본 연구는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 불안과 진로 미결정 감소에 어떠한 영향을 미쳤는지 검증하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 개인의 특성을 고려하여 진행되었다. 더불어 대상 청소년의 코칭 후 효과 유지를 위하여 GROW일지 작성을 함께 진행하였다. 본 연구를 위해 서울시 K구에 소재한 K고등학교의 1, 2학년 학생들을 대상으로 13명 실험집단 13명 통제집단으로 구성하여 진행하였다. 대상자들 모두 불안(특성 - 상태)검사, 직업 미결정 검사를 사전, 사후, 추후로 진행하였다. 실험집단은 코칭 프로그램 실시 전 사전 검사, 실시 후 사후 검사 실시, 코칭 프로그램 종료 4주 후 추후 검사를 실시하였다. 통제 집단은 사전, 사후, 추후 검사를 코칭 프로그램 참여 없이 실험 집단과 동일한 시기에 진행하였다. 연구 ...
본 연구는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 불안과 진로 미결정 감소에 어떠한 영향을 미쳤는지 검증하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 개인의 특성을 고려하여 진행되었다. 더불어 대상 청소년의 코칭 후 효과 유지를 위하여 GROW일지 작성을 함께 진행하였다. 본 연구를 위해 서울시 K구에 소재한 K고등학교의 1, 2학년 학생들을 대상으로 13명 실험집단 13명 통제집단으로 구성하여 진행하였다. 대상자들 모두 불안(특성 - 상태)검사, 직업 미결정 검사를 사전, 사후, 추후로 진행하였다. 실험집단은 코칭 프로그램 실시 전 사전 검사, 실시 후 사후 검사 실시, 코칭 프로그램 종료 4주 후 추후 검사를 실시하였다. 통제 집단은 사전, 사후, 추후 검사를 코칭 프로그램 참여 없이 실험 집단과 동일한 시기에 진행하였다. 연구 자료 분석과 연구 문제의 검증은 기술 통계 분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응 표본 t-test, 혼합 변량 분석(Mixed ANOVA)등을 실시하였으며, 통계 처리는 SPSS Windows 12.0을 이용하였다. 이 연구 결과를 통해 얻은 결과와 논의는 아래와 같다. 첫째. 청소년 일대일 진로코칭 프로그램은 불안과 진로 미결정 변인 간 유의미한 상호작용 효과를 확인하였다. 둘째. 실험집단 내 사전, 사후 검사에서 t-test결과 특성- 상태 불안 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 또한 실험집단 내 사전, 사후 검사에서 t-test결과 직업 미결정 요인 중 일부 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 실험 집단 내 사전, 사후, 추후 검사에서 T-test결과 특성- 상태 불안 모두 유의미한 차이가 나타났다. 직업 미결정 요인 또한 일부 통계적 유의미한 차이를 보이고 있다. 넷째. 실험집단의 사전, 사후, 추후 검사를 통하여 통계적 유의미한 감소를 나타냄으로서 코칭의 효과 유지도 확인 할 수 있었다. 작은 표본수와 한정된 대상, 환경의 변화 등 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의는 다음과 같다. 먼저 청소년을 대상으로 한 집단 프로그램이 아닌 일대일 진로코칭 프로그램의 효과성을 검증한 국내 유일의 연구이다. 둘째, 청소년의 불안 감소에 대한 프로그램이 전무한 상황에서 청소년 진로코칭 프로그램을 통해 불안 감소 효과를 검증한 연구라는 점에 의의가 있다. 결과적으로 청소년 일대일 진로코칭 프로그램을 실시한 집단은 그렇지 않은 통제집단에 비하여 불안과 직업 미결정 요인 검사 점수에서 감소에 유의미한 영향을 주었다. 이 청소년 진로코칭 프로그램은 불안과 진로 미결정 요인 감소에 긍정적 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 또한 코칭 후 일정 기간 동안은 코칭의 효과가 지속되고 있음을 확인 할 수 있었다. 본 연구를 통해 고등학생들에게 획일적인 진로 지도 보다는 검증된 코칭프로그램과 개별 특성을 고려 할 수 있는 일대일 진로코칭이 불안을 감소하고 진로 미결정 요인을 낮추어 진로 목표를 설정하고 실행 할 수 있도록 행동 변화에 영향을 줄 수 있다는 것을 밝힘으로서 청소년 진로 코칭의 새로운 방식을 제시하는데 의의가 있다.
본 연구는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 불안과 진로 미결정 감소에 어떠한 영향을 미쳤는지 검증하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 청소년 진로코칭 프로그램을 일대일로 실시하여 개인의 특성을 고려하여 진행되었다. 더불어 대상 청소년의 코칭 후 효과 유지를 위하여 GROW일지 작성을 함께 진행하였다. 본 연구를 위해 서울시 K구에 소재한 K고등학교의 1, 2학년 학생들을 대상으로 13명 실험집단 13명 통제집단으로 구성하여 진행하였다. 대상자들 모두 불안(특성 - 상태)검사, 직업 미결정 검사를 사전, 사후, 추후로 진행하였다. 실험집단은 코칭 프로그램 실시 전 사전 검사, 실시 후 사후 검사 실시, 코칭 프로그램 종료 4주 후 추후 검사를 실시하였다. 통제 집단은 사전, 사후, 추후 검사를 코칭 프로그램 참여 없이 실험 집단과 동일한 시기에 진행하였다. 연구 자료 분석과 연구 문제의 검증은 기술 통계 분석, 신뢰도 검증, 독립표본 t-test, 대응 표본 t-test, 혼합 변량 분석(Mixed ANOVA)등을 실시하였으며, 통계 처리는 SPSS Windows 12.0을 이용하였다. 이 연구 결과를 통해 얻은 결과와 논의는 아래와 같다. 첫째. 청소년 일대일 진로코칭 프로그램은 불안과 진로 미결정 변인 간 유의미한 상호작용 효과를 확인하였다. 둘째. 실험집단 내 사전, 사후 검사에서 t-test결과 특성- 상태 불안 모두 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 또한 실험집단 내 사전, 사후 검사에서 t-test결과 직업 미결정 요인 중 일부 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 실험 집단 내 사전, 사후, 추후 검사에서 T-test결과 특성- 상태 불안 모두 유의미한 차이가 나타났다. 직업 미결정 요인 또한 일부 통계적 유의미한 차이를 보이고 있다. 넷째. 실험집단의 사전, 사후, 추후 검사를 통하여 통계적 유의미한 감소를 나타냄으로서 코칭의 효과 유지도 확인 할 수 있었다. 작은 표본수와 한정된 대상, 환경의 변화 등 한계가 있음에도 불구하고 본 연구가 가지는 의의는 다음과 같다. 먼저 청소년을 대상으로 한 집단 프로그램이 아닌 일대일 진로코칭 프로그램의 효과성을 검증한 국내 유일의 연구이다. 둘째, 청소년의 불안 감소에 대한 프로그램이 전무한 상황에서 청소년 진로코칭 프로그램을 통해 불안 감소 효과를 검증한 연구라는 점에 의의가 있다. 결과적으로 청소년 일대일 진로코칭 프로그램을 실시한 집단은 그렇지 않은 통제집단에 비하여 불안과 직업 미결정 요인 검사 점수에서 감소에 유의미한 영향을 주었다. 이 청소년 진로코칭 프로그램은 불안과 진로 미결정 요인 감소에 긍정적 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 또한 코칭 후 일정 기간 동안은 코칭의 효과가 지속되고 있음을 확인 할 수 있었다. 본 연구를 통해 고등학생들에게 획일적인 진로 지도 보다는 검증된 코칭프로그램과 개별 특성을 고려 할 수 있는 일대일 진로코칭이 불안을 감소하고 진로 미결정 요인을 낮추어 진로 목표를 설정하고 실행 할 수 있도록 행동 변화에 영향을 줄 수 있다는 것을 밝힘으로서 청소년 진로 코칭의 새로운 방식을 제시하는데 의의가 있다.
The purpose of this study was to verify the effect of one-to-one career coaching program targeted to the youth upon the anxiety and reduction of pending of career. And this study was carried out by considering personal characteristics by making one-to-one career coaching program to the youth. In add...
The purpose of this study was to verify the effect of one-to-one career coaching program targeted to the youth upon the anxiety and reduction of pending of career. And this study was carried out by considering personal characteristics by making one-to-one career coaching program to the youth. In addition, the GROW daily log was prepared to keep the effect after the coaching. The participants of this study are grades 1 and 2 of K High School in K-gu of Seoul. The experiment was made to the experimental group of 13 students and the control group of 13 students. Pre-test, post-test and follow-up test for anxiety test (characteristics – condition) and career pending test were carried out to all participants. The experimental group had pretest before the coaching program, post test after the coaching program and follow-up test after 4 weeks of the test were carried out. For the control group, the same tests were carried out in the same period without any participation of the coaching program. For data analysis and verification, descriptive statistics analysis, reliability verification, independent sample t-test, matching sample t-test and Mixed ANOVA were executed. SPSS Windows 12.0 was used for statistical analysis.
The results are as follows. Firstly, the one-to-one coaching program for the youth was proved significant as interaction effects between anxiety and pending career pending variable. Secondly, there were significant differences for characteristics – condition anxiety as a result of t-test within the experimental group for pretest, post test and follow-up test. And, there was partially significant difference in the career pending factors as a result of t-test, post test and follow-up test. Thirdly, there were all significant differences in characteristics – condition anxiety as a result of t-test within the experimental group for pretest, post test and follow-up test. There was partially significant difference on career pending factor. Fourthly, there was a significant reduction in the pretest, post test and follow-up test of the experimental group which showed the maintenance of effect of coaching. Despite the small number of sample, limited participants and the change of environment, the study has some significant implications as follows. First of all, this study is the only study in Korea that verified the effectiveness of one-to-on career coaching program to the youth other than the group program. Second, it is meaningful in that this study verified the anxiety reduction effect by means of the career coaching program of the youth when there is no program of the reduction of anxiety of the youth. As a result, the experimental group that had the one-to-one career coaching program to the youth had significant effects on the reduction of anxiety and the career pending factor test score compared with the control group. It demonstrates that the career coaching program for the youth had positive effects on the reduction of anxiety and career pending factor. And the effect of the coaching was kept for the time being after the coaching. This study is of importance as it suggests a new method of career coaching for the youth by demonstrating that the one-to-one career coaching might reduce anxiety and career pending factor as that program is proved and considers individual characteristics rather than unilateral career guidance.
The purpose of this study was to verify the effect of one-to-one career coaching program targeted to the youth upon the anxiety and reduction of pending of career. And this study was carried out by considering personal characteristics by making one-to-one career coaching program to the youth. In addition, the GROW daily log was prepared to keep the effect after the coaching. The participants of this study are grades 1 and 2 of K High School in K-gu of Seoul. The experiment was made to the experimental group of 13 students and the control group of 13 students. Pre-test, post-test and follow-up test for anxiety test (characteristics – condition) and career pending test were carried out to all participants. The experimental group had pretest before the coaching program, post test after the coaching program and follow-up test after 4 weeks of the test were carried out. For the control group, the same tests were carried out in the same period without any participation of the coaching program. For data analysis and verification, descriptive statistics analysis, reliability verification, independent sample t-test, matching sample t-test and Mixed ANOVA were executed. SPSS Windows 12.0 was used for statistical analysis.
The results are as follows. Firstly, the one-to-one coaching program for the youth was proved significant as interaction effects between anxiety and pending career pending variable. Secondly, there were significant differences for characteristics – condition anxiety as a result of t-test within the experimental group for pretest, post test and follow-up test. And, there was partially significant difference in the career pending factors as a result of t-test, post test and follow-up test. Thirdly, there were all significant differences in characteristics – condition anxiety as a result of t-test within the experimental group for pretest, post test and follow-up test. There was partially significant difference on career pending factor. Fourthly, there was a significant reduction in the pretest, post test and follow-up test of the experimental group which showed the maintenance of effect of coaching. Despite the small number of sample, limited participants and the change of environment, the study has some significant implications as follows. First of all, this study is the only study in Korea that verified the effectiveness of one-to-on career coaching program to the youth other than the group program. Second, it is meaningful in that this study verified the anxiety reduction effect by means of the career coaching program of the youth when there is no program of the reduction of anxiety of the youth. As a result, the experimental group that had the one-to-one career coaching program to the youth had significant effects on the reduction of anxiety and the career pending factor test score compared with the control group. It demonstrates that the career coaching program for the youth had positive effects on the reduction of anxiety and career pending factor. And the effect of the coaching was kept for the time being after the coaching. This study is of importance as it suggests a new method of career coaching for the youth by demonstrating that the one-to-one career coaching might reduce anxiety and career pending factor as that program is proved and considers individual characteristics rather than unilateral career guidance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.