본 연구에서는 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미칠 수 있는 요인들을 사회적지지요인, 개인관련요인, 학교관련요인으로 분류하여 이들 변인들이 청소년의 주관적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이 요인들은 선행연구와 현재 청소년의 관심사 등을 참고하여 반영하였다. 사회적지지 요인으로는 부와 모, 교사와 또래집단의 지지도와, 개인관련변인은 비만도와 비만스트레스, 자기효능감을, 학교관련요인은 학교 참여도와 성적을 적용하였다. 변인들 간의 영향력을 분석하고 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 밝혀냄으로써 청소년들의 좋은 삶(good life)을 위한 기초자료를 제시하는데 연구 목적이 있다. 조사는 서울시와 경기도 소재 중⋅고등학생을 대상으로 주관적 안녕감에 관한 요인별 영향력을 묻는 설문조사를 실시하였으며, 4개의 중⋅고등학교의 학생 400명을 표집 한 것이다. 자료 수집은 2012년 9월에 이루어졌으며 수집된 자료 중 무응답이 많거나 획일적인 점수를 부여한 응답자 17명을 제외한 383명을 분석에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도, ...
본 연구에서는 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미칠 수 있는 요인들을 사회적지지요인, 개인관련요인, 학교관련요인으로 분류하여 이들 변인들이 청소년의 주관적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이 요인들은 선행연구와 현재 청소년의 관심사 등을 참고하여 반영하였다. 사회적지지 요인으로는 부와 모, 교사와 또래집단의 지지도와, 개인관련변인은 비만도와 비만스트레스, 자기효능감을, 학교관련요인은 학교 참여도와 성적을 적용하였다. 변인들 간의 영향력을 분석하고 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 밝혀냄으로써 청소년들의 좋은 삶(good life)을 위한 기초자료를 제시하는데 연구 목적이 있다. 조사는 서울시와 경기도 소재 중⋅고등학생을 대상으로 주관적 안녕감에 관한 요인별 영향력을 묻는 설문조사를 실시하였으며, 4개의 중⋅고등학교의 학생 400명을 표집 한 것이다. 자료 수집은 2012년 9월에 이루어졌으며 수집된 자료 중 무응답이 많거나 획일적인 점수를 부여한 응답자 17명을 제외한 383명을 분석에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도, t검증, 일원변량분석(one way-anova), 상관분석, 회귀분석(Regression Analysis), 위계적 회귀분석을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적인 특성에 따른 주관적 안녕감의 차이를 분석한 결과 여학생보다 남학생이, 가족 수가 4인 미만인 집단보다 5인 이상인 집단이 더 높게 인지하고 있었으며 모의 교육정도가 주관적 안녕감에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 개인관련요인으로는 자기효능감이 가장 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며 비만스트레스가 가장 높게 부적인 영향을 미치고 있었다. 사회적지지요인은 부의 사회적지지가 가장 크게 영향을 주는 것으로 밝혀졌고, 학교관련요인은 학교 참여도가 주관적 안녕감에 매우 높은 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 하면, 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 가장 중요한 요인은 자기효능감과 학교 참여도 임을 알 수 있었다. 따라서 학교 참여를 독려함으로서 자기효능감을 높일 수 있는 학교 활동 프로그램의 개발과 설계가 지속적으로 필요할 것이다. 또한, 부의 사회적 지지가 주관적 안녕감에 높은 영향을 미친다는 분석 결과는 가정의 중요성, 가족의 관심이 필요하다는 것을 보여주는 결과라 할 수 있을 것이다. 반면, 비만스트레스는 주관적 안녕감에 부적인 영향을 가장 많이 미치는 요인으로 확인되었다. 비만스트레스가 가장 크게 부적인 영향을 미친다는 점은 곧, 주관적으로 인식하는 비만에 대한 스트레스가 그들의 주관적 안녕감을 감소시킨다는 점을 알 수 있는 대목이다. 따라서 그들의 비만스트레스를 유발하는 요인들에 대한 좀 더 세밀한 관심이 필요할 것이며, 올바른 체형인식을 할 수 있도록 하는 프로그램 등이 필요할 것이다. 이러한 연구결과는 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 파악함으로써 주관적 안녕감을 증진 시킬 수 있는 방안 모색 및 프로그램 개발 등의 참고자료로 활용될 수 있을 것이라 기대된다.
본 연구에서는 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미칠 수 있는 요인들을 사회적지지요인, 개인관련요인, 학교관련요인으로 분류하여 이들 변인들이 청소년의 주관적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이 요인들은 선행연구와 현재 청소년의 관심사 등을 참고하여 반영하였다. 사회적지지 요인으로는 부와 모, 교사와 또래집단의 지지도와, 개인관련변인은 비만도와 비만스트레스, 자기효능감을, 학교관련요인은 학교 참여도와 성적을 적용하였다. 변인들 간의 영향력을 분석하고 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 밝혀냄으로써 청소년들의 좋은 삶(good life)을 위한 기초자료를 제시하는데 연구 목적이 있다. 조사는 서울시와 경기도 소재 중⋅고등학생을 대상으로 주관적 안녕감에 관한 요인별 영향력을 묻는 설문조사를 실시하였으며, 4개의 중⋅고등학교의 학생 400명을 표집 한 것이다. 자료 수집은 2012년 9월에 이루어졌으며 수집된 자료 중 무응답이 많거나 획일적인 점수를 부여한 응답자 17명을 제외한 383명을 분석에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도, t검증, 일원변량분석(one way-anova), 상관분석, 회귀분석(Regression Analysis), 위계적 회귀분석을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적인 특성에 따른 주관적 안녕감의 차이를 분석한 결과 여학생보다 남학생이, 가족 수가 4인 미만인 집단보다 5인 이상인 집단이 더 높게 인지하고 있었으며 모의 교육정도가 주관적 안녕감에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 개인관련요인으로는 자기효능감이 가장 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며 비만스트레스가 가장 높게 부적인 영향을 미치고 있었다. 사회적지지요인은 부의 사회적지지가 가장 크게 영향을 주는 것으로 밝혀졌고, 학교관련요인은 학교 참여도가 주관적 안녕감에 매우 높은 영향을 주는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 하면, 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 가장 중요한 요인은 자기효능감과 학교 참여도 임을 알 수 있었다. 따라서 학교 참여를 독려함으로서 자기효능감을 높일 수 있는 학교 활동 프로그램의 개발과 설계가 지속적으로 필요할 것이다. 또한, 부의 사회적 지지가 주관적 안녕감에 높은 영향을 미친다는 분석 결과는 가정의 중요성, 가족의 관심이 필요하다는 것을 보여주는 결과라 할 수 있을 것이다. 반면, 비만스트레스는 주관적 안녕감에 부적인 영향을 가장 많이 미치는 요인으로 확인되었다. 비만스트레스가 가장 크게 부적인 영향을 미친다는 점은 곧, 주관적으로 인식하는 비만에 대한 스트레스가 그들의 주관적 안녕감을 감소시킨다는 점을 알 수 있는 대목이다. 따라서 그들의 비만스트레스를 유발하는 요인들에 대한 좀 더 세밀한 관심이 필요할 것이며, 올바른 체형인식을 할 수 있도록 하는 프로그램 등이 필요할 것이다. 이러한 연구결과는 청소년의 주관적 안녕감에 영향을 미치는 요인들을 파악함으로써 주관적 안녕감을 증진 시킬 수 있는 방안 모색 및 프로그램 개발 등의 참고자료로 활용될 수 있을 것이라 기대된다.
This study divided the potentially influential factors on an adolescent’s subjective well-being into a social support factor, individual-related factor and school related factor, and attempted to look into what influence these variables have on an adolescent’s subjective well-being. These facto...
This study divided the potentially influential factors on an adolescent’s subjective well-being into a social support factor, individual-related factor and school related factor, and attempted to look into what influence these variables have on an adolescent’s subjective well-being. These factors were reflected by referring to the preceding studies and the present adolescent’s matters of concern, etc. This study applied the approval rating by a father, mother, teacher and peer group as a social support factor; body fatness, obesity stress and self-efficiency as an individual-related variable, and applied school participation level and school record as a school related factor, respectively. The aim of this study is to suggest the basic data for adolescents’ good life by analyzing the influence between variables and clarifying the factors which influence an adolescent’s subjective well-being. For research survey, this study conducted a questionnaire survey asking about the influence on subjective well-being by factor targeting junior &senior high school students, and sampled 400 students at 4 schools located in Seoul and Gyeonggi-do, This study did data collection in September, 2012, and used 383 students’ responses as the final data after excluding 17 respondents whose responses were judged to be not appropriate for data analysis, such as making many non-responses or giving monolithic grades. For processing the collected data, this study used SPSSWIN 10.0 program, and conducted frequency analysis, t-test, one way-ANOVA, correlation analysis, regression analysis, and hierarchical regression analysis, etc. The major results of this study are summed up as follows: First, as a result of analysis of subjective well-being consequent on general characteristics of the research subjects, it was found that males students and a group of more than 5 had a higher perception of subjective well-being than female students and a group of less than 4, and the mock educational level was found to have a significant influence on subjective well-being. Second, this study conducted hierarchical regression analysis in order to look into the factors which influence subjective well-being, and the results indicated that self-efficiency in individual- related factors had the most significant influence on subjective well-being while obesity stress had the highest negative influence on it. In social support factors, the results showed that negative social support had the biggest influence on subjective well-being while school participation level in school related factors had a very high influence on subjective well-being. On the basis of such research results, this study could confirm that the most important factors, which had the influence on an adolescent’s subjective well-being, were self-efficiency and school participation level. Accordingly, it is suggested that there should be the development & design of school activity programs that could enhance self-efficiency by encouraging school participation. In addition, the analysis result that the negative social support has a high influence on subjective well-being reflected the fact that there needs to be the importance of family and family members’ concern. In contrast, obesity stress was confirmed to have the negative influence on subjective well-being the most. Such a result explains that stress about subjectively-perceived obesity could reduce an adolescent’s subjective well-being. Accordingly, it’s necessary to have a much closer interest in the factors arousing their obesity stress, and to arrange a program that can help them have the perception of the right body type. Such research results are expected to be used as reference materials for inquiring into the plan for the enhancement of subjective well-being and its related program development, etc.
This study divided the potentially influential factors on an adolescent’s subjective well-being into a social support factor, individual-related factor and school related factor, and attempted to look into what influence these variables have on an adolescent’s subjective well-being. These factors were reflected by referring to the preceding studies and the present adolescent’s matters of concern, etc. This study applied the approval rating by a father, mother, teacher and peer group as a social support factor; body fatness, obesity stress and self-efficiency as an individual-related variable, and applied school participation level and school record as a school related factor, respectively. The aim of this study is to suggest the basic data for adolescents’ good life by analyzing the influence between variables and clarifying the factors which influence an adolescent’s subjective well-being. For research survey, this study conducted a questionnaire survey asking about the influence on subjective well-being by factor targeting junior &senior high school students, and sampled 400 students at 4 schools located in Seoul and Gyeonggi-do, This study did data collection in September, 2012, and used 383 students’ responses as the final data after excluding 17 respondents whose responses were judged to be not appropriate for data analysis, such as making many non-responses or giving monolithic grades. For processing the collected data, this study used SPSSWIN 10.0 program, and conducted frequency analysis, t-test, one way-ANOVA, correlation analysis, regression analysis, and hierarchical regression analysis, etc. The major results of this study are summed up as follows: First, as a result of analysis of subjective well-being consequent on general characteristics of the research subjects, it was found that males students and a group of more than 5 had a higher perception of subjective well-being than female students and a group of less than 4, and the mock educational level was found to have a significant influence on subjective well-being. Second, this study conducted hierarchical regression analysis in order to look into the factors which influence subjective well-being, and the results indicated that self-efficiency in individual- related factors had the most significant influence on subjective well-being while obesity stress had the highest negative influence on it. In social support factors, the results showed that negative social support had the biggest influence on subjective well-being while school participation level in school related factors had a very high influence on subjective well-being. On the basis of such research results, this study could confirm that the most important factors, which had the influence on an adolescent’s subjective well-being, were self-efficiency and school participation level. Accordingly, it is suggested that there should be the development & design of school activity programs that could enhance self-efficiency by encouraging school participation. In addition, the analysis result that the negative social support has a high influence on subjective well-being reflected the fact that there needs to be the importance of family and family members’ concern. In contrast, obesity stress was confirmed to have the negative influence on subjective well-being the most. Such a result explains that stress about subjectively-perceived obesity could reduce an adolescent’s subjective well-being. Accordingly, it’s necessary to have a much closer interest in the factors arousing their obesity stress, and to arrange a program that can help them have the perception of the right body type. Such research results are expected to be used as reference materials for inquiring into the plan for the enhancement of subjective well-being and its related program development, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.