생명존중 집단상담 프로그램이 자살 시도 경험 청소년의 자존감과 우울에 미치는 효과성에 관한 연구 A Study of the Effect of the Life-respect Group Counseling to the Self-esteem and Depression of Adolescents who have Attempted Suicide원문보기
본 연구는 생명존중 집단상담 프로그램이 자살시도 경험 청소년의 자존감과 우울에 미치는 효과성에 관한 연구에 목적을 두었다. 본 연구는 자살을 경험하거나 우울감이 심각한 청소년들 8명을 대상으로 생명존중 집단상담 프로그램을 실시하고 사전, 사후 내적·외적인 변화가 있는지 알아보고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 다음과 같은 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 생명존중 집단상담에서 참여자들의 정서 표현은 어떠한가? 둘째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 우울감 회복에 영향을 미치는가? 셋째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 공격행동에 영향을 미치는가? 넷째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 신체적 증상에 영향을 미치는가? 다섯째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 생명존중 의식에 영향을 미치는가? 본 연구는 질적 ...
본 연구는 생명존중 집단상담 프로그램이 자살시도 경험 청소년의 자존감과 우울에 미치는 효과성에 관한 연구에 목적을 두었다. 본 연구는 자살을 경험하거나 우울감이 심각한 청소년들 8명을 대상으로 생명존중 집단상담 프로그램을 실시하고 사전, 사후 내적·외적인 변화가 있는지 알아보고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 다음과 같은 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 생명존중 집단상담에서 참여자들의 정서 표현은 어떠한가? 둘째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 우울감 회복에 영향을 미치는가? 셋째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 공격행동에 영향을 미치는가? 넷째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 신체적 증상에 영향을 미치는가? 다섯째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 생명존중 의식에 영향을 미치는가? 본 연구는 질적 사례연구 방법으로 위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경북 군위군 청소년 8명을 대상으로 실시하였다. 1학기 중에 교육청에서 의뢰하여 각 학교에서 실시한 3차시의 우울검사에서 우울감이 나온 청소년 8명을 내 생명 소중하게 가꾸기를 실시하였다. 사전검사는 학교에서 실시하였고, 집단상담은 매 주 2회에 걸쳐 100분간 실시하였다. 프로그램 실시 후 행동평가척도와 우울감 검사는 학교와 교육청의 협조 하에 실시하여 연구결과에 적용하였다. 연구 참여자의 사례를 분석하여 얻은 결과와 논의를 중심으로 하여 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 생명존중 집단상담이 정서 표현에 영향을 미쳤다. 참여자들은 모두 불안하고 위축된 모습으로 긴장되어 있었다. 참여자A와 C는 상담초기에는 자신의 소리를 내는 것을 두려워하고, 언어적이고 비언어적인 단서에서 모든 불안함을 볼 수 있었다. 상담이 진행되면서 자신의 목소리를 내기 시작하였고, 솔직함을 보여 부었다. 심층면접과 집단상담을 거치면서 자신을 드러내는 것을 두려워하지 않는 모습으로 향상되었다. 둘째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 우울감 회복에 영향을 미쳤다. 참여자들 모두 우울감이 높은 편이었고, 무기력하게 보였다. 상담이 진행되면서 자신의 가치를 발견하고, 자신의 소중함과 존엄성을 이해하면서 좀 더 긍정적인 표현을 할 수 있음을 알 수 있었다. 참여자들이 우울감이 긍정적인 면으로 상승되었음이 두드러지게 나타났다. 셋째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 공격행동에 영향을 미쳤다. 상담초기에 참여자B, C는 인정받고 싶은 욕구가 강하고 친구를 신뢰하지 못하는 행동을 많이 보였다. 집단상담과 개인 면접을 진행하는 동안 자신의 솔직하게 표현하도록 편안한 분위기를 조성하면서 위험한 생각으로부터 자유롭게 함으로써 공격적인 생각과 행동이 많이 줄어들음을 볼 수 있었다. 넷째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 신체적 증상에 영향을 미쳤다. 참여자들은 신체적으로 정서적으로 변화가 많음으로 자신의 모습을 올바르게 볼 수 없는 시기이다. 자신의 위축되고 불안한 모습만을 보는 참여자A와 E는 건강하고 자신의 소중함을 깨달으면서 신체적 변화에 대해 긍정적인 면을 보여 주었다. 다섯째, 생명존중 집단상담은 생명 존중의식에 영향을 미쳤다. 참여자들 모두 생명의 존중과 자신의 소중함에 대해 상담 초기에는 어색해 하고 어려워하였다. 집단상담시에는 생명 존중에 대해 의견을 나누어 보기도 하고, 자신 스스로가 인정해야 함을 표현하였다. 본 연구의 결과를 중심으로 후속 연구를 위한 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 가치관과 생명의 존엄성을 위해 모든 학교 내에 상담실을 보다 활성화하여 발달 단계별로 지속적인 프로그램을 제공받을 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 생명존중에 대한 의식을 강화하기 위해 단기적인 프로그램을 지양하고 지속적이고 구체적인 청소년의 내적이고 외적인 요인에 맞는 상담 지원을 하고 이를 위한 지원을 지역사회와 정부기관에서 모색해야 한다. 셋째, 생명존중 프로그램을 재조명하고, 청소년들의 생각과 수준에 맞는 새로운 프로그램을 개발하여야 한다. 넷째, 청소년들의 도움을 줄 수 있는 주변 환경에게 청소년 발달과정에 대한 교육과 적극적인 개입이 있어야 하며, 보다 현실성 있는 사회 지지체계를 마련하여야 한다.
본 연구는 생명존중 집단상담 프로그램이 자살시도 경험 청소년의 자존감과 우울에 미치는 효과성에 관한 연구에 목적을 두었다. 본 연구는 자살을 경험하거나 우울감이 심각한 청소년들 8명을 대상으로 생명존중 집단상담 프로그램을 실시하고 사전, 사후 내적·외적인 변화가 있는지 알아보고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위한 다음과 같은 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 생명존중 집단상담에서 참여자들의 정서 표현은 어떠한가? 둘째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 우울감 회복에 영향을 미치는가? 셋째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 공격행동에 영향을 미치는가? 넷째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 신체적 증상에 영향을 미치는가? 다섯째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 생명존중 의식에 영향을 미치는가? 본 연구는 질적 사례연구 방법으로 위와 같은 연구문제를 검증하기 위하여 경북 군위군 청소년 8명을 대상으로 실시하였다. 1학기 중에 교육청에서 의뢰하여 각 학교에서 실시한 3차시의 우울검사에서 우울감이 나온 청소년 8명을 내 생명 소중하게 가꾸기를 실시하였다. 사전검사는 학교에서 실시하였고, 집단상담은 매 주 2회에 걸쳐 100분간 실시하였다. 프로그램 실시 후 행동평가척도와 우울감 검사는 학교와 교육청의 협조 하에 실시하여 연구결과에 적용하였다. 연구 참여자의 사례를 분석하여 얻은 결과와 논의를 중심으로 하여 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 생명존중 집단상담이 정서 표현에 영향을 미쳤다. 참여자들은 모두 불안하고 위축된 모습으로 긴장되어 있었다. 참여자A와 C는 상담초기에는 자신의 소리를 내는 것을 두려워하고, 언어적이고 비언어적인 단서에서 모든 불안함을 볼 수 있었다. 상담이 진행되면서 자신의 목소리를 내기 시작하였고, 솔직함을 보여 부었다. 심층면접과 집단상담을 거치면서 자신을 드러내는 것을 두려워하지 않는 모습으로 향상되었다. 둘째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 우울감 회복에 영향을 미쳤다. 참여자들 모두 우울감이 높은 편이었고, 무기력하게 보였다. 상담이 진행되면서 자신의 가치를 발견하고, 자신의 소중함과 존엄성을 이해하면서 좀 더 긍정적인 표현을 할 수 있음을 알 수 있었다. 참여자들이 우울감이 긍정적인 면으로 상승되었음이 두드러지게 나타났다. 셋째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 공격행동에 영향을 미쳤다. 상담초기에 참여자B, C는 인정받고 싶은 욕구가 강하고 친구를 신뢰하지 못하는 행동을 많이 보였다. 집단상담과 개인 면접을 진행하는 동안 자신의 솔직하게 표현하도록 편안한 분위기를 조성하면서 위험한 생각으로부터 자유롭게 함으로써 공격적인 생각과 행동이 많이 줄어들음을 볼 수 있었다. 넷째, 생명존중 집단상담이 참여자들의 신체적 증상에 영향을 미쳤다. 참여자들은 신체적으로 정서적으로 변화가 많음으로 자신의 모습을 올바르게 볼 수 없는 시기이다. 자신의 위축되고 불안한 모습만을 보는 참여자A와 E는 건강하고 자신의 소중함을 깨달으면서 신체적 변화에 대해 긍정적인 면을 보여 주었다. 다섯째, 생명존중 집단상담은 생명 존중의식에 영향을 미쳤다. 참여자들 모두 생명의 존중과 자신의 소중함에 대해 상담 초기에는 어색해 하고 어려워하였다. 집단상담시에는 생명 존중에 대해 의견을 나누어 보기도 하고, 자신 스스로가 인정해야 함을 표현하였다. 본 연구의 결과를 중심으로 후속 연구를 위한 제언을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 가치관과 생명의 존엄성을 위해 모든 학교 내에 상담실을 보다 활성화하여 발달 단계별로 지속적인 프로그램을 제공받을 수 있도록 하여야 한다. 둘째, 생명존중에 대한 의식을 강화하기 위해 단기적인 프로그램을 지양하고 지속적이고 구체적인 청소년의 내적이고 외적인 요인에 맞는 상담 지원을 하고 이를 위한 지원을 지역사회와 정부기관에서 모색해야 한다. 셋째, 생명존중 프로그램을 재조명하고, 청소년들의 생각과 수준에 맞는 새로운 프로그램을 개발하여야 한다. 넷째, 청소년들의 도움을 줄 수 있는 주변 환경에게 청소년 발달과정에 대한 교육과 적극적인 개입이 있어야 하며, 보다 현실성 있는 사회 지지체계를 마련하여야 한다.
The purpose of this study is to find out the effect of the life-respect group counseling to the self-esteem and depression of adolescents who have attempted suicide. This study intends to find out the inner and outer changes before and after the life-respect group counseling on the eight adolescents...
The purpose of this study is to find out the effect of the life-respect group counseling to the self-esteem and depression of adolescents who have attempted suicide. This study intends to find out the inner and outer changes before and after the life-respect group counseling on the eight adolescents who have attempted suicide or who are going through severe depression. The main points to achieve the purpose of this study are as follows. Firstly, How is the emotional expressiveness of the subjects in the life-respect group counseling? Secondly, does the life-respect group counseling affect the recovery of subjects' depression? Thirdly, does the life-respect group counseling affect the aggressive behavior of subjects? Fourthly, does the life-respect group counseling affect physical symptoms of subjects? Fifthly, does the life-respect group counseling affect the subjects' sense of life-respect? To verify the above points, this study, using a qualitative case method, was conducted on the eight adolescents of Gunwi County, Gyeongbuk Province. The students were screened out and selected as a result of the three-time depression tests, which were conducted by the each school and hosted by the Gyeongbuk Office of Education in the first semester. And they became the participants(subjects) of the loving-my-life program. The pretest was conducted by each school, and the group counseling was conducted two times for 100 minutes combined per a week. After the program, behavior assessment scales and depression tests were conducted with the help of the each school and the Office of Education, and were finally adopted to the study result. In the light of the study result and discussion derived from the case study, the conclusion is as follows. Firstly, the life-respect group counseling affected the emotional expressiveness of the test subject group. All the subjects were tensed up, being uneasy and shrunk. The subject A and C were afraid to voice themselves and exposed anxiety in verbal and nonverbal way. As the counseling proceeded, they were beginning to voice themselves and were open about their feelings. And through the in-depth interviews and intensive counseling they improved and became not to be afraid of expressing themselves. Secondly, the life-respect group counseling affected the recovery of the subjects' depression. The depression level of all subjects was on the high side, and they all revealed helplessness. As the counseling proceeded, they identified their own value and became to understand themselves' preciousness and sanctity, and finally could express their feelings more positively. It stood out that their depression changed into the positive emotion. Thirdly, the life-respect group counseling affected the aggressive behavior of subjects. In the early stage of counseling, the subjects B and C revealed strong desire to be recognized and behaviors not trusting friends. Through the course of group counseling and individual interviews, they were induced to the more comfortable atmosphere in order to be able to express themselves in more free way, and as a result their aggressive thoughts and behaviors gradually decreased. Fourthly, the life-respect group counseling affected the physical symptoms of subjects. The subjects are in the period of dramatic changes physically and emotionally. So they cannot identify themselves rightly. The subjects A and E used to identify themselves as being uneasy and shrunk. By the group counseling, however, they realized their being precious and showed positive ideas to their physical changes. Fifthly, the life-respect group counseling affected the subjects' sense of life-respect. In the early stage, all the subjects felt awkward and uncomfortable about the sense of life-respect and their being preciousness. As the counseling proceeded, however, they exchanged their thoughts about life-respect and expressed opinions that they should respect life. In the basis of this study, the suggestions for the follow-up study are as follows. Firstly, to foster life-values and the sense of life-respect, the counseling program should be provided according to the development stage of students by activating counselors room. Secondly, to intensify the sense of life-respect, the counseling program should be continuous, concrete, and fit for the stages of each student. And to support the program, the local community and the government authority should find ways. Thirdly, the life-respect program should be revaluated. And the new programs suitable for the thought and level of students should be developed. Fourthly, the social environment surrounding students should involve in their development, and the more realistic social supporting system should be prepared for them.
The purpose of this study is to find out the effect of the life-respect group counseling to the self-esteem and depression of adolescents who have attempted suicide. This study intends to find out the inner and outer changes before and after the life-respect group counseling on the eight adolescents who have attempted suicide or who are going through severe depression. The main points to achieve the purpose of this study are as follows. Firstly, How is the emotional expressiveness of the subjects in the life-respect group counseling? Secondly, does the life-respect group counseling affect the recovery of subjects' depression? Thirdly, does the life-respect group counseling affect the aggressive behavior of subjects? Fourthly, does the life-respect group counseling affect physical symptoms of subjects? Fifthly, does the life-respect group counseling affect the subjects' sense of life-respect? To verify the above points, this study, using a qualitative case method, was conducted on the eight adolescents of Gunwi County, Gyeongbuk Province. The students were screened out and selected as a result of the three-time depression tests, which were conducted by the each school and hosted by the Gyeongbuk Office of Education in the first semester. And they became the participants(subjects) of the loving-my-life program. The pretest was conducted by each school, and the group counseling was conducted two times for 100 minutes combined per a week. After the program, behavior assessment scales and depression tests were conducted with the help of the each school and the Office of Education, and were finally adopted to the study result. In the light of the study result and discussion derived from the case study, the conclusion is as follows. Firstly, the life-respect group counseling affected the emotional expressiveness of the test subject group. All the subjects were tensed up, being uneasy and shrunk. The subject A and C were afraid to voice themselves and exposed anxiety in verbal and nonverbal way. As the counseling proceeded, they were beginning to voice themselves and were open about their feelings. And through the in-depth interviews and intensive counseling they improved and became not to be afraid of expressing themselves. Secondly, the life-respect group counseling affected the recovery of the subjects' depression. The depression level of all subjects was on the high side, and they all revealed helplessness. As the counseling proceeded, they identified their own value and became to understand themselves' preciousness and sanctity, and finally could express their feelings more positively. It stood out that their depression changed into the positive emotion. Thirdly, the life-respect group counseling affected the aggressive behavior of subjects. In the early stage of counseling, the subjects B and C revealed strong desire to be recognized and behaviors not trusting friends. Through the course of group counseling and individual interviews, they were induced to the more comfortable atmosphere in order to be able to express themselves in more free way, and as a result their aggressive thoughts and behaviors gradually decreased. Fourthly, the life-respect group counseling affected the physical symptoms of subjects. The subjects are in the period of dramatic changes physically and emotionally. So they cannot identify themselves rightly. The subjects A and E used to identify themselves as being uneasy and shrunk. By the group counseling, however, they realized their being precious and showed positive ideas to their physical changes. Fifthly, the life-respect group counseling affected the subjects' sense of life-respect. In the early stage, all the subjects felt awkward and uncomfortable about the sense of life-respect and their being preciousness. As the counseling proceeded, however, they exchanged their thoughts about life-respect and expressed opinions that they should respect life. In the basis of this study, the suggestions for the follow-up study are as follows. Firstly, to foster life-values and the sense of life-respect, the counseling program should be provided according to the development stage of students by activating counselors room. Secondly, to intensify the sense of life-respect, the counseling program should be continuous, concrete, and fit for the stages of each student. And to support the program, the local community and the government authority should find ways. Thirdly, the life-respect program should be revaluated. And the new programs suitable for the thought and level of students should be developed. Fourthly, the social environment surrounding students should involve in their development, and the more realistic social supporting system should be prepared for them.
주제어
#생명존중 집단상담 자살 청소년 자존감 우울 Life-respect Group Counseling Self-esteem Depression Adolescents Suicide
학위논문 정보
저자
김미자
학위수여기관
경북외국어대학교 복지상담대학원
학위구분
국내석사
학과
상담심리학전공
발행연도
2013
총페이지
viii, 83 p.
키워드
생명존중 집단상담 자살 청소년 자존감 우울 Life-respect Group Counseling Self-esteem Depression Adolescents Suicide
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.