홀로그래피와 인터렉티브 미디어를 활용한 융합형 문화콘텐츠 개발방안 연구 : Public Art 중 광고 프로모션을 중심으로 Developing the convergence type of cultural content using holography and interactive media : based on the advertising promotion원문보기
최근의 산업간 경계약화, 신기술 확산, 수요의 다양화 등으로 인해 콘텐츠산업의 융합화 현상도 가속화 되고 있어, 새로운 융합형 콘텐츠에 대한 가능성이 증대되고 있다. 특히 신기술 문화콘텐츠는 기존 콘텐츠 산업 영역에서 방송, 광고, 게임, 음악 등 다양한 분야와 융합이 활발히 이루어지고 있어 융합형 문화콘텐츠의 중요성이 대두되고 있는 시기이다. 이러한 미디어의 융합은 산업, 문화, 환경 등 사회 전반의 패러다임 자체를 바꿔나가고 있다. 또한 미디어는 융합, 확장을 통한 ...
최근의 산업간 경계약화, 신기술 확산, 수요의 다양화 등으로 인해 콘텐츠산업의 융합화 현상도 가속화 되고 있어, 새로운 융합형 콘텐츠에 대한 가능성이 증대되고 있다. 특히 신기술 문화콘텐츠는 기존 콘텐츠 산업 영역에서 방송, 광고, 게임, 음악 등 다양한 분야와 융합이 활발히 이루어지고 있어 융합형 문화콘텐츠의 중요성이 대두되고 있는 시기이다. 이러한 미디어의 융합은 산업, 문화, 환경 등 사회 전반의 패러다임 자체를 바꿔나가고 있다. 또한 미디어는 융합, 확장을 통한 디지털 컨버전스 패러다임은 그 속도를 가늠하기 어려울 정도로 빠르게 진화를 거듭하고 있다. 디지털기술의 발전으로 기존의 불가능했던 시각적 표현들이 점차 실현되고 있으며, 정보중심의 콘텐츠는 타 분야와 융합을 통하여 사용자에게 보다 효과적으로 다가서고 있다. 본 연구에서는 이러한 홀로그래피 기술과 인터렉티브 미디어의 융합된 문화 콘텐츠 개발에 대하여, 국내 및 해외의 사례를 연구하고 광고홍보 분야의 퍼블릭 아트(Public Arts)를 중심으로 문화콘텐츠 개발방안에 대해 제시하고자 한다. 따라서 다음과 같은 연구 프로세스를 통해 진행한다. 첫째, 홀로그래피의 이론적 배경과 인터렉티브 미디어의 이론적 배경에 대해 고찰한다. 그리고 융합형 문화콘텐츠의 이론적 배경에 대하여 고찰해 보았다. 둘째, 홀로그래피와 인터렉티브 미디어의 유형들 중 광고홍보에 한정하여 국내, 국외의 사례들을 분류하여 특성을 파악하고 융합형 콘텐츠의 세계 시장상황에 대하여 연구해 보았다. 셋째, 융합형 문화콘텐츠의 개념을 정리하고 마케팅 수단으로 사용될 경우 콘텐츠 개발 시스템 제안하며 앞으로 나아가야할 방향을 제안하였다. 융합형 문화콘텐츠의 전략 방안을 제안하면 다음과 같다. 우선 융합형 문화콘텐츠에서의 브랜드 체험이 구매까지 이어질 수 있도록 통합마케팅 캠페인을 진행되어야 한다. 인터렉티브 미디어 기술이 단순한 체험에서 그치는 것이 아니라 실제 매장에서의 구매까지 이어지는 연계가 필요하다. 신제품의 정보와 같은 프로모션을 진행하면서 다른 문화콘텐츠 방법으로 사용할 수 있는 신문과 스마트폰, 온라인 사이트 등과의 연계를 통해 새로운 디지털 캠페인 유형으로 소비자들의 적극적인 참여를 유도한다면 손쉽게 구매로까지 이어질 수 있을 것이다. 둘째, 새로운 신기술에 대한 광고 전략을 구축해야한다. 미래 기술들에 대한 예측을 바탕으로 장기적 광고 전략을 세우는 것도 중요하다. 아직까지는 기술의 상용화의 문제와 광고주의 인식이 전환되지 않았으나 새로운 미디어를 원하는 소비자의 꾸준한 증가와 미디어 기술력의 발전 추이를 지켜본다면 미리 비즈니스 모델을 구축하여한다고 본다. 셋째, 융합형 문화콘텐츠의 광고홍보 활성화를 위한 융합형 문화콘텐츠 전용 광고의 편성이 증가하여야 한다. 따라서 보다 더 쉽고 편리한 기능을 제공하며 어떤 상황에서도 상호작용이 이루어질 수 있는 유기적 공간 인터페이스를 바탕으로 한 융합형 문화콘텐츠가 필요하다. 따라서 융합형 문화콘텐츠 제작에 있어서, 제시한 시스템을 이용하여 소비자 특성에 맞는 이벤트를 제공하여 제품특성에 맞는 콘텐츠를 개발하고 제작하고 활용되는데 그 의의를 둔다.
최근의 산업간 경계약화, 신기술 확산, 수요의 다양화 등으로 인해 콘텐츠산업의 융합화 현상도 가속화 되고 있어, 새로운 융합형 콘텐츠에 대한 가능성이 증대되고 있다. 특히 신기술 문화콘텐츠는 기존 콘텐츠 산업 영역에서 방송, 광고, 게임, 음악 등 다양한 분야와 융합이 활발히 이루어지고 있어 융합형 문화콘텐츠의 중요성이 대두되고 있는 시기이다. 이러한 미디어의 융합은 산업, 문화, 환경 등 사회 전반의 패러다임 자체를 바꿔나가고 있다. 또한 미디어는 융합, 확장을 통한 디지털 컨버전스 패러다임은 그 속도를 가늠하기 어려울 정도로 빠르게 진화를 거듭하고 있다. 디지털기술의 발전으로 기존의 불가능했던 시각적 표현들이 점차 실현되고 있으며, 정보중심의 콘텐츠는 타 분야와 융합을 통하여 사용자에게 보다 효과적으로 다가서고 있다. 본 연구에서는 이러한 홀로그래피 기술과 인터렉티브 미디어의 융합된 문화 콘텐츠 개발에 대하여, 국내 및 해외의 사례를 연구하고 광고홍보 분야의 퍼블릭 아트(Public Arts)를 중심으로 문화콘텐츠 개발방안에 대해 제시하고자 한다. 따라서 다음과 같은 연구 프로세스를 통해 진행한다. 첫째, 홀로그래피의 이론적 배경과 인터렉티브 미디어의 이론적 배경에 대해 고찰한다. 그리고 융합형 문화콘텐츠의 이론적 배경에 대하여 고찰해 보았다. 둘째, 홀로그래피와 인터렉티브 미디어의 유형들 중 광고홍보에 한정하여 국내, 국외의 사례들을 분류하여 특성을 파악하고 융합형 콘텐츠의 세계 시장상황에 대하여 연구해 보았다. 셋째, 융합형 문화콘텐츠의 개념을 정리하고 마케팅 수단으로 사용될 경우 콘텐츠 개발 시스템 제안하며 앞으로 나아가야할 방향을 제안하였다. 융합형 문화콘텐츠의 전략 방안을 제안하면 다음과 같다. 우선 융합형 문화콘텐츠에서의 브랜드 체험이 구매까지 이어질 수 있도록 통합마케팅 캠페인을 진행되어야 한다. 인터렉티브 미디어 기술이 단순한 체험에서 그치는 것이 아니라 실제 매장에서의 구매까지 이어지는 연계가 필요하다. 신제품의 정보와 같은 프로모션을 진행하면서 다른 문화콘텐츠 방법으로 사용할 수 있는 신문과 스마트폰, 온라인 사이트 등과의 연계를 통해 새로운 디지털 캠페인 유형으로 소비자들의 적극적인 참여를 유도한다면 손쉽게 구매로까지 이어질 수 있을 것이다. 둘째, 새로운 신기술에 대한 광고 전략을 구축해야한다. 미래 기술들에 대한 예측을 바탕으로 장기적 광고 전략을 세우는 것도 중요하다. 아직까지는 기술의 상용화의 문제와 광고주의 인식이 전환되지 않았으나 새로운 미디어를 원하는 소비자의 꾸준한 증가와 미디어 기술력의 발전 추이를 지켜본다면 미리 비즈니스 모델을 구축하여한다고 본다. 셋째, 융합형 문화콘텐츠의 광고홍보 활성화를 위한 융합형 문화콘텐츠 전용 광고의 편성이 증가하여야 한다. 따라서 보다 더 쉽고 편리한 기능을 제공하며 어떤 상황에서도 상호작용이 이루어질 수 있는 유기적 공간 인터페이스를 바탕으로 한 융합형 문화콘텐츠가 필요하다. 따라서 융합형 문화콘텐츠 제작에 있어서, 제시한 시스템을 이용하여 소비자 특성에 맞는 이벤트를 제공하여 제품특성에 맞는 콘텐츠를 개발하고 제작하고 활용되는데 그 의의를 둔다.
As the phenomenon of making fusion in contents industry is accelerated by a boundary weakness among industries, spreading of new technology, diversification of demand and so on, so the possibility for new contents of fusion type is getting bigger. especially culture contents of new technology is act...
As the phenomenon of making fusion in contents industry is accelerated by a boundary weakness among industries, spreading of new technology, diversification of demand and so on, so the possibility for new contents of fusion type is getting bigger. especially culture contents of new technology is actively fused with various fields such as broadcast, advertisement, game, music and so on in the existing fields of contents industry so it is the time risen importance of culture contents of fusion type. Fusion of these media is changing paradigm itself of whole society such as industry, culture, environment and so on. and the digital convergence paradigm through fusion, expansion of media is speedily evolving over again in the extent of being hard to estimate. visual expression being impossible before by development of digital technology is gradually realized, contents centering around information is more effectively approaching to users through fusion with other fields. This research examines domestic and foreign examples about like this and development of culture contents fused holography technique with interactive media and suggests the way of development in culture contents centering around public arts in field of advertisement and public relation. Thus we go on through study process the followings. First, we consider a theoretical background of holography and interactive media. And we studied a theoretical background of culture contents of fusion type. Second, we understood characters classifying domestic and foreign examples limiting advertisement and public relation in types of holography and interactive media and we studied situation of world market in contents of fusion type. Third, we ordered the concept of culture contents of fusion type and we suggested system of contents development in case of being used in the way of marketing and we also suggested directions we will go on ahead. Once we suggest the way of strategy in culture contents of fusion type it is the followings. First of all the total marketing campaign should be proceeded for the purpose of being able to be connected to buying for brand experience in culture contents of fusion type. We need connection to buying in real shop not stopping simple experience for skills of interactive media. If we induce active attendance of customers by new type of digital campaign through connection to newspaper available to use to other way of culture contents and smart phone, online site and so on proceeding promotions like information of new product it will be related to buying easily. Second, we should construct the advertisement strategy about new technology. It is important to set up the prolonged advertisement strategy based on predictions about future technology. It is not changed for problem of making common use in technology and recognition of advertiser until now but if we keep in sight at steady increases of consumer wanting new media and developmental transition of technical power in media we should already construct the business models. Third, organization of exclusive advertisement in culture contents of fusion type should increase for activation of advertisement and public relation in culture contents of fusion type. Thus we need the culture contents of fusion type based on organic space interface available to interact in every situation and giving easier and more convenient functions. Thus new advertisement promotion contents provide event through user's experience so they put the meaning to be utilized in developing contents suitable to each product's character and making, in making the culture contents of fusion type.
As the phenomenon of making fusion in contents industry is accelerated by a boundary weakness among industries, spreading of new technology, diversification of demand and so on, so the possibility for new contents of fusion type is getting bigger. especially culture contents of new technology is actively fused with various fields such as broadcast, advertisement, game, music and so on in the existing fields of contents industry so it is the time risen importance of culture contents of fusion type. Fusion of these media is changing paradigm itself of whole society such as industry, culture, environment and so on. and the digital convergence paradigm through fusion, expansion of media is speedily evolving over again in the extent of being hard to estimate. visual expression being impossible before by development of digital technology is gradually realized, contents centering around information is more effectively approaching to users through fusion with other fields. This research examines domestic and foreign examples about like this and development of culture contents fused holography technique with interactive media and suggests the way of development in culture contents centering around public arts in field of advertisement and public relation. Thus we go on through study process the followings. First, we consider a theoretical background of holography and interactive media. And we studied a theoretical background of culture contents of fusion type. Second, we understood characters classifying domestic and foreign examples limiting advertisement and public relation in types of holography and interactive media and we studied situation of world market in contents of fusion type. Third, we ordered the concept of culture contents of fusion type and we suggested system of contents development in case of being used in the way of marketing and we also suggested directions we will go on ahead. Once we suggest the way of strategy in culture contents of fusion type it is the followings. First of all the total marketing campaign should be proceeded for the purpose of being able to be connected to buying for brand experience in culture contents of fusion type. We need connection to buying in real shop not stopping simple experience for skills of interactive media. If we induce active attendance of customers by new type of digital campaign through connection to newspaper available to use to other way of culture contents and smart phone, online site and so on proceeding promotions like information of new product it will be related to buying easily. Second, we should construct the advertisement strategy about new technology. It is important to set up the prolonged advertisement strategy based on predictions about future technology. It is not changed for problem of making common use in technology and recognition of advertiser until now but if we keep in sight at steady increases of consumer wanting new media and developmental transition of technical power in media we should already construct the business models. Third, organization of exclusive advertisement in culture contents of fusion type should increase for activation of advertisement and public relation in culture contents of fusion type. Thus we need the culture contents of fusion type based on organic space interface available to interact in every situation and giving easier and more convenient functions. Thus new advertisement promotion contents provide event through user's experience so they put the meaning to be utilized in developing contents suitable to each product's character and making, in making the culture contents of fusion type.
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