이 연구의 목적은 2010년부터 시작되어 진행되어온 취업지원관 활용 및 성과는 어떠한지, 그리고 특성화고에 배치되어 있는 취업지원관을 통하여 진로지도 및 취업지원 서비스, 입사서류 클리닉 및 모의 면접 등 취업프로그램 서비스를 받은 특성화고 수혜자들의 진로의식은 어떻게 변화되었는지, 또한 효과적인 취업지원관의 활용을 위한 개선방안은 무엇인지를 분석하고자 한다. 이를 통해 특성화고 학생들이 명확한 진로목표를 수립하고 그에 따라 졸업 후 학업 및 직업세계로 원활하게 진입할 수 있도록 지원할 수 있도록 하는 등의 취업지원관이 담당해야 할 역할을 제시하고, 이들의 효과적인 활동을 위한 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 특성화고의 취업지원관과 학생 두 대상을 연구대상으로 삼았다. 먼저 취업지원관 사업의 활용 현황 및 성과, 그리고 개선방안 등을 조사하고 살펴보기 위하여 고용노동부와 교육과학기술부의 관련 문헌 및 연구 보고서 등의 ...
이 연구의 목적은 2010년부터 시작되어 진행되어온 취업지원관 활용 및 성과는 어떠한지, 그리고 특성화고에 배치되어 있는 취업지원관을 통하여 진로지도 및 취업지원 서비스, 입사서류 클리닉 및 모의 면접 등 취업프로그램 서비스를 받은 특성화고 수혜자들의 진로의식은 어떻게 변화되었는지, 또한 효과적인 취업지원관의 활용을 위한 개선방안은 무엇인지를 분석하고자 한다. 이를 통해 특성화고 학생들이 명확한 진로목표를 수립하고 그에 따라 졸업 후 학업 및 직업세계로 원활하게 진입할 수 있도록 지원할 수 있도록 하는 등의 취업지원관이 담당해야 할 역할을 제시하고, 이들의 효과적인 활동을 위한 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 특성화고의 취업지원관과 학생 두 대상을 연구대상으로 삼았다. 먼저 취업지원관 사업의 활용 현황 및 성과, 그리고 개선방안 등을 조사하고 살펴보기 위하여 고용노동부와 교육과학기술부의 관련 문헌 및 연구 보고서 등의 자료 분석을 실시하였으며, 전국의 취업지원관들이 가입되어 다양한 정보들을 주고 받으며 정보 교류의 장으로 활용하고 있는 인터넷 다음카페 취업지원관 연합회(http://cafe.daum.net/Jobconsulting)의 관련 자료들을 조사하여 분석하였다. 또한 특성화고 학생들의 진로의식은 어떻게 변화되었는지를 확인하기 위하여 2012년 5월 21일부터 9월 20일까지 특성화고의 취업지원관을 통하여 설문지를 배부 후 회수하였다. 회수된 330부 설문지 중 불성실하게 응답한 것을 제외한 311부를 SPSSWIN 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 사전검사와 사후검사의 진로성숙에 있어서 동일성 여부를 파악하기 위하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 이 연구결과를 정리하면 취업지원관들은 상담과 취업알선 등 다양한 분야의 업무를 수행하고 있었으며 기존의 학교 선생님들이 학교 운영 및 교과 운영으로 실제적으로 많은 시간을 할애하지 못한 전문적인 취업상담을 심층적으로 하였으며 이력서?자기소개서 등 구직 방법 등에 대한 진로 지도 및 각종 기업체 등과의 MOU 체결 등을 통하여 실무적인 교육을 시행하고 있음을 알 수 있었다. 또한 운영 결과 취업률의 향상, 학생들의 진로 및 취업준비에 대한 관심 및 동기 부여, 학생 개인 맞춤형 취업지원 서비스 제공, 양질의 취업 확산, 전문가인 취업지원관의 필요성에 대한 학교측의 인식 제고 등의 다양한 성과들을 확인할 수 있었다. 취업지원관을 통하여 다양한 형태의 진로교육을 접한 특성화고 학생들의 진로의식 사전?사후검사 분석 결과 전체적으로 유의미한 차이를 보였다. 이는 취업지원관 활용이 학생들에게 있어서 진로성숙도 검사 영역인 인식 및 태도, 이해 및 능력, 준비 행동 등 다양한 영역에서 유의미한 향상을 가져오는 결과로 이해할 수 있다. 또한 2,3학년 학생들의 진로성숙도 차이검증 결과 2학년 학생들은 인식 및 태도, 준비 및 행동 영역에서 증가를 보였으며, 3학년 학생들은 이해 및 능력 영역에서 증가를 나타내었다. 취업지원관 사업의 발전을 위한 개선사항으로는 무엇보다 학생들과 학교와 그리고 다양한 지역 사회의 허브 역할을 하는 주체인 취업지원관의 전문성 확보가 우선시 되어야 할 것이며, 효과적인 업무를 위하여 명확한 기준을 설정하여 독립적이고 자율적인 업무 수행이 이루어져야 할 것이며, 무엇보다 고용안정성이 확보되어 취업지원서비스 수혜자인 학생들에게 안정적이고 지속적인 진로교육이 이루어질 수 있어야 할 것이다. 그리고 현재 획일적으로 이루어지고 있는 양적평가 시스템을 개선하여 상담 업무의 특수성을 고려한 질적평가로의 개선이 시급하며, 고용노동부와 교육과학기술부의 두 부처로 이원화 되어 운영되고 있는 체제에서 좀 더 협조 체제가 원활한, 더 나아가서 일원화 되어 관리가 이루어져야 할 것이며 취업지원관 사업이 지속될 수 있도록 장기적인 계획의 마련 및 정부의 지속적인 재정지원 등이 뒤따라야 할 것이다. 연구의 결과를 토대로 진학이나 노동시장으로의 진입을 앞두고 있는 특성화고 학생들의 진로 교육 및 다양한 효과를 위해서는 학생의 소질?적성?희망에 따른 맞춤형 교육이 이루어져야 할 것이며, 무조건 대학에 진학하기보다는 자신의 소질과 적성을 살려 노동시장으로 진입하는 학생들이 늘어남에 따라 ‘선취업?후진학’과 관련한 대학입학 전형이 활성화 되어야 할 것이며, 학교, 기업, 연구기관, 공공단체 등 우리 사회 전반의 적극적인 관심과 협력이 요구되며 학교 현장에서 학생들을 직접 대면하여 교육을 실현하고 있는 취업지원관들이 창의적인 주체로 전문적인 능력을 발휘할 수 있어야 할 것이다.
이 연구의 목적은 2010년부터 시작되어 진행되어온 취업지원관 활용 및 성과는 어떠한지, 그리고 특성화고에 배치되어 있는 취업지원관을 통하여 진로지도 및 취업지원 서비스, 입사서류 클리닉 및 모의 면접 등 취업프로그램 서비스를 받은 특성화고 수혜자들의 진로의식은 어떻게 변화되었는지, 또한 효과적인 취업지원관의 활용을 위한 개선방안은 무엇인지를 분석하고자 한다. 이를 통해 특성화고 학생들이 명확한 진로목표를 수립하고 그에 따라 졸업 후 학업 및 직업세계로 원활하게 진입할 수 있도록 지원할 수 있도록 하는 등의 취업지원관이 담당해야 할 역할을 제시하고, 이들의 효과적인 활동을 위한 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 특성화고의 취업지원관과 학생 두 대상을 연구대상으로 삼았다. 먼저 취업지원관 사업의 활용 현황 및 성과, 그리고 개선방안 등을 조사하고 살펴보기 위하여 고용노동부와 교육과학기술부의 관련 문헌 및 연구 보고서 등의 자료 분석을 실시하였으며, 전국의 취업지원관들이 가입되어 다양한 정보들을 주고 받으며 정보 교류의 장으로 활용하고 있는 인터넷 다음카페 취업지원관 연합회(http://cafe.daum.net/Jobconsulting)의 관련 자료들을 조사하여 분석하였다. 또한 특성화고 학생들의 진로의식은 어떻게 변화되었는지를 확인하기 위하여 2012년 5월 21일부터 9월 20일까지 특성화고의 취업지원관을 통하여 설문지를 배부 후 회수하였다. 회수된 330부 설문지 중 불성실하게 응답한 것을 제외한 311부를 SPSS WIN 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 사전검사와 사후검사의 진로성숙에 있어서 동일성 여부를 파악하기 위하여 독립표본 t검증을 실시하였다. 이 연구결과를 정리하면 취업지원관들은 상담과 취업알선 등 다양한 분야의 업무를 수행하고 있었으며 기존의 학교 선생님들이 학교 운영 및 교과 운영으로 실제적으로 많은 시간을 할애하지 못한 전문적인 취업상담을 심층적으로 하였으며 이력서?자기소개서 등 구직 방법 등에 대한 진로 지도 및 각종 기업체 등과의 MOU 체결 등을 통하여 실무적인 교육을 시행하고 있음을 알 수 있었다. 또한 운영 결과 취업률의 향상, 학생들의 진로 및 취업준비에 대한 관심 및 동기 부여, 학생 개인 맞춤형 취업지원 서비스 제공, 양질의 취업 확산, 전문가인 취업지원관의 필요성에 대한 학교측의 인식 제고 등의 다양한 성과들을 확인할 수 있었다. 취업지원관을 통하여 다양한 형태의 진로교육을 접한 특성화고 학생들의 진로의식 사전?사후검사 분석 결과 전체적으로 유의미한 차이를 보였다. 이는 취업지원관 활용이 학생들에게 있어서 진로성숙도 검사 영역인 인식 및 태도, 이해 및 능력, 준비 행동 등 다양한 영역에서 유의미한 향상을 가져오는 결과로 이해할 수 있다. 또한 2,3학년 학생들의 진로성숙도 차이검증 결과 2학년 학생들은 인식 및 태도, 준비 및 행동 영역에서 증가를 보였으며, 3학년 학생들은 이해 및 능력 영역에서 증가를 나타내었다. 취업지원관 사업의 발전을 위한 개선사항으로는 무엇보다 학생들과 학교와 그리고 다양한 지역 사회의 허브 역할을 하는 주체인 취업지원관의 전문성 확보가 우선시 되어야 할 것이며, 효과적인 업무를 위하여 명확한 기준을 설정하여 독립적이고 자율적인 업무 수행이 이루어져야 할 것이며, 무엇보다 고용안정성이 확보되어 취업지원서비스 수혜자인 학생들에게 안정적이고 지속적인 진로교육이 이루어질 수 있어야 할 것이다. 그리고 현재 획일적으로 이루어지고 있는 양적평가 시스템을 개선하여 상담 업무의 특수성을 고려한 질적평가로의 개선이 시급하며, 고용노동부와 교육과학기술부의 두 부처로 이원화 되어 운영되고 있는 체제에서 좀 더 협조 체제가 원활한, 더 나아가서 일원화 되어 관리가 이루어져야 할 것이며 취업지원관 사업이 지속될 수 있도록 장기적인 계획의 마련 및 정부의 지속적인 재정지원 등이 뒤따라야 할 것이다. 연구의 결과를 토대로 진학이나 노동시장으로의 진입을 앞두고 있는 특성화고 학생들의 진로 교육 및 다양한 효과를 위해서는 학생의 소질?적성?희망에 따른 맞춤형 교육이 이루어져야 할 것이며, 무조건 대학에 진학하기보다는 자신의 소질과 적성을 살려 노동시장으로 진입하는 학생들이 늘어남에 따라 ‘선취업?후진학’과 관련한 대학입학 전형이 활성화 되어야 할 것이며, 학교, 기업, 연구기관, 공공단체 등 우리 사회 전반의 적극적인 관심과 협력이 요구되며 학교 현장에서 학생들을 직접 대면하여 교육을 실현하고 있는 취업지원관들이 창의적인 주체로 전문적인 능력을 발휘할 수 있어야 할 것이다.
The aim of this study is to analyze the utilization and performance of job consultants that started since 2010, how career awareness on students from specialized high school receiving employment programs such as career guidance and employment support service, application clinic and mock job intervie...
The aim of this study is to analyze the utilization and performance of job consultants that started since 2010, how career awareness on students from specialized high school receiving employment programs such as career guidance and employment support service, application clinic and mock job interview through job consultants in specialized high schools and what kind of improvements are required to effectively utilize job consultants. The study intends to present roles to be taken by job consultants and ways to effectively utilize their activities to help students to clearly establish goals and subsequently decide to study further and to get jobs. The study selected two subjects ? job consultants and students from specialized high school ? to achieve the goal of this study. First, analysis on data including relevant literatures and research reports from the Ministry of Labor and Employment, Ministry of Education, Science and Technology was conducted to study and examine the use and performance of job consultants as well as improvements. The study also examined relevant materials from the association of job consultant operating in Daum internet cafe (http://cafe.daum.net/Jobconsulting) being used as a venue of exchanging information where job consultants from the country are subscribing. Survey questionnaires were distributed and recovered through job consultants in specialized high school from May 21 to Sep 20, 2012 to verify how the students’ perceptions on career changed. 311 questionnaires among 330 recovered besides those with incomplete answers were statistically processed using SPSS WIN 15.0 Program and conducted independent sampling t-test to examine uniformity in career perception between before and after tests. The results from this study showed that job consultants are performing various duties such as consulting and job placements, provided expert job consulting not provided by school teachers who could not spare enough time in reality due to administrative duties and teaching. Job consultants also provided practical education by signing MOU with various corporations and provided career advises such as preparing resumes, self-introductions. The study also verified many other achievements including improvements in employment rates, improving interests and motivations on careers for students and preparing for employments, providing employment support service customized for individual students, increasing quality jobs, increasing school’s awareness on the needs of expert job consultants. The results of analyzing before, after tests on perception on career by students from specialized high school receiving various types of career advises through job consultants showed meaningful differences in general. This could be understood as a result accompanying meaningful improvements in various domains such as awareness and attitude, understanding and ability, preparatory actions which are test domain on career maturity. The results of verifying differences in career maturity from junior, senior students showed increase in awareness and attitude, preparation and action from juniors, increase in understanding and ability from seniors. The most important matter in improving the development of job consultant project is to have professional job consultants who act as a hub for local communities and students, schools. Independent and autonomous operation should be conducted by setting a clear standard should for efficient operation and most of all, there should be stable and continued career education provided to students who are the beneficiary of career support system by allowing employment stability. Change to qualitative assessment is necessary accounting for the speciality of consulting by improving quantitative assessment system being currently adopted uniformly, and the current system where the system is both under the Ministry of Labor and Employment and the Ministry of Education, Science and Technology should be changed to so it can be managed under one authority, and there should continued financial supports from the government as well as preparing long-term plans so that job consultant project can continue. There should be customized education according to the talent, aptitude, desire of students for efficient career education and various benefits for students from specialized high school who are about to enter in universities or job markets. There should be university entrance selection in relation with ‘job first, study later’ as there are more students entering into job markets rather than entering into universities. More positive interests and cooperations are required from the society including schools, corporations, research centers, public organizations and job consultants should be able to display professional skills as a creative subject for educating students by personally facing students at schools.
The aim of this study is to analyze the utilization and performance of job consultants that started since 2010, how career awareness on students from specialized high school receiving employment programs such as career guidance and employment support service, application clinic and mock job interview through job consultants in specialized high schools and what kind of improvements are required to effectively utilize job consultants. The study intends to present roles to be taken by job consultants and ways to effectively utilize their activities to help students to clearly establish goals and subsequently decide to study further and to get jobs. The study selected two subjects ? job consultants and students from specialized high school ? to achieve the goal of this study. First, analysis on data including relevant literatures and research reports from the Ministry of Labor and Employment, Ministry of Education, Science and Technology was conducted to study and examine the use and performance of job consultants as well as improvements. The study also examined relevant materials from the association of job consultant operating in Daum internet cafe (http://cafe.daum.net/Jobconsulting) being used as a venue of exchanging information where job consultants from the country are subscribing. Survey questionnaires were distributed and recovered through job consultants in specialized high school from May 21 to Sep 20, 2012 to verify how the students’ perceptions on career changed. 311 questionnaires among 330 recovered besides those with incomplete answers were statistically processed using SPSS WIN 15.0 Program and conducted independent sampling t-test to examine uniformity in career perception between before and after tests. The results from this study showed that job consultants are performing various duties such as consulting and job placements, provided expert job consulting not provided by school teachers who could not spare enough time in reality due to administrative duties and teaching. Job consultants also provided practical education by signing MOU with various corporations and provided career advises such as preparing resumes, self-introductions. The study also verified many other achievements including improvements in employment rates, improving interests and motivations on careers for students and preparing for employments, providing employment support service customized for individual students, increasing quality jobs, increasing school’s awareness on the needs of expert job consultants. The results of analyzing before, after tests on perception on career by students from specialized high school receiving various types of career advises through job consultants showed meaningful differences in general. This could be understood as a result accompanying meaningful improvements in various domains such as awareness and attitude, understanding and ability, preparatory actions which are test domain on career maturity. The results of verifying differences in career maturity from junior, senior students showed increase in awareness and attitude, preparation and action from juniors, increase in understanding and ability from seniors. The most important matter in improving the development of job consultant project is to have professional job consultants who act as a hub for local communities and students, schools. Independent and autonomous operation should be conducted by setting a clear standard should for efficient operation and most of all, there should be stable and continued career education provided to students who are the beneficiary of career support system by allowing employment stability. Change to qualitative assessment is necessary accounting for the speciality of consulting by improving quantitative assessment system being currently adopted uniformly, and the current system where the system is both under the Ministry of Labor and Employment and the Ministry of Education, Science and Technology should be changed to so it can be managed under one authority, and there should continued financial supports from the government as well as preparing long-term plans so that job consultant project can continue. There should be customized education according to the talent, aptitude, desire of students for efficient career education and various benefits for students from specialized high school who are about to enter in universities or job markets. There should be university entrance selection in relation with ‘job first, study later’ as there are more students entering into job markets rather than entering into universities. More positive interests and cooperations are required from the society including schools, corporations, research centers, public organizations and job consultants should be able to display professional skills as a creative subject for educating students by personally facing students at schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.