본 연구의 목적은 여자청소년의 화장행동, 화장관심, 화장만족도에 대하여 파악하는 것이다. 이를 위해 사회 인구학적 특성에 따른 화장의 실태를 분석해보고, 여자청소년의 일반적 특성과 화장특성에 따른 화장행동, 화장관심, 화장만족도의 차이와 영향에 대해서 알아보았다. 본 연구는 서울특별시와 경기도에 거주하는 여자중고생을 대상으로 편의 표본 추출방식으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중 응답이 회수가 되지 않은 20부의 설문지와 응답이 불성실하거나 누락된 23부를 제외한 257부가 최종분석 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 여자청소년의 화장행동, 화장관심, 화장만족도에 대하여 파악하는 것이다. 이를 위해 사회 인구학적 특성에 따른 화장의 실태를 분석해보고, 여자청소년의 일반적 특성과 화장특성에 따른 화장행동, 화장관심, 화장만족도의 차이와 영향에 대해서 알아보았다. 본 연구는 서울특별시와 경기도에 거주하는 여자중고생을 대상으로 편의 표본 추출방식으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중 응답이 회수가 되지 않은 20부의 설문지와 응답이 불성실하거나 누락된 23부를 제외한 257부가 최종분석 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하였고, 신뢰도분석, 빈도분석, t-test, 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관관계분석 및 위계적 다중회귀분석이 사용되었으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여자청소년의 화장의 실태를 알아본 결과 색조 화장품은 '아이라이너'를 가장 많이 사용하였고, 눈 화장의 경우 선호하는 색상계열은 '브라운 색상'을 선호하며, 그 이유는 색상이 자연스럽기 때문이라고 하였다. 입술 화장의 경우 선호하는 색상계열은 '핑크'를 선호하며, 그 이유는 색상이 자연스럽고 자신에게 어울리기 때문이라고 하였다. 화장을 통해 추구하는 이미지는 '자연스럽고 편안한 이미지'라는 응답이 많은 비중을 차지하고 있었고, 자신이 추구하고자 하는 이미지를 표현하기 위해 주로 사용하는 화장품은 '아이라이너'라고 응답하였다. 화장을 하기 시작한 계기로는 '피부결점을 보완하기 위해'라는 응답이 가장 많은 응답을 보였으며, 그 다음으로는 '타인에게 예쁘게 보이기 위해'라는 응답이 나왔다. 둘째, 여자청소년의 화장행동과 화장관심을 알아본 결과 화장행동은 '예의성'이 가장 높게 나타났으며, 화장관심에서는 '외모관리'가 높게 나타났다. 셋째, 여자청소년의 일반적 특성과 화장특성에 따른 화장행동, 화장관심, 화장만족도의 차이분석 결과, 일반적 특성에 따른 화장관심에서는 '언니유무', '용돈', '생활만족'에 차이가 있었고, 화장행동에서는 '언니유무', '용돈'에 차이가 있었고, 화장만족도에서는 '생활만족'에 차이가 있었다. 화장 특성에 따른 화장관심에서는 '화장유무', '화장시기', '화장계기'에 차이가 있었고, 화장행동에서는 '화장시기'. '화장계기'에 차이가 있었으며, 화장만족도에서는 '화장유무'. '화장시기'에 차이를 보였다. 셋째, 여자청소년의 일반적 특성, 화장관심, 화장행동이 화장만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 위계적 회귀 분석을 하였다. 화장만족도는 화장행동이 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 여자청소년의 화장행동을 문제로만 인식되는 것이 아닌 그들이 왜 화장을 하는지에 대해서 이해해야 하며, 올바른 화장행동을 할 수 있도록 하는 연구가 필요하다고 제안하였다.
본 연구의 목적은 여자청소년의 화장행동, 화장관심, 화장만족도에 대하여 파악하는 것이다. 이를 위해 사회 인구학적 특성에 따른 화장의 실태를 분석해보고, 여자청소년의 일반적 특성과 화장특성에 따른 화장행동, 화장관심, 화장만족도의 차이와 영향에 대해서 알아보았다. 본 연구는 서울특별시와 경기도에 거주하는 여자중고생을 대상으로 편의 표본 추출방식으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중 응답이 회수가 되지 않은 20부의 설문지와 응답이 불성실하거나 누락된 23부를 제외한 257부가 최종분석 자료로 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하였고, 신뢰도분석, 빈도분석, t-test, 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관관계분석 및 위계적 다중회귀분석이 사용되었으며 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여자청소년의 화장의 실태를 알아본 결과 색조 화장품은 '아이라이너'를 가장 많이 사용하였고, 눈 화장의 경우 선호하는 색상계열은 '브라운 색상'을 선호하며, 그 이유는 색상이 자연스럽기 때문이라고 하였다. 입술 화장의 경우 선호하는 색상계열은 '핑크'를 선호하며, 그 이유는 색상이 자연스럽고 자신에게 어울리기 때문이라고 하였다. 화장을 통해 추구하는 이미지는 '자연스럽고 편안한 이미지'라는 응답이 많은 비중을 차지하고 있었고, 자신이 추구하고자 하는 이미지를 표현하기 위해 주로 사용하는 화장품은 '아이라이너'라고 응답하였다. 화장을 하기 시작한 계기로는 '피부결점을 보완하기 위해'라는 응답이 가장 많은 응답을 보였으며, 그 다음으로는 '타인에게 예쁘게 보이기 위해'라는 응답이 나왔다. 둘째, 여자청소년의 화장행동과 화장관심을 알아본 결과 화장행동은 '예의성'이 가장 높게 나타났으며, 화장관심에서는 '외모관리'가 높게 나타났다. 셋째, 여자청소년의 일반적 특성과 화장특성에 따른 화장행동, 화장관심, 화장만족도의 차이분석 결과, 일반적 특성에 따른 화장관심에서는 '언니유무', '용돈', '생활만족'에 차이가 있었고, 화장행동에서는 '언니유무', '용돈'에 차이가 있었고, 화장만족도에서는 '생활만족'에 차이가 있었다. 화장 특성에 따른 화장관심에서는 '화장유무', '화장시기', '화장계기'에 차이가 있었고, 화장행동에서는 '화장시기'. '화장계기'에 차이가 있었으며, 화장만족도에서는 '화장유무'. '화장시기'에 차이를 보였다. 셋째, 여자청소년의 일반적 특성, 화장관심, 화장행동이 화장만족도에 미치는 영향을 알아보기 위해 위계적 회귀 분석을 하였다. 화장만족도는 화장행동이 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 여자청소년의 화장행동을 문제로만 인식되는 것이 아닌 그들이 왜 화장을 하는지에 대해서 이해해야 하며, 올바른 화장행동을 할 수 있도록 하는 연구가 필요하다고 제안하였다.
The purpose of this research is to understand female teenagers’makeup behavior, interest in makeup and makeup satisfaction. In order to do this, an analysis of the status quo of makeup according to socio-demographic characteristics was conducted and differences and influence of makeup behavior, inte...
The purpose of this research is to understand female teenagers’makeup behavior, interest in makeup and makeup satisfaction. In order to do this, an analysis of the status quo of makeup according to socio-demographic characteristics was conducted and differences and influence of makeup behavior, interest in makeup and satisfaction from makeup have been investigated. This research has been conducted on 300 female middle school and high school students residing in Gyeonngi-do using the convenience sampling method through a survey, and after excluding 20 surveys which were not submitted, and 23 surveys with surveys conducted in bad faith, a total of 257 survey results were used for the final analysis. The collected data was analysed using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 18.0 program, and the analysis involved internal consistency reliability, frequency analysis, t-testing, one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. A summary of the results of analysis is as follows. Firstly, the results revealed that the most widely applied makeup by female teenagers is eyeliner, and in the case of eye makeup the preferred color was brown, and the reason was because this color looks natural. In the case of lip makeup, the most preferred color was pink, and the reason for this was because this color is most natural and suits them well. The response revealed that the largest proportion of answers regarding image pursued through applying makeup was “a natural and calm image”, and in order to convey such an image the type of cosmetics that is most popularly used is eyeliner. The highest response rate for why they started wearing makeup was taken up by “in order to cover flaws in complexion” and the next highest response was “in order to look beautiful to others.” Secondly, results for makeup behavior and interest in makeup revealed that makeup behavior was due to “courtesy”, which received the highest response rate, and for interest in makeup, the most popular response was for “appearance management.” Thirdly, as a result of analyzing differences in makeup behavior, interest in makeup and satisfaction in makeup according to general characteristics and makeup characteristics, differences in interest in makeup according the general characteristics included “having a sister”, “allowance” and “life satisfaction”. Differences in makeup behavior included “having a sister” and “allowance”, and in satisfaction from makeup, differences arose from “life satisfaction”. Differences in interest in makeup arising from makeup characteristics included “wearing and not wearing makeup”, “time of starting to wear makeup”, and “reason for starting to wear makeup”, and differences in makeup behavior included “time of starting to wear makeup” and “reason for starting to wear makeup”, and in satisfaction from makeup there were differences in “wearing and not wearing makeup” and “time of starting to wear makeup.” Thirdly, in order to investigate the general characteristics, interest in makeup and how makeup behavior influences satisfaction from makeup in female teenagers, hierarchical regression analysis was conducted. Satisfaction from makeup was most influenced by makeup behavior. There is a need to understand why female teenagers wear makeup, rather than merely recognize makeup behavior as problematic, and research on encouraging correct makeup behavior is necessary.
The purpose of this research is to understand female teenagers’makeup behavior, interest in makeup and makeup satisfaction. In order to do this, an analysis of the status quo of makeup according to socio-demographic characteristics was conducted and differences and influence of makeup behavior, interest in makeup and satisfaction from makeup have been investigated. This research has been conducted on 300 female middle school and high school students residing in Gyeonngi-do using the convenience sampling method through a survey, and after excluding 20 surveys which were not submitted, and 23 surveys with surveys conducted in bad faith, a total of 257 survey results were used for the final analysis. The collected data was analysed using SPSS (Statistical Package for the Social Science) WIN 18.0 program, and the analysis involved internal consistency reliability, frequency analysis, t-testing, one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. A summary of the results of analysis is as follows. Firstly, the results revealed that the most widely applied makeup by female teenagers is eyeliner, and in the case of eye makeup the preferred color was brown, and the reason was because this color looks natural. In the case of lip makeup, the most preferred color was pink, and the reason for this was because this color is most natural and suits them well. The response revealed that the largest proportion of answers regarding image pursued through applying makeup was “a natural and calm image”, and in order to convey such an image the type of cosmetics that is most popularly used is eyeliner. The highest response rate for why they started wearing makeup was taken up by “in order to cover flaws in complexion” and the next highest response was “in order to look beautiful to others.” Secondly, results for makeup behavior and interest in makeup revealed that makeup behavior was due to “courtesy”, which received the highest response rate, and for interest in makeup, the most popular response was for “appearance management.” Thirdly, as a result of analyzing differences in makeup behavior, interest in makeup and satisfaction in makeup according to general characteristics and makeup characteristics, differences in interest in makeup according the general characteristics included “having a sister”, “allowance” and “life satisfaction”. Differences in makeup behavior included “having a sister” and “allowance”, and in satisfaction from makeup, differences arose from “life satisfaction”. Differences in interest in makeup arising from makeup characteristics included “wearing and not wearing makeup”, “time of starting to wear makeup”, and “reason for starting to wear makeup”, and differences in makeup behavior included “time of starting to wear makeup” and “reason for starting to wear makeup”, and in satisfaction from makeup there were differences in “wearing and not wearing makeup” and “time of starting to wear makeup.” Thirdly, in order to investigate the general characteristics, interest in makeup and how makeup behavior influences satisfaction from makeup in female teenagers, hierarchical regression analysis was conducted. Satisfaction from makeup was most influenced by makeup behavior. There is a need to understand why female teenagers wear makeup, rather than merely recognize makeup behavior as problematic, and research on encouraging correct makeup behavior is necessary.
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