본 연구는 크라우드펀딩 사이트 품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향을 실증분석하고자 하였다. 이러한 품질이 거래당사자 간에 영향을 주는 것으로 추정되는 신뢰도와 만족도를 매개로 하여 펀딩의도에 미치는 영향도 파악하고자 하였다. 크라우드펀딩은 최근 개방, 참여, 공유로 대표되는 웹 2.0에 기반한 금융플랫폼으로서 문화예술 프로젝트의 자금조달에 기여할 유망한 수단으로서 주목받고 있다. 창의성 있는 문화예술 프로젝트가 자금조달의 어려움으로 실현되지 못하고 사장되는 사례를 방지하고, 프로젝트를 널리 알려 불특정 다수로부터 자금을 모아 추진하는 크라우드펀딩의 활성화는 문화예술 자금조달의 좋은 대안이 될 수 있을 것이다. 이러한 자금조달 방법의 대안으로서 크라우드펀딩을 활성화하기 위하여 사이트 운영자들의 성공적인 사이트 운영이 바람직하며 그를 위하여는 무엇을 개선하여야 할 것인가를 제언하고자 하였다. 연구목적의 달성을 위하여 사이트품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향에 관한 모형과 가설을 설정한 후 이를 검증하기 위한 설문지를 작성하였다. 크라우드펀딩 사이트에 접속하여 사용한 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문을 받아 데이터에 근거하여 ...
본 연구는 크라우드펀딩 사이트 품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향을 실증분석하고자 하였다. 이러한 품질이 거래당사자 간에 영향을 주는 것으로 추정되는 신뢰도와 만족도를 매개로 하여 펀딩의도에 미치는 영향도 파악하고자 하였다. 크라우드펀딩은 최근 개방, 참여, 공유로 대표되는 웹 2.0에 기반한 금융플랫폼으로서 문화예술 프로젝트의 자금조달에 기여할 유망한 수단으로서 주목받고 있다. 창의성 있는 문화예술 프로젝트가 자금조달의 어려움으로 실현되지 못하고 사장되는 사례를 방지하고, 프로젝트를 널리 알려 불특정 다수로부터 자금을 모아 추진하는 크라우드펀딩의 활성화는 문화예술 자금조달의 좋은 대안이 될 수 있을 것이다. 이러한 자금조달 방법의 대안으로서 크라우드펀딩을 활성화하기 위하여 사이트 운영자들의 성공적인 사이트 운영이 바람직하며 그를 위하여는 무엇을 개선하여야 할 것인가를 제언하고자 하였다. 연구목적의 달성을 위하여 사이트품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향에 관한 모형과 가설을 설정한 후 이를 검증하기 위한 설문지를 작성하였다. 크라우드펀딩 사이트에 접속하여 사용한 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문을 받아 데이터에 근거하여 구조방정식을 통한 연구모형 분석을 시도하였다. 연구분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전자상거래 관련 선행연구에서 높은 수준의 신뢰도가 거래를 하기 위한 사용자에게 더 많은 의도를 유발하는 것이 검증된 바와 같이 크라우드펀딩 사이트를 중심으로한 연구에서도 펀딩의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 일반적인 전자상거래에서의 만족도는 운영자와 소비자 사이에 매우 중요한 역할을 하고 있음을 선행연구에서 밝혀 낸 바 있으나 크라우드펀딩 사이트의 경우는 미약하게 펀딩의도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 크라우드펀딩 사이트의 품질 중 정보품질, 시스템품질, 서비스품질은 신뢰도에 대하여 모두 긍정적인 영향을 미치고 있었고, 만족도에 대하여는 서비스품질만이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석결과에 근거하여 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 크라우드펀딩 사이트의 경우 사이트 품질이 신뢰도를 매개로 펀딩의도로 연결되는 경로가 만족도를 매개로 펀딩의도로 연결되는 것보다 높은 영향력을 가지는 것으로 파악되었으므로 사이트의 경쟁력 향상을 위하여는 이용자와 운영자간 신뢰도 형성에 도움이 되는 방안들을 적극적으로 강구하여야 한다. 둘째, 크라우드펀딩 사이트의 품질 중에서는 서비스품질이 신뢰도와 만족도에 미치는 영향이 가장 높아 자금흐름을 중개하는 업의 특성상 신뢰구축을 위한 서비스제고가 중요하다는 점을 나타내고 있으므로 사이트 이용자에게 프로젝트관련 리워드 제공의 정확한 이행 점검과 프로젝트 펀딩결과의 피드백 등 서비스를 제고하고 투명성을 높이기 위하여 노력하여야 한다. 셋째, 문화예술 프로젝트의 경우 크라우드펀딩에 관한 이용자 인식은 투자를 통한 적극적인 수익창출보다는 소액후원을 통한 문화향수를 고려하는 경향이 강하므로 소액펀딩을 활성화하고자 하는 사이트 운영 방향설정이 바람직하다. 넷째, 사이트 운영수익 창출을 위한 수수료에 대한 인식은 후원이나 기부라는 성격에 기인하여 운영자측과 이용자측의 정서적 갭이 크므로 이에 대한 배려를 하여야 하며 운영자측은 수익다변화를 위한 노력을 하여야 한다. 본 연구는 문화예술 분야에서 기대되는 자금조달 방안의 하나로 떠오른 크라우드펀딩이 잘 안착하여 자금조달에 있어서 애로를 겪고 있는 문화예술계에 도움이 되길 바라는 궁극적인 목적이 있다. 이를 위하여 크라우드펀딩 사이트 운영자의 바람직한 방향 설정에 필요한 제언을 하였으므로 도움이 되길 기대한다. 일반적인 전자상거래에 있어서와 마찬가지로 서로 알지 못하는 운영자와 소비자 사이에서 신뢰도 형성은 중요한 과제이며 금융서비스 성격이 가미된 크라우드펀딩 사이트의 경우는 더욱 중요하므로 신뢰도를 제고하기 위한 방안 강구는 다른 그 무엇보다도 우선순위의 상위에 있다고 판단된다. 마지막으로 설문에 협조해 주신 펀듀의 이창구 대표님에게 깊은 감사를 드린다.
본 연구는 크라우드펀딩 사이트 품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향을 실증분석하고자 하였다. 이러한 품질이 거래당사자 간에 영향을 주는 것으로 추정되는 신뢰도와 만족도를 매개로 하여 펀딩의도에 미치는 영향도 파악하고자 하였다. 크라우드펀딩은 최근 개방, 참여, 공유로 대표되는 웹 2.0에 기반한 금융플랫폼으로서 문화예술 프로젝트의 자금조달에 기여할 유망한 수단으로서 주목받고 있다. 창의성 있는 문화예술 프로젝트가 자금조달의 어려움으로 실현되지 못하고 사장되는 사례를 방지하고, 프로젝트를 널리 알려 불특정 다수로부터 자금을 모아 추진하는 크라우드펀딩의 활성화는 문화예술 자금조달의 좋은 대안이 될 수 있을 것이다. 이러한 자금조달 방법의 대안으로서 크라우드펀딩을 활성화하기 위하여 사이트 운영자들의 성공적인 사이트 운영이 바람직하며 그를 위하여는 무엇을 개선하여야 할 것인가를 제언하고자 하였다. 연구목적의 달성을 위하여 사이트품질인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질이 펀딩의도에 미치는 영향에 관한 모형과 가설을 설정한 후 이를 검증하기 위한 설문지를 작성하였다. 크라우드펀딩 사이트에 접속하여 사용한 경험이 있는 이용자를 대상으로 설문을 받아 데이터에 근거하여 구조방정식을 통한 연구모형 분석을 시도하였다. 연구분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전자상거래 관련 선행연구에서 높은 수준의 신뢰도가 거래를 하기 위한 사용자에게 더 많은 의도를 유발하는 것이 검증된 바와 같이 크라우드펀딩 사이트를 중심으로한 연구에서도 펀딩의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 일반적인 전자상거래에서의 만족도는 운영자와 소비자 사이에 매우 중요한 역할을 하고 있음을 선행연구에서 밝혀 낸 바 있으나 크라우드펀딩 사이트의 경우는 미약하게 펀딩의도에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 크라우드펀딩 사이트의 품질 중 정보품질, 시스템품질, 서비스품질은 신뢰도에 대하여 모두 긍정적인 영향을 미치고 있었고, 만족도에 대하여는 서비스품질만이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석결과에 근거하여 다음과 같은 시사점과 제언을 도출하였다. 첫째, 크라우드펀딩 사이트의 경우 사이트 품질이 신뢰도를 매개로 펀딩의도로 연결되는 경로가 만족도를 매개로 펀딩의도로 연결되는 것보다 높은 영향력을 가지는 것으로 파악되었으므로 사이트의 경쟁력 향상을 위하여는 이용자와 운영자간 신뢰도 형성에 도움이 되는 방안들을 적극적으로 강구하여야 한다. 둘째, 크라우드펀딩 사이트의 품질 중에서는 서비스품질이 신뢰도와 만족도에 미치는 영향이 가장 높아 자금흐름을 중개하는 업의 특성상 신뢰구축을 위한 서비스제고가 중요하다는 점을 나타내고 있으므로 사이트 이용자에게 프로젝트관련 리워드 제공의 정확한 이행 점검과 프로젝트 펀딩결과의 피드백 등 서비스를 제고하고 투명성을 높이기 위하여 노력하여야 한다. 셋째, 문화예술 프로젝트의 경우 크라우드펀딩에 관한 이용자 인식은 투자를 통한 적극적인 수익창출보다는 소액후원을 통한 문화향수를 고려하는 경향이 강하므로 소액펀딩을 활성화하고자 하는 사이트 운영 방향설정이 바람직하다. 넷째, 사이트 운영수익 창출을 위한 수수료에 대한 인식은 후원이나 기부라는 성격에 기인하여 운영자측과 이용자측의 정서적 갭이 크므로 이에 대한 배려를 하여야 하며 운영자측은 수익다변화를 위한 노력을 하여야 한다. 본 연구는 문화예술 분야에서 기대되는 자금조달 방안의 하나로 떠오른 크라우드펀딩이 잘 안착하여 자금조달에 있어서 애로를 겪고 있는 문화예술계에 도움이 되길 바라는 궁극적인 목적이 있다. 이를 위하여 크라우드펀딩 사이트 운영자의 바람직한 방향 설정에 필요한 제언을 하였으므로 도움이 되길 기대한다. 일반적인 전자상거래에 있어서와 마찬가지로 서로 알지 못하는 운영자와 소비자 사이에서 신뢰도 형성은 중요한 과제이며 금융서비스 성격이 가미된 크라우드펀딩 사이트의 경우는 더욱 중요하므로 신뢰도를 제고하기 위한 방안 강구는 다른 그 무엇보다도 우선순위의 상위에 있다고 판단된다. 마지막으로 설문에 협조해 주신 펀듀의 이창구 대표님에게 깊은 감사를 드린다.
This study is a research on the causality between crowd funding website’s quality; information quality, system quality, and service quality, and the effects those qualities have on funding intention. The study tries to figure out the effect on funding intention, based on trust and satisfaction param...
This study is a research on the causality between crowd funding website’s quality; information quality, system quality, and service quality, and the effects those qualities have on funding intention. The study tries to figure out the effect on funding intention, based on trust and satisfaction parameters that have interpersonal effect on parties of transaction. ‘Crowd funding’ is a financial platform based on recent Web 2.0 based on opening, participation and sharing, which is gaining attention as a promising mean in financing creative culture and art projects. Energizing and proactive crowd funding can be a good alternative in solving lack of financial support in culture and art field, since it informs unspecified individuals about the project and brings financing, which also helps save creative culture and art projects from dying out. To improve such energizing of crowd funding as an alternative financing, it requires successful website management for the website managers, and some suggestions for such improvements are given in this study. For the study, effect between website quality (information quality, system quality, and service quality) and funding intention have been set as model and thesis, and questionnaires were made to prove the thesis. Questionnaires were given to users who have previously used crowd funding websites, and survey analysis based on structural equation modeling has been conducted based on the outcome data of those questionnaires. The research results show as followed. First, high level of trust has positive effect on funding intention, as shown on previous researches on electronic commerce. Secondly, satisfaction has weak effect on funding intention of users; as opposed to previous studies on electronic commerce that show satisfaction has great effect among managers and users. Lastly, among the quality of crowd funding website, information quality, system quality, and service quality all have positive effect on trust, but on satisfaction only service quality has positive effect. Based on such analysis results, implications were drawn as below. First, in case of crowd funding sites, trust has stronger effect on website quality leading to funding intention than satisfaction. Therefore, to increase website competition measures need to be taken in improving trust between managers and users. Secondly, service quality of crowd funding website has most effect on trust and satisfaction., which shows building confidence by improving services is important in a business mediating financial flow. Therefore, monitor on project reward offer fulfillment and clarity on project result feedback need to be improved. Next, culture and art projects crowd funding users have the tendency of having cultural nostalgia through small sponsor rather than trying to make profit though investment. Therefore website operation needs to focus on vitalizing small sponsor. Finally, there is an emotional gap between the mangers and users on the commission in creating website profit, since there is a characteristic of sponsor and donation. So consideration on such gap is needed. Therefore, effort is needed in profit diversification. The purpose of this research is on stabilizing crowd funding, which is a rising way in financing culture and art projects, and letting crowd funding be helpful in the culture and art field. Hope that the suggestions given would be helpful to the website managers in setting-up their future direction. Creating trust among unknown managers and users is an important task, which is the same in general electronic commerce as well. Trust is more crucial in crowd funding, since it has the characteristic of financial service. Therefore, seeking measures in improving trust is the most important priority of all. I deeply appreciate your cooperation, Mr Lee C.G., CEO of Fundu.
This study is a research on the causality between crowd funding website’s quality; information quality, system quality, and service quality, and the effects those qualities have on funding intention. The study tries to figure out the effect on funding intention, based on trust and satisfaction parameters that have interpersonal effect on parties of transaction. ‘Crowd funding’ is a financial platform based on recent Web 2.0 based on opening, participation and sharing, which is gaining attention as a promising mean in financing creative culture and art projects. Energizing and proactive crowd funding can be a good alternative in solving lack of financial support in culture and art field, since it informs unspecified individuals about the project and brings financing, which also helps save creative culture and art projects from dying out. To improve such energizing of crowd funding as an alternative financing, it requires successful website management for the website managers, and some suggestions for such improvements are given in this study. For the study, effect between website quality (information quality, system quality, and service quality) and funding intention have been set as model and thesis, and questionnaires were made to prove the thesis. Questionnaires were given to users who have previously used crowd funding websites, and survey analysis based on structural equation modeling has been conducted based on the outcome data of those questionnaires. The research results show as followed. First, high level of trust has positive effect on funding intention, as shown on previous researches on electronic commerce. Secondly, satisfaction has weak effect on funding intention of users; as opposed to previous studies on electronic commerce that show satisfaction has great effect among managers and users. Lastly, among the quality of crowd funding website, information quality, system quality, and service quality all have positive effect on trust, but on satisfaction only service quality has positive effect. Based on such analysis results, implications were drawn as below. First, in case of crowd funding sites, trust has stronger effect on website quality leading to funding intention than satisfaction. Therefore, to increase website competition measures need to be taken in improving trust between managers and users. Secondly, service quality of crowd funding website has most effect on trust and satisfaction., which shows building confidence by improving services is important in a business mediating financial flow. Therefore, monitor on project reward offer fulfillment and clarity on project result feedback need to be improved. Next, culture and art projects crowd funding users have the tendency of having cultural nostalgia through small sponsor rather than trying to make profit though investment. Therefore website operation needs to focus on vitalizing small sponsor. Finally, there is an emotional gap between the mangers and users on the commission in creating website profit, since there is a characteristic of sponsor and donation. So consideration on such gap is needed. Therefore, effort is needed in profit diversification. The purpose of this research is on stabilizing crowd funding, which is a rising way in financing culture and art projects, and letting crowd funding be helpful in the culture and art field. Hope that the suggestions given would be helpful to the website managers in setting-up their future direction. Creating trust among unknown managers and users is an important task, which is the same in general electronic commerce as well. Trust is more crucial in crowd funding, since it has the characteristic of financial service. Therefore, seeking measures in improving trust is the most important priority of all. I deeply appreciate your cooperation, Mr Lee C.G., CEO of Fundu.
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