2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에 대한 학생의 흥미 및 교수방법에 따른 흥미 차이 분석 An analysis on students’ interest and its difference according to the teaching methods regarding the high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum원문보기
과학을 가르치는데 있어 학생들의 흥미에 대해 알고 그 흥미를 통하여 더욱 학습의 효과를 향상 시키는 것이 필요하다. 또한 그 흥미를 자극할 수 있는 다양한 교수방법들을 통하여 교육의 효과를 극대화하는 것이 중요하다. 그래서 본 연구에서는 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에서 학생들의 과학에 대한 흥미와 교수방법에 따른 흥미 차이를 알아보기 위하여 첫째, 고등학생들의 ‘과학’에 대한 흥미의 분포. 둘째, 학생들의 개인변인에 따른 흥미 분포의 차이. 셋째, 교수방법에 따른 학생 흥미의 분포와 수업 후 변화. 넷째, 효과적인 교수를 위한 교사들의 요구에 대해 알아보고자 한다. 이상의 연구문제 해결을 위하여 도시 지역 10개 고등학교를 무작위 선정하여 설문을 실시하였고, 설문지는 과학에서의 흥미가 동기, 활동, 주제 차원 등으로 구분되어 측정하고 분석할 수 있음을 밝힌 선행 연구를 근거로 이 연구의 맥락인 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에 대하여 고등학생 수준에 맞게 재구성하여 과학에 대한 흥미 평가 도구를 개발하여 사용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 2009 개정 교육과정 ‘과학’ 과목에 대한 학생들의 흥미는 다차원적인 속성을 가지는데 동기 차원, 활동 차원, 주제 차원의 3가지 차원을 가지며 동기 차원은 내적 동기와 외적 동기, 활동 차원은 수용적 인지 활동과 능동적 체험 활동, 주제는 우주와 지구, 생명의 진화, 정보통신과 신소재, 인류와 과학기술 등의 하위 범주를 갖는다. 둘째, 학생들의 흥미 분포는 동기, 활동, 주제의 순으로 흥미를 나타내었고 남녀 학생의 비교에서는 동기나 주제 차원은 비슷하나 인지 활동 차원에서는 남학생보다 여학생이 더 흥미가 높은 것으로 나타났다. 또한 주제에 따라서도 남녀 학생의 흥미가 다르게 나타남을 확인하였다. 계열별로는 모든 차원에서 자연계열 진학 희망 학생들이 흥미가 높게 나타났는데 특히 외적 동기에서 큰 차이를 보였다. 셋째, 교수방법에 따른 학생의 흥미 차이는 교사 1인 통합지도를 할 때가 여러 교사가 나누어 가르친 ...
과학을 가르치는데 있어 학생들의 흥미에 대해 알고 그 흥미를 통하여 더욱 학습의 효과를 향상 시키는 것이 필요하다. 또한 그 흥미를 자극할 수 있는 다양한 교수방법들을 통하여 교육의 효과를 극대화하는 것이 중요하다. 그래서 본 연구에서는 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에서 학생들의 과학에 대한 흥미와 교수방법에 따른 흥미 차이를 알아보기 위하여 첫째, 고등학생들의 ‘과학’에 대한 흥미의 분포. 둘째, 학생들의 개인변인에 따른 흥미 분포의 차이. 셋째, 교수방법에 따른 학생 흥미의 분포와 수업 후 변화. 넷째, 효과적인 교수를 위한 교사들의 요구에 대해 알아보고자 한다. 이상의 연구문제 해결을 위하여 도시 지역 10개 고등학교를 무작위 선정하여 설문을 실시하였고, 설문지는 과학에서의 흥미가 동기, 활동, 주제 차원 등으로 구분되어 측정하고 분석할 수 있음을 밝힌 선행 연구를 근거로 이 연구의 맥락인 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에 대하여 고등학생 수준에 맞게 재구성하여 과학에 대한 흥미 평가 도구를 개발하여 사용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 2009 개정 교육과정 ‘과학’ 과목에 대한 학생들의 흥미는 다차원적인 속성을 가지는데 동기 차원, 활동 차원, 주제 차원의 3가지 차원을 가지며 동기 차원은 내적 동기와 외적 동기, 활동 차원은 수용적 인지 활동과 능동적 체험 활동, 주제는 우주와 지구, 생명의 진화, 정보통신과 신소재, 인류와 과학기술 등의 하위 범주를 갖는다. 둘째, 학생들의 흥미 분포는 동기, 활동, 주제의 순으로 흥미를 나타내었고 남녀 학생의 비교에서는 동기나 주제 차원은 비슷하나 인지 활동 차원에서는 남학생보다 여학생이 더 흥미가 높은 것으로 나타났다. 또한 주제에 따라서도 남녀 학생의 흥미가 다르게 나타남을 확인하였다. 계열별로는 모든 차원에서 자연계열 진학 희망 학생들이 흥미가 높게 나타났는데 특히 외적 동기에서 큰 차이를 보였다. 셋째, 교수방법에 따른 학생의 흥미 차이는 교사 1인 통합지도를 할 때가 여러 교사가 나누어 가르친 다인 분과지도의 경우보다 활동 차원에서 흥미가 높게 나타났다. 또한 교수법에 따라 모든 차원에서 강의식 수업이 모둠활동중심 수업이나 매체중심 수업보다 흥미가 높은 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 교사들은 교과 내용이 중학교에 비하여 비약적으로 높아져 학생들이 이해하기 어렵다고 하였으며, 다양한 수업자료의 보급과 전문성 신장을 위한 연수를 시급히 요구하였다. 2009 개정 교육과정의 고등학교 ‘과학’ 과목의 학생 흥미를 조사한 결과 다양한 차원을 확인할 수 있었고 과학교수방략에 대한 시사점을 얻을 수 있었다. 학생들의 내․외적 동기를 잘 활용하여 학생들이 흥미를 가질 수 있도록 해야하고, 비자연계열로 진학 희망한 학생들도 흥미를 가질 수 있도록 심도 있는 논의와 대책 연구가 필요하다. 교수방법에 대한 학생들의 흥미를 살펴보면, 스토리텔링식의 강의를 요구하고 있는 교육부의 방침과 상통하게, 교사 1인이 통합지도를 통하여 강의식으로 교수할 때 가장 큰 흥미를 보였다. 그러나 더 많은 흥미 유발을 위하여 다양한 교수 상황에 적용할 수 있는 여러 가지 교수 자료들의 보급과 심도 있는 연수를 통하여 교사들이 다양한 방식으로 자신 있게 가르칠 수 있는 환경이 조성하여야 하고, 교과 내용적인 부분도 중학교 교육과정과 연계하여 자연스러운 흐름으로 다시 논의되어야 할 것이다.
과학을 가르치는데 있어 학생들의 흥미에 대해 알고 그 흥미를 통하여 더욱 학습의 효과를 향상 시키는 것이 필요하다. 또한 그 흥미를 자극할 수 있는 다양한 교수방법들을 통하여 교육의 효과를 극대화하는 것이 중요하다. 그래서 본 연구에서는 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에서 학생들의 과학에 대한 흥미와 교수방법에 따른 흥미 차이를 알아보기 위하여 첫째, 고등학생들의 ‘과학’에 대한 흥미의 분포. 둘째, 학생들의 개인변인에 따른 흥미 분포의 차이. 셋째, 교수방법에 따른 학생 흥미의 분포와 수업 후 변화. 넷째, 효과적인 교수를 위한 교사들의 요구에 대해 알아보고자 한다. 이상의 연구문제 해결을 위하여 도시 지역 10개 고등학교를 무작위 선정하여 설문을 실시하였고, 설문지는 과학에서의 흥미가 동기, 활동, 주제 차원 등으로 구분되어 측정하고 분석할 수 있음을 밝힌 선행 연구를 근거로 이 연구의 맥락인 2009 개정 교육과정 고등학교 ‘과학’ 과목에 대하여 고등학생 수준에 맞게 재구성하여 과학에 대한 흥미 평가 도구를 개발하여 사용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 2009 개정 교육과정 ‘과학’ 과목에 대한 학생들의 흥미는 다차원적인 속성을 가지는데 동기 차원, 활동 차원, 주제 차원의 3가지 차원을 가지며 동기 차원은 내적 동기와 외적 동기, 활동 차원은 수용적 인지 활동과 능동적 체험 활동, 주제는 우주와 지구, 생명의 진화, 정보통신과 신소재, 인류와 과학기술 등의 하위 범주를 갖는다. 둘째, 학생들의 흥미 분포는 동기, 활동, 주제의 순으로 흥미를 나타내었고 남녀 학생의 비교에서는 동기나 주제 차원은 비슷하나 인지 활동 차원에서는 남학생보다 여학생이 더 흥미가 높은 것으로 나타났다. 또한 주제에 따라서도 남녀 학생의 흥미가 다르게 나타남을 확인하였다. 계열별로는 모든 차원에서 자연계열 진학 희망 학생들이 흥미가 높게 나타났는데 특히 외적 동기에서 큰 차이를 보였다. 셋째, 교수방법에 따른 학생의 흥미 차이는 교사 1인 통합지도를 할 때가 여러 교사가 나누어 가르친 다인 분과지도의 경우보다 활동 차원에서 흥미가 높게 나타났다. 또한 교수법에 따라 모든 차원에서 강의식 수업이 모둠활동중심 수업이나 매체중심 수업보다 흥미가 높은 것을 확인할 수 있었다. 넷째, 교사들은 교과 내용이 중학교에 비하여 비약적으로 높아져 학생들이 이해하기 어렵다고 하였으며, 다양한 수업자료의 보급과 전문성 신장을 위한 연수를 시급히 요구하였다. 2009 개정 교육과정의 고등학교 ‘과학’ 과목의 학생 흥미를 조사한 결과 다양한 차원을 확인할 수 있었고 과학교수방략에 대한 시사점을 얻을 수 있었다. 학생들의 내․외적 동기를 잘 활용하여 학생들이 흥미를 가질 수 있도록 해야하고, 비자연계열로 진학 희망한 학생들도 흥미를 가질 수 있도록 심도 있는 논의와 대책 연구가 필요하다. 교수방법에 대한 학생들의 흥미를 살펴보면, 스토리텔링식의 강의를 요구하고 있는 교육부의 방침과 상통하게, 교사 1인이 통합지도를 통하여 강의식으로 교수할 때 가장 큰 흥미를 보였다. 그러나 더 많은 흥미 유발을 위하여 다양한 교수 상황에 적용할 수 있는 여러 가지 교수 자료들의 보급과 심도 있는 연수를 통하여 교사들이 다양한 방식으로 자신 있게 가르칠 수 있는 환경이 조성하여야 하고, 교과 내용적인 부분도 중학교 교육과정과 연계하여 자연스러운 흐름으로 다시 논의되어야 할 것이다.
For teaching science, it is needed to be aware of students’ interest and improve the learning effects regarding of their interest. Also, it is crucial to maximize the educational effect through various teaching methods that can stimulate students’ interest. Therefore, this study aimed to examine stu...
For teaching science, it is needed to be aware of students’ interest and improve the learning effects regarding of their interest. Also, it is crucial to maximize the educational effect through various teaching methods that can stimulate students’ interest. Therefore, this study aimed to examine students’ interest and its difference according to the teaching methods regarding the high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum. And, the following research questions were investigated: Firstly, the distribution of high school students’ interest in ‘science’, secondly, the difference of interest distribution according to the students’ individual variables, thirdly, the distribution of students’ interest and its change according to the teaching methods, and lastly, teachers’ demands for effective teaching. For this, this study was conducted with 990 students from 10 high schools randomly selected in city areas. To measure students’ interest, the questionnaire was developed and utilized based on the previous research, which proved that interest in science could be divided into motivation, activity, and topic dimensions. This study has gained the following research results: First, students’ interest in high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum showed multidimensional properties consisting of three dimensions and subcategories: motivation, activity, and topic dimensions. The motivation dimension includes subcategories like internal and external motivation, the activity dimension has subcategories like receptive recognition activity and active experience activity, and the topic dimension contains subcategories like the universe and the earth, the evolution of life, IT and new material, and mankind and science technology. Second, students’ interest was higher in the order of motivation, activity, and topics dimension. In the comparison by gender, motivation and topic dimensions were similar, but regarding activity dimension, female students showed higher interest than male ones in receptive recognition activity. Also, regarding topic dimension, male and female students showed different interest by subcategories. In all dimensions, students who want to major natural science area showed higher interest, in particular, in external motivation. Third, regarding the difference of students’ interest according to the teaching methods, when the class was led by a single teacher through integrated teaching, interest was higher in the activity dimension than when it was led by several teachers in division. And also, students’ interest was higher in all dimensions in case of lecture-based instruction than the group activity-centered or media-centered instruction. Fourth, the teachers insisted that the contents in high school ‘science’ contain much more difficult topics than in middle school, so the students had a hard time to understand them. They demanded teacher training urgently to enhance their expertise and also the distribution of various teaching materials. According to the result of examining students’ interest in the high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum, this study could discover multidimensional properties of students’ interest, and infer implications for science teaching strategies. It is needed to use students’ internal and external motivation properly so as to help them to become interested in it. And it is also necessary to conduct profound discussion and research so as to raise interest of students who want to major non-natural science. The result about students’ interest regarding teaching methods, which showed that integrated teaching by one teacher and lecture-based instruction are more effective to students’ interest, corresponds to the principles of the Ministry of Education, Science & Technology demanding storytelling-style lecturing to teach the high school ‘science’. However, it is necessary to form an environment in which teachers can give lectures confidently with various methods through in-depth teacher training and distribute diverse teaching materials applicable to various situations of teaching to increase students’ interest even more. And also, it is needed to discuss further revision of curriculum to consider the natural connection between middle and high school science.
For teaching science, it is needed to be aware of students’ interest and improve the learning effects regarding of their interest. Also, it is crucial to maximize the educational effect through various teaching methods that can stimulate students’ interest. Therefore, this study aimed to examine students’ interest and its difference according to the teaching methods regarding the high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum. And, the following research questions were investigated: Firstly, the distribution of high school students’ interest in ‘science’, secondly, the difference of interest distribution according to the students’ individual variables, thirdly, the distribution of students’ interest and its change according to the teaching methods, and lastly, teachers’ demands for effective teaching. For this, this study was conducted with 990 students from 10 high schools randomly selected in city areas. To measure students’ interest, the questionnaire was developed and utilized based on the previous research, which proved that interest in science could be divided into motivation, activity, and topic dimensions. This study has gained the following research results: First, students’ interest in high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum showed multidimensional properties consisting of three dimensions and subcategories: motivation, activity, and topic dimensions. The motivation dimension includes subcategories like internal and external motivation, the activity dimension has subcategories like receptive recognition activity and active experience activity, and the topic dimension contains subcategories like the universe and the earth, the evolution of life, IT and new material, and mankind and science technology. Second, students’ interest was higher in the order of motivation, activity, and topics dimension. In the comparison by gender, motivation and topic dimensions were similar, but regarding activity dimension, female students showed higher interest than male ones in receptive recognition activity. Also, regarding topic dimension, male and female students showed different interest by subcategories. In all dimensions, students who want to major natural science area showed higher interest, in particular, in external motivation. Third, regarding the difference of students’ interest according to the teaching methods, when the class was led by a single teacher through integrated teaching, interest was higher in the activity dimension than when it was led by several teachers in division. And also, students’ interest was higher in all dimensions in case of lecture-based instruction than the group activity-centered or media-centered instruction. Fourth, the teachers insisted that the contents in high school ‘science’ contain much more difficult topics than in middle school, so the students had a hard time to understand them. They demanded teacher training urgently to enhance their expertise and also the distribution of various teaching materials. According to the result of examining students’ interest in the high school ‘science’ of 2009 revised national curriculum, this study could discover multidimensional properties of students’ interest, and infer implications for science teaching strategies. It is needed to use students’ internal and external motivation properly so as to help them to become interested in it. And it is also necessary to conduct profound discussion and research so as to raise interest of students who want to major non-natural science. The result about students’ interest regarding teaching methods, which showed that integrated teaching by one teacher and lecture-based instruction are more effective to students’ interest, corresponds to the principles of the Ministry of Education, Science & Technology demanding storytelling-style lecturing to teach the high school ‘science’. However, it is necessary to form an environment in which teachers can give lectures confidently with various methods through in-depth teacher training and distribute diverse teaching materials applicable to various situations of teaching to increase students’ interest even more. And also, it is needed to discuss further revision of curriculum to consider the natural connection between middle and high school science.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.