대부분의 중학생들이 진로상담에 대한 중요성을 알기는 하지만 구체적인 진로에 대해서 고민하고 그 방향을 찾지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 중학생의 진로상담 인식이 어느 정도인지 성별, 학년, 성적, 부?모의 직업에 따른 진로의식, 진로상담실태, 진로상담요구가 무엇인지 조사 분석하여 중학생의 올바른 진로상담의 틀을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 진로의식은 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 둘째, 중학생의 진로상담실태는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째, 중학생의 진로상담요구는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 위의 연구문제를 검증하기 위하여 전라북도 익산시 소재 중학교 2개교 남녀 학생 613명을 대상으로 실시하였다. 연구도구는 설문지를 통해 진로에 대한 인식, 진로상담에 대한 실태, 진로상담에 대한 요구 3가지로 구분하여 총 31문항으로 구성하였다. 본 연구의 자료통계처리는 ...
대부분의 중학생들이 진로상담에 대한 중요성을 알기는 하지만 구체적인 진로에 대해서 고민하고 그 방향을 찾지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 중학생의 진로상담 인식이 어느 정도인지 성별, 학년, 성적, 부?모의 직업에 따른 진로의식, 진로상담실태, 진로상담요구가 무엇인지 조사 분석하여 중학생의 올바른 진로상담의 틀을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 진로의식은 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 둘째, 중학생의 진로상담실태는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째, 중학생의 진로상담요구는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 위의 연구문제를 검증하기 위하여 전라북도 익산시 소재 중학교 2개교 남녀 학생 613명을 대상으로 실시하였다. 연구도구는 설문지를 통해 진로에 대한 인식, 진로상담에 대한 실태, 진로상담에 대한 요구 3가지로 구분하여 총 31문항으로 구성하였다. 본 연구의 자료통계처리는 SPSS v.17.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 전반적인 진로의식의 결과는 평균 점수가 높을수록 진로의식이 높은 것으로 평가 되었다. 전반적인 진로의식은 평균 3.54점으로 나타났다. 일반적 특성에 따른 진로의식 차이는 분석결과 학년, 학교성적 수준, 부 학력, 모 학력에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 중학생들이 진로에 대한 생각은 많으나 구체적으로 계획하지 못하는 경향이 있다. 성적수준이 높을수록 부?모의 학력이 대학원 이상으로 높을수록 진로의식이 더 높게 나타났다. 둘째, 중학생의 진로상담실태는 진로의식에 비해 진로상담을 해본 경험여부는 28.5%로 학교에서 진로상담이 잘 이루어지지 않고 있다는 낮은 분석결과를 보였다. 부?모의 학력이 높을수록 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 중학생의 진로상담요구는 대체적으로 높은 수준이다. 성별, 학년에 따라 유의미한 차이가 높게 나타났고, 부 학력에 따라서도 유의미한 차이를 보였다. 진로(일, 직업, 진학)에 대한 상담의 필요성을 분석한 결과 70.8%가 진로에 대한 상담이 필요하다고 생각하는 것으로 보아 진로상담에 대한 요구가 크다는 것을 확인할 수 있다. 이상의 결과는 중학생들이 진로상담에 대한 의식과 요구는 많으나 실재로 상담을 경험하고 진로를 구체적으로 고민하지 못하는 것으로 보인다. 따라서 중학생들이 올바른 진로를 계획하고 결정할 수 있도록 진로탐색 프로그램, 학부모 진로교육, 학교 가정 학생의 유기적인 관계, 진로상담 전문인력의 배치를 통해 진로상담의 여건을 향상시키고 학생들의 진로인식 능력을 높여준다면, 진로상담의 활성화에 커다란 기여를 할 것으로 기대된다.
대부분의 중학생들이 진로상담에 대한 중요성을 알기는 하지만 구체적인 진로에 대해서 고민하고 그 방향을 찾지 못하고 있다. 이에 본 연구에서는 중학생의 진로상담 인식이 어느 정도인지 성별, 학년, 성적, 부?모의 직업에 따른 진로의식, 진로상담실태, 진로상담요구가 무엇인지 조사 분석하여 중학생의 올바른 진로상담의 틀을 모색하는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 진로의식은 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 둘째, 중학생의 진로상담실태는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 셋째, 중학생의 진로상담요구는 조사대상자의 일반적 특성에 따라 어떤 차이가 있는가? 위의 연구문제를 검증하기 위하여 전라북도 익산시 소재 중학교 2개교 남녀 학생 613명을 대상으로 실시하였다. 연구도구는 설문지를 통해 진로에 대한 인식, 진로상담에 대한 실태, 진로상담에 대한 요구 3가지로 구분하여 총 31문항으로 구성하였다. 본 연구의 자료통계처리는 SPSS v.17.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중학생의 전반적인 진로의식의 결과는 평균 점수가 높을수록 진로의식이 높은 것으로 평가 되었다. 전반적인 진로의식은 평균 3.54점으로 나타났다. 일반적 특성에 따른 진로의식 차이는 분석결과 학년, 학교성적 수준, 부 학력, 모 학력에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 따라서 중학생들이 진로에 대한 생각은 많으나 구체적으로 계획하지 못하는 경향이 있다. 성적수준이 높을수록 부?모의 학력이 대학원 이상으로 높을수록 진로의식이 더 높게 나타났다. 둘째, 중학생의 진로상담실태는 진로의식에 비해 진로상담을 해본 경험여부는 28.5%로 학교에서 진로상담이 잘 이루어지지 않고 있다는 낮은 분석결과를 보였다. 부?모의 학력이 높을수록 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 중학생의 진로상담요구는 대체적으로 높은 수준이다. 성별, 학년에 따라 유의미한 차이가 높게 나타났고, 부 학력에 따라서도 유의미한 차이를 보였다. 진로(일, 직업, 진학)에 대한 상담의 필요성을 분석한 결과 70.8%가 진로에 대한 상담이 필요하다고 생각하는 것으로 보아 진로상담에 대한 요구가 크다는 것을 확인할 수 있다. 이상의 결과는 중학생들이 진로상담에 대한 의식과 요구는 많으나 실재로 상담을 경험하고 진로를 구체적으로 고민하지 못하는 것으로 보인다. 따라서 중학생들이 올바른 진로를 계획하고 결정할 수 있도록 진로탐색 프로그램, 학부모 진로교육, 학교 가정 학생의 유기적인 관계, 진로상담 전문인력의 배치를 통해 진로상담의 여건을 향상시키고 학생들의 진로인식 능력을 높여준다면, 진로상담의 활성화에 커다란 기여를 할 것으로 기대된다.
Most middle school students are aware of importance of career counseling, but not many of them found plans and directions for their specific career. Therefore, this study aimed to find desirable career counseling frame for middle school students by researching and analyzing career awareness, career ...
Most middle school students are aware of importance of career counseling, but not many of them found plans and directions for their specific career. Therefore, this study aimed to find desirable career counseling frame for middle school students by researching and analyzing career awareness, career counseling state and career counseling need of them by gender, grade, school record and parents' occupation. Following are questions for this study. First, how do general characteristics influence career awareness of middle school students? Second, how do general characteristics influence career counseling state of middle school students? Third, how do general characteristics influence career counseling need of middle school students? To find answers for above questions, 613 male or female students of 2 middle schools in Iksan-si, Jeollabuk-do were surveyed. Research tool was composed of total 31 survey questions in 3 categories: career awareness, career counseling state and career counseling need. SPSS v. 17.0 statistics package was used to analyze the research data. Following are results of this study. First, for overall career awareness of middle school students showed that higher average point means higher career awareness. Overall career awareness marked average 3.54 point. Career awareness showed meaningful difference in statistics according to the subjects's general characteristics of grade, school record, academic background of father and academic background of mother. It also showed middle school students have much interest in career choices, but the interest does not result in specific plans. Better the school records are and higher the academic backgrounds of parents are, the students had higher career awareness. Second, for career counseling state of middle school students, compared to career awareness the result showed, only 28.5% of the subject students had career counseling experience. It showed that schools are not providing enough career counseling. Higher academic background of parents had meaningful influence to the result. Third, for career counseling need of middle school students was high in general. Characteristics of gender, grade and academic background of father showed meaningful differences. The result of analyzing need for career (work, occupation and school) counseling showed that 70.8% of the research subjects through career counseling was necessary. Career counseling was highly needed. In conclusion, middle school students had high career awareness and career counseling needs, but not many of them actually experience counseling nor made specific career plans. Thus, if conditions of career counseling were improved and career awareness of students are enhanced by providing career search programs, providing career education for middle school parents, building organic relationship between school, home and students, and placing career counseling experts for middle school students to plan and decide good career, it is expected that career counseling can be much more activated.
Most middle school students are aware of importance of career counseling, but not many of them found plans and directions for their specific career. Therefore, this study aimed to find desirable career counseling frame for middle school students by researching and analyzing career awareness, career counseling state and career counseling need of them by gender, grade, school record and parents' occupation. Following are questions for this study. First, how do general characteristics influence career awareness of middle school students? Second, how do general characteristics influence career counseling state of middle school students? Third, how do general characteristics influence career counseling need of middle school students? To find answers for above questions, 613 male or female students of 2 middle schools in Iksan-si, Jeollabuk-do were surveyed. Research tool was composed of total 31 survey questions in 3 categories: career awareness, career counseling state and career counseling need. SPSS v. 17.0 statistics package was used to analyze the research data. Following are results of this study. First, for overall career awareness of middle school students showed that higher average point means higher career awareness. Overall career awareness marked average 3.54 point. Career awareness showed meaningful difference in statistics according to the subjects's general characteristics of grade, school record, academic background of father and academic background of mother. It also showed middle school students have much interest in career choices, but the interest does not result in specific plans. Better the school records are and higher the academic backgrounds of parents are, the students had higher career awareness. Second, for career counseling state of middle school students, compared to career awareness the result showed, only 28.5% of the subject students had career counseling experience. It showed that schools are not providing enough career counseling. Higher academic background of parents had meaningful influence to the result. Third, for career counseling need of middle school students was high in general. Characteristics of gender, grade and academic background of father showed meaningful differences. The result of analyzing need for career (work, occupation and school) counseling showed that 70.8% of the research subjects through career counseling was necessary. Career counseling was highly needed. In conclusion, middle school students had high career awareness and career counseling needs, but not many of them actually experience counseling nor made specific career plans. Thus, if conditions of career counseling were improved and career awareness of students are enhanced by providing career search programs, providing career education for middle school parents, building organic relationship between school, home and students, and placing career counseling experts for middle school students to plan and decide good career, it is expected that career counseling can be much more activated.
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