관찰화 교육을 통한 미술표현발달 연구 : 초등학교에서의 인물화를 중심으로 Study on the development of artistic expression through observational drawing education : focussed on human figure drawing in elementary school원문보기
본 연구는 관찰화 교육에서의 인물화를 통해 국내 아동의 미술표현발달단계에 대해 알아보고자 했다. 인물화는 오랜 역사 동안 아동의 지적 능력을 측정하는 도구로 사용되어 왔다. 관찰화 교육의 목적은 시각적 자극을 처리하는 과정에서 파생하는 지각 능력의 발달에 있으므로, 우리는 인물화를 통해 아동의 지각 능력과 인지 능력의 발달 정도를 추론할 수 있다.
현재 미술표현발달단계에 관한 기준은 로웬펠트, 가드너, 켈로그 등 외국미술교육학자의 30여 년 전 이론이 지배적이다. 최근에 발표한 가드너의 미술표현발달 학설(Gardner, 2003)에서도 6세 이후가 되면 아동은 전반적으로 자기중심적인 표현에서 ...
본 연구는 관찰화 교육에서의 인물화를 통해 국내 아동의 미술표현발달단계에 대해 알아보고자 했다. 인물화는 오랜 역사 동안 아동의 지적 능력을 측정하는 도구로 사용되어 왔다. 관찰화 교육의 목적은 시각적 자극을 처리하는 과정에서 파생하는 지각 능력의 발달에 있으므로, 우리는 인물화를 통해 아동의 지각 능력과 인지 능력의 발달 정도를 추론할 수 있다.
현재 미술표현발달단계에 관한 기준은 로웬펠트, 가드너, 켈로그 등 외국미술교육학자의 30여 년 전 이론이 지배적이다. 최근에 발표한 가드너의 미술표현발달 학설(Gardner, 2003)에서도 6세 이후가 되면 아동은 전반적으로 자기중심적인 표현에서 벗어나기 시작한다고 밝혔다. 각종 시청각 매체의 발달과 조기 교육으로 인해 미술표현발달단계가 과거 이론에 비추어 볼 때 훨씬 앞당겨지고 있다는 많은 교사들의 추측을 확인하고자 이 연구를 시작하게 되었다.
관찰화 교육에서 인물화를 통한 미술표현발달 연구 방법은 다음과 같다.
첫째, 관찰화 교육과 인물화에 관한 개념과 교육적 기능, 내재된 원리를 파악 하기 위한 이론 연구를 실시하였다.
둘째, 교과서에 수록된 아동 작품은 그 시기를 대표하는 작품이라 생각할 수 있다. 따라서 제 1차 교육과정(1956년)의 미술과 교과서에서부터 2007개정 미술과 교과서에 수록된 아동 작품을 바탕으로 미술표현발달단계에 관한 문헌 연구를 실시하였다.
셋째, 아동의 미술표현발달단계를 알아보기 위해 국내 아동의 인물화 작품 1347점을 수집하여 학년별 표현특징을 세부묘사, 비례 표현, 동세 표현에 관한 채점 기준에 의거하여 비교․분석하였다. 조사 대상은 대구S, 경기A, 인천B 초등학교로 저학년(1․2학년), 중학년(3․4학년), 고학년(5․6학년)군으로 작품을 수집한 후 분석 기준에 의거해 학년별 표현특징을 파악하였다. 학년별로 나타나는 주요 표현특징을 파악하기 위해 빈도분석(Frequency)을 실시하였으며, 일원배치분산 분석(one-way ANOVA)을 통해 학년(연령), 표현발달과의 관계를 살펴보았다.
넷째, 지도 방식과 표현발달과의 상호작용을 알아보기 위해 비교하여 그리기, 구조 파악하여 그리기, 결함 해결하여 그리기의 세 가지 지도법을 학년별로 투여하고, 지도 효과를 비교․분석하였다. 자료 분석은 학년별 ‘사전 능력’이 다르므로 ‘사전 능력’의 영향력을 제거하기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 이 연구를 수행하기 전, 아동과 교사의 인물화 교육에 대한 전반적인 인식의 정도를 살펴보기 위해 간단하게 설문 조사를 수행하고, χ² 검정을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 처리하였다.
아른하임(1969), 로웬펠트(1987), 켈로그(1979)에 따르면, 인간은 나이가 들수록 외부 환경을 구성하는 여러 특징을 구별하는 능력이 증가한다고 주장한다. 반면에 아이스너(1976), 파슨즈(1987), 가드너(2003)는 아동의 지각 능력은 유전이나 나이에 의한 것보다는 후천적인 환경에 기인한다고 했다. 본 연구는 이 두 연구의 팽팽한 대립을 넘어 지각 능력의 발달은 나이에 따른 성숙도에 영향을 받지만, 체계적인 교육이 이루어지지 않는다면 사실상 자연스런 발달이 진행되기 어려운 요인이 작용한다는 것을 발견하게 되었다. 즉 미술표현발달은 교육의 힘을 빌리지 않는다면, 이루어지기 어려우며 아동 대다수가 8,9세의 표현 능력에서 정체되기 쉽다는 것이다. 이러한 결론을 내리기까지 아동의 인물화 연구 결과를 요약하고, 해석하면 다음과 같다.
첫째, 아동의 인물화 발달 과정은 저학년 시기에 이미 사실기에 접어든 것으로 밝혀졌다. 저학년 아동은 세부묘사에 집착하는 경향을 보였으며, 자신의 그림에 대해 비판적으로 평가했다. 저학년 아동은 지각 능력이 급격히 발달한 것에 비해 표현능력이 떨어지는 것을 인식하고, 자신의 그림을 말로 자세하게 설명하고자 하는 경우가 많았다. 따라서 초등학교 저학년 아동은 지각 및 인식 능력이 발달하여 기억에 의한 표현보다는 관찰을 통해 자세하게 나타내려는 경향을 보였다.
둘째, 세부묘사, 비례 표현, 동세 표현은 학년별로 표현발달이 이루어지는 속도가 각기 달랐다. 저학년 아동의 세부묘사 능력은 거의 고학년 수준과 비슷했으나, 동세 표현에서는 아무리 교사가 적극적으로 지도를 하더라도 표현에 어려움을 겪었다. 그 이유는 저학년 아동은 선의 변화를 쉽게 감지할 수 있으며, 형태의 일부분을 집중적으로 관찰할 수 있지만 각 부분 형태들 간의 유기적인 관계를 잘 파악하지는 못하는 상태에 있기 때문이다. 반면에 고학년 아동은 지도 모형 투여 전에 이미 동세 표현에서 성숙함을 보였으며, 지도 효과도 크게 나타났다. 즉 지각능력의 질적 차이가 관찰화 교육에 따른 표현발달의 정도를 결정하였다. 따라서 고학년 아동이 겪는 표현발달의 정체 현상은 관찰화 교육을 통해 극복이 가능하다.
셋째, 학년별로 효과적인 관찰 표현 지도법이 다르게 나타났다. 미술표현발달은 선, 면, 각도, 동세, 조화 등은 연령별로 각기 다른 양상으로 이루어진다. 선을 인지하는 능력이 발달한 저학년 아동에게는 선 중심의 지도 방식을, 면을 인식하는 능력이 발달한 고학년 아동에게는 면을 분석하는 지도 방식이 더 효과적이었다. 관찰화 교육에서 조형 요소와 원리는 아동의 지각 능력의 질적 차이와 도식적 표현의 분화 정도에 따라 적용되어야 한다. 따라서 저학년 아동에게는 조금씩 선의 변화를 찾아가는 지도 방식을, 중학년 아동에게는 형태의 일부분을 집중적으로 관찰하는 지도 방식을, 고학년 아동에게는 형태를 구조적으로 파악해 조화로운 표현에 이르는 지도 방식을 활용하면 효과적일 것이다.
넷째, 과거의 기억 이미지나 표현 습관을 탈피하는 의도적인 교육 경험이 주어지지 않는다면, 나이에 따른 지각 능력의 발달은 이루어지지 않는다. 특히 세부묘사와 비례 표현에서 저학년 작품과 고학년 작품의 수준이 큰 차이를 보이지 않았다. 저학년 아동에게 비례 표현을 지도한 결과, 고학년 수준에 이르는 경우가 많았다. 따라서 표현발달을 도모하기 위해서는 아동의 지각 능력과 표현 욕구를 잘 고려한 지도법을 투여해야 한다.
끝으로 미술표현발달은 단지 시각적 자극을 표현하는 기술의 발달을 의미하지는 않는다. 표현발달과정은 아동 개개인의 지각적 경험의 역사, 감정적 상태, 미술 매체를 통한 경험, 사회적 맥락, 자극의 통제력, 정교한 근육 조절력과 관련이 있다. 아동은 섬세한 감성과 풍부한 지각 능력을 지니고 있으므로 대상을 관찰하고 표현하는 방법을 익힘으로써 미술표현발달을 지속적으로 도모할 수 있다. 관찰화 교육은 단지 눈에 보이는 표현 결과에 대한 교육이 아니라 아동의 환경에 대한 총체적인 인식 능력의 발달을 꾀하고자 하는 것으로 학년에 관계없이 중요하게 다루어져야 할 것이다.
본 연구는 관찰화 교육에서의 인물화를 통해 국내 아동의 미술표현발달단계에 대해 알아보고자 했다. 인물화는 오랜 역사 동안 아동의 지적 능력을 측정하는 도구로 사용되어 왔다. 관찰화 교육의 목적은 시각적 자극을 처리하는 과정에서 파생하는 지각 능력의 발달에 있으므로, 우리는 인물화를 통해 아동의 지각 능력과 인지 능력의 발달 정도를 추론할 수 있다.
현재 미술표현발달단계에 관한 기준은 로웬펠트, 가드너, 켈로그 등 외국미술교육학자의 30여 년 전 이론이 지배적이다. 최근에 발표한 가드너의 미술표현발달 학설(Gardner, 2003)에서도 6세 이후가 되면 아동은 전반적으로 자기중심적인 표현에서 벗어나기 시작한다고 밝혔다. 각종 시청각 매체의 발달과 조기 교육으로 인해 미술표현발달단계가 과거 이론에 비추어 볼 때 훨씬 앞당겨지고 있다는 많은 교사들의 추측을 확인하고자 이 연구를 시작하게 되었다.
관찰화 교육에서 인물화를 통한 미술표현발달 연구 방법은 다음과 같다.
첫째, 관찰화 교육과 인물화에 관한 개념과 교육적 기능, 내재된 원리를 파악 하기 위한 이론 연구를 실시하였다.
둘째, 교과서에 수록된 아동 작품은 그 시기를 대표하는 작품이라 생각할 수 있다. 따라서 제 1차 교육과정(1956년)의 미술과 교과서에서부터 2007개정 미술과 교과서에 수록된 아동 작품을 바탕으로 미술표현발달단계에 관한 문헌 연구를 실시하였다.
셋째, 아동의 미술표현발달단계를 알아보기 위해 국내 아동의 인물화 작품 1347점을 수집하여 학년별 표현특징을 세부묘사, 비례 표현, 동세 표현에 관한 채점 기준에 의거하여 비교․분석하였다. 조사 대상은 대구S, 경기A, 인천B 초등학교로 저학년(1․2학년), 중학년(3․4학년), 고학년(5․6학년)군으로 작품을 수집한 후 분석 기준에 의거해 학년별 표현특징을 파악하였다. 학년별로 나타나는 주요 표현특징을 파악하기 위해 빈도분석(Frequency)을 실시하였으며, 일원배치분산 분석(one-way ANOVA)을 통해 학년(연령), 표현발달과의 관계를 살펴보았다.
넷째, 지도 방식과 표현발달과의 상호작용을 알아보기 위해 비교하여 그리기, 구조 파악하여 그리기, 결함 해결하여 그리기의 세 가지 지도법을 학년별로 투여하고, 지도 효과를 비교․분석하였다. 자료 분석은 학년별 ‘사전 능력’이 다르므로 ‘사전 능력’의 영향력을 제거하기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 또한 이 연구를 수행하기 전, 아동과 교사의 인물화 교육에 대한 전반적인 인식의 정도를 살펴보기 위해 간단하게 설문 조사를 수행하고, χ² 검정을 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 처리하였다.
아른하임(1969), 로웬펠트(1987), 켈로그(1979)에 따르면, 인간은 나이가 들수록 외부 환경을 구성하는 여러 특징을 구별하는 능력이 증가한다고 주장한다. 반면에 아이스너(1976), 파슨즈(1987), 가드너(2003)는 아동의 지각 능력은 유전이나 나이에 의한 것보다는 후천적인 환경에 기인한다고 했다. 본 연구는 이 두 연구의 팽팽한 대립을 넘어 지각 능력의 발달은 나이에 따른 성숙도에 영향을 받지만, 체계적인 교육이 이루어지지 않는다면 사실상 자연스런 발달이 진행되기 어려운 요인이 작용한다는 것을 발견하게 되었다. 즉 미술표현발달은 교육의 힘을 빌리지 않는다면, 이루어지기 어려우며 아동 대다수가 8,9세의 표현 능력에서 정체되기 쉽다는 것이다. 이러한 결론을 내리기까지 아동의 인물화 연구 결과를 요약하고, 해석하면 다음과 같다.
첫째, 아동의 인물화 발달 과정은 저학년 시기에 이미 사실기에 접어든 것으로 밝혀졌다. 저학년 아동은 세부묘사에 집착하는 경향을 보였으며, 자신의 그림에 대해 비판적으로 평가했다. 저학년 아동은 지각 능력이 급격히 발달한 것에 비해 표현능력이 떨어지는 것을 인식하고, 자신의 그림을 말로 자세하게 설명하고자 하는 경우가 많았다. 따라서 초등학교 저학년 아동은 지각 및 인식 능력이 발달하여 기억에 의한 표현보다는 관찰을 통해 자세하게 나타내려는 경향을 보였다.
둘째, 세부묘사, 비례 표현, 동세 표현은 학년별로 표현발달이 이루어지는 속도가 각기 달랐다. 저학년 아동의 세부묘사 능력은 거의 고학년 수준과 비슷했으나, 동세 표현에서는 아무리 교사가 적극적으로 지도를 하더라도 표현에 어려움을 겪었다. 그 이유는 저학년 아동은 선의 변화를 쉽게 감지할 수 있으며, 형태의 일부분을 집중적으로 관찰할 수 있지만 각 부분 형태들 간의 유기적인 관계를 잘 파악하지는 못하는 상태에 있기 때문이다. 반면에 고학년 아동은 지도 모형 투여 전에 이미 동세 표현에서 성숙함을 보였으며, 지도 효과도 크게 나타났다. 즉 지각능력의 질적 차이가 관찰화 교육에 따른 표현발달의 정도를 결정하였다. 따라서 고학년 아동이 겪는 표현발달의 정체 현상은 관찰화 교육을 통해 극복이 가능하다.
셋째, 학년별로 효과적인 관찰 표현 지도법이 다르게 나타났다. 미술표현발달은 선, 면, 각도, 동세, 조화 등은 연령별로 각기 다른 양상으로 이루어진다. 선을 인지하는 능력이 발달한 저학년 아동에게는 선 중심의 지도 방식을, 면을 인식하는 능력이 발달한 고학년 아동에게는 면을 분석하는 지도 방식이 더 효과적이었다. 관찰화 교육에서 조형 요소와 원리는 아동의 지각 능력의 질적 차이와 도식적 표현의 분화 정도에 따라 적용되어야 한다. 따라서 저학년 아동에게는 조금씩 선의 변화를 찾아가는 지도 방식을, 중학년 아동에게는 형태의 일부분을 집중적으로 관찰하는 지도 방식을, 고학년 아동에게는 형태를 구조적으로 파악해 조화로운 표현에 이르는 지도 방식을 활용하면 효과적일 것이다.
넷째, 과거의 기억 이미지나 표현 습관을 탈피하는 의도적인 교육 경험이 주어지지 않는다면, 나이에 따른 지각 능력의 발달은 이루어지지 않는다. 특히 세부묘사와 비례 표현에서 저학년 작품과 고학년 작품의 수준이 큰 차이를 보이지 않았다. 저학년 아동에게 비례 표현을 지도한 결과, 고학년 수준에 이르는 경우가 많았다. 따라서 표현발달을 도모하기 위해서는 아동의 지각 능력과 표현 욕구를 잘 고려한 지도법을 투여해야 한다.
끝으로 미술표현발달은 단지 시각적 자극을 표현하는 기술의 발달을 의미하지는 않는다. 표현발달과정은 아동 개개인의 지각적 경험의 역사, 감정적 상태, 미술 매체를 통한 경험, 사회적 맥락, 자극의 통제력, 정교한 근육 조절력과 관련이 있다. 아동은 섬세한 감성과 풍부한 지각 능력을 지니고 있으므로 대상을 관찰하고 표현하는 방법을 익힘으로써 미술표현발달을 지속적으로 도모할 수 있다. 관찰화 교육은 단지 눈에 보이는 표현 결과에 대한 교육이 아니라 아동의 환경에 대한 총체적인 인식 능력의 발달을 꾀하고자 하는 것으로 학년에 관계없이 중요하게 다루어져야 할 것이다.
This paper examines artistic expression development stage of domestic children through figure paintings in observational drawing education. Figure paintings have long been used as a tool to measure children's intelligence. While observational drawing education aims to develop perception competence i...
This paper examines artistic expression development stage of domestic children through figure paintings in observational drawing education. Figure paintings have long been used as a tool to measure children's intelligence. While observational drawing education aims to develop perception competence in the process of handling visual stimuli, figure paintings in observational drawing education were considered a good tool to measure child perceptual ability and cognitive ability development. Regarding the criteria for art expression development stages, dominant are the theories of foreign arts educators such as Lowenfeld, Gardner, and Kellogg which were proposed 30 years. The recently published Gardner arts expression development theory (2003) says that children, after six years old, begin to depart from self-oriented expressions. Many teachers believe that development of various audio-visual media and earlier education far advance the arts expression development stage, compared to the past theories' arguments, so this study sought to ascertain such belief. Thus, in observational drawing education, research methods for arts expression development through figure drawing are described below.
Firstly, theoretical research is conducted to identify the concept and educational function of observational drawing education and figure paintings, and the corresponding inherent principles.
Secondly, domestic fine art textbooks beginning with the first curriculum (1956) ran children's works. Such children's works are considered the times' representative works. Thus, research on arts expression development stages was conducted based on children's works run in fine art textbooks from the first curriculum to the 2007 revision.
Thirdly, 1,347 works of domestic children were gathered to identify domestic children's arts expression development stages, and to compare and analyze expression characteristics by school grade, such as detailed depiction, proportion expression, and movement expression. Samples were selected from Daegu S, Gyeonggi A, and Incheon B elementary school students' works, and the works were categorized into the first and second graders, third and fourth graders, and fifth and sixth graders. Works characteristics were defined according to the analysis criteria. To define characteristics by school year, frequency analysis was conducted, and through one-way ANOVA, the relationship between school year (age) and expression development stages was analyzed.
Fourthly, to identify the interaction between the teaching methods and the expression development, three teaching methods, i.e., drawing, grasping structures and drawing, and resolving defects and drawing, were applied to each school year group, and the effects of teaching were compared and analyzed. For data analysis, given that prior competence by school year differs, ANCOVA was conducted to eliminate the influence of prior competence. Also, prior to this study, to identify the children's and teachers' overall awareness of figure painting education, a questionnaire survey and χ² test were conducted. Gathered data were processed using the SPSS 17.0 program.
Arnheim(1969), Lowenfeld(1987), Kellogg(1979) insist that as human beings grow older, ability to distinguish some characteristics consisting of external environment increase. However, Eisner(1976), Parsons(1987), Gardner(2003) insist that the perceptional ability of children is affected by posteriori environment rather than by age, heredity.
This dissertation demonstrates that the development of perceptional ability is affected by maturity according to age but if systematic education is not implemented, it is difficult for children to develop his/ her artistic expression.
In other words, without adequate education, it is difficult that the development of artistic expression is achieved to children.
Firstly, the development process of students for drawing the figure proved to approach to the realistic stage. Students in the lower grade were tendency to cling to the detailed description and critically evaluated his/ her works. Most of students in the lower grade tended to orally explain his/ her works specifically because his/ her ability of expression was not sufficient in comparison to his/ her rapid development of perceptional ability. Accordingly, students in the lower grade of elementary school were tendency to express through observation rather than to express through memory due to his/ her developing the perceptional ability.
Secondly, expression for detailed description, proportion and movement differently developed according to each grade. The detailed description ability of the lower class was almost similar to that of the higher grade. However, even though teachers actively instruct students, students in the lower grade felt difficult to express the movement of things because students in the lower grade did not grasp the organic relation among each frame. Instead, students in the lower grade not only easily perceive the movement of line but also intensively observe the part of frame. Students in the higher grade already was mature to express the movement to things before teachers applied the 3 teaching methods proposed in this dissertation to them. Also, the effectiveness of the 3 teaching methods for students in the higher grade was high. Ultimately, the development of expression depends on the qualitative difference of perceptional ability.
Thirdly, the method of observation instruction should be differently applied to teachers should differently teach according to each grade. It is more effective to apply the method of instruction focused on linear to the lower grade. It is more effective to apply the method of instruction focused on plane to the higher grade. In the observational drawing education, elements and principles of formative arts should be applied to each grade in the proportion to the order of the development of artistic expression. Accordingly, I think that it is effective to apply the method of instruction specifically describing to the lower grade and it is effective to apply the method of instruction understanding the structure of frame to the higher grade.
Fourthly, if students do not have any educational experiences intended to take off the notion and convention of past period, perceptional ability according to age do not develop. In particular, there are not differences between the lower grade and the higher grade in the detailed description and proportion expression. When students in the lower grade were taught the proportion expression, most of student in the lower grade approached to the level of the higher class. Perceptional ability is not in proportion to age. If the experience of observation is not accumulated, the development of expression in art is not achieved.
Finally, artistic expression development just do not mean the development of skill to express the optical stimulus. The process of artistic expression development is related to experiences, social context, control for stimulus and detailed muscle's balance through the history of each child's perceptional experience, emotional circumstances, art media. Children have subtle emotion and fluent perceptional ability. Therefore, children are able to continuously seek artistic expression development by learning how to observe and express something. The observational drawing education should be implemented importantly regardless of grade due to its pursuing the development of perceptional ability for environment around children.
This paper examines artistic expression development stage of domestic children through figure paintings in observational drawing education. Figure paintings have long been used as a tool to measure children's intelligence. While observational drawing education aims to develop perception competence in the process of handling visual stimuli, figure paintings in observational drawing education were considered a good tool to measure child perceptual ability and cognitive ability development. Regarding the criteria for art expression development stages, dominant are the theories of foreign arts educators such as Lowenfeld, Gardner, and Kellogg which were proposed 30 years. The recently published Gardner arts expression development theory (2003) says that children, after six years old, begin to depart from self-oriented expressions. Many teachers believe that development of various audio-visual media and earlier education far advance the arts expression development stage, compared to the past theories' arguments, so this study sought to ascertain such belief. Thus, in observational drawing education, research methods for arts expression development through figure drawing are described below.
Firstly, theoretical research is conducted to identify the concept and educational function of observational drawing education and figure paintings, and the corresponding inherent principles.
Secondly, domestic fine art textbooks beginning with the first curriculum (1956) ran children's works. Such children's works are considered the times' representative works. Thus, research on arts expression development stages was conducted based on children's works run in fine art textbooks from the first curriculum to the 2007 revision.
Thirdly, 1,347 works of domestic children were gathered to identify domestic children's arts expression development stages, and to compare and analyze expression characteristics by school grade, such as detailed depiction, proportion expression, and movement expression. Samples were selected from Daegu S, Gyeonggi A, and Incheon B elementary school students' works, and the works were categorized into the first and second graders, third and fourth graders, and fifth and sixth graders. Works characteristics were defined according to the analysis criteria. To define characteristics by school year, frequency analysis was conducted, and through one-way ANOVA, the relationship between school year (age) and expression development stages was analyzed.
Fourthly, to identify the interaction between the teaching methods and the expression development, three teaching methods, i.e., drawing, grasping structures and drawing, and resolving defects and drawing, were applied to each school year group, and the effects of teaching were compared and analyzed. For data analysis, given that prior competence by school year differs, ANCOVA was conducted to eliminate the influence of prior competence. Also, prior to this study, to identify the children's and teachers' overall awareness of figure painting education, a questionnaire survey and χ² test were conducted. Gathered data were processed using the SPSS 17.0 program.
Arnheim(1969), Lowenfeld(1987), Kellogg(1979) insist that as human beings grow older, ability to distinguish some characteristics consisting of external environment increase. However, Eisner(1976), Parsons(1987), Gardner(2003) insist that the perceptional ability of children is affected by posteriori environment rather than by age, heredity.
This dissertation demonstrates that the development of perceptional ability is affected by maturity according to age but if systematic education is not implemented, it is difficult for children to develop his/ her artistic expression.
In other words, without adequate education, it is difficult that the development of artistic expression is achieved to children.
Firstly, the development process of students for drawing the figure proved to approach to the realistic stage. Students in the lower grade were tendency to cling to the detailed description and critically evaluated his/ her works. Most of students in the lower grade tended to orally explain his/ her works specifically because his/ her ability of expression was not sufficient in comparison to his/ her rapid development of perceptional ability. Accordingly, students in the lower grade of elementary school were tendency to express through observation rather than to express through memory due to his/ her developing the perceptional ability.
Secondly, expression for detailed description, proportion and movement differently developed according to each grade. The detailed description ability of the lower class was almost similar to that of the higher grade. However, even though teachers actively instruct students, students in the lower grade felt difficult to express the movement of things because students in the lower grade did not grasp the organic relation among each frame. Instead, students in the lower grade not only easily perceive the movement of line but also intensively observe the part of frame. Students in the higher grade already was mature to express the movement to things before teachers applied the 3 teaching methods proposed in this dissertation to them. Also, the effectiveness of the 3 teaching methods for students in the higher grade was high. Ultimately, the development of expression depends on the qualitative difference of perceptional ability.
Thirdly, the method of observation instruction should be differently applied to teachers should differently teach according to each grade. It is more effective to apply the method of instruction focused on linear to the lower grade. It is more effective to apply the method of instruction focused on plane to the higher grade. In the observational drawing education, elements and principles of formative arts should be applied to each grade in the proportion to the order of the development of artistic expression. Accordingly, I think that it is effective to apply the method of instruction specifically describing to the lower grade and it is effective to apply the method of instruction understanding the structure of frame to the higher grade.
Fourthly, if students do not have any educational experiences intended to take off the notion and convention of past period, perceptional ability according to age do not develop. In particular, there are not differences between the lower grade and the higher grade in the detailed description and proportion expression. When students in the lower grade were taught the proportion expression, most of student in the lower grade approached to the level of the higher class. Perceptional ability is not in proportion to age. If the experience of observation is not accumulated, the development of expression in art is not achieved.
Finally, artistic expression development just do not mean the development of skill to express the optical stimulus. The process of artistic expression development is related to experiences, social context, control for stimulus and detailed muscle's balance through the history of each child's perceptional experience, emotional circumstances, art media. Children have subtle emotion and fluent perceptional ability. Therefore, children are able to continuously seek artistic expression development by learning how to observe and express something. The observational drawing education should be implemented importantly regardless of grade due to its pursuing the development of perceptional ability for environment around children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.