본 연구의 목적은 경기도 지역을 중심으로 공립 유치원 교사의 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감과의 관계를 알아보는 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 지역에 소재한 공립 유치원에 재직중인 교사 180명이었다. 본 연구에서는 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감의 상관관계를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다.
유치원 교사의 직무만족도를 측정하기 위해서 노종희(2001)가 우리나라의 현실에 적합하도록 개발한 교사만족질문지(Teacher Job Satisfaction Questionnaire: TJSQ)를 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(보상, 자율성, 동료애, 교직의식)으로 구성되었다. 유치원 교사의 직무스트레스를 측정하기 위해 장미아(1996)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(원아활동, 업무관련, 행정적 지원, 대인관련)으로 구성되었다. 교사효능감 검사도구는 Enocgs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 「과학 ...
본 연구의 목적은 경기도 지역을 중심으로 공립 유치원 교사의 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감과의 관계를 알아보는 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 지역에 소재한 공립 유치원에 재직중인 교사 180명이었다. 본 연구에서는 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감의 상관관계를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다.
유치원 교사의 직무만족도를 측정하기 위해서 노종희(2001)가 우리나라의 현실에 적합하도록 개발한 교사만족질문지(Teacher Job Satisfaction Questionnaire: TJSQ)를 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(보상, 자율성, 동료애, 교직의식)으로 구성되었다. 유치원 교사의 직무스트레스를 측정하기 위해 장미아(1996)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(원아활동, 업무관련, 행정적 지원, 대인관련)으로 구성되었다. 교사효능감 검사도구는 Enocgs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 「과학 교수 효능감 검사도구(Science Teaching Efficay Belief Instrument: SYEBE)」와 이를 번역한 후 수정하여 사용한 도구(김순남, 2000; 이금란, 2004)를 참고하여 연구자가 본 연구의 연구실정에 맞도록 수정, 보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, t-검증, F 검증, ANOVA분석, 상관관계, 다중회귀분석을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사들은 동료애 요인에서 가장 많은 직무 만족을 느끼고 있으며, 다음으로 교직 의식, 자율성, 보상 요인 순으로 만족하고 있다. 개인적 변인에 따른 직무 만족도의 차이를 보면 보상, 자율성 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 교직환경 변인에 따른 직무 만족도의 차이를 보면 자율성, 동료애 요인에서 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 유치원 교사들은 원아활동 요인에서 가장 많은 직무 스트레스를 받고 있으며, 다음으로 업무 관련 요인, 대인 관련 요인, 행정 지원 요인 순으로 스트레스를 받고 있다. 개인적 변인에 따른 직무 스트레스의 차이를 보면 업무관련 요인, 행정 지원 요인, 대인 관련 요인에서 유의미한 차이가 있었다. 교직환경 변인에 따른 직무 스트레스의 차이를 보면 원아활동 요인, 업무 관련 요인에서 유의미한 차이가 나타났다.
셋째, 유치원 교사들은 평균점수보다 높게 교사효능감이 나타났다. 개인변인에 따른 교사효능감의 차이를 보면 학력에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 교직환경변인에 따른 교사효능감의 차이를 보면 학급 수에 따라 유의미한 차이가 나타났다.
넷째, 직무만족도와 직무스트레스 및 교사 효능감 간의 관계에 대해서 살펴본 결과 교사효능감은 직무 만족도의 보상 요인, 동료애 요인, 교직의식 요인과 정적인 상관관계를 보였고, 직무 스트레스의 원아활동 요인, 업무관련 요인, 행정지원 요인, 대인관련 요인과 부적인 상관관계를 보였다.
다섯째, 직무 만족도가 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 교직의식 요인 만족도가 높을수록 교사 효능감이 높아지는 것으로 나타났다. 직무 스트레스가 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 대인관련 요인의 스트레스가 높을수록 교사 효능감이 낮아지는 것으로 나타났다. 직무 만족도와 직무 스트레스가 교사효능감에 미치는 영향을 살펴본 결과 교직의식 만족도가 높을수록 교사 효능감이 높아지는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 경기도 지역을 중심으로 공립 유치원 교사의 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감과의 관계를 알아보는 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 지역에 소재한 공립 유치원에 재직중인 교사 180명이었다. 본 연구에서는 직무 만족도, 직무 스트레스, 교사효능감의 상관관계를 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다.
유치원 교사의 직무만족도를 측정하기 위해서 노종희(2001)가 우리나라의 현실에 적합하도록 개발한 교사만족질문지(Teacher Job Satisfaction Questionnaire: TJSQ)를 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(보상, 자율성, 동료애, 교직의식)으로 구성되었다. 유치원 교사의 직무스트레스를 측정하기 위해 장미아(1996)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 사용하였다. 본 검사 도구는 4개의 하위요인(원아활동, 업무관련, 행정적 지원, 대인관련)으로 구성되었다. 교사효능감 검사도구는 Enocgs와 Riggs(1990)에 의해 개발된 「과학 교수 효능감 검사도구(Science Teaching Efficay Belief Instrument: SYEBE)」와 이를 번역한 후 수정하여 사용한 도구(김순남, 2000; 이금란, 2004)를 참고하여 연구자가 본 연구의 연구실정에 맞도록 수정, 보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, t-검증, F 검증, ANOVA분석, 상관관계, 다중회귀분석을 이용하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사들은 동료애 요인에서 가장 많은 직무 만족을 느끼고 있으며, 다음으로 교직 의식, 자율성, 보상 요인 순으로 만족하고 있다. 개인적 변인에 따른 직무 만족도의 차이를 보면 보상, 자율성 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 교직환경 변인에 따른 직무 만족도의 차이를 보면 자율성, 동료애 요인에서 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 유치원 교사들은 원아활동 요인에서 가장 많은 직무 스트레스를 받고 있으며, 다음으로 업무 관련 요인, 대인 관련 요인, 행정 지원 요인 순으로 스트레스를 받고 있다. 개인적 변인에 따른 직무 스트레스의 차이를 보면 업무관련 요인, 행정 지원 요인, 대인 관련 요인에서 유의미한 차이가 있었다. 교직환경 변인에 따른 직무 스트레스의 차이를 보면 원아활동 요인, 업무 관련 요인에서 유의미한 차이가 나타났다.
셋째, 유치원 교사들은 평균점수보다 높게 교사효능감이 나타났다. 개인변인에 따른 교사효능감의 차이를 보면 학력에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 교직환경변인에 따른 교사효능감의 차이를 보면 학급 수에 따라 유의미한 차이가 나타났다.
넷째, 직무만족도와 직무스트레스 및 교사 효능감 간의 관계에 대해서 살펴본 결과 교사효능감은 직무 만족도의 보상 요인, 동료애 요인, 교직의식 요인과 정적인 상관관계를 보였고, 직무 스트레스의 원아활동 요인, 업무관련 요인, 행정지원 요인, 대인관련 요인과 부적인 상관관계를 보였다.
다섯째, 직무 만족도가 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 교직의식 요인 만족도가 높을수록 교사 효능감이 높아지는 것으로 나타났다. 직무 스트레스가 교사효능감에 미치는 영향을 알아본 결과 대인관련 요인의 스트레스가 높을수록 교사 효능감이 낮아지는 것으로 나타났다. 직무 만족도와 직무 스트레스가 교사효능감에 미치는 영향을 살펴본 결과 교직의식 만족도가 높을수록 교사 효능감이 높아지는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the relationship between public kindergarten teachers' job satisfaction, job stress and teaching efficacy, based in Kyungi province.
180 public kindergarten teachers working in Kyungi-province participated in the study. Three sets of the questionnaires were ...
The purpose of this study was to examine the relationship between public kindergarten teachers' job satisfaction, job stress and teaching efficacy, based in Kyungi province.
180 public kindergarten teachers working in Kyungi-province participated in the study. Three sets of the questionnaires were used. First, to assess the job satisfaction, Teacher Job Satisfaction Questionnaire(TJSQ) by Jonghee No(2001) was used. It consisted of 4 sub-factors(compensation, autonomy, fellowship, and teaching belief). Second, for the job stress, the questionnaire in the study of Mia Jang(1996) was used, which had 4 sub-factors(infant activity related, job-task related, administration support related, and interpersonal related).
For assessment of the teaching-efficacy, the Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI) by Enochs and Riggs(1990) and translated and revised by Soonnam Kim(2000) and Gumran Lee(2004) were used. The data were analzyed with methods: frequency analysis, t-test, F-test, ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis.
The results of the study are summarized as followings:
First, the kindergarten teachers felt the most job satisfaction in the fellowship factor, followed by in the teaching belief, the autonomy, and the compensation. There was a significant difference according to personal variables in the compensation and the autonomy as the sub-factors of the job satisfaction. There was a significant difference according to the environmental variables of teaching in the autonomy and the fellowship as the sub-factors of the job satisfaction.
Second, the teachers got the most stress from the infant activity-related factor, followed by from the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors. There was no significant difference according to personal variables in the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors. There was a significant difference according to the environmental variables of teaching in the infant activity-related factor and the job-task related factor of the job stress.
Third, the score of the teaching efficacy of the kindergarten teachers was higher than the average. The teaching efficacy was significantly different in the level of education as the personal variable and it was significantly different by the number of class as the teaching environmental variable.
Fourth, there was a positive relationship between the teaching efficacy and the job satisfaction sub-factors of the compensation, the fellowship, and the teaching belief and there was a negative relationship between the teaching efficacy and the job stress sub-factors like the infant activity-related, the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors.
Fifth, the teaching belief in the teaching satisfaction had a positive impact on the teaching efficacy. The interpersonal relationship related job stress gave a negative influence on the teaching efficacy.
The purpose of this study was to examine the relationship between public kindergarten teachers' job satisfaction, job stress and teaching efficacy, based in Kyungi province.
180 public kindergarten teachers working in Kyungi-province participated in the study. Three sets of the questionnaires were used. First, to assess the job satisfaction, Teacher Job Satisfaction Questionnaire(TJSQ) by Jonghee No(2001) was used. It consisted of 4 sub-factors(compensation, autonomy, fellowship, and teaching belief). Second, for the job stress, the questionnaire in the study of Mia Jang(1996) was used, which had 4 sub-factors(infant activity related, job-task related, administration support related, and interpersonal related).
For assessment of the teaching-efficacy, the Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI) by Enochs and Riggs(1990) and translated and revised by Soonnam Kim(2000) and Gumran Lee(2004) were used. The data were analzyed with methods: frequency analysis, t-test, F-test, ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis.
The results of the study are summarized as followings:
First, the kindergarten teachers felt the most job satisfaction in the fellowship factor, followed by in the teaching belief, the autonomy, and the compensation. There was a significant difference according to personal variables in the compensation and the autonomy as the sub-factors of the job satisfaction. There was a significant difference according to the environmental variables of teaching in the autonomy and the fellowship as the sub-factors of the job satisfaction.
Second, the teachers got the most stress from the infant activity-related factor, followed by from the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors. There was no significant difference according to personal variables in the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors. There was a significant difference according to the environmental variables of teaching in the infant activity-related factor and the job-task related factor of the job stress.
Third, the score of the teaching efficacy of the kindergarten teachers was higher than the average. The teaching efficacy was significantly different in the level of education as the personal variable and it was significantly different by the number of class as the teaching environmental variable.
Fourth, there was a positive relationship between the teaching efficacy and the job satisfaction sub-factors of the compensation, the fellowship, and the teaching belief and there was a negative relationship between the teaching efficacy and the job stress sub-factors like the infant activity-related, the job-task related, the interpersonal relationship related, and the administration support related factors.
Fifth, the teaching belief in the teaching satisfaction had a positive impact on the teaching efficacy. The interpersonal relationship related job stress gave a negative influence on the teaching efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.