본 연구는 청소년들의 후회경험을 후회사건 유형별, 후회영역별로 알아보고 후회경험과 안녕감간의 관계를 알아보고자 하였다. 구체적으로 후회사건의 유형을 행위 후회와 비행위 후회로, 후회영역을 공부, 가족, 친구영역으로 나누어 후회크기를 세 가지(후회 수, 후회강도, 후회사건의 기억빈도)로 알아보았다. 그런 다음 그 후회의 경험이 세 가지 안녕감 즉 정서적 안녕감, 심리적 안녕감, 사회적 안녕감과 어떤 관련이 있는지 알아보았다. 이를 위해 창...
본 연구는 청소년들의 후회경험을 후회사건 유형별, 후회영역별로 알아보고 후회경험과 안녕감간의 관계를 알아보고자 하였다. 구체적으로 후회사건의 유형을 행위 후회와 비행위 후회로, 후회영역을 공부, 가족, 친구영역으로 나누어 후회크기를 세 가지(후회 수, 후회강도, 후회사건의 기억빈도)로 알아보았다. 그런 다음 그 후회의 경험이 세 가지 안녕감 즉 정서적 안녕감, 심리적 안녕감, 사회적 안녕감과 어떤 관련이 있는지 알아보았다. 이를 위해 창원 지역 6개 고등학생 281명을 대상으로 한 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 후회 경험을 후회사건의 유형별로 살펴보면 행위 후회를 비행위 후회보다 많이 하고 후회영역별로 정리하면 공부, 가족, 친구 순으로 후회를 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 후회 수에서는 남녀간 유의한 차이가 없었으나 후회강도와 후회사건의 기억빈도는 여학생이 남학생보다 높았다. 셋째, 후회와 안녕감의 관계를 정리하면 청소년의 후회 경험의 일부 변인이 사회적 안녕감에 부적 영향을 주는 것으로 나타났다. 사회적 안녕감과 관련이 있는 요인은 친구와 관련된 후회강도, 비행위 후회강도, 비행위 후회 사건의 기억빈도로 친구와 관련된 후회를 많이 할수록, 하지 않은 행위에 대한 후회를 많이 할수록, 하지 않은 행위를 자주 생각할수록 사회적 안녕감이 낮은 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년들의 후회경험을 후회사건 유형별, 후회영역별로 알아보고 후회경험과 안녕감간의 관계를 알아보고자 하였다. 구체적으로 후회사건의 유형을 행위 후회와 비행위 후회로, 후회영역을 공부, 가족, 친구영역으로 나누어 후회크기를 세 가지(후회 수, 후회강도, 후회사건의 기억빈도)로 알아보았다. 그런 다음 그 후회의 경험이 세 가지 안녕감 즉 정서적 안녕감, 심리적 안녕감, 사회적 안녕감과 어떤 관련이 있는지 알아보았다. 이를 위해 창원 지역 6개 고등학생 281명을 대상으로 한 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 후회 경험을 후회사건의 유형별로 살펴보면 행위 후회를 비행위 후회보다 많이 하고 후회영역별로 정리하면 공부, 가족, 친구 순으로 후회를 많이 하는 것으로 나타났다. 둘째, 후회 수에서는 남녀간 유의한 차이가 없었으나 후회강도와 후회사건의 기억빈도는 여학생이 남학생보다 높았다. 셋째, 후회와 안녕감의 관계를 정리하면 청소년의 후회 경험의 일부 변인이 사회적 안녕감에 부적 영향을 주는 것으로 나타났다. 사회적 안녕감과 관련이 있는 요인은 친구와 관련된 후회강도, 비행위 후회강도, 비행위 후회 사건의 기억빈도로 친구와 관련된 후회를 많이 할수록, 하지 않은 행위에 대한 후회를 많이 할수록, 하지 않은 행위를 자주 생각할수록 사회적 안녕감이 낮은 것으로 나타났다.
This research was to find the regret experience of the adolescent by regret event type and by regret area, and examine the relationship between regret experience and well-being. It was concretely examined by divided the type of regret event into action regret and inaction regret, and examined the si...
This research was to find the regret experience of the adolescent by regret event type and by regret area, and examine the relationship between regret experience and well-being. It was concretely examined by divided the type of regret event into action regret and inaction regret, and examined the size of the regret (the number of the regret, regret strength, and remembrance frequency of regret event) by divided regret area into study, family, and friend. And then, it was inquired how the experience of regret related to three categories of well-being, that is emotional well-being, psychological well-being, and social well-being. For this, the major results of this research objected as 281 students of 6 high schools in Changwon area are as followings. First, when examined the regret experience by regret event type, action regret was more than inaction regret, and it was indicated that study, family, friend was in order by regret area. Second, the number of regret was not significant difference between male students and female students, but the remembrance frequency of regret event and regret strength was high in the female students than male students. Third, when summarized the relationship between regret and well-being, it was indicated that some variables of regret experience of the adolescent affected to social well-being negatively. The factors related to social well-being are regret strength related to friend, inaction regret strength, and remembrance frequency of inaction regret event, and it was indicated that the more regret related to friend, and the more regret for the action which did not conduct, and the more frequently thinking of action which did not conduct, social well-being is low.
This research was to find the regret experience of the adolescent by regret event type and by regret area, and examine the relationship between regret experience and well-being. It was concretely examined by divided the type of regret event into action regret and inaction regret, and examined the size of the regret (the number of the regret, regret strength, and remembrance frequency of regret event) by divided regret area into study, family, and friend. And then, it was inquired how the experience of regret related to three categories of well-being, that is emotional well-being, psychological well-being, and social well-being. For this, the major results of this research objected as 281 students of 6 high schools in Changwon area are as followings. First, when examined the regret experience by regret event type, action regret was more than inaction regret, and it was indicated that study, family, friend was in order by regret area. Second, the number of regret was not significant difference between male students and female students, but the remembrance frequency of regret event and regret strength was high in the female students than male students. Third, when summarized the relationship between regret and well-being, it was indicated that some variables of regret experience of the adolescent affected to social well-being negatively. The factors related to social well-being are regret strength related to friend, inaction regret strength, and remembrance frequency of inaction regret event, and it was indicated that the more regret related to friend, and the more regret for the action which did not conduct, and the more frequently thinking of action which did not conduct, social well-being is low.
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