand for expansion of a private child care center and a workplace child care center. While there was an awareness of the need for introduction of a public child care center that is given support and duty as a national public child care center, the need for an autonomous child care center that makes a decision of the child care service tuition consulting with parents was half of it. Eighth, the whole day system was most preferred by parent, but there was a favor of the free time system or the night time extension, even though it was the minority, there was the need for offering various child care hour service. Ninth, as there was even distribution of graded financial aid, government exclusive charge, half and half of parent and government for the child care expenses depending on income, it showed that there would be happened a lot of controversy while publicizing the child care service tuition support. There was a majority awareness of the need for grant on extra burden besides the child care service tuition. Moreover, many have been agreeing with graded financial aid of the child care expenses depending on the income level. Tenth, for the infant less than 0~1years old, there was higher agreement with payment of home care allowance if they don’t use a child care center, there was higher opinion of agreement with grading the support hour depending on mothers employment status, however, even though home care allowance was paid, in many case, there were a lot of opinion for using a child care center. Eleventh, for free child care of the 3~4years old-Nuri course, most of them have showed agreement, 53.0%, 231peoples have responded that the most important improvement is to expand a national public child care center in free child care, the improvement of the child care quality, the improvement of a teacher quality, home care allowance support and a workplace child care center have showed the similar rank to each other.
This article examined the attitude and awareness related with infant free education for school parents who use a national public child care center and a private child care center in Dongjak-gu, and tried to suggest the improvement direction for the child care policy which the existing child care policy will enter in future. The result of this study is as follows: First, for the using condition of a child care center, three-quarters of parents have been supported by the child care service tuition, and a majority of them were of the infant care support. The user of both a national public child care and a private child care was far the majority. For using hour of a child care center, 50% was the whole day system of 8~12hours, 50% was the half-day system of 4~8yours, respectively. Second, as the absolutely majority have satisfied the use of a child care center and the child caring hour, and there was a little bit higher satisfaction than average in the rate of children by teacher, it needs to improve the rate of child by teacher. There was higher satisfaction for the child caring hour in parents with a high school diploma and a college diploma, higher satisfaction for the rate of child caring in parents with a high school diploma, the child care center satisfaction had higher positive relationship with the child caring hour satisfaction. Third, three-quarters of parents have agreed with the need for infant free care, there was higher awareness of the need for free child care in order of a parent group with a high school diploma, a group with a post-graduate degree, a group with a college diploma and a group with university graduate. Most of their opinions were on the satisfaction level for the paying child care service tuition at present, and there was relatively higher satisfaction for the paying child care service tuition in parents who use a national public child care. Fourth, there was in order of free, 15~200,000 won and 20~250,000 won for the proper child care service tuition a month, there was higher demand for free child care in a group with the income of 3.1million won~4million won, a group with a post-graduate degree and parents who use a national public child care. There was in order of 3500won an hour, 4000won an hour and 5000won an hour for the time extension child care service tuition. Fifth, there was the most of 30~50,000 won in the proper fee of extracurricular activities, there was a majority of 10~20,000 won in the proper fee of field trip, there was a little bit over 20,000 won in the proper fee of material and the vehicle transportation. Sixth, the satisfaction was 80% for free child care of the 5years old - Nuri course. There was higher satisfaction for the payment method of the child care service tuition through a child-card, there was in high favor with the support method of a child-card comparing with the cash payment method. It has pointed out unrealistic child care service tuition support as a problem of the existing free child care system, followed by poor child care for older age. Seventh, there was a demand for expansion of a national public child care center; furthermore, there was a demand for expansion of a private child care center and a workplace child care center. While there was an awareness of the need for introduction of a public child care center that is given support and duty as a national public child care center, the need for an autonomous child care center that makes a decision of the child care service tuition consulting with parents was half of it. Eighth, the whole day system was most preferred by parent, but there was a favor of the free time system or the night time extension, even though it was the minority, there was the need for offering various child care hour service. Ninth, as there was even distribution of graded financial aid, government exclusive charge, half and half of parent and government for the child care expenses depending on income, it showed that there would be happened a lot of controversy while publicizing the child care service tuition support. There was a majority awareness of the need for grant on extra burden besides the child care service tuition. Moreover, many have been agreeing with graded financial aid of the child care expenses depending on the income level. Tenth, for the infant less than 0~1years old, there was higher agreement with payment of home care allowance if they don’t use a child care center, there was higher opinion of agreement with grading the support hour depending on mothers employment status, however, even though home care allowance was paid, in many case, there were a lot of opinion for using a child care center. Eleventh, for free child care of the 3~4years old-Nuri course, most of them have showed agreement, 53.0%, 231peoples have responded that the most important improvement is to expand a national public child care center in free child care, the improvement of the child care quality, the improvement of a teacher quality, home care allowance support and a workplace child care center have showed the similar rank to each other.
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