일반적으로 우리사회에서는 여러 가지 형태의 폭력이 존재한다. 사회의 질서유지를 위한 수단의 폭력, 분쟁해결을 위한 수단의 폭력, 체제유지를 위한 권위주의적 폭력, 쾌락추구를 위한 폭력, 범죄수단으로서의 폭력, 알콜 및 향정신성 약물의 정신파탄에 의한 폭력 등으로 다양하다. 이러한 폭력 유발 원인에는 다양한 원인들이 있으나 일부에서는 청소년 문제와 관련된 폭력의 원인을 폭력적인 게임에서 찾기도 한다. 이를 이유로 게임의 폭력성과 인간의 폭력성에 연관이 있는지에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있는 실정이다. 한편 정부산하의 게임물등급위원회에서는 과도한 폭력 등으로부터 청소년을 보호하고 폐해를 최소화하려는 노력을 하고 있다. 그럼에도 최근 게임의 폭력성이 사회 문제가 되고 있으며 ...
일반적으로 우리사회에서는 여러 가지 형태의 폭력이 존재한다. 사회의 질서유지를 위한 수단의 폭력, 분쟁해결을 위한 수단의 폭력, 체제유지를 위한 권위주의적 폭력, 쾌락추구를 위한 폭력, 범죄수단으로서의 폭력, 알콜 및 향정신성 약물의 정신파탄에 의한 폭력 등으로 다양하다. 이러한 폭력 유발 원인에는 다양한 원인들이 있으나 일부에서는 청소년 문제와 관련된 폭력의 원인을 폭력적인 게임에서 찾기도 한다. 이를 이유로 게임의 폭력성과 인간의 폭력성에 연관이 있는지에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있는 실정이다. 한편 정부산하의 게임물등급위원회에서는 과도한 폭력 등으로부터 청소년을 보호하고 폐해를 최소화하려는 노력을 하고 있다. 그럼에도 최근 게임의 폭력성이 사회 문제가 되고 있으며 게임 산업 발전에 저해 요인으로 작용할 가능성이 있다. 본 연구에서는 게임의 폭력성 연구를 위해 폭력의 정의 및 분류 기준을 고찰하여 게임에서 수용 가능한 폭력의 종류를 찾고, 게임에서 나타날 수 있는 폭력성 요소를 맥락적으로 추출하여 이를 기존 몇 개의 게임에 적용하여 폭력의 정도를 찾고자 하였다. 결과적으로는 폭력요소가 많은 게임일수록 폭력적 이였다는 결론에 도달하였다. 본 연구의 시사점은 게임을 제작할 때 유해한 폭력성 요소를 최소한으로 줄이되 게임의 재미를 위해서 폭력성이 불가피한 경우에는 폭력의 폐해에 대한 내용이나 교훈을 제시하거나 폭력행사 등에 따른 적절한 처벌 및 결과표현을 디자인상에서 반영해야 한다는 것이다. 한편 폭력의 정도를 수치화하여 객관적으로 기준을 제시하지 아니하였음을 밝히며 향후 연구가 이루어졌으면 한다.
일반적으로 우리사회에서는 여러 가지 형태의 폭력이 존재한다. 사회의 질서유지를 위한 수단의 폭력, 분쟁해결을 위한 수단의 폭력, 체제유지를 위한 권위주의적 폭력, 쾌락추구를 위한 폭력, 범죄수단으로서의 폭력, 알콜 및 향정신성 약물의 정신파탄에 의한 폭력 등으로 다양하다. 이러한 폭력 유발 원인에는 다양한 원인들이 있으나 일부에서는 청소년 문제와 관련된 폭력의 원인을 폭력적인 게임에서 찾기도 한다. 이를 이유로 게임의 폭력성과 인간의 폭력성에 연관이 있는지에 대한 다양한 연구가 이루어지고 있는 실정이다. 한편 정부산하의 게임물등급위원회에서는 과도한 폭력 등으로부터 청소년을 보호하고 폐해를 최소화하려는 노력을 하고 있다. 그럼에도 최근 게임의 폭력성이 사회 문제가 되고 있으며 게임 산업 발전에 저해 요인으로 작용할 가능성이 있다. 본 연구에서는 게임의 폭력성 연구를 위해 폭력의 정의 및 분류 기준을 고찰하여 게임에서 수용 가능한 폭력의 종류를 찾고, 게임에서 나타날 수 있는 폭력성 요소를 맥락적으로 추출하여 이를 기존 몇 개의 게임에 적용하여 폭력의 정도를 찾고자 하였다. 결과적으로는 폭력요소가 많은 게임일수록 폭력적 이였다는 결론에 도달하였다. 본 연구의 시사점은 게임을 제작할 때 유해한 폭력성 요소를 최소한으로 줄이되 게임의 재미를 위해서 폭력성이 불가피한 경우에는 폭력의 폐해에 대한 내용이나 교훈을 제시하거나 폭력행사 등에 따른 적절한 처벌 및 결과표현을 디자인상에서 반영해야 한다는 것이다. 한편 폭력의 정도를 수치화하여 객관적으로 기준을 제시하지 아니하였음을 밝히며 향후 연구가 이루어졌으면 한다.
Generally, there are several forms of violence in our society. Violence are various; violence of means for maintaining order in society, violence of means for settling a dispute, authoritarian violence for system maintenance, violence for pursuit of pleasure, violence of means for crime, violence of...
Generally, there are several forms of violence in our society. Violence are various; violence of means for maintaining order in society, violence of means for settling a dispute, authoritarian violence for system maintenance, violence for pursuit of pleasure, violence of means for crime, violence of alcohol and psychotropic mental collapse and so on. there are various violence-induced causes, but some people figure out the cause of violence related to teenagers problem in viloent game. For this reason, various researches are being done how related the aggression of game and human is. Meanwhile, the game rating board, one of government-affiliated institute, is trying to protect teens from excessive violence and to minimize the abuse. Nevertheless, aggression of recent games are becoming a social problem. It is likely to cause the impediment to game industry growth. In order to research aggression of game, this study not only found a class of acceptable violence in game with considering the definition and classification criteria in game but also picked out violent elements which can be shown in game. So it figured out the level of violence by application to some games. Consequently, this study reached a conclusion that the game including many elements of violence is more violent. harmful aggressive elements will be minimized. In case aggression is unavoidable for the fun of game, content or instruction with a bad effect of violence should be guided or appropriate punishment and result for use of violence must be reflected on design. Meanwhile, this study did not show the numerical value of reasonable violence level. Hope that the study of numerical value will be done.
Generally, there are several forms of violence in our society. Violence are various; violence of means for maintaining order in society, violence of means for settling a dispute, authoritarian violence for system maintenance, violence for pursuit of pleasure, violence of means for crime, violence of alcohol and psychotropic mental collapse and so on. there are various violence-induced causes, but some people figure out the cause of violence related to teenagers problem in viloent game. For this reason, various researches are being done how related the aggression of game and human is. Meanwhile, the game rating board, one of government-affiliated institute, is trying to protect teens from excessive violence and to minimize the abuse. Nevertheless, aggression of recent games are becoming a social problem. It is likely to cause the impediment to game industry growth. In order to research aggression of game, this study not only found a class of acceptable violence in game with considering the definition and classification criteria in game but also picked out violent elements which can be shown in game. So it figured out the level of violence by application to some games. Consequently, this study reached a conclusion that the game including many elements of violence is more violent. harmful aggressive elements will be minimized. In case aggression is unavoidable for the fun of game, content or instruction with a bad effect of violence should be guided or appropriate punishment and result for use of violence must be reflected on design. Meanwhile, this study did not show the numerical value of reasonable violence level. Hope that the study of numerical value will be done.
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