본 연구는 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화가 초등학교 학생들에게 미치는 교육적 효용성을 탐색하였다. 동화의 주인공들은 수많은 시련의 상황에 놓이지만 이를 잘 극복하면서 긍정적 자아를 만들어간다. 현실 세계의 아동에게도 다양한 종류의 시련이 놓여 있으며, 앞으로 그런 상황에 처할 가능성이 다소 내재되어 있다. 본고에서는 동화의 주인공들이 시련을 슬기롭게 극복하고 성장하는 모습이 초등학교 학생들에게 문제 상황에 대처하고, 미래 지향적인 삶의 방향을 모색할 수 있게 한다고 보았다.
Ⅱ장에서는 동화에 담긴 아동 성장의 의미와 특징을 고찰하였다. 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화는 아동의 현실적 삶을 개연성 있게 반영한다. 그리고 성장 주체인 아동이 자신에게 닥친 시련과 고난을 극복하고 자아정체성을 확인하는 과정이 담겨 있다. 여기서의 자아정체성은 부정적 자아개념을 형성하거나 삶을 비관하는 것이 아니라 긍정적 자아개념을 형성하고 미래지향적 삶의 비전을 형성하는 것과 관련된다.
동화에 담긴 아동 성장의 특징에는 ‘자기 경험의 서술에 의한 정체성 형성’, ‘긍정적 자아개념과 가치의 정립’, ‘차이에 대한 인식과 균형의 유지’가 있다. 자기 경험의 서술은 아동이 시련을 겪고 극복하는 과정이 지나간 과거에 대한 회고의 기록이 아닌 생생한 현재의 사건 기록으로 서술되는 것을 말한다. 동화의 주인공은 자기 경험을 서술하는 과정에서 성장하게 된다. 긍정적 자아개념과 가치의 정립은 아동의 성장이 현재에서 과거로 나아가는 과거 지향이 아닌 현재에서 미래로 나아가는 미래 지향적인 성격을 지닌다는 것을 의미한다. 동화에서 아동의 성장은 현재를 토대로 과거를 반추하면서 일어나는 것이 아니라 현재를 중심으로 미래를 지향하면서 일어난다. 차이 인식과 균형의 유지는 아동의 성장이 타인과의 차이를 인식하고 조율을 통하여 균형을 유지하려는 마음을 갖게 되면서 가능하다는 것을 의미한다.
동화에서 시련의 경험은 아동이 성장하는 계기로 작용한다. 시련의 경험에는 소외의 경험, 상실의 경험, 낯섦의 경험이 있다. 소외의 경험이란 동화의 주인공인 아동이 주변에 관계를 맺고 있는 타인에 의해 억압된다는 것을 의미한다. 아동의 욕망은 현실과 무관한 ...
본 연구는 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화가 초등학교 학생들에게 미치는 교육적 효용성을 탐색하였다. 동화의 주인공들은 수많은 시련의 상황에 놓이지만 이를 잘 극복하면서 긍정적 자아를 만들어간다. 현실 세계의 아동에게도 다양한 종류의 시련이 놓여 있으며, 앞으로 그런 상황에 처할 가능성이 다소 내재되어 있다. 본고에서는 동화의 주인공들이 시련을 슬기롭게 극복하고 성장하는 모습이 초등학교 학생들에게 문제 상황에 대처하고, 미래 지향적인 삶의 방향을 모색할 수 있게 한다고 보았다.
Ⅱ장에서는 동화에 담긴 아동 성장의 의미와 특징을 고찰하였다. 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화는 아동의 현실적 삶을 개연성 있게 반영한다. 그리고 성장 주체인 아동이 자신에게 닥친 시련과 고난을 극복하고 자아정체성을 확인하는 과정이 담겨 있다. 여기서의 자아정체성은 부정적 자아개념을 형성하거나 삶을 비관하는 것이 아니라 긍정적 자아개념을 형성하고 미래지향적 삶의 비전을 형성하는 것과 관련된다.
동화에 담긴 아동 성장의 특징에는 ‘자기 경험의 서술에 의한 정체성 형성’, ‘긍정적 자아개념과 가치의 정립’, ‘차이에 대한 인식과 균형의 유지’가 있다. 자기 경험의 서술은 아동이 시련을 겪고 극복하는 과정이 지나간 과거에 대한 회고의 기록이 아닌 생생한 현재의 사건 기록으로 서술되는 것을 말한다. 동화의 주인공은 자기 경험을 서술하는 과정에서 성장하게 된다. 긍정적 자아개념과 가치의 정립은 아동의 성장이 현재에서 과거로 나아가는 과거 지향이 아닌 현재에서 미래로 나아가는 미래 지향적인 성격을 지닌다는 것을 의미한다. 동화에서 아동의 성장은 현재를 토대로 과거를 반추하면서 일어나는 것이 아니라 현재를 중심으로 미래를 지향하면서 일어난다. 차이 인식과 균형의 유지는 아동의 성장이 타인과의 차이를 인식하고 조율을 통하여 균형을 유지하려는 마음을 갖게 되면서 가능하다는 것을 의미한다.
동화에서 시련의 경험은 아동이 성장하는 계기로 작용한다. 시련의 경험에는 소외의 경험, 상실의 경험, 낯섦의 경험이 있다. 소외의 경험이란 동화의 주인공인 아동이 주변에 관계를 맺고 있는 타인에 의해 억압된다는 것을 의미한다. 아동의 욕망은 현실과 무관한 진공관에서 생겨나는 것이 아니며, 주변 사람들의 영향을 주고받는 과정에서 형성된다. 그리고 욕망이 억압으로 작용할 때 동화의 주인공은 소외를 경험하게 된다. 상실의 경험이란 동화의 아동 주인공이 당연히 결합되어 있어야 할 관계가 어떤 이유로 인해 해체될 때 일어난다. 아동은 상실을 경험하면서 심리적 압박감과 박탈감을 느끼게 된다. 낯섦의 경험이란 동화의 주인공이 자신의 주변 사람들로부터 이질성이나 차이를 발견할 때 발생한다. 낯섦에는 새로운 것에 대한 두려움과 경계심이 내재되어 있다. 낯섦에 내재된 두려움과 경계는 수직적 차이 인식에 의거한다. 수직적 차이 인식은 다름에 대한 인정이나 생성이 아닌 배제와 경멸을 의미한다.
Ⅲ장에서는 동화에 담긴 아동 성장의 내용을 고찰하였다. 아동 성장의 내용은 크게 ‘소외감 극복과 정체성 확인’, ‘상실감 극복과 일상의 회복’, ‘이질감 극복과 조화의 성취’로 분류된다. 동화에 담긴 아동 성장의 내용은 시련의 관념 모티프인 소외, 상실, 낯섦이 플롯을 만나 이야기로 구체화되는 방식에 따른 것이다. 소외감 극복과 정체성 발견에는 열등감 해소와 자아의 가치 발견, 따돌림의 경험과 자아의 각성, 빈곤 체험과 자아의 치유가 있다. 아동 성장의 내용은 상실감 극복과 일상의 회복이라는 대범주 아래 죽음의 대면과 삶의 긍정, 가족 해체와 현실의 인정, 결별의 경험과 성적 정체성 인식의 하위 범주를 지닌다. 이질감 극복과 조화의 성취에는 타자 대면과 존재의 인정, 이질성 발견과 차이의 긍정, 역할 혼선과 역할의 재인이 있다.
Ⅳ장에서는 아동의 성장이 담긴 동화가 초등학교 학생들에게 미치는 교육적 효용성을 탐색하였다. 이들 동화는 초등학교 학생들에게 자기 치유의 경험을 제공하고, 문제 상황에 대한 인식과 대처를 위해 안내하며 자신과 타인에 대한 이해를 확장하도록 돕는다. 초등학교 학생들은 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화를 읽고 동일시, 감정 정화, 통찰을 동원하여 자아 치유를 경험한다. 또한 초등학교 학생들은 이들 동화를 읽고 주인공이 겪는 사건과 상황을 비판적으로 인식하고 미래 지향적 삶의 방향을 모색함으로써 문제 상황을 효율적으로 대처하게 된다. 마지막으로 초등학교 학생들은 동화를 읽고 수용, 공감, 경험 생성으로 자아와 타자의 이해를 확장한다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 동화를 중심으로 아동의 성장에 관하여 새롭게 논의를 시작함으로써 아동문학의 관점에서 다양한 성장 담론의 생성을 위한 단초를 제공하였다. 둘째, 아동의 삶과 성장이 담긴 1인칭 주인공 서술의 동화 목록을 상세히 제시하였다. 셋째, 학생이 자신의 인지 및 정서 수준에 맞는 동화를 읽게 함으로써 초등 문학교육에서 아동의 성장 내용이 담긴 동화를 교육 내용으로 수용하기 위한 근거를 마련하였다.
본 연구는 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화가 초등학교 학생들에게 미치는 교육적 효용성을 탐색하였다. 동화의 주인공들은 수많은 시련의 상황에 놓이지만 이를 잘 극복하면서 긍정적 자아를 만들어간다. 현실 세계의 아동에게도 다양한 종류의 시련이 놓여 있으며, 앞으로 그런 상황에 처할 가능성이 다소 내재되어 있다. 본고에서는 동화의 주인공들이 시련을 슬기롭게 극복하고 성장하는 모습이 초등학교 학생들에게 문제 상황에 대처하고, 미래 지향적인 삶의 방향을 모색할 수 있게 한다고 보았다.
Ⅱ장에서는 동화에 담긴 아동 성장의 의미와 특징을 고찰하였다. 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화는 아동의 현실적 삶을 개연성 있게 반영한다. 그리고 성장 주체인 아동이 자신에게 닥친 시련과 고난을 극복하고 자아정체성을 확인하는 과정이 담겨 있다. 여기서의 자아정체성은 부정적 자아개념을 형성하거나 삶을 비관하는 것이 아니라 긍정적 자아개념을 형성하고 미래지향적 삶의 비전을 형성하는 것과 관련된다.
동화에 담긴 아동 성장의 특징에는 ‘자기 경험의 서술에 의한 정체성 형성’, ‘긍정적 자아개념과 가치의 정립’, ‘차이에 대한 인식과 균형의 유지’가 있다. 자기 경험의 서술은 아동이 시련을 겪고 극복하는 과정이 지나간 과거에 대한 회고의 기록이 아닌 생생한 현재의 사건 기록으로 서술되는 것을 말한다. 동화의 주인공은 자기 경험을 서술하는 과정에서 성장하게 된다. 긍정적 자아개념과 가치의 정립은 아동의 성장이 현재에서 과거로 나아가는 과거 지향이 아닌 현재에서 미래로 나아가는 미래 지향적인 성격을 지닌다는 것을 의미한다. 동화에서 아동의 성장은 현재를 토대로 과거를 반추하면서 일어나는 것이 아니라 현재를 중심으로 미래를 지향하면서 일어난다. 차이 인식과 균형의 유지는 아동의 성장이 타인과의 차이를 인식하고 조율을 통하여 균형을 유지하려는 마음을 갖게 되면서 가능하다는 것을 의미한다.
동화에서 시련의 경험은 아동이 성장하는 계기로 작용한다. 시련의 경험에는 소외의 경험, 상실의 경험, 낯섦의 경험이 있다. 소외의 경험이란 동화의 주인공인 아동이 주변에 관계를 맺고 있는 타인에 의해 억압된다는 것을 의미한다. 아동의 욕망은 현실과 무관한 진공관에서 생겨나는 것이 아니며, 주변 사람들의 영향을 주고받는 과정에서 형성된다. 그리고 욕망이 억압으로 작용할 때 동화의 주인공은 소외를 경험하게 된다. 상실의 경험이란 동화의 아동 주인공이 당연히 결합되어 있어야 할 관계가 어떤 이유로 인해 해체될 때 일어난다. 아동은 상실을 경험하면서 심리적 압박감과 박탈감을 느끼게 된다. 낯섦의 경험이란 동화의 주인공이 자신의 주변 사람들로부터 이질성이나 차이를 발견할 때 발생한다. 낯섦에는 새로운 것에 대한 두려움과 경계심이 내재되어 있다. 낯섦에 내재된 두려움과 경계는 수직적 차이 인식에 의거한다. 수직적 차이 인식은 다름에 대한 인정이나 생성이 아닌 배제와 경멸을 의미한다.
Ⅲ장에서는 동화에 담긴 아동 성장의 내용을 고찰하였다. 아동 성장의 내용은 크게 ‘소외감 극복과 정체성 확인’, ‘상실감 극복과 일상의 회복’, ‘이질감 극복과 조화의 성취’로 분류된다. 동화에 담긴 아동 성장의 내용은 시련의 관념 모티프인 소외, 상실, 낯섦이 플롯을 만나 이야기로 구체화되는 방식에 따른 것이다. 소외감 극복과 정체성 발견에는 열등감 해소와 자아의 가치 발견, 따돌림의 경험과 자아의 각성, 빈곤 체험과 자아의 치유가 있다. 아동 성장의 내용은 상실감 극복과 일상의 회복이라는 대범주 아래 죽음의 대면과 삶의 긍정, 가족 해체와 현실의 인정, 결별의 경험과 성적 정체성 인식의 하위 범주를 지닌다. 이질감 극복과 조화의 성취에는 타자 대면과 존재의 인정, 이질성 발견과 차이의 긍정, 역할 혼선과 역할의 재인이 있다.
Ⅳ장에서는 아동의 성장이 담긴 동화가 초등학교 학생들에게 미치는 교육적 효용성을 탐색하였다. 이들 동화는 초등학교 학생들에게 자기 치유의 경험을 제공하고, 문제 상황에 대한 인식과 대처를 위해 안내하며 자신과 타인에 대한 이해를 확장하도록 돕는다. 초등학교 학생들은 아동의 삶과 성장의 내용이 담긴 동화를 읽고 동일시, 감정 정화, 통찰을 동원하여 자아 치유를 경험한다. 또한 초등학교 학생들은 이들 동화를 읽고 주인공이 겪는 사건과 상황을 비판적으로 인식하고 미래 지향적 삶의 방향을 모색함으로써 문제 상황을 효율적으로 대처하게 된다. 마지막으로 초등학교 학생들은 동화를 읽고 수용, 공감, 경험 생성으로 자아와 타자의 이해를 확장한다.
본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 동화를 중심으로 아동의 성장에 관하여 새롭게 논의를 시작함으로써 아동문학의 관점에서 다양한 성장 담론의 생성을 위한 단초를 제공하였다. 둘째, 아동의 삶과 성장이 담긴 1인칭 주인공 서술의 동화 목록을 상세히 제시하였다. 셋째, 학생이 자신의 인지 및 정서 수준에 맞는 동화를 읽게 함으로써 초등 문학교육에서 아동의 성장 내용이 담긴 동화를 교육 내용으로 수용하기 위한 근거를 마련하였다.
The purpose of this study was is to explore the educational value that the content of child's growth influence elementary readers in the first-person narrational fairy tale figured child's living and growing.
In chapter Ⅱ, I considered the meaning and the feature of child growth in fairy tale. The c...
The purpose of this study was is to explore the educational value that the content of child's growth influence elementary readers in the first-person narrational fairy tale figured child's living and growing.
In chapter Ⅱ, I considered the meaning and the feature of child growth in fairy tale. The contents about child's life and growth in fairy tale probabilistically reflect child's actual life and figured the path of self-identity after the growth-subject overcome trials and afflictions. The self-identity is related with not pessimism about life and negative self-conception but future-oriented positive self-conception.
There are identity formation by narration of his/her own experiences, establishment of positive self-conception and value, cognition about difference and maintenance of balance in the features of child growth in fairy tale. Narration of his/her own experiences means a record about the events not the past but the present. The record about the events of the present play an essential role for forming the identity. Establishment of positive self-conception and value means that characteristics of child growth in fairy tale is not the past-oriented but the future-oriented. Child protagonist in fairy tale grows not review the past but preview the future. Cognition about difference and maintenance of balance is happen when Child protagonist grow after he recognize the difference and tuning the balance.
Child protagonist in fairy tale grows after trials experiences. There are experience of alienation, loss, confusion in trials experiences. Experience of alienation means that child protagonist in fairy tale suppressed by others. Child' desire is not generated from isolated situation. Child's desire is generated from human related with others. But child protagonist is alienated from the suppression. Loss experience means that child protagonist loss someone. The growth subject in fairy tale is child. Child experiences the loss from deprivation. Confusional experience means that child protagonist in fairy tale encounter the unfamiliarity or differentiation from others. Fear or caution is immanent about someone new in unfamiliarity. Fear or caution in unfamiliarity is from perpendicular difference awareness. Awareness of perpendicular of difference means not acknowledgement or becoming but elimination or contempt about difference.
In chapter Ⅲ, I considered the content about child's growth in fairy tale. There are identity confirmation from overcoming the alienation, everydayness recovery from overcoming the loss, harmony accomplishment from overcoming confusion. The Content of child growth is according to a embodied story by plot with an ideal motive of trial. There are self-worth finding from resolving a sense of inferiority, self-awareness from experiencing the bullying, self-healing from poverty experiencing in identity confirmation from overcoming the alienation. There are affirmation of life from facing death, acknowledgement of actuality from family disorganization, sexual identity perception from separation experiencing in everydayness recovery from overcoming the loss. There are acknowledgement of being from facing others, affirmation of difference from facing defamiliarization, recognition role from role cross in harmony accomplishment from overcoming confusion.
In chapter Ⅳ, I considered the educational value of the content about child's growth in fairy tale. Fairy tale in child growth content offer self-healing experience, guide for perception about problem-situation and coping, lead to extension of understanding about self and others. Elementary school students experience self-healing through reading fairy tale which is about child's life and growth and getting identification, catharsis, insight from fairy tale. Elementary school students cope problem-situation effectively from perceiving critically event and situation of protagonist and seeking direction of the future-oriented life. Elementary school students extend of understanding about self and others by acceptance, sympathy, experience becoming.
The implications of this study are below. Firstly, this study produce a basis for generation growth discourse by arguing child growth newly from review of children's literature. Secondly, this study show first-person narrational fairy tale catalogue of child's life and growth in detail. Thirdly, this study set up a spring board for self-identity formation from providing elementary school students with fairy tale according to their cognitive and emotional development stages.
The purpose of this study was is to explore the educational value that the content of child's growth influence elementary readers in the first-person narrational fairy tale figured child's living and growing.
In chapter Ⅱ, I considered the meaning and the feature of child growth in fairy tale. The contents about child's life and growth in fairy tale probabilistically reflect child's actual life and figured the path of self-identity after the growth-subject overcome trials and afflictions. The self-identity is related with not pessimism about life and negative self-conception but future-oriented positive self-conception.
There are identity formation by narration of his/her own experiences, establishment of positive self-conception and value, cognition about difference and maintenance of balance in the features of child growth in fairy tale. Narration of his/her own experiences means a record about the events not the past but the present. The record about the events of the present play an essential role for forming the identity. Establishment of positive self-conception and value means that characteristics of child growth in fairy tale is not the past-oriented but the future-oriented. Child protagonist in fairy tale grows not review the past but preview the future. Cognition about difference and maintenance of balance is happen when Child protagonist grow after he recognize the difference and tuning the balance.
Child protagonist in fairy tale grows after trials experiences. There are experience of alienation, loss, confusion in trials experiences. Experience of alienation means that child protagonist in fairy tale suppressed by others. Child' desire is not generated from isolated situation. Child's desire is generated from human related with others. But child protagonist is alienated from the suppression. Loss experience means that child protagonist loss someone. The growth subject in fairy tale is child. Child experiences the loss from deprivation. Confusional experience means that child protagonist in fairy tale encounter the unfamiliarity or differentiation from others. Fear or caution is immanent about someone new in unfamiliarity. Fear or caution in unfamiliarity is from perpendicular difference awareness. Awareness of perpendicular of difference means not acknowledgement or becoming but elimination or contempt about difference.
In chapter Ⅲ, I considered the content about child's growth in fairy tale. There are identity confirmation from overcoming the alienation, everydayness recovery from overcoming the loss, harmony accomplishment from overcoming confusion. The Content of child growth is according to a embodied story by plot with an ideal motive of trial. There are self-worth finding from resolving a sense of inferiority, self-awareness from experiencing the bullying, self-healing from poverty experiencing in identity confirmation from overcoming the alienation. There are affirmation of life from facing death, acknowledgement of actuality from family disorganization, sexual identity perception from separation experiencing in everydayness recovery from overcoming the loss. There are acknowledgement of being from facing others, affirmation of difference from facing defamiliarization, recognition role from role cross in harmony accomplishment from overcoming confusion.
In chapter Ⅳ, I considered the educational value of the content about child's growth in fairy tale. Fairy tale in child growth content offer self-healing experience, guide for perception about problem-situation and coping, lead to extension of understanding about self and others. Elementary school students experience self-healing through reading fairy tale which is about child's life and growth and getting identification, catharsis, insight from fairy tale. Elementary school students cope problem-situation effectively from perceiving critically event and situation of protagonist and seeking direction of the future-oriented life. Elementary school students extend of understanding about self and others by acceptance, sympathy, experience becoming.
The implications of this study are below. Firstly, this study produce a basis for generation growth discourse by arguing child growth newly from review of children's literature. Secondly, this study show first-person narrational fairy tale catalogue of child's life and growth in detail. Thirdly, this study set up a spring board for self-identity formation from providing elementary school students with fairy tale according to their cognitive and emotional development stages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.