본 연구의 목적은 진로성격 유형과 교과 학습흥미의 관계를 밝히고자 하는 것으로, 이는 향후 초등학생의 진로교육과 진로상담에 관한 기초 자료가 될 수 있을 것이다. 연구 대상은 부산광역시 초등학교 2개교 6학년생 328명이었다. 이들을 대상으로 Holland 진로성격 유형 검사와 학습흥미 검사를 실시하였다. 자료 분석 방법은 다음과 같았다. 성별에 따른 진로성격 유형 분포의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구의 목적은 진로성격 유형과 교과 학습흥미의 관계를 밝히고자 하는 것으로, 이는 향후 초등학생의 진로교육과 진로상담에 관한 기초 자료가 될 수 있을 것이다. 연구 대상은 부산광역시 초등학교 2개교 6학년생 328명이었다. 이들을 대상으로 Holland 진로성격 유형 검사와 학습흥미 검사를 실시하였다. 자료 분석 방법은 다음과 같았다. 성별에 따른 진로성격 유형 분포의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시하였고, 진로성격 유형과 교과 학습흥미의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관관계분석을 실시하였다. 그리고 진로성격 유형에 따른 교과 학습흥미의 차이를 알아보기 위해 일원분산분석과 사후검증 LSD를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 진로성격 유형의 전체적인 분포는 예술형이 가장 많은 것으로 나타났다. 성별에 따른 차이를 알아본 결과, 남학생은 실재형과 탐구형이, 여학생은 예술형과 사회형이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 진로성격 유형은 교과 학습흥미와 전반적으로 유의미한 정적상관을 나타냈다. 셋째, 진로성격 유형에 따른 교과 학습흥미의 차이를 알아본 결과, 탐구형이 대부분 교과에 높은 학습흥미를 갖고 있는 것으로 나타났다. 또한 예술형은 미술교과에 대해 비교적 높은 학습흥미를 보였으나, 체육이나 음악교과에 대한 학습흥미는 높지 않은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 진로성격 유형과 교과 학습흥미에 대한 심층적인 질적 연구가 후속되어야 한다. 둘째, 진로성격 유형과 교과 학습흥미 외에도 다양한 변인에 대한 관계 연구가 필요하다. 셋째, 진로성격 유형에 대한 후속 연구와 함께 교과별 학습흥미 검사 도구에 관한 지속적인 연구와 개발이 필요하다.
본 연구의 목적은 진로성격 유형과 교과 학습흥미의 관계를 밝히고자 하는 것으로, 이는 향후 초등학생의 진로교육과 진로상담에 관한 기초 자료가 될 수 있을 것이다. 연구 대상은 부산광역시 초등학교 2개교 6학년생 328명이었다. 이들을 대상으로 Holland 진로성격 유형 검사와 학습흥미 검사를 실시하였다. 자료 분석 방법은 다음과 같았다. 성별에 따른 진로성격 유형 분포의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시하였고, 진로성격 유형과 교과 학습흥미의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관관계분석을 실시하였다. 그리고 진로성격 유형에 따른 교과 학습흥미의 차이를 알아보기 위해 일원분산분석과 사후검증 LSD를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 진로성격 유형의 전체적인 분포는 예술형이 가장 많은 것으로 나타났다. 성별에 따른 차이를 알아본 결과, 남학생은 실재형과 탐구형이, 여학생은 예술형과 사회형이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 진로성격 유형은 교과 학습흥미와 전반적으로 유의미한 정적상관을 나타냈다. 셋째, 진로성격 유형에 따른 교과 학습흥미의 차이를 알아본 결과, 탐구형이 대부분 교과에 높은 학습흥미를 갖고 있는 것으로 나타났다. 또한 예술형은 미술교과에 대해 비교적 높은 학습흥미를 보였으나, 체육이나 음악교과에 대한 학습흥미는 높지 않은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 토대로 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 진로성격 유형과 교과 학습흥미에 대한 심층적인 질적 연구가 후속되어야 한다. 둘째, 진로성격 유형과 교과 학습흥미 외에도 다양한 변인에 대한 관계 연구가 필요하다. 셋째, 진로성격 유형에 대한 후속 연구와 함께 교과별 학습흥미 검사 도구에 관한 지속적인 연구와 개발이 필요하다.
The purpose of this study is to provide basic data for the vocational education and counselling of elementary school students by investigating the relationship between the vocational personality type and the learning interests in academic subjects. The investigation was peformed with 328 students of...
The purpose of this study is to provide basic data for the vocational education and counselling of elementary school students by investigating the relationship between the vocational personality type and the learning interests in academic subjects. The investigation was peformed with 328 students of the two elementary schools in Busan. In order to analyze data, I used three methodologies. First, I performed the cross-analysis to find out the difference of vocational personality type according to the sexuality. Second, I carried out the Pearson's product-moment correlation coefficient method to investigate the relationships between the vocational personality type and the learning interests in academic subjects. Third, I used the one-way ANOVA and LSD to find out the difference of the learning interests depending on the vocational personality type. The main results of this study are as follows. First, the major part in the overall distribution of the vocational personality type is the Artistic. Second, the Realistic and the Investigative are dominant for boys, meanwhile, the Artistic and the Social are dominant for girls. Third, the Investigative shows high learning interests in most academic subjects. In addition, although Artistic shows relatively high learning interests in arts not in physical education and music. Based on these results, implications for further research are also presented.
The purpose of this study is to provide basic data for the vocational education and counselling of elementary school students by investigating the relationship between the vocational personality type and the learning interests in academic subjects. The investigation was peformed with 328 students of the two elementary schools in Busan. In order to analyze data, I used three methodologies. First, I performed the cross-analysis to find out the difference of vocational personality type according to the sexuality. Second, I carried out the Pearson's product-moment correlation coefficient method to investigate the relationships between the vocational personality type and the learning interests in academic subjects. Third, I used the one-way ANOVA and LSD to find out the difference of the learning interests depending on the vocational personality type. The main results of this study are as follows. First, the major part in the overall distribution of the vocational personality type is the Artistic. Second, the Realistic and the Investigative are dominant for boys, meanwhile, the Artistic and the Social are dominant for girls. Third, the Investigative shows high learning interests in most academic subjects. In addition, although Artistic shows relatively high learning interests in arts not in physical education and music. Based on these results, implications for further research are also presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.