21세기를 전후하여 우리나라 유통산업은 큰 변화를 겪어왔다. 특히 시대적 흐름과 더불어 국민 소득이 증가하면서 소비자의 소비 경향이 차츰 변했다. 유통산업의 변화도 예외는 아니었다. 기업이 운영하는 대형마트의 출현은 종래 소매상의 점포 개념을 크게 바꾸어 놓았다. 대기업은 자본력과 현대적 경영기법으로 상권을 확대시켰고 소비자욕구에 맞춰 구매를 촉진시켰다. 반면 대형마트의 출점으로 경쟁력이 미약한 재래상권은 사양화 할 수 밖에 없으며, 회생의 진로를 모색하기에 이르렀다. 중·소상인들은 위기상황에서 생존권을 앞세워 물리적 충돌까지 빚었다. 대기업과 중·소상인 갈등은 쉽게 해결 되지 않았다. 또한 재래시장의 위축은 결코 유통산업 균형발전에 도움이 되지 않는다. 사태 해결에 나선 정부는 위헌적 요소를 내포하고 있다는 주장에도 불구하고 「유통산업 발전법」을 개정하여 대형마트의 진출을 규제하기 시작했다. 대기업으로서는 정부가 법적인 규제를 고려하고 있음에도 불구하고 기업 형 마트(...
21세기를 전후하여 우리나라 유통산업은 큰 변화를 겪어왔다. 특히 시대적 흐름과 더불어 국민 소득이 증가하면서 소비자의 소비 경향이 차츰 변했다. 유통산업의 변화도 예외는 아니었다. 기업이 운영하는 대형마트의 출현은 종래 소매상의 점포 개념을 크게 바꾸어 놓았다. 대기업은 자본력과 현대적 경영기법으로 상권을 확대시켰고 소비자욕구에 맞춰 구매를 촉진시켰다. 반면 대형마트의 출점으로 경쟁력이 미약한 재래상권은 사양화 할 수 밖에 없으며, 회생의 진로를 모색하기에 이르렀다. 중·소상인들은 위기상황에서 생존권을 앞세워 물리적 충돌까지 빚었다. 대기업과 중·소상인 갈등은 쉽게 해결 되지 않았다. 또한 재래시장의 위축은 결코 유통산업 균형발전에 도움이 되지 않는다. 사태 해결에 나선 정부는 위헌적 요소를 내포하고 있다는 주장에도 불구하고 「유통산업 발전법」을 개정하여 대형마트의 진출을 규제하기 시작했다. 대기업으로서는 정부가 법적인 규제를 고려하고 있음에도 불구하고 기업 형 마트(SSM)를 신설을 늦추지 않았다. 기업이 다투어 SSM의 출점에 눈을 돌리자 재래상인의 불만은 고조됐다. 기업 형 마트 SSM은 대형마트의 축소형 매장으로서 2008년 이래 점차 재래시장 상권을 잠식하였고, 사회적·정치적 주목의 대상이 되었다. 여론의 흐름은 재래시장 쇠퇴의 주요인을 대형마트 신설이라고 보았다. 더구나 대형마트에서 쇼핑을 즐기는 소비자들조차 영세한 재래시장에는 동정적 시각이다. 중·소상인과 재래상권은 오직 피해자이며 대형마트는 가해자라는 비판적 인식이 크게 확산되고 있다. 사실 대형마트의 증가와 재래시장의 쇠퇴는 그 변화의 중심에 소비자의 트랜드가 중요한 요소로 작용하고 있었다. 대형마트 출현의 배경에는 소비자의 변화된 구매욕구와 소비패턴이 자리 잡고 있었다. 소비자에게 있어서 쇼핑의 목적은 ‘물건을 값 싸게’ 구입하는 것만이 아니다. 이제는 삶의 일부로 받아들였다. 소비경향은 개성화 되었고, 전에 보지 못했던 ‘욕구의 다양성’이 소비자 인식 속에 생활의 일부로 자리 잡았다. 기업은 이 같은 소비자 구매 취향을 간파하여 성공적 영업 전략을 폈고, 실제 SSM 확대는 이 과정의 소산이었다. 본 연구는 우리나라 유통산업의 변혁을 초래한 대형마트 출점이 재래시장 쇠퇴의 결정적 요인인가. 그렇다면, 대형마트가 지역 상권에 주는 긍정적 영향은 없는가 하는 의문점에서 출발하였다. 따라서 본 연구의 목적은 입지 내 대형 매장 신설이 사회·경제·문화면에 미치는 긍·부정적 영향을 분석하여 대형매장 출점에 따른 사회적 공생 방안 모색에 있다. 연구방법과 과정은 문헌적 자료를 통하여 대형마트와 재래시장의 실태를 심층 고찰하고, 양방향의 갈등관계를 조사했다. 도출된 결과는 대형마트 신설에 대한 찬성과 반대 입장을 고려하여 선정한 전문분야의 인원으로 객관적인 FGI(Focus Group Interview : 표적 집단 면접)를 실시하여 연구 결과에 신뢰도를 높이고자 했다. 도출된 연구의 결과는 종합하여 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫째 대형마트의 신설이 지역경제에 미치는 긍정적 영향이다. 대형마트 출점은 소비의 안정화와 활성화, 소득증대, 전국적으로 6조9천억의 수요 유발, 15조 4천억의 생산유발, 물가안정 등 지역경제 미치는 긍정적 파급 효과가 있었다. 또 대형마트의 해외 사업은 거시적 전망으로 볼 때 역시 국가 경쟁력의 향상에 기여하고 있다. 둘째, 대형마트 신설은 지역사회 네트워크 기능을 수행할 수 있다. 불의의 재난, 자연 재해에 대비하여 지역사회 구난계획을 실천 할 수 있어서 사회안전망을 지원할 수 있고, 장애우의 장학금, 의료비 지원 등 복지사업 추진도 대형마트의 사회적 기여에 속한다. 셋째, 대형 마트가 도입한 엔터테인먼트 개념과 복합 공간 구성은 소비자의 라이프스타일에 부합하여 소비자가 생활용품을 편리하게 구매 할 수 있는 소매점으로서의 기능과 더불어, 소비자가 향유할 수 있는 문화적 가치 추구를 지원하고 있다. 이른바 소비자로 하여금 삶의 질을 높여주는 즐기는 공간, 휴식의 공간, 볼거리 먹거리 공간 등 다양한 소비자 트랜드에 맞는 문화적 공간으로서 기능하고 있다. 재래시장의 회생과 관련한 연구결과로서는 현대적 시설과 경영기법을 중·소상인 스스로 습득해야 하고, 중·소상인의 단합된 힘을 강화하면서 재래상권을 특화 해 나가는 것이 최선의 자구책이 된다는 결론을 얻었다. 끝으로 대형마트는 사회적 책무를 깊이 인식해야 하며, 중·소상인들은 재래상권을 재 활성화하여 국민에게 생활의 즐거움과 풍요를 담보하는 유통산업으로 발전하기를 기대해 본다.
21세기를 전후하여 우리나라 유통산업은 큰 변화를 겪어왔다. 특히 시대적 흐름과 더불어 국민 소득이 증가하면서 소비자의 소비 경향이 차츰 변했다. 유통산업의 변화도 예외는 아니었다. 기업이 운영하는 대형마트의 출현은 종래 소매상의 점포 개념을 크게 바꾸어 놓았다. 대기업은 자본력과 현대적 경영기법으로 상권을 확대시켰고 소비자욕구에 맞춰 구매를 촉진시켰다. 반면 대형마트의 출점으로 경쟁력이 미약한 재래상권은 사양화 할 수 밖에 없으며, 회생의 진로를 모색하기에 이르렀다. 중·소상인들은 위기상황에서 생존권을 앞세워 물리적 충돌까지 빚었다. 대기업과 중·소상인 갈등은 쉽게 해결 되지 않았다. 또한 재래시장의 위축은 결코 유통산업 균형발전에 도움이 되지 않는다. 사태 해결에 나선 정부는 위헌적 요소를 내포하고 있다는 주장에도 불구하고 「유통산업 발전법」을 개정하여 대형마트의 진출을 규제하기 시작했다. 대기업으로서는 정부가 법적인 규제를 고려하고 있음에도 불구하고 기업 형 마트(SSM)를 신설을 늦추지 않았다. 기업이 다투어 SSM의 출점에 눈을 돌리자 재래상인의 불만은 고조됐다. 기업 형 마트 SSM은 대형마트의 축소형 매장으로서 2008년 이래 점차 재래시장 상권을 잠식하였고, 사회적·정치적 주목의 대상이 되었다. 여론의 흐름은 재래시장 쇠퇴의 주요인을 대형마트 신설이라고 보았다. 더구나 대형마트에서 쇼핑을 즐기는 소비자들조차 영세한 재래시장에는 동정적 시각이다. 중·소상인과 재래상권은 오직 피해자이며 대형마트는 가해자라는 비판적 인식이 크게 확산되고 있다. 사실 대형마트의 증가와 재래시장의 쇠퇴는 그 변화의 중심에 소비자의 트랜드가 중요한 요소로 작용하고 있었다. 대형마트 출현의 배경에는 소비자의 변화된 구매욕구와 소비패턴이 자리 잡고 있었다. 소비자에게 있어서 쇼핑의 목적은 ‘물건을 값 싸게’ 구입하는 것만이 아니다. 이제는 삶의 일부로 받아들였다. 소비경향은 개성화 되었고, 전에 보지 못했던 ‘욕구의 다양성’이 소비자 인식 속에 생활의 일부로 자리 잡았다. 기업은 이 같은 소비자 구매 취향을 간파하여 성공적 영업 전략을 폈고, 실제 SSM 확대는 이 과정의 소산이었다. 본 연구는 우리나라 유통산업의 변혁을 초래한 대형마트 출점이 재래시장 쇠퇴의 결정적 요인인가. 그렇다면, 대형마트가 지역 상권에 주는 긍정적 영향은 없는가 하는 의문점에서 출발하였다. 따라서 본 연구의 목적은 입지 내 대형 매장 신설이 사회·경제·문화면에 미치는 긍·부정적 영향을 분석하여 대형매장 출점에 따른 사회적 공생 방안 모색에 있다. 연구방법과 과정은 문헌적 자료를 통하여 대형마트와 재래시장의 실태를 심층 고찰하고, 양방향의 갈등관계를 조사했다. 도출된 결과는 대형마트 신설에 대한 찬성과 반대 입장을 고려하여 선정한 전문분야의 인원으로 객관적인 FGI(Focus Group Interview : 표적 집단 면접)를 실시하여 연구 결과에 신뢰도를 높이고자 했다. 도출된 연구의 결과는 종합하여 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫째 대형마트의 신설이 지역경제에 미치는 긍정적 영향이다. 대형마트 출점은 소비의 안정화와 활성화, 소득증대, 전국적으로 6조9천억의 수요 유발, 15조 4천억의 생산유발, 물가안정 등 지역경제 미치는 긍정적 파급 효과가 있었다. 또 대형마트의 해외 사업은 거시적 전망으로 볼 때 역시 국가 경쟁력의 향상에 기여하고 있다. 둘째, 대형마트 신설은 지역사회 네트워크 기능을 수행할 수 있다. 불의의 재난, 자연 재해에 대비하여 지역사회 구난계획을 실천 할 수 있어서 사회안전망을 지원할 수 있고, 장애우의 장학금, 의료비 지원 등 복지사업 추진도 대형마트의 사회적 기여에 속한다. 셋째, 대형 마트가 도입한 엔터테인먼트 개념과 복합 공간 구성은 소비자의 라이프스타일에 부합하여 소비자가 생활용품을 편리하게 구매 할 수 있는 소매점으로서의 기능과 더불어, 소비자가 향유할 수 있는 문화적 가치 추구를 지원하고 있다. 이른바 소비자로 하여금 삶의 질을 높여주는 즐기는 공간, 휴식의 공간, 볼거리 먹거리 공간 등 다양한 소비자 트랜드에 맞는 문화적 공간으로서 기능하고 있다. 재래시장의 회생과 관련한 연구결과로서는 현대적 시설과 경영기법을 중·소상인 스스로 습득해야 하고, 중·소상인의 단합된 힘을 강화하면서 재래상권을 특화 해 나가는 것이 최선의 자구책이 된다는 결론을 얻었다. 끝으로 대형마트는 사회적 책무를 깊이 인식해야 하며, 중·소상인들은 재래상권을 재 활성화하여 국민에게 생활의 즐거움과 풍요를 담보하는 유통산업으로 발전하기를 기대해 본다.
Before and after the twenty-first century, the Korean distribution industry has gone through a big change. Increase in national income, while the consumption trends of consumers, especially with the historical flow gradually changed. Changes in the distribution industry was no exception. Changes in ...
Before and after the twenty-first century, the Korean distribution industry has gone through a big change. Increase in national income, while the consumption trends of consumers, especially with the historical flow gradually changed. Changes in the distribution industry was no exception. Changes in the operating companies of the era, the advent of hypermarkets has changed significantly the conventional concept of the retailer's stores. Conglomerates expanding commercial area in the capital and modern management techniques to meet consumer needs, Promoted the purchase. The other hand, the traditional commercial district for the opening of hypermarkets weak competitive reached in the course of regeneration, nor going downhill forced to seek Of a small traders they were adhering to physical conflict debt crisis in the livelihood. Large and in small-medium business men conflict has not been resolved. Never balanced development of the retail industry in the traditional markets of atrophy does not help does. Resolving the situation to spiral the government to amend the Distribution Industry Development Act "unconstitutional elements" implies that despite the claims to regulate the expansion of hypermarkets. As large corporations by the government considering legal regulations, but did not blow the new SSM. Traditional merchant's let's eyes to the opening of the SSM companies contend discontent was heightened. Enterprise mart SSM as a miniature version of the large-Mart stores gradually erode the traditional market commercial area since 2008, and became the target of political and social attention. The flow of public opinion, the main cause of decline of traditional markets hypermarkets opening saw. Moreover, consumers enjoy shopping at hypermarkets, even a small traditional market is a sympathetic perspective. Traditional commercial district and only a victim and the perpetrator is critically recognized mart is spreading. In fact, the decline of traditional markets and hypermarkets increased trend of consumers at the center of the change acts as an important factor and was Background, the emergence of hypermarkets, the consumer's desire to purchase and consumption patterns changed was situated. The purpose of shopping for consumers not only to buy stuff cheaply. Now accepted as part of life. 've Never seen before. 'Diversity' desire individualized consumption trends and consumer awareness has become part of life in Corporate sales strategy to successfully penetrated by a consumer purchasing the same tastes, expand the SSM actual results. This study results in the transformation of the Korean distribution industry decline of traditional markets opening hypermarkets decisive factor applied. Then, hypermarkets local businesses that positively impact-free departure from the questions that were Therefore, the purpose of this study is to derive new hypermarkets a positive impact. Hypermarkets and traditional markets the actual state of research methods and course material through literature and in-depth consideration, bi-directional conflict was examined. Objective by conducting the FGI (Focus Group Interview: Focus Group Interview), the results obtained, the position considering the pros and cons of the new hypermarkets as a professional in the field of personnel selection, to increase the reliability of findings. Derived results of the study were divided into three main sections: a comprehensive. Is the first of the new hypermarkets a positive impact to the local economy. Large-Mart was opening a regional economic effects, including the activation and stabilization of consumption, income, and demand, causing nationwide 6,900,000,000,000, 15,400,000,000,000 -induced production of price stability has a positive ripple effect. A macroscopic view of the prospects for large-Mart's overseas business also contribute to the improvement of national competitiveness is. Second, large-Mart established a community network can perform the function. Prepare for natural disasters and calamities, injustice of being able to practice rescue plan community in promoting the welfare projects to support the social safety net, and handicapped scholarships, medical aid, etc. In fact, belong to the large-Mart's social contribution. Third, the introduction of hypermarkets entertainment concepts and the complex spatial configuration in accordance with the lifestyle of consumers, consumers can conveniently purchase daily necessities, along with retail outlets to function as cultural values that consumers can enjoy the pursuit was. Function and fit a wide range of consumer trends, such as the so-called consumer enjoy the space that enhances the quality of life, the rest of the space, do eat street space as a cultural space. As findings related to the regeneration of traditional markets, modern facilities and management techniques of small scale business men need to learn for themselves, and got the conclusion that the best stand - alone plan to specialize in the traditional commercial district, while enhancing the strength of the unity of small merchants outgoing. Finally, hypermarkets depth awareness of social responsibility, and to regain the traditional commercial area of small business men their citizens the enjoyment in life and that collateral affluent distribution industry development expect.
Before and after the twenty-first century, the Korean distribution industry has gone through a big change. Increase in national income, while the consumption trends of consumers, especially with the historical flow gradually changed. Changes in the distribution industry was no exception. Changes in the operating companies of the era, the advent of hypermarkets has changed significantly the conventional concept of the retailer's stores. Conglomerates expanding commercial area in the capital and modern management techniques to meet consumer needs, Promoted the purchase. The other hand, the traditional commercial district for the opening of hypermarkets weak competitive reached in the course of regeneration, nor going downhill forced to seek Of a small traders they were adhering to physical conflict debt crisis in the livelihood. Large and in small-medium business men conflict has not been resolved. Never balanced development of the retail industry in the traditional markets of atrophy does not help does. Resolving the situation to spiral the government to amend the Distribution Industry Development Act "unconstitutional elements" implies that despite the claims to regulate the expansion of hypermarkets. As large corporations by the government considering legal regulations, but did not blow the new SSM. Traditional merchant's let's eyes to the opening of the SSM companies contend discontent was heightened. Enterprise mart SSM as a miniature version of the large-Mart stores gradually erode the traditional market commercial area since 2008, and became the target of political and social attention. The flow of public opinion, the main cause of decline of traditional markets hypermarkets opening saw. Moreover, consumers enjoy shopping at hypermarkets, even a small traditional market is a sympathetic perspective. Traditional commercial district and only a victim and the perpetrator is critically recognized mart is spreading. In fact, the decline of traditional markets and hypermarkets increased trend of consumers at the center of the change acts as an important factor and was Background, the emergence of hypermarkets, the consumer's desire to purchase and consumption patterns changed was situated. The purpose of shopping for consumers not only to buy stuff cheaply. Now accepted as part of life. 've Never seen before. 'Diversity' desire individualized consumption trends and consumer awareness has become part of life in Corporate sales strategy to successfully penetrated by a consumer purchasing the same tastes, expand the SSM actual results. This study results in the transformation of the Korean distribution industry decline of traditional markets opening hypermarkets decisive factor applied. Then, hypermarkets local businesses that positively impact-free departure from the questions that were Therefore, the purpose of this study is to derive new hypermarkets a positive impact. Hypermarkets and traditional markets the actual state of research methods and course material through literature and in-depth consideration, bi-directional conflict was examined. Objective by conducting the FGI (Focus Group Interview: Focus Group Interview), the results obtained, the position considering the pros and cons of the new hypermarkets as a professional in the field of personnel selection, to increase the reliability of findings. Derived results of the study were divided into three main sections: a comprehensive. Is the first of the new hypermarkets a positive impact to the local economy. Large-Mart was opening a regional economic effects, including the activation and stabilization of consumption, income, and demand, causing nationwide 6,900,000,000,000, 15,400,000,000,000 -induced production of price stability has a positive ripple effect. A macroscopic view of the prospects for large-Mart's overseas business also contribute to the improvement of national competitiveness is. Second, large-Mart established a community network can perform the function. Prepare for natural disasters and calamities, injustice of being able to practice rescue plan community in promoting the welfare projects to support the social safety net, and handicapped scholarships, medical aid, etc. In fact, belong to the large-Mart's social contribution. Third, the introduction of hypermarkets entertainment concepts and the complex spatial configuration in accordance with the lifestyle of consumers, consumers can conveniently purchase daily necessities, along with retail outlets to function as cultural values that consumers can enjoy the pursuit was. Function and fit a wide range of consumer trends, such as the so-called consumer enjoy the space that enhances the quality of life, the rest of the space, do eat street space as a cultural space. As findings related to the regeneration of traditional markets, modern facilities and management techniques of small scale business men need to learn for themselves, and got the conclusion that the best stand - alone plan to specialize in the traditional commercial district, while enhancing the strength of the unity of small merchants outgoing. Finally, hypermarkets depth awareness of social responsibility, and to regain the traditional commercial area of small business men their citizens the enjoyment in life and that collateral affluent distribution industry development expect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.