본 연구는 역동적인 유아의 사회극놀이를 촉진하기 위한 사회극놀이 중재모형들을 개발하고, 개발한 사회극놀이 중재모형에 따라 제반 변인에 미치는 효과의 차이를 비교ㆍ분석해보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 수행하기 위해 구조적 극놀이 중재모형, 주제상상 극놀이 중재모형, 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 개발하고, 이들 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 그리고 창의성에 미치는 효과를 비교 분석하여 유아교육현장 적용 타당성을 검증하였다. 이러한 연구를 수행하기 위해여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 연구문제 Ⅰ. 유아 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1. 구조적 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-2. 주제상상 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-3. 각본중심 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? 연구문제 Ⅱ. 사회극놀이 중재모형들의 적용 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-1. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-2. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 마음이론에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-3. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-4. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 Ⅲ. 사회극놀이 중재모형에 따른 유아의 사회극놀이 특성은 어떠한 차이가 있는가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 Ⅰ에서는 본 연구에서는 사회극놀이 중재모형 개발을 위해서 유아의 사회극놀이 행동 조사 연구와 놀이 및 사회극놀이와 관련된 문헌분석을 통해 도출된 시사점을 반영하여 사회극놀이 지도 유형을 추출하고 일차적으로 개발된 사회극놀이 중재모형을 현장 적용하여 타당성을 검증하였다. 또한 2차에 걸친 전문가 협의를 통해 수정ㆍ보완의 작업 과정을 거쳐 최종 사회극놀이 중재모형을 개발하였다. 개발된 최종 사회극놀이 중재모형은 교사의 놀이 제시 및 ...
본 연구는 역동적인 유아의 사회극놀이를 촉진하기 위한 사회극놀이 중재모형들을 개발하고, 개발한 사회극놀이 중재모형에 따라 제반 변인에 미치는 효과의 차이를 비교ㆍ분석해보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 수행하기 위해 구조적 극놀이 중재모형, 주제상상 극놀이 중재모형, 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 개발하고, 이들 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 그리고 창의성에 미치는 효과를 비교 분석하여 유아교육현장 적용 타당성을 검증하였다. 이러한 연구를 수행하기 위해여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 연구문제 Ⅰ. 유아 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1. 구조적 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-2. 주제상상 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-3. 각본중심 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? 연구문제 Ⅱ. 사회극놀이 중재모형들의 적용 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-1. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-2. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 마음이론에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-3. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-4. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 Ⅲ. 사회극놀이 중재모형에 따른 유아의 사회극놀이 특성은 어떠한 차이가 있는가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 Ⅰ에서는 본 연구에서는 사회극놀이 중재모형 개발을 위해서 유아의 사회극놀이 행동 조사 연구와 놀이 및 사회극놀이와 관련된 문헌분석을 통해 도출된 시사점을 반영하여 사회극놀이 지도 유형을 추출하고 일차적으로 개발된 사회극놀이 중재모형을 현장 적용하여 타당성을 검증하였다. 또한 2차에 걸친 전문가 협의를 통해 수정ㆍ보완의 작업 과정을 거쳐 최종 사회극놀이 중재모형을 개발하였다. 개발된 최종 사회극놀이 중재모형은 교사의 놀이 제시 및 중재방법에 따라 ‘구조적 극놀이 중재모형’, ‘주제상상 극놀이 중재모형’, ‘각본중심 극놀이 중재모형’이었다. ‘구조적 극놀이 중재모형’은 구조적 놀이감을 통해 유아들이 스스로 놀이감을 탐색하고 상호작용하며 사회극놀이를 하도록 하는 중재모형으로 ‘놀이제시', ‘관찰’, ‘발문 및 상기’, ‘시범화’, ‘지시적 중재’의 5단계의 중재단계로 구성되어 있다. 이러한 단계들은 유기적이며 순환적이고 연속적인 관계로 이루어져 있으며 구조적 놀이감이라는 매개를 통해 유아의 상징적 사고를 활성화시켜 유아들이 사물 및 또래와 상호작용하며 사회극놀이를 할 수 있도록 중재모형을 구축하였다. ‘주제상상 극놀이 중재모형’은 선정된 동화들 듣고, 동화에 등장하는 등장인물의 역할 및 등장인물 간 관계, 동화의 줄거리 등을 이해하는 과정을 거쳐 이를 극놀이로 연계하도록 하는 중재모형이다. 주제상상 극놀이 중재모형은 ‘동화 내용 전달’, ‘주제상상 토의’, ‘소집단 구성’, ‘예비극놀이’, ‘주제상상 극놀이’, ‘감상’의 6단계의 중재단계로 구성되어 있으며, 이러한 중재단계는 교사에 의해 단계적으로 진행되도록 구축하였다. ‘각본중심 극놀이 중재모형’은 유아들과 함께 이야기 만들기 과정을 통해 놀이각본을 구성하고 이를 극놀이로 연계하도록 하는 중재모형이다. 각본중심 극놀이 중재모형은 ‘각본 주제 소개’, ‘줄거리 틀 구축’, ‘놀이각본 구성’, ‘구성된 각본 반복 전달 및 재확인’, ‘구성된 각본의 개별 표상’, ‘소집단 구성 ’, ‘각본 중심 극놀이’, ‘감상’의 8단계의 중재단계로 구성되어 있으며, 이러한 중재단계는 교사에 의해 단계적으로 진행되도록 구축하였다. 연구문제 Ⅱ에서는 본 연구에서 개발한 유아 사회극놀이 중재모형들의 효과 비교를 위해 만 5세 학급의 유아 72명(실험집단 I: 24명, 실험집단 II: 24명, 실험집단 III: 24명)을 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험처치는 2012년 6월 11일부터 7월 20일까지 이루어졌으며, 주 4회씩 6주에 걸쳐 총 24회 실시하였다. 실험집단 I에서는 구조적 극놀이 중재모형을, 실험집단 II에서는 주제상상 극놀이 중재모형을, 실험집단 III에서는 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 실험처치안을 구성하여 수행하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 유아의 언어능력 검사를 위해 구문의미 이해력 검사도구를 사용하였고, 유아의 마음이론 검사를 위해 마음이론 검사도구를 사용하였으며, 사회성 검사를 위해 Bronson의 사회/과업기술 척도의 사회 행동 영역을 추출하여 사용하였다. 또한, 유아의 창의성 검사를 위해 Torrance의 창의성 검사를 사용하였다. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 창의성에 미치는 효과분석을 위해 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 연구자료들은 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 ANCOVA를 실시하고 LSD 추후검사를 실시하여 분석하였다. 유아 사회극놀이 중재모형들의 유치원 현장적용에 따른 집단 간 효과 비교를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위영역인 ‘문법형태소’와 ‘의미’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 마음이론’과 마음이론의 하위영역인 ‘위치이동 능력’, ‘내용교체 능력’, ‘이차틀린믿음 능력’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘전체 마음이론’과 마음이론의 하위영역인 ‘위치이동 능력’, ‘내용교체 능력’, ‘이차틀린믿음 능력’에서 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 사회성의 하위영역인 ‘협동기술’과 협동기술의 하위영역인 ‘돕기’, ‘나누기’, ‘차례지키기’, ‘자료병합’, ‘함께 활동하기’, ‘역할할당’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘협동기술’과 협동기술의 하위영역인 ‘돕기’, ‘나누기’, ‘차례지키기’, ‘자료병합’, ‘함께 활동하기’, ‘역할할당’에서 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’과 ‘독창성’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’과 ‘독창성’에서 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 연구문제 Ⅲ에서는 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형에 따른 유아의 사회극놀이 특성은 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 사회극놀이 중재모형 효과 분석을 위한 실험처치가 수행되고 있는 2주차와 5주차에 유아의 사회극놀이 행동을 관찰하였다. 유아의 사회극놀이 특성을 분석하기 위해 Smilansky의 SPI(Socialdramatic Play Inventory)를 사용하였다. 수집된 자료들은 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 ANOVA를 실시하고 Turkey 추후검사를 실시하여 분석하였다. 사회극놀이 중재모형에 따른 사회극놀이 특성 차이에 대한 연구결과 세 집단의 유아들은 사회극놀이에 참여하는 동안 사회극놀이의 요소인 역할이행, 가상전환, 의사소통, 사회적 상호작용, 그리고 지속성이 적절히 나타나는 것으로 밝혀졌다. 또한, 가상전환에 있어 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 살펴보기 위하여 사후검증을 실시한 결과 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’에서 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단이 주제상상 극놀이 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단에 비하여 높은 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’을 하는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아의 사회극놀이 중재모형들의 현장 적용 결과, 유아의 수준 높은 사회극놀이를 격려할 뿐 아니라 중재모형에 따라 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 창의성 발달에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발된 유아의 사회극놀이 중재모형들은 유아의 발달이나 개별 특성에 따라 보다 역동적이며 다각적으로 접근할 수 있을 뿐 아니라 교사의 효과적인 놀이지도 방안을 위한 가능성을 기대할 수 있다.
본 연구는 역동적인 유아의 사회극놀이를 촉진하기 위한 사회극놀이 중재모형들을 개발하고, 개발한 사회극놀이 중재모형에 따라 제반 변인에 미치는 효과의 차이를 비교ㆍ분석해보고자 하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 수행하기 위해 구조적 극놀이 중재모형, 주제상상 극놀이 중재모형, 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 개발하고, 이들 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 그리고 창의성에 미치는 효과를 비교 분석하여 유아교육현장 적용 타당성을 검증하였다. 이러한 연구를 수행하기 위해여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 연구문제 Ⅰ. 유아 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-1. 구조적 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-2. 주제상상 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? Ⅰ-3. 각본중심 사회극놀이 중재모형은 어떻게 개발할 것인가? 연구문제 Ⅱ. 사회극놀이 중재모형들의 적용 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-1. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-2. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 마음이론에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-3. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 사회성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? Ⅱ-4. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한 차이가 있는가? 연구문제 Ⅲ. 사회극놀이 중재모형에 따른 유아의 사회극놀이 특성은 어떠한 차이가 있는가? 각각의 연구문제는 다음과 같은 절차에 따라 수행되었다. 연구문제 Ⅰ에서는 본 연구에서는 사회극놀이 중재모형 개발을 위해서 유아의 사회극놀이 행동 조사 연구와 놀이 및 사회극놀이와 관련된 문헌분석을 통해 도출된 시사점을 반영하여 사회극놀이 지도 유형을 추출하고 일차적으로 개발된 사회극놀이 중재모형을 현장 적용하여 타당성을 검증하였다. 또한 2차에 걸친 전문가 협의를 통해 수정ㆍ보완의 작업 과정을 거쳐 최종 사회극놀이 중재모형을 개발하였다. 개발된 최종 사회극놀이 중재모형은 교사의 놀이 제시 및 중재방법에 따라 ‘구조적 극놀이 중재모형’, ‘주제상상 극놀이 중재모형’, ‘각본중심 극놀이 중재모형’이었다. ‘구조적 극놀이 중재모형’은 구조적 놀이감을 통해 유아들이 스스로 놀이감을 탐색하고 상호작용하며 사회극놀이를 하도록 하는 중재모형으로 ‘놀이제시', ‘관찰’, ‘발문 및 상기’, ‘시범화’, ‘지시적 중재’의 5단계의 중재단계로 구성되어 있다. 이러한 단계들은 유기적이며 순환적이고 연속적인 관계로 이루어져 있으며 구조적 놀이감이라는 매개를 통해 유아의 상징적 사고를 활성화시켜 유아들이 사물 및 또래와 상호작용하며 사회극놀이를 할 수 있도록 중재모형을 구축하였다. ‘주제상상 극놀이 중재모형’은 선정된 동화들 듣고, 동화에 등장하는 등장인물의 역할 및 등장인물 간 관계, 동화의 줄거리 등을 이해하는 과정을 거쳐 이를 극놀이로 연계하도록 하는 중재모형이다. 주제상상 극놀이 중재모형은 ‘동화 내용 전달’, ‘주제상상 토의’, ‘소집단 구성’, ‘예비극놀이’, ‘주제상상 극놀이’, ‘감상’의 6단계의 중재단계로 구성되어 있으며, 이러한 중재단계는 교사에 의해 단계적으로 진행되도록 구축하였다. ‘각본중심 극놀이 중재모형’은 유아들과 함께 이야기 만들기 과정을 통해 놀이각본을 구성하고 이를 극놀이로 연계하도록 하는 중재모형이다. 각본중심 극놀이 중재모형은 ‘각본 주제 소개’, ‘줄거리 틀 구축’, ‘놀이각본 구성’, ‘구성된 각본 반복 전달 및 재확인’, ‘구성된 각본의 개별 표상’, ‘소집단 구성 ’, ‘각본 중심 극놀이’, ‘감상’의 8단계의 중재단계로 구성되어 있으며, 이러한 중재단계는 교사에 의해 단계적으로 진행되도록 구축하였다. 연구문제 Ⅱ에서는 본 연구에서 개발한 유아 사회극놀이 중재모형들의 효과 비교를 위해 만 5세 학급의 유아 72명(실험집단 I: 24명, 실험집단 II: 24명, 실험집단 III: 24명)을 선정하여 실험연구를 수행하였다. 실험처치는 2012년 6월 11일부터 7월 20일까지 이루어졌으며, 주 4회씩 6주에 걸쳐 총 24회 실시하였다. 실험집단 I에서는 구조적 극놀이 중재모형을, 실험집단 II에서는 주제상상 극놀이 중재모형을, 실험집단 III에서는 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 실험처치안을 구성하여 수행하였다. 본 연구에서 사용한 검사도구는 유아의 언어능력 검사를 위해 구문의미 이해력 검사도구를 사용하였고, 유아의 마음이론 검사를 위해 마음이론 검사도구를 사용하였으며, 사회성 검사를 위해 Bronson의 사회/과업기술 척도의 사회 행동 영역을 추출하여 사용하였다. 또한, 유아의 창의성 검사를 위해 Torrance의 창의성 검사를 사용하였다. 사회극놀이 중재모형들이 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 창의성에 미치는 효과분석을 위해 사전검사와 사후검사를 통해 수집된 연구자료들은 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 ANCOVA를 실시하고 LSD 추후검사를 실시하여 분석하였다. 유아 사회극놀이 중재모형들의 유치원 현장적용에 따른 집단 간 효과 비교를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 언어능력’과 언어능력의 하위영역인 ‘문법형태소’와 ‘의미’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 마음이론’과 마음이론의 하위영역인 ‘위치이동 능력’, ‘내용교체 능력’, ‘이차틀린믿음 능력’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘전체 마음이론’과 마음이론의 하위영역인 ‘위치이동 능력’, ‘내용교체 능력’, ‘이차틀린믿음 능력’에서 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 사회성의 하위영역인 ‘협동기술’과 협동기술의 하위영역인 ‘돕기’, ‘나누기’, ‘차례지키기’, ‘자료병합’, ‘함께 활동하기’, ‘역할할당’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘협동기술’과 협동기술의 하위영역인 ‘돕기’, ‘나누기’, ‘차례지키기’, ‘자료병합’, ‘함께 활동하기’, ‘역할할당’에서 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형들은 유아의 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’과 ‘독창성’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 사후검증한 결과 ‘전체 창의성’과 창의성의 하위영역인 ‘유창성’과 ‘독창성’에서 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단 그리고 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단과 주제상상 극놀이 중재모형을 적용한 집단 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 연구문제 Ⅲ에서는 본 연구에서 개발한 사회극놀이 중재모형에 따른 유아의 사회극놀이 특성은 어떠한 차이가 있는지 알아보기 위해 사회극놀이 중재모형 효과 분석을 위한 실험처치가 수행되고 있는 2주차와 5주차에 유아의 사회극놀이 행동을 관찰하였다. 유아의 사회극놀이 특성을 분석하기 위해 Smilansky의 SPI(Socialdramatic Play Inventory)를 사용하였다. 수집된 자료들은 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 ANOVA를 실시하고 Turkey 추후검사를 실시하여 분석하였다. 사회극놀이 중재모형에 따른 사회극놀이 특성 차이에 대한 연구결과 세 집단의 유아들은 사회극놀이에 참여하는 동안 사회극놀이의 요소인 역할이행, 가상전환, 의사소통, 사회적 상호작용, 그리고 지속성이 적절히 나타나는 것으로 밝혀졌다. 또한, 가상전환에 있어 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’에서 세 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 집단 간의 차이를 살펴보기 위하여 사후검증을 실시한 결과 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’에서 구조적 극놀이 중재모형을 적용한 집단이 주제상상 극놀이 집단과 각본중심 극놀이 중재모형을 적용한 집단에 비하여 높은 ‘사물에 대한 가상전환’과 ‘전체 가상전환’을 하는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아의 사회극놀이 중재모형들의 현장 적용 결과, 유아의 수준 높은 사회극놀이를 격려할 뿐 아니라 중재모형에 따라 유아의 언어능력, 마음이론, 사회성, 창의성 발달에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 이는 본 연구에서 개발된 유아의 사회극놀이 중재모형들은 유아의 발달이나 개별 특성에 따라 보다 역동적이며 다각적으로 접근할 수 있을 뿐 아니라 교사의 효과적인 놀이지도 방안을 위한 가능성을 기대할 수 있다.
The purpose of this study is to develop Sociodramatic Play Intervention Continuums(SPIC) for young children and to analyze the effects of each continuums. For these purposes, first, it developed three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums according to intervention stages and methods. T...
The purpose of this study is to develop Sociodramatic Play Intervention Continuums(SPIC) for young children and to analyze the effects of each continuums. For these purposes, first, it developed three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums according to intervention stages and methods. They are the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum, the Thematic Fantasy Dramatic Play Intervention Continuum, and the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum. Second, based on three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums, experiments were devised and implied in the kindergarten to analyze the effects. Research questions are as followings: Research Question Ⅰ: How can the Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-1. How can the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-2. How can the Thematic Fantasy Dramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-3. How can the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Research Question Ⅱ: What are the differences of the effects among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-1. What are the differences of the effects on children's language ability among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-2. What are the differences of the effects on children's theory of mind among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-3. What are the differences of the effects on children's social ability among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-4. What are the differences of the effects on children's creativity among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Research Question Ⅲ: What are the differences of sociodramatic play elements among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Each of the research questions was examined in the following procedure. In response to research question Ⅰ, this study developed the Sociodramatic Play Intervention Continuums. To develop them, the investigation study of young children's sociodramatic play behaviors and literature reviews were carried out. Then, three types of sociodramatic play were drawn and applied them in kindergarten for verifying them. In addition, expert conferences were held out two times. Finally, the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum, the Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum, and the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum were developed. The Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum is about providing structured and real play materials for young children and intervening children's sociodramatic play. It includes five intervention stages such as 'providing play', 'observation', 'inquiry and recalling', 'modeling', and 'direct intervention'. Also, these five intervention stages have systematic and continuos cycle. The Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum is about introducing children's books, understanding the characters, character's relationships, and story, and then dramatizing them. It includes six intervention stages such as 'reading the book', 'thematic fantasy discussion', 'making small group', 'rehearsal', 'thematic fantasy dramatic play', and 'impression'. This continuums also is carried out step by step by teachers. The Script Centered Sociodramatic Play Continuum is about making play scripts and dramatizing them. It includes eight intervention stages such as 'introducing script theme', 'developing story frame', 'developing play scrip', 'rereading and rechecking play script', 'individual representation of the play script', 'script centered sociodramatic play', and 'impression'. This continuum also is carried out step by step by teachers. In response to research question Ⅱ, this study analyzed the effects differences on children's language ability, theory of mind, social ability and creativity among the three types of sociodramatic play intervention continuums. The subjects of this study were 72 children of 5 years of age(24 in experimental group Ⅰ, 24 in experimental group Ⅱ, 24 in experimental group Ⅲ). The experiment was conducted four times a week for six weeks, from June 11th and July 20th in 2012. Three types of sociodramatic play intervention continuums were applied in each experimental group. 'The Construction Meaning Comprehension Test' was used to access children's language ability, 'The Theory of Mind Tasks' was used to access children's theory of mind, Bronson's Social and Task Skill Profile' was used to access children's social ability, and 'Torrance Test of Creative Thinking' was used to access children's creativity. A pretest was conducted for accessing the experiment groups's homogeneity and the collected data was analyzed by ANCOVA and LSD post-hoc analysis. The results of this experimental study are summarized as follows; First, there were significant differences on children's language ability among three groups. The score of language ability score was the highest in the experimental group Ⅲ. This means that the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's language ability. Second, there were significant differences on children's theory of mind among three groups. The score of theory of mind score was the highest in the experimental group Ⅱ. This means that the Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's theory of mind. Third, there were significant differences on children's social ability among three groups. The score of social ability score was the highest in the experimental group Ⅰ. This means that the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's social ability. Forth, there were significant differences on children's creativity among three groups. The score of creativity score was the highest in the experimental group Ⅲ. This means that the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's creativity. In response to research question Ⅲ, this study analyzed the differences on children's sociodramatic play among the three types of sociodramatic play intervention continuums. The subjects were observed two times while conducting experiments. 'Smilansky's Sociodramatic Play Inventory' was used to access children's sociodramatic play. The collected data was analyzed by ANOVA and Turkey post-hoc analysis. The results of this experimental study are summarized as follows; Children participated well in their sociodramatic play while representing sociodramatic play elements such as role-playing, make-believe transformation, social interaction, verbal communication and persistence. In addition, there were significant differences on make-believe transformation about matters as well as total make-believe transformation among three groups. The scores were the highest in the experimental group Ⅰ. This means that make-believe transformation about matters as well as total make-believe transformation were showed best in the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum. In conclusion, it was reveal that the Sociodramatic Play Intervention Continuums encourage children's sociodramatic play and these continuums are effective for promoting children's language ability, theory of mind, social ability and creativity. And its successful implementation was desirable as a part of drawing dynamic and multiple approaches of sociodramatic play and providing effective play intervention guideline for teachers.
The purpose of this study is to develop Sociodramatic Play Intervention Continuums(SPIC) for young children and to analyze the effects of each continuums. For these purposes, first, it developed three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums according to intervention stages and methods. They are the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum, the Thematic Fantasy Dramatic Play Intervention Continuum, and the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum. Second, based on three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums, experiments were devised and implied in the kindergarten to analyze the effects. Research questions are as followings: Research Question Ⅰ: How can the Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-1. How can the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-2. How can the Thematic Fantasy Dramatic Play Intervention Continuums be developed? Ⅰ-3. How can the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuums be developed? Research Question Ⅱ: What are the differences of the effects among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-1. What are the differences of the effects on children's language ability among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-2. What are the differences of the effects on children's theory of mind among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-3. What are the differences of the effects on children's social ability among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Ⅱ-4. What are the differences of the effects on children's creativity among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Research Question Ⅲ: What are the differences of sociodramatic play elements among the three types of Sociodramatic Play Intervention Continuums? Each of the research questions was examined in the following procedure. In response to research question Ⅰ, this study developed the Sociodramatic Play Intervention Continuums. To develop them, the investigation study of young children's sociodramatic play behaviors and literature reviews were carried out. Then, three types of sociodramatic play were drawn and applied them in kindergarten for verifying them. In addition, expert conferences were held out two times. Finally, the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum, the Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum, and the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum were developed. The Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum is about providing structured and real play materials for young children and intervening children's sociodramatic play. It includes five intervention stages such as 'providing play', 'observation', 'inquiry and recalling', 'modeling', and 'direct intervention'. Also, these five intervention stages have systematic and continuos cycle. The Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum is about introducing children's books, understanding the characters, character's relationships, and story, and then dramatizing them. It includes six intervention stages such as 'reading the book', 'thematic fantasy discussion', 'making small group', 'rehearsal', 'thematic fantasy dramatic play', and 'impression'. This continuums also is carried out step by step by teachers. The Script Centered Sociodramatic Play Continuum is about making play scripts and dramatizing them. It includes eight intervention stages such as 'introducing script theme', 'developing story frame', 'developing play scrip', 'rereading and rechecking play script', 'individual representation of the play script', 'script centered sociodramatic play', and 'impression'. This continuum also is carried out step by step by teachers. In response to research question Ⅱ, this study analyzed the effects differences on children's language ability, theory of mind, social ability and creativity among the three types of sociodramatic play intervention continuums. The subjects of this study were 72 children of 5 years of age(24 in experimental group Ⅰ, 24 in experimental group Ⅱ, 24 in experimental group Ⅲ). The experiment was conducted four times a week for six weeks, from June 11th and July 20th in 2012. Three types of sociodramatic play intervention continuums were applied in each experimental group. 'The Construction Meaning Comprehension Test' was used to access children's language ability, 'The Theory of Mind Tasks' was used to access children's theory of mind, Bronson's Social and Task Skill Profile' was used to access children's social ability, and 'Torrance Test of Creative Thinking' was used to access children's creativity. A pretest was conducted for accessing the experiment groups's homogeneity and the collected data was analyzed by ANCOVA and LSD post-hoc analysis. The results of this experimental study are summarized as follows; First, there were significant differences on children's language ability among three groups. The score of language ability score was the highest in the experimental group Ⅲ. This means that the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's language ability. Second, there were significant differences on children's theory of mind among three groups. The score of theory of mind score was the highest in the experimental group Ⅱ. This means that the Thematic Fantasy Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's theory of mind. Third, there were significant differences on children's social ability among three groups. The score of social ability score was the highest in the experimental group Ⅰ. This means that the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's social ability. Forth, there were significant differences on children's creativity among three groups. The score of creativity score was the highest in the experimental group Ⅲ. This means that the Script Centered Sociodramatic Play Intervention Continuum is the most effective on promoting children's creativity. In response to research question Ⅲ, this study analyzed the differences on children's sociodramatic play among the three types of sociodramatic play intervention continuums. The subjects were observed two times while conducting experiments. 'Smilansky's Sociodramatic Play Inventory' was used to access children's sociodramatic play. The collected data was analyzed by ANOVA and Turkey post-hoc analysis. The results of this experimental study are summarized as follows; Children participated well in their sociodramatic play while representing sociodramatic play elements such as role-playing, make-believe transformation, social interaction, verbal communication and persistence. In addition, there were significant differences on make-believe transformation about matters as well as total make-believe transformation among three groups. The scores were the highest in the experimental group Ⅰ. This means that make-believe transformation about matters as well as total make-believe transformation were showed best in the Structured Sociodramatic Play Intervention Continuum. In conclusion, it was reveal that the Sociodramatic Play Intervention Continuums encourage children's sociodramatic play and these continuums are effective for promoting children's language ability, theory of mind, social ability and creativity. And its successful implementation was desirable as a part of drawing dynamic and multiple approaches of sociodramatic play and providing effective play intervention guideline for teachers.
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