본 논문의 연구 목적은 유아의 자기효능감 향상을 위한 통합적 독서치료프로그램을 구성하고, 이를 적용한 후 유아의 자기효능감에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 3가지 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 구성한 통합적 독서치료프로그램이 유아의 자기효능감에 미치는 영 향은 어떠한가? 둘째, 유아에 대한 통합적 독서치료 프로그램의 하위요인별 각 각 어떠한 변화가 있는가? 셋째, 통합적 독서치료 프로그램에 대한 자녀의 변화와 효과성에 대한 부 모의 인식은 어떠한가? 이다
<연구문제 1>의 해결을 위하여 2011년도에 1차 예비 프로그램을 실시한 후 수정․보완하여 프로그램을 구성하였다. 서울특별시 노원구에 위치한 2개의 어린이집 4∼5세 누리과정 유아 60명을 대상으로 실험집단 30명, 통제집단 30명을 대상으로 하였다. 유아의 자기효능감 검사를 위하여 전인옥(1996)이 작성한 것을 박선미(2011)가 보완한 25문항의 검사지를 사용하였다. 프로그램 적용기간은 2012년 8월 6일부터 2012년 10월 29일까지 12주 동안 실시하였다. 프로그램 종료 후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 사후검사를 실시하여 사전집단과 사후집단 간의 차이가 나는 변수들을 통제하면서 통합적 독서치료프로그램만의 영향력 분석에 유용한 ...
본 논문의 연구 목적은 유아의 자기효능감 향상을 위한 통합적 독서치료프로그램을 구성하고, 이를 적용한 후 유아의 자기효능감에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 3가지 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 구성한 통합적 독서치료프로그램이 유아의 자기효능감에 미치는 영 향은 어떠한가? 둘째, 유아에 대한 통합적 독서치료 프로그램의 하위요인별 각 각 어떠한 변화가 있는가? 셋째, 통합적 독서치료 프로그램에 대한 자녀의 변화와 효과성에 대한 부 모의 인식은 어떠한가? 이다
<연구문제 1>의 해결을 위하여 2011년도에 1차 예비 프로그램을 실시한 후 수정․보완하여 프로그램을 구성하였다. 서울특별시 노원구에 위치한 2개의 어린이집 4∼5세 누리과정 유아 60명을 대상으로 실험집단 30명, 통제집단 30명을 대상으로 하였다. 유아의 자기효능감 검사를 위하여 전인옥(1996)이 작성한 것을 박선미(2011)가 보완한 25문항의 검사지를 사용하였다. 프로그램 적용기간은 2012년 8월 6일부터 2012년 10월 29일까지 12주 동안 실시하였다. 프로그램 종료 후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 사후검사를 실시하여 사전집단과 사후집단 간의 차이가 나는 변수들을 통제하면서 통합적 독서치료프로그램만의 영향력 분석에 유용한 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 최종적으로 통합적 독서치료프로그램이 누리과정 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 살펴보았다. 위와 같은 과정을 통해 얻은 프로그램의 효과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인지적 자기효능감에 미치는 효과를 검증함에 있어서 사전검사의 영향과 실험집단과 통제집단 간의 집단유형의 영향을 통제한 상태에서의 순수 독서치료프로그램 효과를 검증하고자 회귀분석을 실시하였으며, F-통계값은 118.194, 유의확률은 .000로 인지적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 인지적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=14.442, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=7.243, p=.000)하고 있다. 이는 총 변화량의 80.6%를 설명하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회ㆍ정서적 자기효능감에 미치는 효과를 검증함에 있어서 사전검사의 영향과 실험집단과 통제집단 간의 집단유형의 영향을 통제한 상태에서의 순수 독서치료프로그램 효과를 검증하고자 회귀분석을 실시한 결과, F-통계값은 95.721, 유의확률은 .000로 사회·정서적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 사회ㆍ정서적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=12.820, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=7.181, p=.000)하고 있다. 이는 총변화량의 77.1%를 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 신체적 자기효능감에 미치는 효과를 검증한 결과 F-통계값은 135.291, 유의확률은 .000로 신체적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 신체적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=16.063, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=3.183, p=.002)하고 있다. 이는 총 변화량의 82.6%를 설명하는 것으로 나타났다. 즉, 신체적 자기효능감 사전검사 및 집단유형의 요인별 영향력을 분석한 결과 .000 유의수준에서 신체적 자기효능감 사전검사요인과 집단유형의 요인들은 통합적 독서치료프로그램이 누리과정 유아의 신체적 자기효능감에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
<연구문제 2>의 해결을 위하여 회기별 아동의 평가에 따른 동일시, 통찰, 정보제공, 실천고취, 즐거움의 각 치료요인에 대하여 정리하면 다음과 같다. 이 프로그램의 독서치료적 내용에서 그 결과를 3점으로 계산하였는데, 유아들은 동일시(M=2.8), 통찰(M=2.9), 정보제공(M=2.9), 실천고취(M=2.8)의 요인에 높은 평가를 하였다.
<연구문제 3>의 해결을 위하여 행동 수행지를 가정에서 실천 하게 함으로써 가정과 연계하였고, 부모가 자녀의 변화를 관찰할 수 있도록 하여 평가지를 작성하게 하였다. 첫째, 부모가 인식하는 자녀의 변화의 특성으로 스스로 잘하려고 노력한다가 가장 많이 나왔으며, 약속한 것에 대하여 지키려고 한다. 혼자서도 잘 할 수 있다는 자신감을 갖게 되었다. 인내심을 갖게 되었다. 성취감을 느낀다. 형제간의 갈등이 줄어들었다. 여러 가지 고쳐야할 행동들이 많이 수정되었다. 실천의지가 높아졌다 등의 평가로 자기책임과 자기주도적인 변화를 보였다. 둘째, 부모용 프로그램 평가에 대한 결과는 4점으로 계산하여 평균을 구하였다. 프로그램 참여 후 자녀의 변화한 모습에 대하여 M=3.7의 평균을 보였고, 프로그램이 자녀를 교육하기에 도움이 되었다는 인식도 M=3.7로 높게 나왔다. 프로그램의 추천 이유에서도 프로그램의 높은 효과성으로 인하여 자주적인 태도가 함양되었고, 책임감이 생겼으며 인내력 향상 및 자기목표를 정할 수 있게 되었다고 하였다.
이러한 결과를 통하여 통합적 독서치료프로그램이 유아의 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있음을 검증하였다.
본 논문의 연구 목적은 유아의 자기효능감 향상을 위한 통합적 독서치료프로그램을 구성하고, 이를 적용한 후 유아의 자기효능감에 어떠한 효과가 있는지를 알아보는 것이었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 3가지 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 구성한 통합적 독서치료프로그램이 유아의 자기효능감에 미치는 영 향은 어떠한가? 둘째, 유아에 대한 통합적 독서치료 프로그램의 하위요인별 각 각 어떠한 변화가 있는가? 셋째, 통합적 독서치료 프로그램에 대한 자녀의 변화와 효과성에 대한 부 모의 인식은 어떠한가? 이다
<연구문제 1>의 해결을 위하여 2011년도에 1차 예비 프로그램을 실시한 후 수정․보완하여 프로그램을 구성하였다. 서울특별시 노원구에 위치한 2개의 어린이집 4∼5세 누리과정 유아 60명을 대상으로 실험집단 30명, 통제집단 30명을 대상으로 하였다. 유아의 자기효능감 검사를 위하여 전인옥(1996)이 작성한 것을 박선미(2011)가 보완한 25문항의 검사지를 사용하였다. 프로그램 적용기간은 2012년 8월 6일부터 2012년 10월 29일까지 12주 동안 실시하였다. 프로그램 종료 후에 실험집단과 비교집단을 대상으로 사후검사를 실시하여 사전집단과 사후집단 간의 차이가 나는 변수들을 통제하면서 통합적 독서치료프로그램만의 영향력 분석에 유용한 공분산분석(ANCOVA)을 실시하여 최종적으로 통합적 독서치료프로그램이 누리과정 유아의 자기효능감에 미치는 효과를 살펴보았다. 위와 같은 과정을 통해 얻은 프로그램의 효과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 인지적 자기효능감에 미치는 효과를 검증함에 있어서 사전검사의 영향과 실험집단과 통제집단 간의 집단유형의 영향을 통제한 상태에서의 순수 독서치료프로그램 효과를 검증하고자 회귀분석을 실시하였으며, F-통계값은 118.194, 유의확률은 .000로 인지적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 인지적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=14.442, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=7.243, p=.000)하고 있다. 이는 총 변화량의 80.6%를 설명하는 것으로 나타났다. 둘째, 사회ㆍ정서적 자기효능감에 미치는 효과를 검증함에 있어서 사전검사의 영향과 실험집단과 통제집단 간의 집단유형의 영향을 통제한 상태에서의 순수 독서치료프로그램 효과를 검증하고자 회귀분석을 실시한 결과, F-통계값은 95.721, 유의확률은 .000로 사회·정서적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 사회ㆍ정서적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=12.820, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=7.181, p=.000)하고 있다. 이는 총변화량의 77.1%를 설명하는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 신체적 자기효능감에 미치는 효과를 검증한 결과 F-통계값은 135.291, 유의확률은 .000로 신체적 자기효능감 사전검사 관측값은 유의수준 .05에서 신체적 자기효능감을 유의하게 설명하고 있으며(t=16.063, p=.000), 또한 집단유형에 대해서도 유의수준 .05에서 집단유형을 유의하게 설명(t=3.183, p=.002)하고 있다. 이는 총 변화량의 82.6%를 설명하는 것으로 나타났다. 즉, 신체적 자기효능감 사전검사 및 집단유형의 요인별 영향력을 분석한 결과 .000 유의수준에서 신체적 자기효능감 사전검사요인과 집단유형의 요인들은 통합적 독서치료프로그램이 누리과정 유아의 신체적 자기효능감에 유의미한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
<연구문제 2>의 해결을 위하여 회기별 아동의 평가에 따른 동일시, 통찰, 정보제공, 실천고취, 즐거움의 각 치료요인에 대하여 정리하면 다음과 같다. 이 프로그램의 독서치료적 내용에서 그 결과를 3점으로 계산하였는데, 유아들은 동일시(M=2.8), 통찰(M=2.9), 정보제공(M=2.9), 실천고취(M=2.8)의 요인에 높은 평가를 하였다.
<연구문제 3>의 해결을 위하여 행동 수행지를 가정에서 실천 하게 함으로써 가정과 연계하였고, 부모가 자녀의 변화를 관찰할 수 있도록 하여 평가지를 작성하게 하였다. 첫째, 부모가 인식하는 자녀의 변화의 특성으로 스스로 잘하려고 노력한다가 가장 많이 나왔으며, 약속한 것에 대하여 지키려고 한다. 혼자서도 잘 할 수 있다는 자신감을 갖게 되었다. 인내심을 갖게 되었다. 성취감을 느낀다. 형제간의 갈등이 줄어들었다. 여러 가지 고쳐야할 행동들이 많이 수정되었다. 실천의지가 높아졌다 등의 평가로 자기책임과 자기주도적인 변화를 보였다. 둘째, 부모용 프로그램 평가에 대한 결과는 4점으로 계산하여 평균을 구하였다. 프로그램 참여 후 자녀의 변화한 모습에 대하여 M=3.7의 평균을 보였고, 프로그램이 자녀를 교육하기에 도움이 되었다는 인식도 M=3.7로 높게 나왔다. 프로그램의 추천 이유에서도 프로그램의 높은 효과성으로 인하여 자주적인 태도가 함양되었고, 책임감이 생겼으며 인내력 향상 및 자기목표를 정할 수 있게 되었다고 하였다.
이러한 결과를 통하여 통합적 독서치료프로그램이 유아의 자기효능감을 향상시키는데 효과가 있음을 검증하였다.
The purpose of this study is to develop an integrative bibliotherapy program to improve young children’s self-efficacy and use it to examine its effect on children’s self-efficacy. To achieve this goal we raise the following three questions:
1. How does the integrative bibliotherapy program...
The purpose of this study is to develop an integrative bibliotherapy program to improve young children’s self-efficacy and use it to examine its effect on children’s self-efficacy. To achieve this goal we raise the following three questions:
1. How does the integrative bibliotherapy program affect young children’s self-efficacy? 2. How does each sub-element of the integrative bibliotherapy program on young children changes? 3. How do parents perceive the change and effectiveness of their children in the integrative bibliotherapy program?
To test the first question, a program is developed with correction and supplement after the first preliminary program was applied in 2011. Sixty young children aged four to five in Nuri of two Child care Center located in Nowon-gu, Seoul participated in this research. Thirty were assigned to the experimental group and the other thirty were assigned to the control group. To verify young children’s self-efficacy, twenty five items that Sunmin Park supplemented what Inok Jeon made was used. The program was progressed for twelve weeks from Aug. 6th, 2012 to Oct. 29th, 2012. After the end of the program, ANCOVA which is useful to the analysis of the effectiveness of the integrative bibliotherapy program was conducted while the variables between prior and posterior group were controlled by proceeding post-test to the experimental and comparative group. Finally, the effect of the integrative bibliotherapy program on young children in Nuri was examined.
The effect of the program through the process above can be summarized as follows.
First, to verify the effect on cognitive self-efficacy, the regression analysis was used to verify the effect of the pure bibliotherapy program controlling for the effect of pre-test and the group type of the experimental and control group. The pre-test of cognitive self-efficacy was significant in predicting cognitive self-efficacy(F=118.194, t=14.442, p=.000) and the group type(t=7.243, p=.000) with a statistical significance of .05. It explained 80.6% of the total variation.
Second, to verify the effect on social and emotional self-efficacy, the regression analysis was used to verify the effect of the pure bibliotherapy program controlling for the effect of pre-test and the group type of the experimental and control group. The pre-test of social and emotional self-efficacy was significant in predicting social and emotional self-efficacy(F=95.721, t=12.820, p=.000) and the group type(t=7.181, p=.000) with a statistical significance of .05. It explained 77.1% of the total variation. Third, as a result of verifying the effect on young children’s physical self-efficacy, the pre-test of physical self-efficacy was significant in predicting physical self-efficacy(F=135.291, t=16.063, p=.000) and the group type(t=3.183, p=.002) with a statistical significance of .05. It explained 82.6% of the total variation. In other words, as a result of analyzing the pre-test of physical self-efficacy and the influence of factors of each group type, it was shown that the integrated bibliotherapy program had significant effect on young children’s physical self-efficacy in Nuri.
To test the second question, Identification, Insight, Information, Instillation of practice and Enjoyment were organized as follows with the sessional evaluation of young children. With the results of bibliotherapy contents in this program scored 3 points, Identification(M=2.8), Insight(M=2.9), Information (M=2.9), Instillation of practice(M=2.8) were highly evaluated by young children.
To test the third question, a worksheet was put into practice with families and let parents write down evaluation form to observe their children’s changes.
First, What parents perceived in the change of their children most was they tried to do their best by themselves. Besides, they showed self-responsibility and self-initiated changes with reputations like they tried to keep promise, they became to have a confidence in doing something better by themselves, they became to have patience, they became to feel a sense of achievement, conflict between brothers decreased, many acts that they should correct was amended, and the will to act rose.
Second, the evaluation of the program by parents was scored 4 points to calculate average. It was shown that the change of children after joining the program was M=3.7 and the perception the program helped teaching children was M=3.7. The reason that parents recommended this program was it helped foster independent attitude and a sense of responsibility, improve patience and make their own goals.
With this result it is verified that the integrative bibliotherapy program has effect on improving young children’s self-efficacy.
The purpose of this study is to develop an integrative bibliotherapy program to improve young children’s self-efficacy and use it to examine its effect on children’s self-efficacy. To achieve this goal we raise the following three questions:
1. How does the integrative bibliotherapy program affect young children’s self-efficacy? 2. How does each sub-element of the integrative bibliotherapy program on young children changes? 3. How do parents perceive the change and effectiveness of their children in the integrative bibliotherapy program?
To test the first question, a program is developed with correction and supplement after the first preliminary program was applied in 2011. Sixty young children aged four to five in Nuri of two Child care Center located in Nowon-gu, Seoul participated in this research. Thirty were assigned to the experimental group and the other thirty were assigned to the control group. To verify young children’s self-efficacy, twenty five items that Sunmin Park supplemented what Inok Jeon made was used. The program was progressed for twelve weeks from Aug. 6th, 2012 to Oct. 29th, 2012. After the end of the program, ANCOVA which is useful to the analysis of the effectiveness of the integrative bibliotherapy program was conducted while the variables between prior and posterior group were controlled by proceeding post-test to the experimental and comparative group. Finally, the effect of the integrative bibliotherapy program on young children in Nuri was examined.
The effect of the program through the process above can be summarized as follows.
First, to verify the effect on cognitive self-efficacy, the regression analysis was used to verify the effect of the pure bibliotherapy program controlling for the effect of pre-test and the group type of the experimental and control group. The pre-test of cognitive self-efficacy was significant in predicting cognitive self-efficacy(F=118.194, t=14.442, p=.000) and the group type(t=7.243, p=.000) with a statistical significance of .05. It explained 80.6% of the total variation.
Second, to verify the effect on social and emotional self-efficacy, the regression analysis was used to verify the effect of the pure bibliotherapy program controlling for the effect of pre-test and the group type of the experimental and control group. The pre-test of social and emotional self-efficacy was significant in predicting social and emotional self-efficacy(F=95.721, t=12.820, p=.000) and the group type(t=7.181, p=.000) with a statistical significance of .05. It explained 77.1% of the total variation. Third, as a result of verifying the effect on young children’s physical self-efficacy, the pre-test of physical self-efficacy was significant in predicting physical self-efficacy(F=135.291, t=16.063, p=.000) and the group type(t=3.183, p=.002) with a statistical significance of .05. It explained 82.6% of the total variation. In other words, as a result of analyzing the pre-test of physical self-efficacy and the influence of factors of each group type, it was shown that the integrated bibliotherapy program had significant effect on young children’s physical self-efficacy in Nuri.
To test the second question, Identification, Insight, Information, Instillation of practice and Enjoyment were organized as follows with the sessional evaluation of young children. With the results of bibliotherapy contents in this program scored 3 points, Identification(M=2.8), Insight(M=2.9), Information (M=2.9), Instillation of practice(M=2.8) were highly evaluated by young children.
To test the third question, a worksheet was put into practice with families and let parents write down evaluation form to observe their children’s changes.
First, What parents perceived in the change of their children most was they tried to do their best by themselves. Besides, they showed self-responsibility and self-initiated changes with reputations like they tried to keep promise, they became to have a confidence in doing something better by themselves, they became to have patience, they became to feel a sense of achievement, conflict between brothers decreased, many acts that they should correct was amended, and the will to act rose.
Second, the evaluation of the program by parents was scored 4 points to calculate average. It was shown that the change of children after joining the program was M=3.7 and the perception the program helped teaching children was M=3.7. The reason that parents recommended this program was it helped foster independent attitude and a sense of responsibility, improve patience and make their own goals.
With this result it is verified that the integrative bibliotherapy program has effect on improving young children’s self-efficacy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.