본 연구는 Caillois의 놀이유형에 따른 유아의 놀이가 사회성 발달에 미치는 효과를 살펴보고자 한다. 이에 유아들의 놀이 유형을 Caillois의 이론에 근거해 4개 놀이 유형인 경쟁놀이, 모방놀이, 우연놀이, 현도놀이로 구분하여, 유아의 사회성 발달에 미치는 효과가 있음을 검증하는 것에 목적을 두고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. Caillois의 경쟁놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 나. Caillois의 모방놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 다. Caillois의 우연놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 라. Caillois의 현도놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 위에서 설정한 문제를 부산광역시에 소재하는 만5세 유아 130명을 연구 대상으로 하여 2012년 3월부터 약 2주에 걸쳐 설문 조사를 실시하였다. 측정도구는 놀이 유형과 사회성 발달을 측정하는 문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 놀이 유형 척도는 이녹범(1997), 최병만(1999), 안인혁(2001), 장보경(2006) 등의 연구에서 사용된 놀이 유형 척도를 기초로 하여 Agon, Alea, Mimicry, Ilinx의 특징이 나타나는 대표적인 놀이들의 특성을 추출하여 문항들을 수집 재구성 및 보완하여 제작하였다. 놀이유형 척도는 경쟁놀이(7문항), 우연놀이(7문항), 모방놀이(7문항), 현도놀이(7문항)의 4개의 범주로 구성되어 있다. 총 문항은 28문항으로 구성되어 있으며 Likert형 5점 척도로서 ‘매우 싫어한다’의 1점에서부터 ‘매우 좋아한다’의 5점까지 반응하도록 되어 있다. 문항에 대한 ...
본 연구는 Caillois의 놀이유형에 따른 유아의 놀이가 사회성 발달에 미치는 효과를 살펴보고자 한다. 이에 유아들의 놀이 유형을 Caillois의 이론에 근거해 4개 놀이 유형인 경쟁놀이, 모방놀이, 우연놀이, 현도놀이로 구분하여, 유아의 사회성 발달에 미치는 효과가 있음을 검증하는 것에 목적을 두고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. Caillois의 경쟁놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 나. Caillois의 모방놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 다. Caillois의 우연놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 라. Caillois의 현도놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 위에서 설정한 문제를 부산광역시에 소재하는 만5세 유아 130명을 연구 대상으로 하여 2012년 3월부터 약 2주에 걸쳐 설문 조사를 실시하였다. 측정도구는 놀이 유형과 사회성 발달을 측정하는 문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 놀이 유형 척도는 이녹범(1997), 최병만(1999), 안인혁(2001), 장보경(2006) 등의 연구에서 사용된 놀이 유형 척도를 기초로 하여 Agon, Alea, Mimicry, Ilinx의 특징이 나타나는 대표적인 놀이들의 특성을 추출하여 문항들을 수집 재구성 및 보완하여 제작하였다. 놀이유형 척도는 경쟁놀이(7문항), 우연놀이(7문항), 모방놀이(7문항), 현도놀이(7문항)의 4개의 범주로 구성되어 있다. 총 문항은 28문항으로 구성되어 있으며 Likert형 5점 척도로서 ‘매우 싫어한다’의 1점에서부터 ‘매우 좋아한다’의 5점까지 반응하도록 되어 있다. 문항에 대한 신뢰도(reliability) 분석은 유아의 놀이유형을 측정하는 문항들의 내적 일관성(internal consistency)을 알아보기 위해서 각 하위 요인별 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 본 연구에서 유아의 사회성 발달 측정 도구는 Vineland(1997)의 사회성숙도 검사와 Jiao와 Ji(1986)의 사회적 능력 검사를 김숙경(1988)이 우리나라의 실정에 맞게 수정 보완하여 재구성한 유아의 사회성 발달 평정 척도를 사용하였다. 도구는 협동성, 조망수용능력, 자주성, 상호작용의 4개 하위 요인으로 구성되어 있으며 전체 32문항이다. 검사는 유아들의 행동을 관찰한 교사에 의해 관찰기록지에 기록하는 형식으로 진행되며 5점 척도로 이루어져 있다. 본 연구의 조사는 2012년 3월부터 약 2주에 걸쳐 부산광역시 소재 6개 유치원 만5세 유아 130명(남아 70명, 여아 60명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구자는 직접 유치원을 방문하여 해당 학급의 담임교사에게 연구의 취지를 설명하고 협조를 얻어 유아들에게 유아의 놀이유형 질문지와 유아의 사회성 발달 평정 척도 설문지를 배포하였다. 유아의 놀이 유형 질문지를 살펴보면 경쟁놀이, 우연놀이, 모방놀이, 현도놀이인 놀이의 유형에 대한 전체적인 설명을 자세히 하여 특정한 놀이에 대한 응답이 아닌 놀이 유형 전체에 대한 특징을 이해하여 유아가 응답하도록 하였다. 그리고 유아의 사회성 발달 평정척도는 유아를 관찰한 담임교사가 체크하도록 하였다. 배부된 설문지는 충분히 설문에 응답할 수 있는 시간이 경과된 후 당일에 설문지를 회수하였다. 회수된 설문지는 130부를 검토한 후 통계처리 프로그램 SPSS(Statistical Package for the Social Science) 14.0을 통해 이루어졌다. 본 연구에서 만5세 유아의 놀이 유형을 알아보기 위하여 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 문항간의 내적 합치도를 보기위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 둘째, 놀이 유형의 총점을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였다. 셋째, 사회성발달 총점을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였고, 유아의 놀이 유형과 사회성 발달간의 관계가 있는지 검증하기 위해 상관분석(Pearson상관)을 실시하였다. 본 연구를 통해 놀이가 유아의 사회성 발달에 유의미한 관계가 있음을 검증하였고 결과는 다음과 같다. 첫째, Caillois 놀이유형에 따른 경쟁놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 둘째. Caillois 놀이유형에 따른 모방놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 셋째, Caillois 놀이유형에 따른 우연놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 넷째, Caillois 놀이유형에 따른 현도놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 놀이 유형과 사회성 하위 영역간의 상관을 구체적으로 살펴보면 첫째, 경쟁놀이와 협동성은 .366, 경쟁놀이와 조망수용능력은 .299, 경쟁놀이와 자주성은 .519, 경쟁놀이와 상호작용은 .449로 나타났으며 둘째, 우연놀이와 협동성은 .452, 우연놀이와 조망수용능력은 .388, 우연놀이와 자주성은 .458, 우연놀이와 상호작용은 .457로 나타났다. 셋째, 모방놀이와 협동성은 .363, 모방놀이와 조망수용능력은 .284, 모방놀이와 자주성은 .303, 모방놀이와 상호작용은 .363으로 나타났다. 넷째, 현도놀이와 협동성은 .497, 현도놀이와 조망수용능력은 .463, 현도놀이와 자주성은 .
본 연구는 Caillois의 놀이유형에 따른 유아의 놀이가 사회성 발달에 미치는 효과를 살펴보고자 한다. 이에 유아들의 놀이 유형을 Caillois의 이론에 근거해 4개 놀이 유형인 경쟁놀이, 모방놀이, 우연놀이, 현도놀이로 구분하여, 유아의 사회성 발달에 미치는 효과가 있음을 검증하는 것에 목적을 두고 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 가. Caillois의 경쟁놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 나. Caillois의 모방놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 다. Caillois의 우연놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 라. Caillois의 현도놀이가 사회성 하위요인인 자주성, 협동성, 조망수용능력, 상호작용에 효과를 미치는가? 위에서 설정한 문제를 부산광역시에 소재하는 만5세 유아 130명을 연구 대상으로 하여 2012년 3월부터 약 2주에 걸쳐 설문 조사를 실시하였다. 측정도구는 놀이 유형과 사회성 발달을 측정하는 문항으로 구성된 설문지를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 놀이 유형 척도는 이녹범(1997), 최병만(1999), 안인혁(2001), 장보경(2006) 등의 연구에서 사용된 놀이 유형 척도를 기초로 하여 Agon, Alea, Mimicry, Ilinx의 특징이 나타나는 대표적인 놀이들의 특성을 추출하여 문항들을 수집 재구성 및 보완하여 제작하였다. 놀이유형 척도는 경쟁놀이(7문항), 우연놀이(7문항), 모방놀이(7문항), 현도놀이(7문항)의 4개의 범주로 구성되어 있다. 총 문항은 28문항으로 구성되어 있으며 Likert형 5점 척도로서 ‘매우 싫어한다’의 1점에서부터 ‘매우 좋아한다’의 5점까지 반응하도록 되어 있다. 문항에 대한 신뢰도(reliability) 분석은 유아의 놀이유형을 측정하는 문항들의 내적 일관성(internal consistency)을 알아보기 위해서 각 하위 요인별 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 본 연구에서 유아의 사회성 발달 측정 도구는 Vineland(1997)의 사회성숙도 검사와 Jiao와 Ji(1986)의 사회적 능력 검사를 김숙경(1988)이 우리나라의 실정에 맞게 수정 보완하여 재구성한 유아의 사회성 발달 평정 척도를 사용하였다. 도구는 협동성, 조망수용능력, 자주성, 상호작용의 4개 하위 요인으로 구성되어 있으며 전체 32문항이다. 검사는 유아들의 행동을 관찰한 교사에 의해 관찰기록지에 기록하는 형식으로 진행되며 5점 척도로 이루어져 있다. 본 연구의 조사는 2012년 3월부터 약 2주에 걸쳐 부산광역시 소재 6개 유치원 만5세 유아 130명(남아 70명, 여아 60명)을 대상으로 실시하였다. 본 연구자는 직접 유치원을 방문하여 해당 학급의 담임교사에게 연구의 취지를 설명하고 협조를 얻어 유아들에게 유아의 놀이유형 질문지와 유아의 사회성 발달 평정 척도 설문지를 배포하였다. 유아의 놀이 유형 질문지를 살펴보면 경쟁놀이, 우연놀이, 모방놀이, 현도놀이인 놀이의 유형에 대한 전체적인 설명을 자세히 하여 특정한 놀이에 대한 응답이 아닌 놀이 유형 전체에 대한 특징을 이해하여 유아가 응답하도록 하였다. 그리고 유아의 사회성 발달 평정척도는 유아를 관찰한 담임교사가 체크하도록 하였다. 배부된 설문지는 충분히 설문에 응답할 수 있는 시간이 경과된 후 당일에 설문지를 회수하였다. 회수된 설문지는 130부를 검토한 후 통계처리 프로그램 SPSS(Statistical Package for the Social Science) 14.0을 통해 이루어졌다. 본 연구에서 만5세 유아의 놀이 유형을 알아보기 위하여 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 문항간의 내적 합치도를 보기위해 Cronbach’s α 계수를 산출하였다. 둘째, 놀이 유형의 총점을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였다. 셋째, 사회성발달 총점을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구하였고, 유아의 놀이 유형과 사회성 발달간의 관계가 있는지 검증하기 위해 상관분석(Pearson상관)을 실시하였다. 본 연구를 통해 놀이가 유아의 사회성 발달에 유의미한 관계가 있음을 검증하였고 결과는 다음과 같다. 첫째, Caillois 놀이유형에 따른 경쟁놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 둘째. Caillois 놀이유형에 따른 모방놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 셋째, Caillois 놀이유형에 따른 우연놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 넷째, Caillois 놀이유형에 따른 현도놀이가 유아의 사회성 발달에 효과를 가져다준다. 놀이 유형과 사회성 하위 영역간의 상관을 구체적으로 살펴보면 첫째, 경쟁놀이와 협동성은 .366, 경쟁놀이와 조망수용능력은 .299, 경쟁놀이와 자주성은 .519, 경쟁놀이와 상호작용은 .449로 나타났으며 둘째, 우연놀이와 협동성은 .452, 우연놀이와 조망수용능력은 .388, 우연놀이와 자주성은 .458, 우연놀이와 상호작용은 .457로 나타났다. 셋째, 모방놀이와 협동성은 .363, 모방놀이와 조망수용능력은 .284, 모방놀이와 자주성은 .303, 모방놀이와 상호작용은 .363으로 나타났다. 넷째, 현도놀이와 협동성은 .497, 현도놀이와 조망수용능력은 .463, 현도놀이와 자주성은 .
This study is to look into the effect of younger children’s play in accordance with the play types of Caillois on their development of sociality; therefore, the study aims to prove the effect of the play types of younger children on their development of sociality by classifying play into four play t...
This study is to look into the effect of younger children’s play in accordance with the play types of Caillois on their development of sociality; therefore, the study aims to prove the effect of the play types of younger children on their development of sociality by classifying play into four play types, namely Agon, Mimicry, Alea, and Illinx as based on Caillois’ theory. In order to achieve this purpose, the study established the following questions. A. Is Caillois’ Agon effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? B. Is Caillois’ Mimicry effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? C. Is Caillois’ Alea effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? D. Is Caillois’ Illinx effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? The study conducted survey research with above established questions for a two week period in March 2012 aimed at 130 younger children aged five in Busan metropolitan city. For a measurement tool, the study used questionnaires composed of questions that measure the play type and sociality development. Regarding the play type scales used in this study, the study extracted the characteristics of representative play activities that show the features of Agon, Alea, Mimicry, and Illinx based on the play type scales used in research by Lee Nok-beom (1997), Choi Byeong-man (1999), Ahn In-hyeok (2001), and Jang Bo-gyeong (2006). Then, the study collected, restructured, and made up for those questions. The play type scales were composed of four categories, namely Agon (7 questions), Alea (7 questions), Mimicry (7 questions), and Illinx (7 questions). The number of questions totaled 28, and a Likert type five-point scale was used that ranged from “I hate it”, which is scale 1, to “I love it”, which is scale 5. Concerning the reliability analysis of the questions, the study calculated Cronbach’s α coefficient according to each sub-factor in order to discover the internal consistency of the questions to measure the younger children’s play types. For the measurement tool for younger children’s development of sociality, the study employed a younger children’s sociality development rating scale that was restructured by Kim Suk-gyeong (1988) through modification and addition attuned to the reality of Korea based on a social maturity test by Vineland (1997) and a social ability test by Jiao and Ji (1986). The tool is made up of four sub-factors including cooperation, perspective taking, independence, and interaction, and there is a total of 32 questions. Before the test a teacher observer records the younger children’s behavior on an observation report paper using a five-point scale. The study carried out this research aimed at 130 younger children (70 boys and 60 girls) aged five in six kindergartens located in Busan metropolitan city for two weeks in March 2012. The researcher visited the kindergartens, explained the purport of the research to the homeroom teachers of the relevant classrooms, and with their cooperation disseminated survey questionnaires of younger children’s sociality development rating scale as well as younger children’s play type questionnaires to younger children. In looking into the questionnaires of younger children’s play type, they were made in such a way that younger children may understand the characteristics of the overall play type and answer for that instead of answering for a specific play activity by giving a detailed explanation about the play types of Agon, Alea, Mimicry, and Illinx. Also, the younger children’s sociality development rating scale was made to be checked by the homeroom teacher who observed the younger children. After sufficient time to answer had passed, the disseminated questionnaires were collected on the same day. For the collected questionnaires, the study reviewed 130 copies and processed them with the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 14.0 program. The analysis methods for finding out the play type of younger children aged five include the following. First, with a view to discovering the internal consistency reliability among the questions, the study calculated Cronbach’s α coefficient and calculated the mean and standard deviation to find out the total score of the play type. Second, in order to find out the total score of sociality development, the study calculated the mean and standard deviation and undertook a correlation analysis (Pearson correlation) to prove any relationship between the younger children’s play type and their sociality development. Through this research, the study showed that there was a significant relationship between play and younger children’s sociality development, and the results include the following. First, Agon according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Second, Mimicry according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Third, Alea according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Fourth, Illinx according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. From a detailed examination of any correlation between play type and the sub-factors of sociality, first, Agon and cooperation posted .366, Agon and perspective taking .299, Agon and independence .519, and Agon and interaction .449. Second, Alea and cooperation recorded .452, Alea and perspective taking .388, Alea and independence .458, and Alea and interaction .457. Third, Mimicry and cooperation marked .363, Mimi
This study is to look into the effect of younger children’s play in accordance with the play types of Caillois on their development of sociality; therefore, the study aims to prove the effect of the play types of younger children on their development of sociality by classifying play into four play types, namely Agon, Mimicry, Alea, and Illinx as based on Caillois’ theory. In order to achieve this purpose, the study established the following questions. A. Is Caillois’ Agon effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? B. Is Caillois’ Mimicry effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? C. Is Caillois’ Alea effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? D. Is Caillois’ Illinx effective for independence, cooperation, perspective taking, and interaction, which are sub-factors of sociality? The study conducted survey research with above established questions for a two week period in March 2012 aimed at 130 younger children aged five in Busan metropolitan city. For a measurement tool, the study used questionnaires composed of questions that measure the play type and sociality development. Regarding the play type scales used in this study, the study extracted the characteristics of representative play activities that show the features of Agon, Alea, Mimicry, and Illinx based on the play type scales used in research by Lee Nok-beom (1997), Choi Byeong-man (1999), Ahn In-hyeok (2001), and Jang Bo-gyeong (2006). Then, the study collected, restructured, and made up for those questions. The play type scales were composed of four categories, namely Agon (7 questions), Alea (7 questions), Mimicry (7 questions), and Illinx (7 questions). The number of questions totaled 28, and a Likert type five-point scale was used that ranged from “I hate it”, which is scale 1, to “I love it”, which is scale 5. Concerning the reliability analysis of the questions, the study calculated Cronbach’s α coefficient according to each sub-factor in order to discover the internal consistency of the questions to measure the younger children’s play types. For the measurement tool for younger children’s development of sociality, the study employed a younger children’s sociality development rating scale that was restructured by Kim Suk-gyeong (1988) through modification and addition attuned to the reality of Korea based on a social maturity test by Vineland (1997) and a social ability test by Jiao and Ji (1986). The tool is made up of four sub-factors including cooperation, perspective taking, independence, and interaction, and there is a total of 32 questions. Before the test a teacher observer records the younger children’s behavior on an observation report paper using a five-point scale. The study carried out this research aimed at 130 younger children (70 boys and 60 girls) aged five in six kindergartens located in Busan metropolitan city for two weeks in March 2012. The researcher visited the kindergartens, explained the purport of the research to the homeroom teachers of the relevant classrooms, and with their cooperation disseminated survey questionnaires of younger children’s sociality development rating scale as well as younger children’s play type questionnaires to younger children. In looking into the questionnaires of younger children’s play type, they were made in such a way that younger children may understand the characteristics of the overall play type and answer for that instead of answering for a specific play activity by giving a detailed explanation about the play types of Agon, Alea, Mimicry, and Illinx. Also, the younger children’s sociality development rating scale was made to be checked by the homeroom teacher who observed the younger children. After sufficient time to answer had passed, the disseminated questionnaires were collected on the same day. For the collected questionnaires, the study reviewed 130 copies and processed them with the SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 14.0 program. The analysis methods for finding out the play type of younger children aged five include the following. First, with a view to discovering the internal consistency reliability among the questions, the study calculated Cronbach’s α coefficient and calculated the mean and standard deviation to find out the total score of the play type. Second, in order to find out the total score of sociality development, the study calculated the mean and standard deviation and undertook a correlation analysis (Pearson correlation) to prove any relationship between the younger children’s play type and their sociality development. Through this research, the study showed that there was a significant relationship between play and younger children’s sociality development, and the results include the following. First, Agon according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Second, Mimicry according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Third, Alea according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. Fourth, Illinx according to Caillois’ play types is effective for younger children’s sociality development. From a detailed examination of any correlation between play type and the sub-factors of sociality, first, Agon and cooperation posted .366, Agon and perspective taking .299, Agon and independence .519, and Agon and interaction .449. Second, Alea and cooperation recorded .452, Alea and perspective taking .388, Alea and independence .458, and Alea and interaction .457. Third, Mimicry and cooperation marked .363, Mimi
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.