정서함양 집단상담 프로그램의 이론과 실제에 관한 실험연구 : 관계부적응 청소년과 또래집단을 중심으로 Practical Research on Theory and Situation of Group- Counseling Program for Emotional Cultivating원문보기
본 연구는 정서함양 집단상담을 통하여 학생의 이상행동패턴의 변화를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 첫째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 이상행동패턴에 유의미한 변화가 있을 것으로 예상된다. 둘째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 자존감 향상으로 또래간의 관계회복을 향상시킨다. 위의 문제를 해결하기 위해 경기도 포천시에 소재한 S초등학교를 대상으로 정서발달검사를 통해 1차 분류된 42명 중에 2차 검사를 통해 8명으로 최종적으로 초등학생을 대상으로 구성하였다. 정서함양프로그램은 방과 후 시간을 활용하여 1회기 60분씩 12회기로 실시하였다. 검사도구로는 아동우울척도(Children's Depression Inventory: ...
본 연구는 정서함양 집단상담을 통하여 학생의 이상행동패턴의 변화를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 첫째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 이상행동패턴에 유의미한 변화가 있을 것으로 예상된다. 둘째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 자존감 향상으로 또래간의 관계회복을 향상시킨다. 위의 문제를 해결하기 위해 경기도 포천시에 소재한 S초등학교를 대상으로 정서발달검사를 통해 1차 분류된 42명 중에 2차 검사를 통해 8명으로 최종적으로 초등학생을 대상으로 구성하였다. 정서함양프로그램은 방과 후 시간을 활용하여 1회기 60분씩 12회기로 실시하였다. 검사도구로는 아동우울척도(Children's Depression Inventory: CDI, Kovas & Beck, 1977), Beck불안척도(Beck Anxiety Scale: BAI, Beck 등, 1988), 자아존중 척도 (Self- Esteem Inventory; Coopersmith, 1967, 강종구 번역, 1986)를 사용하여 자료를 수집하였다. 청소년기는 신체적·정신적으로 독립된 활동을 하기 위한 성인으로 성장 발달하기 위한 갈등의 과도기적 시기이다. 올바른 가치관 형성이 요구되는 시기이기도 하다. 그러나 현재 급속히 변화되어가는 사회문화는 가치관 혼란, 개인주의, 인간 소외 그리고 가정의 불화와 같은 문제들이 발생하고 있다. 이런 청소년들을 올바르게 자라도록 하기 위해서는 지역사회 및 국가의 역할에 대해서 지금까지와는 다르게 새로운 차원에서의 접근이 이루어져야 할 때이다. 이런 중요한시기에 우리나라의 교육은 입시위주와 개인의 개성을 무시한 획일적인 교육으로 이루어지고 있는 것이 현실이다. 또한 사회는 물질만능주의 정신으로 황폐한 시대에 살고 있다. 이제 이 21세기를 살아가는 우리는 자연과 함께 더불어 사는 조화로운 삶을 살아가야 할 우리 청소년들에게 무엇이 필요할까에 대한 고민으로 시작하여 정서함양프로그램을 실시하게 되었다. 청소년의 자아존중감 향상을 도와주고 나아가 부적응의 문제를 겪고 있는 학생들에게 집단상담을 통하여 문제행동의 발생을 사전에 방지하고 긍정적인 자아의식을 형성시켜 학교와 가정에서 충실하게 되었다. 본 연구의 목적인 우울·불안의 해소를 통한 자아존중감 향상과 정서적 함양을 통해 또래집단간에 관계회복을 보이는 유의미한 결과가 나타났다.
본 연구는 정서함양 집단상담을 통하여 학생의 이상행동패턴의 변화를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 첫째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 이상행동패턴에 유의미한 변화가 있을 것으로 예상된다. 둘째, 정서함양 집단상담 프로그램을 통해 자존감 향상으로 또래간의 관계회복을 향상시킨다. 위의 문제를 해결하기 위해 경기도 포천시에 소재한 S초등학교를 대상으로 정서발달검사를 통해 1차 분류된 42명 중에 2차 검사를 통해 8명으로 최종적으로 초등학생을 대상으로 구성하였다. 정서함양프로그램은 방과 후 시간을 활용하여 1회기 60분씩 12회기로 실시하였다. 검사도구로는 아동우울척도(Children's Depression Inventory: CDI, Kovas & Beck, 1977), Beck불안척도(Beck Anxiety Scale: BAI, Beck 등, 1988), 자아존중 척도 (Self- Esteem Inventory; Coopersmith, 1967, 강종구 번역, 1986)를 사용하여 자료를 수집하였다. 청소년기는 신체적·정신적으로 독립된 활동을 하기 위한 성인으로 성장 발달하기 위한 갈등의 과도기적 시기이다. 올바른 가치관 형성이 요구되는 시기이기도 하다. 그러나 현재 급속히 변화되어가는 사회문화는 가치관 혼란, 개인주의, 인간 소외 그리고 가정의 불화와 같은 문제들이 발생하고 있다. 이런 청소년들을 올바르게 자라도록 하기 위해서는 지역사회 및 국가의 역할에 대해서 지금까지와는 다르게 새로운 차원에서의 접근이 이루어져야 할 때이다. 이런 중요한시기에 우리나라의 교육은 입시위주와 개인의 개성을 무시한 획일적인 교육으로 이루어지고 있는 것이 현실이다. 또한 사회는 물질만능주의 정신으로 황폐한 시대에 살고 있다. 이제 이 21세기를 살아가는 우리는 자연과 함께 더불어 사는 조화로운 삶을 살아가야 할 우리 청소년들에게 무엇이 필요할까에 대한 고민으로 시작하여 정서함양프로그램을 실시하게 되었다. 청소년의 자아존중감 향상을 도와주고 나아가 부적응의 문제를 겪고 있는 학생들에게 집단상담을 통하여 문제행동의 발생을 사전에 방지하고 긍정적인 자아의식을 형성시켜 학교와 가정에서 충실하게 되었다. 본 연구의 목적인 우울·불안의 해소를 통한 자아존중감 향상과 정서적 함양을 통해 또래집단간에 관계회복을 보이는 유의미한 결과가 나타났다.
The purpose of this study is to assess the changes in abnormal behavior patterns of students through group counselling sessions for emotional cultivation. First, we expect statistically meaningful changes in abnormal behavior patterns to result from group counselling sessions for emotional cultivati...
The purpose of this study is to assess the changes in abnormal behavior patterns of students through group counselling sessions for emotional cultivation. First, we expect statistically meaningful changes in abnormal behavior patterns to result from group counselling sessions for emotional cultivation. Second, we attempt to raise their sense of self-esteem and improve their relationships with peers through group counselling sessions for emotional cultivation. In order to address the aforementioned issues, we have selected S Elementary School located at Pocheon City, Gyeonggi Province to conduct our study. Among the 42 students first identified through emotional cultivation tests, we have finally selected 8 students through secondary tests to be subjected for our study. As for the emotional cultivation programs, after school hours were utilized to offer 12 sessions at 60 minutes per session. In collecting the data, we have employed indicators including the Children's Depression Inventory (CDI, Kovas & Beck, 1977) and the Beck Beck Anxiety Scale (BAI, Beck et al, 1988), as well as the Self - Esteem Inventory (Coopersmith, 1967, translated by Kang, Jong Gu, 1986). The adolescence is a transitional period during which the youths go through various experiences and conflicts so that they can grow and develop into adults who can perform physically and emotionally independent activities. It is also a period that requires formation of appropriate value system. However, the rapidly changing social cultures of our day have caused various problems such as confusions in values, individualism, isolations among people, and family dysfunctions. For our youths to develop properly, new and different approaches must be presented for the roles served by the local community as well as by the nation. Despite the fact that we face such critical times, Korea's education is largely uniform, centered solely around the college entrance exam without proper regards to individual characteristics and strengths. Also, materialism is prevalent in the society, making the society feel parched and desolate. In such context, we pondered as to what would be helpful for our youths of the 21st century, who will need to lead harmonious lives with the nature, and began to implement the programs to cultivate and nurture their emotions. By raising the sense of self-esteem for the youths, and further, by offering group counseling to students who had problems with adjustments and adaptation, the program helped with preventing problematic behaviors beforehand and provided for formation of positive sense of self-worth by the students, ultimately allowing them to be more faithful to their schoolwork as well as at home. As depression and anxiety issues were addressed and resolved which led to improved self-esteem and emotional cultivation, consistent with the purpose of the study, we have attained significant outcomes that resulted in restored relationship among the same-aged peer groups as well.
The purpose of this study is to assess the changes in abnormal behavior patterns of students through group counselling sessions for emotional cultivation. First, we expect statistically meaningful changes in abnormal behavior patterns to result from group counselling sessions for emotional cultivation. Second, we attempt to raise their sense of self-esteem and improve their relationships with peers through group counselling sessions for emotional cultivation. In order to address the aforementioned issues, we have selected S Elementary School located at Pocheon City, Gyeonggi Province to conduct our study. Among the 42 students first identified through emotional cultivation tests, we have finally selected 8 students through secondary tests to be subjected for our study. As for the emotional cultivation programs, after school hours were utilized to offer 12 sessions at 60 minutes per session. In collecting the data, we have employed indicators including the Children's Depression Inventory (CDI, Kovas & Beck, 1977) and the Beck Beck Anxiety Scale (BAI, Beck et al, 1988), as well as the Self - Esteem Inventory (Coopersmith, 1967, translated by Kang, Jong Gu, 1986). The adolescence is a transitional period during which the youths go through various experiences and conflicts so that they can grow and develop into adults who can perform physically and emotionally independent activities. It is also a period that requires formation of appropriate value system. However, the rapidly changing social cultures of our day have caused various problems such as confusions in values, individualism, isolations among people, and family dysfunctions. For our youths to develop properly, new and different approaches must be presented for the roles served by the local community as well as by the nation. Despite the fact that we face such critical times, Korea's education is largely uniform, centered solely around the college entrance exam without proper regards to individual characteristics and strengths. Also, materialism is prevalent in the society, making the society feel parched and desolate. In such context, we pondered as to what would be helpful for our youths of the 21st century, who will need to lead harmonious lives with the nature, and began to implement the programs to cultivate and nurture their emotions. By raising the sense of self-esteem for the youths, and further, by offering group counseling to students who had problems with adjustments and adaptation, the program helped with preventing problematic behaviors beforehand and provided for formation of positive sense of self-worth by the students, ultimately allowing them to be more faithful to their schoolwork as well as at home. As depression and anxiety issues were addressed and resolved which led to improved self-esteem and emotional cultivation, consistent with the purpose of the study, we have attained significant outcomes that resulted in restored relationship among the same-aged peer groups as well.
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