본 연구는 문화복합센터형의 대형 키즈 카페에서의 어린이들을 대상으로 하여 국악공연에 대한 반응 및 호응도 분석을 통해 어린이들이 국악에 대해 친숙하게 다가갈 수 있는 방법과 눈높이에 맞는 국악공연 프로그램을 개발하기 위한 기초자료로 활용하는 데에 그 목적을 두고 있다.
이에 공연무대가 있는 복합문화시설형 키즈 카페 중 한곳에서 어린이들을 대상으로 공연하였고 그 설문 분석 결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 가장 재미있었던 공연에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “산도깨비” 국악동요가 57.9%로 가장 많았으...
본 연구는 문화복합센터형의 대형 키즈 카페에서의 어린이들을 대상으로 하여 국악공연에 대한 반응 및 호응도 분석을 통해 어린이들이 국악에 대해 친숙하게 다가갈 수 있는 방법과 눈높이에 맞는 국악공연 프로그램을 개발하기 위한 기초자료로 활용하는 데에 그 목적을 두고 있다.
이에 공연무대가 있는 복합문화시설형 키즈 카페 중 한곳에서 어린이들을 대상으로 공연하였고 그 설문 분석 결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 가장 재미있었던 공연에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “산도깨비” 국악동요가 57.9%로 가장 많았으며 “아리랑” 국악합주가 24% 수궁가 중 “화사자”가 18.2%로 나타났다.
둘째, 가장 배우고 싶은 국악기 선호도에서는 예상 한데로 타악기가 가장 많았고 관악기 그다음 현악기 순이었다. 전체적으로 장구(28.9%) 꽹과리(23.1%) 피리(19%) 가야금(14%) 등의 순이었다.
셋째, 국악공연 재 관람에 대한 결과를 살펴보면 전체적으로 “보고 싶다”와 “많이 보고 싶다”가 45.5%, 42.1%로 나타나 보고 싶다의 긍정적인 의견이 87.6%로 대부분을 차지하였다. 이러한 결과는 키즈 카페의 특성상 어린이들의 놀이기구 및 놀이 시설이 넘쳐나는 공간에서의 국악공연이 매우 성공적이었음을 반증하는 결과라 볼 수 있다.
넷째, 국악공연을 캐릭터 인형들과 함께 하였을 때의 호응도를 알아보기 위한 설문결과는 “재미있다”와 “매우 재미있다”가 52.1%, 46.3%로 나타나 재미있다라는 긍정적인 의견이 98.4%로 압도적으로 나왔다. 이는 어린이들을 위한 국악공연 시, 어린이들에게 친숙한 캐릭터 인형을 활용하는 방법이 매우 효과적인 방안임을 알 수 있다.
다섯째, 노래내용에 대한 이해도에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “그렇다”와 “매우 그렇다”가 47.1%, 36.4%로 나타나 그렇다라는 긍정적인 의견이 83.5%로 대부분을 차지하였다.
여섯째, 캐릭터인형 친구들의 몸짓과 연극이 노래내용을 쉽게 이해하는데 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “그렇다”와 “매우 그렇다”가 48.8%, 44.6%로 나타나 그렇다라는 긍정적인 의견이 93.4%로 압도적으로 나왔다. 이는 어린이들을 위한 국악공연에서의 노래내용에 대한 이해 및 반응을 높이기 위해서는 캐릭터 인형을 적극적으로 활용해야 한다는 반증임을 알 수 있다.
이와 같은 결론을 바탕으로 어린이를 위한 국악공연의 활성화와 다음세대의 국악발전을 위하여 다섯 가지 제언을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 사회적으로 키즈 카페를 운영하는 기업인들은 국악공연이 불필요하고 어렵다는 종래의 인식을 탈피하고 앞에서의 결과를 통해 보았듯이 어린이들이 국악공연을 좋아하고 즐거워 한다는 사실을 인지하고 적극적으로 국악공연 프로그램을 도입하여 키즈 카페가 문화 공연 장소로서 진정한 어린이들을 위한 균형 잡힌 복합문화공간이 되도록 노력하여야 할 것이다.
둘째, 어린이들이 국악을 접할 때 가장 커다란 영향을 부모로부터 받으므로 부모들의 인식을 바꾸고 우리 것에 대한 소중함을 깨우쳐 주기 위하여 전문 국악교육기관을 통한 광범위한 부모교육 및 홍보가 필요하다.
셋째, 어린이들의 이해도와 선호도를 증진시켜 줄 수 있는 국악프로그램 연구가 필요하다. 그 연구는 지속적이며 현장에서 주제에 맞게 이루어져야 한다.
넷째, 국악공연에서 다양한 국악장르를 활용하는 활동이 이루어진 후속 연구가 필요하다. 국악에 대한 장르가 다양함에도 공연현장에서 창작국악만을 선호하는 실정이다. 다양한 국악 장르를 활용한 현장 공연 및 연구가 필요하다.
다섯째, 나라의 문화정체성에 영향을 주는 우리 전통 예술인 국악이 월드와이드 적인 문화상품으로 거듭날 수 있도록 국가에서 정책적이고 제도적으로 문화정책을 수립하여야 한다.
본 제안과 관련하여 향후 대책 및 후속작업이 원활히 이루어진다면 비교적 저렴한 입장료를 내고 교통접근이 용이하며 어린이들과 가족들이 함께 관람할 수 있는 어린이 국악공연을 위한 무대가 전국적으로 많이 생겨나는 것이다.
이러한 새로운 형태의 국악공연 공간이 창출됨으로서 어린이들이 상시적으로 전통공연을 관람할 수 있는 여건이 마련되고 국악의 저변확대 및 국악공연활동의 양적증가에 큰 몫을 할 것이다.
21세기의 문화경쟁력시대에서 가장 강력한 국가문화브랜드로 확립할 수 있는 것은 전통문화이다. 따라서 자라나는 어린이들이 전통문화를 자연스럽게 접하고 이를 계승 발전시켜 21세기 문화의 시대를 선도해 나갈 수 있도록 우리 모두가 노력해야 할 것이다.
본 연구는 문화복합센터형의 대형 키즈 카페에서의 어린이들을 대상으로 하여 국악공연에 대한 반응 및 호응도 분석을 통해 어린이들이 국악에 대해 친숙하게 다가갈 수 있는 방법과 눈높이에 맞는 국악공연 프로그램을 개발하기 위한 기초자료로 활용하는 데에 그 목적을 두고 있다.
이에 공연무대가 있는 복합문화시설형 키즈 카페 중 한곳에서 어린이들을 대상으로 공연하였고 그 설문 분석 결과는 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 가장 재미있었던 공연에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “산도깨비” 국악동요가 57.9%로 가장 많았으며 “아리랑” 국악합주가 24% 수궁가 중 “화사자”가 18.2%로 나타났다.
둘째, 가장 배우고 싶은 국악기 선호도에서는 예상 한데로 타악기가 가장 많았고 관악기 그다음 현악기 순이었다. 전체적으로 장구(28.9%) 꽹과리(23.1%) 피리(19%) 가야금(14%) 등의 순이었다.
셋째, 국악공연 재 관람에 대한 결과를 살펴보면 전체적으로 “보고 싶다”와 “많이 보고 싶다”가 45.5%, 42.1%로 나타나 보고 싶다의 긍정적인 의견이 87.6%로 대부분을 차지하였다. 이러한 결과는 키즈 카페의 특성상 어린이들의 놀이기구 및 놀이 시설이 넘쳐나는 공간에서의 국악공연이 매우 성공적이었음을 반증하는 결과라 볼 수 있다.
넷째, 국악공연을 캐릭터 인형들과 함께 하였을 때의 호응도를 알아보기 위한 설문결과는 “재미있다”와 “매우 재미있다”가 52.1%, 46.3%로 나타나 재미있다라는 긍정적인 의견이 98.4%로 압도적으로 나왔다. 이는 어린이들을 위한 국악공연 시, 어린이들에게 친숙한 캐릭터 인형을 활용하는 방법이 매우 효과적인 방안임을 알 수 있다.
다섯째, 노래내용에 대한 이해도에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “그렇다”와 “매우 그렇다”가 47.1%, 36.4%로 나타나 그렇다라는 긍정적인 의견이 83.5%로 대부분을 차지하였다.
여섯째, 캐릭터인형 친구들의 몸짓과 연극이 노래내용을 쉽게 이해하는데 미치는 영향에 대해 살펴본 결과 전체적으로 “그렇다”와 “매우 그렇다”가 48.8%, 44.6%로 나타나 그렇다라는 긍정적인 의견이 93.4%로 압도적으로 나왔다. 이는 어린이들을 위한 국악공연에서의 노래내용에 대한 이해 및 반응을 높이기 위해서는 캐릭터 인형을 적극적으로 활용해야 한다는 반증임을 알 수 있다.
이와 같은 결론을 바탕으로 어린이를 위한 국악공연의 활성화와 다음세대의 국악발전을 위하여 다섯 가지 제언을 제시하면 다음과 같다.
첫째, 사회적으로 키즈 카페를 운영하는 기업인들은 국악공연이 불필요하고 어렵다는 종래의 인식을 탈피하고 앞에서의 결과를 통해 보았듯이 어린이들이 국악공연을 좋아하고 즐거워 한다는 사실을 인지하고 적극적으로 국악공연 프로그램을 도입하여 키즈 카페가 문화 공연 장소로서 진정한 어린이들을 위한 균형 잡힌 복합문화공간이 되도록 노력하여야 할 것이다.
둘째, 어린이들이 국악을 접할 때 가장 커다란 영향을 부모로부터 받으므로 부모들의 인식을 바꾸고 우리 것에 대한 소중함을 깨우쳐 주기 위하여 전문 국악교육기관을 통한 광범위한 부모교육 및 홍보가 필요하다.
셋째, 어린이들의 이해도와 선호도를 증진시켜 줄 수 있는 국악프로그램 연구가 필요하다. 그 연구는 지속적이며 현장에서 주제에 맞게 이루어져야 한다.
넷째, 국악공연에서 다양한 국악장르를 활용하는 활동이 이루어진 후속 연구가 필요하다. 국악에 대한 장르가 다양함에도 공연현장에서 창작국악만을 선호하는 실정이다. 다양한 국악 장르를 활용한 현장 공연 및 연구가 필요하다.
다섯째, 나라의 문화정체성에 영향을 주는 우리 전통 예술인 국악이 월드와이드 적인 문화상품으로 거듭날 수 있도록 국가에서 정책적이고 제도적으로 문화정책을 수립하여야 한다.
본 제안과 관련하여 향후 대책 및 후속작업이 원활히 이루어진다면 비교적 저렴한 입장료를 내고 교통접근이 용이하며 어린이들과 가족들이 함께 관람할 수 있는 어린이 국악공연을 위한 무대가 전국적으로 많이 생겨나는 것이다.
이러한 새로운 형태의 국악공연 공간이 창출됨으로서 어린이들이 상시적으로 전통공연을 관람할 수 있는 여건이 마련되고 국악의 저변확대 및 국악공연활동의 양적증가에 큰 몫을 할 것이다.
21세기의 문화경쟁력시대에서 가장 강력한 국가문화브랜드로 확립할 수 있는 것은 전통문화이다. 따라서 자라나는 어린이들이 전통문화를 자연스럽게 접하고 이를 계승 발전시켜 21세기 문화의 시대를 선도해 나갈 수 있도록 우리 모두가 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study is to prepare the basic materials for the development of a way which can make children be familiar with Gukak (Korean classical music) and the programs of Gukak performance which can be brought down to the children's level through the analysis of the reaction and level of f...
The purpose of this study is to prepare the basic materials for the development of a way which can make children be familiar with Gukak (Korean classical music) and the programs of Gukak performance which can be brought down to the children's level through the analysis of the reaction and level of favorable response about Gukak performance among the children who saw the performance at large kids cafe in the shape of composite cultural center.
For the research, a performance was shown to the children at one of the kids cafes in the shape of composite cultural center which had a theater, and the results of the survey were analyzed as follows:
First, to the question about the most interesting performance, “Sandoggaebi (Mountain goblin)” Gukak children's song was chosen by 57.9%, followed by “Arirang” Gukak ensemble (24%) and “Hwasaja” in Sugungga (18.2%).
Second, in the preference of the Gukak musical instruments for learning, percussion instruments was chosen the most as expected, followed by wind instrument and string instrument. The ranking among musical instruments was in the order of Janggu (28.9%), Ggaenggwari (23.1%), pipe (19%), and Gayageum (14%).
Third, to the question about the intention to watch the performance again, “want to see again” and “want to see many times again” were answered by 45.5% and 42.1% of the respondents, making 87.6% of positive opinions. Such results proved that the Gukak performance shown in a space full of rides and amusement facilities due to the characteristic of the kids cafe was very successful.
Fourth, about the question to see the favorable response about the Gukak performance done together with character dolls; “interesting” and “very interesting” were chosen by 52.1% and 46.3% of the respondents respectively, making 98.4% of overwhelming positive opinions. It shows that using character dolls, which are very familiar with children, is a very effective way for the performance of Gukak for children.
Fifth, to the question asking their understanding of the content of the song, “understood well” and “understood very well” took 47.1% and 36.4%, making 83.5% of positive opinions.
Sixth, to the question if the gesture and play of the character dolls helped their easy understanding of the content of the song, “they did" and “they did very much” was answered by 48.8% and 44.6% of the respondents, making 93.4% of overwhelming positive opinions. It proves that character dolls should be used actively to promote the understanding and response of children about the content of the songs at Gukak performances.
Based on such conclusions, the following 5 recommendations are made for the promotion of Gukak performance for children and the development of Gukak for the next generation.
First, the businessmen who are operating kid cafes should change their existing perception that Gukak performances are unnecessary or difficult. Instead, as we saw in the above results, they should recognize that children like and enjoy Gukak performance and thus actively adopt Gukak performance programs so that kids cafes can become a balanced composite cultural space for children as a place for cultural performance.
Second, children are influenced the most by their parents when they first encounter Gukak. Thus it is necessary to make extensive PR activities and education of parents through professional Gukak educational institutions to change the recognition of parents and teach the preciousness of our traditions.
Third, It is necessary to make researches on Gukak programs which can enhance the understanding and preference of Gukak among children. Such researches must be done continuously and according to the theme on the scene.
Fourth, follow-up researches using various genres of Gukak at Gukak performances are necessary. Though there are various genres in Gukak, only creation Gukak is preferred in the site of performance. It is necessary to make performance and research using various genres of Gukak.
Fifth, in order for Gukak, the traditional art of Korea which influences the cultural identity of the nation, to be born again as a worldwide cultural product, the government should establish a cultural policy in a political and systematic way.
If countermeasures and follow-up works are taken smoothly soon in relation to the above recommendations, it means that many stages are created throughout the country for the performance of Gukak for children where children can watch the performance with their parents at a place with easy transportation access paying relatively cheap admission fee.
If such a new type of space is created for the performance of Gukak, it will provide an environment for children to be able to watch traditional performances on a regular basis and play an important role in the expansion of the basis of Gukak and the quantitative increase in the activities of Gukak performance.
It is our traditional culture which can be established as the most powerful national culture brand in the era of cultural competition in the 21st century. Therefore, we all will have to make effort to help growing children contact our traditional culture naturally and inherit and develop them to lead the 21C era of culture.
The purpose of this study is to prepare the basic materials for the development of a way which can make children be familiar with Gukak (Korean classical music) and the programs of Gukak performance which can be brought down to the children's level through the analysis of the reaction and level of favorable response about Gukak performance among the children who saw the performance at large kids cafe in the shape of composite cultural center.
For the research, a performance was shown to the children at one of the kids cafes in the shape of composite cultural center which had a theater, and the results of the survey were analyzed as follows:
First, to the question about the most interesting performance, “Sandoggaebi (Mountain goblin)” Gukak children's song was chosen by 57.9%, followed by “Arirang” Gukak ensemble (24%) and “Hwasaja” in Sugungga (18.2%).
Second, in the preference of the Gukak musical instruments for learning, percussion instruments was chosen the most as expected, followed by wind instrument and string instrument. The ranking among musical instruments was in the order of Janggu (28.9%), Ggaenggwari (23.1%), pipe (19%), and Gayageum (14%).
Third, to the question about the intention to watch the performance again, “want to see again” and “want to see many times again” were answered by 45.5% and 42.1% of the respondents, making 87.6% of positive opinions. Such results proved that the Gukak performance shown in a space full of rides and amusement facilities due to the characteristic of the kids cafe was very successful.
Fourth, about the question to see the favorable response about the Gukak performance done together with character dolls; “interesting” and “very interesting” were chosen by 52.1% and 46.3% of the respondents respectively, making 98.4% of overwhelming positive opinions. It shows that using character dolls, which are very familiar with children, is a very effective way for the performance of Gukak for children.
Fifth, to the question asking their understanding of the content of the song, “understood well” and “understood very well” took 47.1% and 36.4%, making 83.5% of positive opinions.
Sixth, to the question if the gesture and play of the character dolls helped their easy understanding of the content of the song, “they did" and “they did very much” was answered by 48.8% and 44.6% of the respondents, making 93.4% of overwhelming positive opinions. It proves that character dolls should be used actively to promote the understanding and response of children about the content of the songs at Gukak performances.
Based on such conclusions, the following 5 recommendations are made for the promotion of Gukak performance for children and the development of Gukak for the next generation.
First, the businessmen who are operating kid cafes should change their existing perception that Gukak performances are unnecessary or difficult. Instead, as we saw in the above results, they should recognize that children like and enjoy Gukak performance and thus actively adopt Gukak performance programs so that kids cafes can become a balanced composite cultural space for children as a place for cultural performance.
Second, children are influenced the most by their parents when they first encounter Gukak. Thus it is necessary to make extensive PR activities and education of parents through professional Gukak educational institutions to change the recognition of parents and teach the preciousness of our traditions.
Third, It is necessary to make researches on Gukak programs which can enhance the understanding and preference of Gukak among children. Such researches must be done continuously and according to the theme on the scene.
Fourth, follow-up researches using various genres of Gukak at Gukak performances are necessary. Though there are various genres in Gukak, only creation Gukak is preferred in the site of performance. It is necessary to make performance and research using various genres of Gukak.
Fifth, in order for Gukak, the traditional art of Korea which influences the cultural identity of the nation, to be born again as a worldwide cultural product, the government should establish a cultural policy in a political and systematic way.
If countermeasures and follow-up works are taken smoothly soon in relation to the above recommendations, it means that many stages are created throughout the country for the performance of Gukak for children where children can watch the performance with their parents at a place with easy transportation access paying relatively cheap admission fee.
If such a new type of space is created for the performance of Gukak, it will provide an environment for children to be able to watch traditional performances on a regular basis and play an important role in the expansion of the basis of Gukak and the quantitative increase in the activities of Gukak performance.
It is our traditional culture which can be established as the most powerful national culture brand in the era of cultural competition in the 21st century. Therefore, we all will have to make effort to help growing children contact our traditional culture naturally and inherit and develop them to lead the 21C era of culture.
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