공공연구기관에 대한 정부의 R&D투자규모가 확대되면서 투자의 효율성과 효과성을 어떻게 제고 시킬 것인가 하는 문제가 중요한 이슈로 대두되어왔으며, 2000년대 초부터 정부의 R&D정책이 투입중심에서 성과관리와 활용촉진, 사업 활성화 방향으로 전환되고 있다. 정부는 성과활용촉진을 위하여 ‘국가연구개발 사업 등의 성과평가 및 성과관리에 관한 법률’과 ‘기술이전 및 사업화촉진에 관한 법률’ 등을 제정하여 법적기반을 마련하였으며 각종 성과활용촉진 지원정책을 추진하고 있다. 본 연구는 해양관련 공공연구기관이 주관기관이 되어 수행한 해양과학기술 연구개발사업의 성과에 대하여 사업화를 추진할 경우, 성공적인 사업화 전략모델을 제시하기위하여 ...
공공연구기관에 대한 정부의 R&D투자규모가 확대되면서 투자의 효율성과 효과성을 어떻게 제고 시킬 것인가 하는 문제가 중요한 이슈로 대두되어왔으며, 2000년대 초부터 정부의 R&D정책이 투입중심에서 성과관리와 활용촉진, 사업 활성화 방향으로 전환되고 있다. 정부는 성과활용촉진을 위하여 ‘국가연구개발 사업 등의 성과평가 및 성과관리에 관한 법률’과 ‘기술이전 및 사업화촉진에 관한 법률’ 등을 제정하여 법적기반을 마련하였으며 각종 성과활용촉진 지원정책을 추진하고 있다. 본 연구는 해양관련 공공연구기관이 주관기관이 되어 수행한 해양과학기술 연구개발사업의 성과에 대하여 사업화를 추진할 경우, 성공적인 사업화 전략모델을 제시하기위하여 IT, BT 등 다른 분야 사업화 성공요인에 대한 선행연구를 통하여 「사업화 성공요인」에 대한 이론적 토대를 마련하고, 실증자료 수집을 통하여 해양분야에 특유한 사업화 영향요인과 성공요인에 대하여 분석하였다. 해양과학기술 사업화 성공요인내용의 타당성을 확보하고 검증하기 위하여 사업화에 직간접적으로 참여한 전문가 8인을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 기술을 개발하고 사업화를 직접 추진한 창업자, 개발된 기술을 민간 기업에 이전한 기술개발 책임자, 사업화 추진을 사전기획하고 평가하는 전문 관리기관의 실무책임자, 해양과학기술 전문연구기관에서 사업화 지원과 기술이전을 전담하는 부서의 책임자를 대상으로 연구성과의 사업화 요인을 조사하고 다른 분야 성공요인과의 공통점과 차이점을 분석하였다. 심층면접결과의 분석은 질적방법론인 근거이론(Grounded theory)과 질적연구와 양적연구가 혼합된 언어네트워크분석(Semantic network analysis)방법을 결합하여 실시하였다. 이러한 분석과정을 통한 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 언어네트워크분석에서 해양과학기술 사업화 성공요인으로 연계지원시스템, 정부지원, 기술마케팅, 기술력, 조직인력, CEO역량, 자금력, 연구소 전략, 해양특성, 기술시장 연계 순으로 중요한 요인으로 나타났다. 따라서 사업화 성공요인에 연계지원 시스템이 가장 중요하게 인식되고 있었다. 근거이론 분석에서도 사업화 중심현상으로 연계지원 시스템, 연구기관 전략이, 인과조건으로는 기술마케팅, 기술력, 시장맞춤형 기술이, 사업화 과정에서 정부지원이 중재조건으로 작용하면서, 이러한 요인들이 사업화 기업의 CEO, 조직인력, 자금력에 의해 사업화 성공여부가 결정되는 것으로 모형화 되었다. 이는 IT 등 타 기술분야에서 사업화 성공요인으로 제시한 요인들이 해양분야(MT)의 사업화 추진에도 공통적으로 중요한 역할을 하고 있음을 보여준다. 다시 말하면, 해양과학기술 연구개발성과의 사업화에 있어서도 기술, 시장, 참여자의 연계, 정부지원, 사업화 기업특성이 중요함을 보여주었다. 그러나 언어네트워크 분석결과 해양특성이 정부지원, 연구기관 전략, 조직인력, 자금력, 기술마케팅과 네트워킹을 형성하면서 사업화 성공과 관계를 맺고 있었고, 근거이론에 의한 분석에서도 해양과학기술 사업화에 관련된 각종 변수들은 ‘해양특성’과 연계되어있어 핵심범주로 해양특성이 중요하게 대두되었다. 이러한 결과는 IT분야 사업화의 경우, 대부분 시장상황이 성숙단계에 이르고 있었던 반면에 MT분야의 경우는 시장이 대체로 태동단계 내지 초기단계에 있거나, 시장의 존재 자체가 인식되지 못하는 경우도 많음을 반영하고 있다. 따라서 해양특성을 기반으로 기술과 시장 및 정부지원이 사업화 단계별로 체계화되어야 하고, 사업화의 성공여부도 이와 밀접하게 관련될 수밖에 없다. 그러므로 IT 등 타 분야에서 도출된 사업화 성공요인의 틀을 가지고 MT분야의 사업화 추진에 그대로 적용하기에는 다소 무리가 있는 것으로 파악되었고, 해양과학기술 연구개발성과에 대한 사업화 성공전략구성에 있어서 해양특성을 아주 중요하게 고려할 필요성이 있다. 본 연구에서는 이상의 분석결과를 토대로 해양과학기술사업화를 위한 정부지원의 확대, 평가인증시스템의 구축, 해양과학기술 연구개발성과를 대상으로 사업화를 추진하는 기업을 위한 지원방안을 중심으로 10개의 사업화 촉진 정책지원방안을 제시하였다.
공공연구기관에 대한 정부의 R&D투자규모가 확대되면서 투자의 효율성과 효과성을 어떻게 제고 시킬 것인가 하는 문제가 중요한 이슈로 대두되어왔으며, 2000년대 초부터 정부의 R&D정책이 투입중심에서 성과관리와 활용촉진, 사업 활성화 방향으로 전환되고 있다. 정부는 성과활용촉진을 위하여 ‘국가연구개발 사업 등의 성과평가 및 성과관리에 관한 법률’과 ‘기술이전 및 사업화촉진에 관한 법률’ 등을 제정하여 법적기반을 마련하였으며 각종 성과활용촉진 지원정책을 추진하고 있다. 본 연구는 해양관련 공공연구기관이 주관기관이 되어 수행한 해양과학기술 연구개발사업의 성과에 대하여 사업화를 추진할 경우, 성공적인 사업화 전략모델을 제시하기위하여 IT, BT 등 다른 분야 사업화 성공요인에 대한 선행연구를 통하여 「사업화 성공요인」에 대한 이론적 토대를 마련하고, 실증자료 수집을 통하여 해양분야에 특유한 사업화 영향요인과 성공요인에 대하여 분석하였다. 해양과학기술 사업화 성공요인내용의 타당성을 확보하고 검증하기 위하여 사업화에 직간접적으로 참여한 전문가 8인을 대상으로 심층면접을 실시하였다. 기술을 개발하고 사업화를 직접 추진한 창업자, 개발된 기술을 민간 기업에 이전한 기술개발 책임자, 사업화 추진을 사전기획하고 평가하는 전문 관리기관의 실무책임자, 해양과학기술 전문연구기관에서 사업화 지원과 기술이전을 전담하는 부서의 책임자를 대상으로 연구성과의 사업화 요인을 조사하고 다른 분야 성공요인과의 공통점과 차이점을 분석하였다. 심층면접결과의 분석은 질적방법론인 근거이론(Grounded theory)과 질적연구와 양적연구가 혼합된 언어네트워크분석(Semantic network analysis)방법을 결합하여 실시하였다. 이러한 분석과정을 통한 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 언어네트워크분석에서 해양과학기술 사업화 성공요인으로 연계지원시스템, 정부지원, 기술마케팅, 기술력, 조직인력, CEO역량, 자금력, 연구소 전략, 해양특성, 기술시장 연계 순으로 중요한 요인으로 나타났다. 따라서 사업화 성공요인에 연계지원 시스템이 가장 중요하게 인식되고 있었다. 근거이론 분석에서도 사업화 중심현상으로 연계지원 시스템, 연구기관 전략이, 인과조건으로는 기술마케팅, 기술력, 시장맞춤형 기술이, 사업화 과정에서 정부지원이 중재조건으로 작용하면서, 이러한 요인들이 사업화 기업의 CEO, 조직인력, 자금력에 의해 사업화 성공여부가 결정되는 것으로 모형화 되었다. 이는 IT 등 타 기술분야에서 사업화 성공요인으로 제시한 요인들이 해양분야(MT)의 사업화 추진에도 공통적으로 중요한 역할을 하고 있음을 보여준다. 다시 말하면, 해양과학기술 연구개발성과의 사업화에 있어서도 기술, 시장, 참여자의 연계, 정부지원, 사업화 기업특성이 중요함을 보여주었다. 그러나 언어네트워크 분석결과 해양특성이 정부지원, 연구기관 전략, 조직인력, 자금력, 기술마케팅과 네트워킹을 형성하면서 사업화 성공과 관계를 맺고 있었고, 근거이론에 의한 분석에서도 해양과학기술 사업화에 관련된 각종 변수들은 ‘해양특성’과 연계되어있어 핵심범주로 해양특성이 중요하게 대두되었다. 이러한 결과는 IT분야 사업화의 경우, 대부분 시장상황이 성숙단계에 이르고 있었던 반면에 MT분야의 경우는 시장이 대체로 태동단계 내지 초기단계에 있거나, 시장의 존재 자체가 인식되지 못하는 경우도 많음을 반영하고 있다. 따라서 해양특성을 기반으로 기술과 시장 및 정부지원이 사업화 단계별로 체계화되어야 하고, 사업화의 성공여부도 이와 밀접하게 관련될 수밖에 없다. 그러므로 IT 등 타 분야에서 도출된 사업화 성공요인의 틀을 가지고 MT분야의 사업화 추진에 그대로 적용하기에는 다소 무리가 있는 것으로 파악되었고, 해양과학기술 연구개발성과에 대한 사업화 성공전략구성에 있어서 해양특성을 아주 중요하게 고려할 필요성이 있다. 본 연구에서는 이상의 분석결과를 토대로 해양과학기술사업화를 위한 정부지원의 확대, 평가인증시스템의 구축, 해양과학기술 연구개발성과를 대상으로 사업화를 추진하는 기업을 위한 지원방안을 중심으로 10개의 사업화 촉진 정책지원방안을 제시하였다.
Government investment in research and development (R&D) at public research institutions has expanded. With this, there is an increased need to assess and enhance investment efficiency. Since the early 2000s, the Korean government's R&D policy has been shifting from an investment-oriented approach to...
Government investment in research and development (R&D) at public research institutions has expanded. With this, there is an increased need to assess and enhance investment efficiency. Since the early 2000s, the Korean government's R&D policy has been shifting from an investment-oriented approach to emphases on the management, promotion, utilization, and commercialization of R&D outcomes. The legal grounds for the utilization and promotion of government-funded R&D outcomes have recently been established to support the utilization and management of R&D results, including the “Act on Performance Evaluation and Management of National Research and Development Projects” and the “Act on Technology Transfer and the Promotion of Commercialization”. Various policies have also been implemented to support the utilization and management of R&D outcomes. This study sought to provide theoretical foundations of a successful commercialization through analysis of commercialization success factors in other fields such as information technology (IT) and biotechnology (BT), and to identify factors that are important in successful commercialization of ocean science and technology (OST) R&D projects conducted by public research institutions. A strategic model was provided based on examination of previous advanced research and analysis based on empirical evidence. To identify and confirm success factors in OST commercialization, in-depth interviews were conducted with eight (8) experts who had directly or indirectly participated in commercialization. These experts included business founders, who had directly developed technology and implemented commercialization; managers in charge of developing and transferring technology to private enterprises; project managers at commercialization-centered institutions; and managers in charge of commercialization support and technology transfer at professional OST research institutions. Through the interviews, factors important to the commercialization success of research outcomes were examined, and common elements and differences were analyzed and compared with the success factors in other fields. Both grounded theory analysis (GTA, a qualitative methodology) and semantic network analysis (SNA, a combination of qualitative and quantitative approaches) were used to analyze findings from the in-depth interviews. The SNA identified the following factors as important to commercialization success: a connected support system; government support; technology marketing; technology capability; organization and manpower; competency of the CEO; funding capability; strategy of the research institute; marine characteristics; and connection with the technology market. The GTA also identified connected support system and research institution strategy as main factors in commercialization. Technology marketing; technology power; and market-tailored technology were causality conditions, and government support was an arbitrating condition in the process of commercialization. The developed model indicated that deciding factors for the success of commercialization included CEO competency; organization and manpower; and funding capability of the commercializing enterprise. The commercialization success factors in marine technology (MT, i.e. OST) correspond with those for other technology fields including IT. Factors such as the technology; market; connection of participants; government support; and characteristics of the commercializing enterprise were also important for the commercialization of OST research outcomes. The SNA pointed to the importance of building a network in conjunction with factors such as government support; research institution strategy; organization and manpower; funding capability; and technology marketing. The GTA also showed that numerous variables related to the commercialization of OST were connected to ‘marine characteristics’, which were of central importance as a core category. These results reflect the fact that most markets are reaching a mature stage in the case of IT commercialization, whereas in the MT field, markets are generally at a beginning or early growing stage. In many cases the market for a particular technology has not yet been recognized. Therefore, technology; market; and government support should be systematized according to a commercialization stage based on marine characteristics, and the successful commercialization should closely be related to such systematization. This study suggests that some of the success factors for commercialization in other fields, such as IT, may not yet be fully applicable to MT. For successful commercialization of MT, it is necessary to consider marine characteristics as a key factor in strategies to commercialize outcomes of OST R&D. On the basis of the analysis results described above, this study presented ten (10) policy support options for the promotion of commercialization: the expansion of government support for commercialization of MT; the establishment of an evaluation and accreditation system; and plans for supporting the enterprises in commercializing the outcomes of OST R&D.
Government investment in research and development (R&D) at public research institutions has expanded. With this, there is an increased need to assess and enhance investment efficiency. Since the early 2000s, the Korean government's R&D policy has been shifting from an investment-oriented approach to emphases on the management, promotion, utilization, and commercialization of R&D outcomes. The legal grounds for the utilization and promotion of government-funded R&D outcomes have recently been established to support the utilization and management of R&D results, including the “Act on Performance Evaluation and Management of National Research and Development Projects” and the “Act on Technology Transfer and the Promotion of Commercialization”. Various policies have also been implemented to support the utilization and management of R&D outcomes. This study sought to provide theoretical foundations of a successful commercialization through analysis of commercialization success factors in other fields such as information technology (IT) and biotechnology (BT), and to identify factors that are important in successful commercialization of ocean science and technology (OST) R&D projects conducted by public research institutions. A strategic model was provided based on examination of previous advanced research and analysis based on empirical evidence. To identify and confirm success factors in OST commercialization, in-depth interviews were conducted with eight (8) experts who had directly or indirectly participated in commercialization. These experts included business founders, who had directly developed technology and implemented commercialization; managers in charge of developing and transferring technology to private enterprises; project managers at commercialization-centered institutions; and managers in charge of commercialization support and technology transfer at professional OST research institutions. Through the interviews, factors important to the commercialization success of research outcomes were examined, and common elements and differences were analyzed and compared with the success factors in other fields. Both grounded theory analysis (GTA, a qualitative methodology) and semantic network analysis (SNA, a combination of qualitative and quantitative approaches) were used to analyze findings from the in-depth interviews. The SNA identified the following factors as important to commercialization success: a connected support system; government support; technology marketing; technology capability; organization and manpower; competency of the CEO; funding capability; strategy of the research institute; marine characteristics; and connection with the technology market. The GTA also identified connected support system and research institution strategy as main factors in commercialization. Technology marketing; technology power; and market-tailored technology were causality conditions, and government support was an arbitrating condition in the process of commercialization. The developed model indicated that deciding factors for the success of commercialization included CEO competency; organization and manpower; and funding capability of the commercializing enterprise. The commercialization success factors in marine technology (MT, i.e. OST) correspond with those for other technology fields including IT. Factors such as the technology; market; connection of participants; government support; and characteristics of the commercializing enterprise were also important for the commercialization of OST research outcomes. The SNA pointed to the importance of building a network in conjunction with factors such as government support; research institution strategy; organization and manpower; funding capability; and technology marketing. The GTA also showed that numerous variables related to the commercialization of OST were connected to ‘marine characteristics’, which were of central importance as a core category. These results reflect the fact that most markets are reaching a mature stage in the case of IT commercialization, whereas in the MT field, markets are generally at a beginning or early growing stage. In many cases the market for a particular technology has not yet been recognized. Therefore, technology; market; and government support should be systematized according to a commercialization stage based on marine characteristics, and the successful commercialization should closely be related to such systematization. This study suggests that some of the success factors for commercialization in other fields, such as IT, may not yet be fully applicable to MT. For successful commercialization of MT, it is necessary to consider marine characteristics as a key factor in strategies to commercialize outcomes of OST R&D. On the basis of the analysis results described above, this study presented ten (10) policy support options for the promotion of commercialization: the expansion of government support for commercialization of MT; the establishment of an evaluation and accreditation system; and plans for supporting the enterprises in commercializing the outcomes of OST R&D.
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