동요프로그램이 발달지체유아의 수용 및 표현 어휘력에 미치는 효과 The effect of children's songs on the capability of vocabulary understanding and expressing of a child with developmental delay원문보기
본 연구의 목적은 동요프로그램이 발달지체유아의 수용 및 표현 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체유아의 수용 어휘력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 동요프로그램은 발달지체유아의 표현 어휘력 향상에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 J시에 소재한 어린이집에 재원중인 발달지체 유아 한명이다. 실험기간은 2012년 6월 1일 ~8월 31일 주 2회, 매회 30분씩 방과후 시간을 이용하여 실시하였다. 동요 한 곡당 2차시에 걸쳐 지도하고 어휘수행평가는 동요 한곡의 지도가 끝날 때마다 실시하므로 2차시를 1회기로 하여총 12회기의 중재를 하였다. 본 연구에 적용한 동요프로그램은 동요선정기준에 따라 선정된 12개의 동요를 그림카드, 율동, 노랫말 바꾸어 부르기, 노랫말 주고받기 등의 다양한 방법을 활용하여 지도하며, 노랫말의 특성에 따라 적합한 지도방법을 선정하여 실시하였다. 동요프로그램이 발달지체 유아의 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 REVT 검사를 활용하여 사전사후 검사를 실시하였고, 각 회기별로 어휘수행평가를 실시하여 어휘력 향상정도를 비교, 검증하였다. 연구결과는 다음의 두 가지로 요약된다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있다. 본 연구에서 사용된 동요들은 대상유아가 흥미로워하는 단어가 있는 곡과 대상 유아가 또래들과 함께 대화할 때 필요한 어휘들이 포함된 곡들로 성정하여 대상유아가 어휘를 익히는 데 효과적이었다. 동요를 통해 다양한 어휘들을 이해하고 적용하게 됨으로써 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있었음을 입증하였다. 둘째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 표현어휘력 향상에 효과가 있다. 동요프로그램을 통해 대상유아가 동요의 노랫말을 이용하여 어휘를 익히고 문장을 익힘에 따라 상황에 맞는 어휘 표현력이 높아져 타인에게 자신감 있게 자신의 의견을 표현하고 대화를 나누는 계기가 되었다. 본 연구의 결과를 심화하고 발전시키기 위하여 실시되어야 할 과제와 연구방향에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 발달지체유아 1명을 대상으로 이루어진 사례연구이므로 모든 발달지체 유아를 대상으로 일반화시키는 데 제한점이 있기 때문에 이후 연구에서는 대상의 범위나 다른 장애 영역 아동 등으로 확대적용해볼 필요가 있을것이다. 둘째, 본 연구에서는 발달지체 유아의 어휘력 향상으로 제한하였으나 주의 집중력 및 ...
본 연구의 목적은 동요프로그램이 발달지체유아의 수용 및 표현 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체유아의 수용 어휘력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 동요프로그램은 발달지체유아의 표현 어휘력 향상에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 J시에 소재한 어린이집에 재원중인 발달지체 유아 한명이다. 실험기간은 2012년 6월 1일 ~8월 31일 주 2회, 매회 30분씩 방과후 시간을 이용하여 실시하였다. 동요 한 곡당 2차시에 걸쳐 지도하고 어휘수행평가는 동요 한곡의 지도가 끝날 때마다 실시하므로 2차시를 1회기로 하여총 12회기의 중재를 하였다. 본 연구에 적용한 동요프로그램은 동요선정기준에 따라 선정된 12개의 동요를 그림카드, 율동, 노랫말 바꾸어 부르기, 노랫말 주고받기 등의 다양한 방법을 활용하여 지도하며, 노랫말의 특성에 따라 적합한 지도방법을 선정하여 실시하였다. 동요프로그램이 발달지체 유아의 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 REVT 검사를 활용하여 사전사후 검사를 실시하였고, 각 회기별로 어휘수행평가를 실시하여 어휘력 향상정도를 비교, 검증하였다. 연구결과는 다음의 두 가지로 요약된다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있다. 본 연구에서 사용된 동요들은 대상유아가 흥미로워하는 단어가 있는 곡과 대상 유아가 또래들과 함께 대화할 때 필요한 어휘들이 포함된 곡들로 성정하여 대상유아가 어휘를 익히는 데 효과적이었다. 동요를 통해 다양한 어휘들을 이해하고 적용하게 됨으로써 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있었음을 입증하였다. 둘째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 표현어휘력 향상에 효과가 있다. 동요프로그램을 통해 대상유아가 동요의 노랫말을 이용하여 어휘를 익히고 문장을 익힘에 따라 상황에 맞는 어휘 표현력이 높아져 타인에게 자신감 있게 자신의 의견을 표현하고 대화를 나누는 계기가 되었다. 본 연구의 결과를 심화하고 발전시키기 위하여 실시되어야 할 과제와 연구방향에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 발달지체유아 1명을 대상으로 이루어진 사례연구이므로 모든 발달지체 유아를 대상으로 일반화시키는 데 제한점이 있기 때문에 이후 연구에서는 대상의 범위나 다른 장애 영역 아동 등으로 확대적용해볼 필요가 있을것이다. 둘째, 본 연구에서는 발달지체 유아의 어휘력 향상으로 제한하였으나 주의 집중력 및 자아존중감 영역까지 확대 적용해볼 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서 사용한 동요프로그램은 대상유아의 수준에 적합한 프로그램으로 제작하여 실시한 것이므로 발달지체 정도에 따라 이 프로그램을 동일하게 적용하는데 한계가 있으므로 이후 연구에서는 다양한 발달연령에 따른 수준별 지도방법 개발에 대한 연구를 해볼 필요가 있을 것이다.
본 연구의 목적은 동요프로그램이 발달지체유아의 수용 및 표현 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하고자 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체유아의 수용 어휘력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 동요프로그램은 발달지체유아의 표현 어휘력 향상에 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 J시에 소재한 어린이집에 재원중인 발달지체 유아 한명이다. 실험기간은 2012년 6월 1일 ~8월 31일 주 2회, 매회 30분씩 방과후 시간을 이용하여 실시하였다. 동요 한 곡당 2차시에 걸쳐 지도하고 어휘수행평가는 동요 한곡의 지도가 끝날 때마다 실시하므로 2차시를 1회기로 하여총 12회기의 중재를 하였다. 본 연구에 적용한 동요프로그램은 동요선정기준에 따라 선정된 12개의 동요를 그림카드, 율동, 노랫말 바꾸어 부르기, 노랫말 주고받기 등의 다양한 방법을 활용하여 지도하며, 노랫말의 특성에 따라 적합한 지도방법을 선정하여 실시하였다. 동요프로그램이 발달지체 유아의 어휘력 향상에 미치는 효과를 검증하기 위해 REVT 검사를 활용하여 사전사후 검사를 실시하였고, 각 회기별로 어휘수행평가를 실시하여 어휘력 향상정도를 비교, 검증하였다. 연구결과는 다음의 두 가지로 요약된다. 첫째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있다. 본 연구에서 사용된 동요들은 대상유아가 흥미로워하는 단어가 있는 곡과 대상 유아가 또래들과 함께 대화할 때 필요한 어휘들이 포함된 곡들로 성정하여 대상유아가 어휘를 익히는 데 효과적이었다. 동요를 통해 다양한 어휘들을 이해하고 적용하게 됨으로써 발달지체 유아의 수용어휘력 향상에 효과가 있었음을 입증하였다. 둘째, 동요프로그램은 발달지체 유아의 표현어휘력 향상에 효과가 있다. 동요프로그램을 통해 대상유아가 동요의 노랫말을 이용하여 어휘를 익히고 문장을 익힘에 따라 상황에 맞는 어휘 표현력이 높아져 타인에게 자신감 있게 자신의 의견을 표현하고 대화를 나누는 계기가 되었다. 본 연구의 결과를 심화하고 발전시키기 위하여 실시되어야 할 과제와 연구방향에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 본 연구는 발달지체유아 1명을 대상으로 이루어진 사례연구이므로 모든 발달지체 유아를 대상으로 일반화시키는 데 제한점이 있기 때문에 이후 연구에서는 대상의 범위나 다른 장애 영역 아동 등으로 확대적용해볼 필요가 있을것이다. 둘째, 본 연구에서는 발달지체 유아의 어휘력 향상으로 제한하였으나 주의 집중력 및 자아존중감 영역까지 확대 적용해볼 필요가 있다. 셋째, 본 연구에서 사용한 동요프로그램은 대상유아의 수준에 적합한 프로그램으로 제작하여 실시한 것이므로 발달지체 정도에 따라 이 프로그램을 동일하게 적용하는데 한계가 있으므로 이후 연구에서는 다양한 발달연령에 따른 수준별 지도방법 개발에 대한 연구를 해볼 필요가 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the effect of children's songs for vocabulary abilities to understand and express, so I set up the following subjects for inquiry. First, Is use of children's songs effective in improving understanding of the child with developmental delay? Second, Is...
The purpose of this study was to examine the effect of children's songs for vocabulary abilities to understand and express, so I set up the following subjects for inquiry. First, Is use of children's songs effective in improving understanding of the child with developmental delay? Second, Is use of children's songs effective in improving expressiveness abilities of the children with developmental delay? The object of study was a child who has developmental delay going to a nursery located in J city. The study period was from Jun. 1st 2012 to Aug. 31st, twice a week, 30 minutes each time, after school. There were 2 instructions for the child per a children's song and the evaluation of vocabulary ability was held after completing a instruction of each song, so a session contains 2 times and the total 12 sessions were conducted. The children's songs program applied in the study instructed the child using 12 children's songs selected by a selection criteria of children's songs by various methods including picture card, action, changing the lyrics, exchanging lyrics, etc. and performed by selecting appropriate teaching techniques depending on a feature of the lyrics. To verify the effect of children's songs program in improvement of vocabulary ability of a child, I conducted ex ante and ex post analysis using REVT examination and held the evaluation of vocabulary ability to compare and prove the level of vocabularies per each session. The result of the study is summarized in two ways. First, the children's songs program is effective in improvement of understanding for the child with developmental delay. As the children's songs used in this study contain vocabularies that a object child feels interest in and was necessary to communicate with the child's peer group, it was effective way to learn vocabularies for the object child. By understanding and applying various vocabularies through the children's songs, I proved the positive effect of understanding ability of the child with developmental delay. Second, the children's songs program is effective in improvement of expressing for the child with developmental delay. It was meant to express his opinion in confidence and communicate with others well, because he could use the lyrics from children's songs by learning vocabularies and sentences through the children's songs program. To deepen and develop the consequence of the study, I would suggest the assignment and direction for a next study.
The purpose of this study was to examine the effect of children's songs for vocabulary abilities to understand and express, so I set up the following subjects for inquiry. First, Is use of children's songs effective in improving understanding of the child with developmental delay? Second, Is use of children's songs effective in improving expressiveness abilities of the children with developmental delay? The object of study was a child who has developmental delay going to a nursery located in J city. The study period was from Jun. 1st 2012 to Aug. 31st, twice a week, 30 minutes each time, after school. There were 2 instructions for the child per a children's song and the evaluation of vocabulary ability was held after completing a instruction of each song, so a session contains 2 times and the total 12 sessions were conducted. The children's songs program applied in the study instructed the child using 12 children's songs selected by a selection criteria of children's songs by various methods including picture card, action, changing the lyrics, exchanging lyrics, etc. and performed by selecting appropriate teaching techniques depending on a feature of the lyrics. To verify the effect of children's songs program in improvement of vocabulary ability of a child, I conducted ex ante and ex post analysis using REVT examination and held the evaluation of vocabulary ability to compare and prove the level of vocabularies per each session. The result of the study is summarized in two ways. First, the children's songs program is effective in improvement of understanding for the child with developmental delay. As the children's songs used in this study contain vocabularies that a object child feels interest in and was necessary to communicate with the child's peer group, it was effective way to learn vocabularies for the object child. By understanding and applying various vocabularies through the children's songs, I proved the positive effect of understanding ability of the child with developmental delay. Second, the children's songs program is effective in improvement of expressing for the child with developmental delay. It was meant to express his opinion in confidence and communicate with others well, because he could use the lyrics from children's songs by learning vocabularies and sentences through the children's songs program. To deepen and develop the consequence of the study, I would suggest the assignment and direction for a next study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.