본 연구의 목적은 한국 청소년의 학업적 자기 효능감, 성격 강점, 자아 존중감 및 주관적 행복감의 정도가 어떠한지와 학업적 자기 효능감, 성격 강점 및 자아 존중감이 각각 주관적 행복감에 얼마나 영향을 주는지를 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 서울과 경기도의 3개 학교에 재학 중인 중학생과 일반계 고등학생 319명이며, ...
본 연구의 목적은 한국 청소년의 학업적 자기 효능감, 성격 강점, 자아 존중감 및 주관적 행복감의 정도가 어떠한지와 학업적 자기 효능감, 성격 강점 및 자아 존중감이 각각 주관적 행복감에 얼마나 영향을 주는지를 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 서울과 경기도의 3개 학교에 재학 중인 중학생과 일반계 고등학생 319명이며, SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하여 집단 간 차이를 알아보기 위해 t검증과 분산분석, 상관분석, 다중회귀분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 학업적 자기 효능감, 성격 강점, 자아 존중감 및 주관적 행복감 각각은 각 척도의 만점을 기준으로 보았을 때 중간 임계치를 다소 상회하였다. 학업적 자기 효능감은 여학생이 남학생보다, 고등학생이 중학생보다 높았다. 성격 강점은 별 차이가 없었으나 ‘정의(justice)’하위 요인에서는 3학년이 1, 2학년보다, 고등학생이 중학생보다 각각 더 높았다. 둘째, 주관적 행복감은 학업적 자기 효능감, 성격 강점 및 자아 존중감과 정적 상관관계에 있다. 이 중에서 자아 존중감과의 상관이 가장 높았다(r=.814). 자아 존중감과 성격 강점은 주관적 행복감을 약 75% 설명해 주었고, 자아 존중감과 성격 강점간의 상관은 r=.579였다. 이러한 결과로 미루어 볼 때 학생들의 주관적 행복감은 학업적 자기 효능감보다 자아 존중감이나 성격 강점의 영향을 더 크게 받는 것으로 판단된다. 즉 학업적 자기효능감이 낮다고 하더라도 성격 강점이나 자아 존중감을 발달시킨다면 청소년의 행복감이 향상될 수 있다. 이는 청소년들이 행복한 삶을 이끌어갈 수 있도록 가정이나 학교 현장에서 그들의 학업성취 뿐만 아니라 성격 강점이나 자아 존중감과 같은 긍정적인 정서의 발달을 촉진하는 다양한 방안이 모색되어야 함을 시사한다.
본 연구의 목적은 한국 청소년의 학업적 자기 효능감, 성격 강점, 자아 존중감 및 주관적 행복감의 정도가 어떠한지와 학업적 자기 효능감, 성격 강점 및 자아 존중감이 각각 주관적 행복감에 얼마나 영향을 주는지를 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 서울과 경기도의 3개 학교에 재학 중인 중학생과 일반계 고등학생 319명이며, SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하여 집단 간 차이를 알아보기 위해 t검증과 분산분석, 상관분석, 다중회귀분석을 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 학업적 자기 효능감, 성격 강점, 자아 존중감 및 주관적 행복감 각각은 각 척도의 만점을 기준으로 보았을 때 중간 임계치를 다소 상회하였다. 학업적 자기 효능감은 여학생이 남학생보다, 고등학생이 중학생보다 높았다. 성격 강점은 별 차이가 없었으나 ‘정의(justice)’하위 요인에서는 3학년이 1, 2학년보다, 고등학생이 중학생보다 각각 더 높았다. 둘째, 주관적 행복감은 학업적 자기 효능감, 성격 강점 및 자아 존중감과 정적 상관관계에 있다. 이 중에서 자아 존중감과의 상관이 가장 높았다(r=.814). 자아 존중감과 성격 강점은 주관적 행복감을 약 75% 설명해 주었고, 자아 존중감과 성격 강점간의 상관은 r=.579였다. 이러한 결과로 미루어 볼 때 학생들의 주관적 행복감은 학업적 자기 효능감보다 자아 존중감이나 성격 강점의 영향을 더 크게 받는 것으로 판단된다. 즉 학업적 자기효능감이 낮다고 하더라도 성격 강점이나 자아 존중감을 발달시킨다면 청소년의 행복감이 향상될 수 있다. 이는 청소년들이 행복한 삶을 이끌어갈 수 있도록 가정이나 학교 현장에서 그들의 학업성취 뿐만 아니라 성격 강점이나 자아 존중감과 같은 긍정적인 정서의 발달을 촉진하는 다양한 방안이 모색되어야 함을 시사한다.
The purpose of this research is to measure Korean secondary students' general levels of academic self-efficacy, character strengths, self-esteem and subjective happiness and to estimate the influence of academic self-efficacy, character strengths and self-esteem on their subjective happiness. A surv...
The purpose of this research is to measure Korean secondary students' general levels of academic self-efficacy, character strengths, self-esteem and subjective happiness and to estimate the influence of academic self-efficacy, character strengths and self-esteem on their subjective happiness. A survey was carried out targeting 319 students of middle and general high schools in Seoul and in Gyeonggi Province, processed through t-test, analysis of variance, correlation analysis and multiple regression analysis of SPSS 22.0 program. The results of the survey are as follows. Firstly, the students' general levels of academic self-efficacy, character strengths, self-esteem and subjective happiness were a little over the middle thresholds of the full marks of all scales. In terms of the academic self-efficacy, female high school students and high school students had higher scale scores than male high school students and middle school students respectively. While any particular differences are not found among students in character strengths, the third graders had higher scale scores than the first and the second graders’in 'justice', one of the sub-elements of character strengths. Secondly, while subjective happiness had positive correlation with academic self-efficacy, character strengths and self-esteem, it had the highest relationship with self-esteem, r=0.814. The correlation coefficients of self-esteem and character strengths is r=0.579, composing of 75% of subjective happiness. Upon completion of the study we found subjective happiness is more influenced by self-esteem and character strengths than academic self-efficacy. Therefore we can come to the conclusion that although the level of academic self-efficacy of adolescents is low, their levels of the subjective happiness can increase if the level of character strengths or self-esteem will be improved. In order to help adolescents live happier lives, various educational programs should be sought not only for academic achievement but also for the development of positive traits like character strengths and self-esteem at homes and at schools.
The purpose of this research is to measure Korean secondary students' general levels of academic self-efficacy, character strengths, self-esteem and subjective happiness and to estimate the influence of academic self-efficacy, character strengths and self-esteem on their subjective happiness. A survey was carried out targeting 319 students of middle and general high schools in Seoul and in Gyeonggi Province, processed through t-test, analysis of variance, correlation analysis and multiple regression analysis of SPSS 22.0 program. The results of the survey are as follows. Firstly, the students' general levels of academic self-efficacy, character strengths, self-esteem and subjective happiness were a little over the middle thresholds of the full marks of all scales. In terms of the academic self-efficacy, female high school students and high school students had higher scale scores than male high school students and middle school students respectively. While any particular differences are not found among students in character strengths, the third graders had higher scale scores than the first and the second graders’in 'justice', one of the sub-elements of character strengths. Secondly, while subjective happiness had positive correlation with academic self-efficacy, character strengths and self-esteem, it had the highest relationship with self-esteem, r=0.814. The correlation coefficients of self-esteem and character strengths is r=0.579, composing of 75% of subjective happiness. Upon completion of the study we found subjective happiness is more influenced by self-esteem and character strengths than academic self-efficacy. Therefore we can come to the conclusion that although the level of academic self-efficacy of adolescents is low, their levels of the subjective happiness can increase if the level of character strengths or self-esteem will be improved. In order to help adolescents live happier lives, various educational programs should be sought not only for academic achievement but also for the development of positive traits like character strengths and self-esteem at homes and at schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.