분명히 존재하는 것들에 대한 시작의 궁금증,‘누가, 어떻게 만들었을까?’즉, 기원에 대한 끊임없는 질문들이 존재하지만 이 질문에 대해 분명히 과학적으로 증명할 수 있는 방법은 없다는 게 기원에 대한 논쟁이 계속될 수밖에 없는 이유이다. 기원과 관련된 내용들은 모두 과학적으로 검증할 수 없는 성격의 것들이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 분명히 자연은 존재하고 있으며 인간도 존재하고 있다. 과거부터 오늘날까지 계속적으로 논쟁되어지고 있는 창조와 진화의 논쟁. 이 사건에 대해 과연 어떤 태도를 취하는 것이 합리적인 것일까? 우리나라 현 교육과정은 진화론을 바탕으로 기원 교육이 이루어지고 있다. 진화론에 대립하는 가설은 창조론인데 창조론은 철저히 배격한 채 진화론만을 다룬다는 것은 과학의 발전에도 중요한 문젯거리가 될 수 있다. 문제를 해결하기 위해서는 다양한 관점에서 다양한 방법을 모색하는 것이 상식적인 일인데 창조론이 종교와 관련된다고 해서 무조건적으로 배격한 채 진화론 하나만으로 모든 현상과 원인을 설명하려는 태도는 분명 문제가 있다. 과학과 종교를 분명한 선으로 나눌 수 없을 뿐더러 종교를 떠나 과학의 중립적인 태도를 유지하기 위해서라도 다양한 이론을 수용하고 그 가운데 가장 논리적이고 합리적인 이론을 바탕으로 사고를 이어가는 것이 바람직한 태도일 것이다. 단적인 예로, 과거 진화론의 영향으로 ...
분명히 존재하는 것들에 대한 시작의 궁금증,‘누가, 어떻게 만들었을까?’즉, 기원에 대한 끊임없는 질문들이 존재하지만 이 질문에 대해 분명히 과학적으로 증명할 수 있는 방법은 없다는 게 기원에 대한 논쟁이 계속될 수밖에 없는 이유이다. 기원과 관련된 내용들은 모두 과학적으로 검증할 수 없는 성격의 것들이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 분명히 자연은 존재하고 있으며 인간도 존재하고 있다. 과거부터 오늘날까지 계속적으로 논쟁되어지고 있는 창조와 진화의 논쟁. 이 사건에 대해 과연 어떤 태도를 취하는 것이 합리적인 것일까? 우리나라 현 교육과정은 진화론을 바탕으로 기원 교육이 이루어지고 있다. 진화론에 대립하는 가설은 창조론인데 창조론은 철저히 배격한 채 진화론만을 다룬다는 것은 과학의 발전에도 중요한 문젯거리가 될 수 있다. 문제를 해결하기 위해서는 다양한 관점에서 다양한 방법을 모색하는 것이 상식적인 일인데 창조론이 종교와 관련된다고 해서 무조건적으로 배격한 채 진화론 하나만으로 모든 현상과 원인을 설명하려는 태도는 분명 문제가 있다. 과학과 종교를 분명한 선으로 나눌 수 없을 뿐더러 종교를 떠나 과학의 중립적인 태도를 유지하기 위해서라도 다양한 이론을 수용하고 그 가운데 가장 논리적이고 합리적인 이론을 바탕으로 사고를 이어가는 것이 바람직한 태도일 것이다. 단적인 예로, 과거 진화론의 영향으로 우생학이 발달하고, 우생학이 제 2차 세계대전 때 인종말살정책으로 발달한 것을 볼 때, 진화론적 관점에서 구성된 학습내용 및 제재를 통해 바람직한 인격을 가진 인간으로 자라나게 한다는 것은 제고의 여지가 있다. 따라서 본 연구에서는 6학년 1학기 『5. 생태계와 환경』이라는 단원을 기독교적 관점으로 재구성하였다. 이를 위해 현 과학교육에 대한 연구동향 및 교육과정의 진화론적 관점의 문제점을 분석하고 이를 해결하는 방안으로 기독교적 세계관으로 재구성한 교재를 개발하였다. 그리고 미국 플로리다 주의 4학년 과학교과서를 분석하여 미국 플로리다 주에서 이루어지는 생태계 교육내용을 살펴보고, 우리나라와 비교하였다. 미국 플로리다 주에서 개발한 교과서와 우리나라 교과서 분석을 통해 추출한 학습요소 중 가장 큰 차이점은 플로리다 교과서는 유전에 의한 생태계의 질서유지와 생태계 각 구성요소의 역할 및 유기적인 연관성을 강조하였다면 우리나라의 교과서는 먹이관계에 따른 적자생존, 적응현상을 주로 다루고 있다는 점이다. 그리고 인간의 역할에 대한 부분도 차이가 있는데 이 부분에 대해서 우리나라의 교과서는 전자에 비해 인간에 의한 환경오염 등 부정적인 측면 주로 다루고 있다는 점이다. 또 생태학의 기저에 깔려 있는 생태학의 기본 철학이 무엇인지 살펴본 결과 생태학 역시 진화론에 의한 영향으로 발생하였고, 생태학에서는 모든 구성요소에 의해 도덕적 가치를 부여하여 인간만을 도덕적인 존재라고 보는 기독교적 관점과 많은 차이가 있음을 알게 되었다. 그래서 진화론과 생태학이 가지고 있는 문제점을 해결하기 위해 기독교적 생태윤리요소를 접목하여 교재를 개발하였다. 그리고 과학기술이 사회와 자연에 미치는 영향을 알 수 있도록 STS 교수학습방법을 적용하였고, 우리나라 유전자변형생물체인 GMO를 학습제재로 도입하여 유전자와 생명공학기술에 대한 기초개념을 형성하고 앞으로 우리 삶에 중요한 영향을 미칠 생명공학기술을 어떤 태도로 개발하고 사용해야 하는지 생태계적 관점에서 살펴보고 가치관을 형성할 수 있도록 하고자 하였다.
분명히 존재하는 것들에 대한 시작의 궁금증,‘누가, 어떻게 만들었을까?’즉, 기원에 대한 끊임없는 질문들이 존재하지만 이 질문에 대해 분명히 과학적으로 증명할 수 있는 방법은 없다는 게 기원에 대한 논쟁이 계속될 수밖에 없는 이유이다. 기원과 관련된 내용들은 모두 과학적으로 검증할 수 없는 성격의 것들이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 분명히 자연은 존재하고 있으며 인간도 존재하고 있다. 과거부터 오늘날까지 계속적으로 논쟁되어지고 있는 창조와 진화의 논쟁. 이 사건에 대해 과연 어떤 태도를 취하는 것이 합리적인 것일까? 우리나라 현 교육과정은 진화론을 바탕으로 기원 교육이 이루어지고 있다. 진화론에 대립하는 가설은 창조론인데 창조론은 철저히 배격한 채 진화론만을 다룬다는 것은 과학의 발전에도 중요한 문젯거리가 될 수 있다. 문제를 해결하기 위해서는 다양한 관점에서 다양한 방법을 모색하는 것이 상식적인 일인데 창조론이 종교와 관련된다고 해서 무조건적으로 배격한 채 진화론 하나만으로 모든 현상과 원인을 설명하려는 태도는 분명 문제가 있다. 과학과 종교를 분명한 선으로 나눌 수 없을 뿐더러 종교를 떠나 과학의 중립적인 태도를 유지하기 위해서라도 다양한 이론을 수용하고 그 가운데 가장 논리적이고 합리적인 이론을 바탕으로 사고를 이어가는 것이 바람직한 태도일 것이다. 단적인 예로, 과거 진화론의 영향으로 우생학이 발달하고, 우생학이 제 2차 세계대전 때 인종말살정책으로 발달한 것을 볼 때, 진화론적 관점에서 구성된 학습내용 및 제재를 통해 바람직한 인격을 가진 인간으로 자라나게 한다는 것은 제고의 여지가 있다. 따라서 본 연구에서는 6학년 1학기 『5. 생태계와 환경』이라는 단원을 기독교적 관점으로 재구성하였다. 이를 위해 현 과학교육에 대한 연구동향 및 교육과정의 진화론적 관점의 문제점을 분석하고 이를 해결하는 방안으로 기독교적 세계관으로 재구성한 교재를 개발하였다. 그리고 미국 플로리다 주의 4학년 과학교과서를 분석하여 미국 플로리다 주에서 이루어지는 생태계 교육내용을 살펴보고, 우리나라와 비교하였다. 미국 플로리다 주에서 개발한 교과서와 우리나라 교과서 분석을 통해 추출한 학습요소 중 가장 큰 차이점은 플로리다 교과서는 유전에 의한 생태계의 질서유지와 생태계 각 구성요소의 역할 및 유기적인 연관성을 강조하였다면 우리나라의 교과서는 먹이관계에 따른 적자생존, 적응현상을 주로 다루고 있다는 점이다. 그리고 인간의 역할에 대한 부분도 차이가 있는데 이 부분에 대해서 우리나라의 교과서는 전자에 비해 인간에 의한 환경오염 등 부정적인 측면 주로 다루고 있다는 점이다. 또 생태학의 기저에 깔려 있는 생태학의 기본 철학이 무엇인지 살펴본 결과 생태학 역시 진화론에 의한 영향으로 발생하였고, 생태학에서는 모든 구성요소에 의해 도덕적 가치를 부여하여 인간만을 도덕적인 존재라고 보는 기독교적 관점과 많은 차이가 있음을 알게 되었다. 그래서 진화론과 생태학이 가지고 있는 문제점을 해결하기 위해 기독교적 생태윤리요소를 접목하여 교재를 개발하였다. 그리고 과학기술이 사회와 자연에 미치는 영향을 알 수 있도록 STS 교수학습방법을 적용하였고, 우리나라 유전자변형생물체인 GMO를 학습제재로 도입하여 유전자와 생명공학기술에 대한 기초개념을 형성하고 앞으로 우리 삶에 중요한 영향을 미칠 생명공학기술을 어떤 태도로 개발하고 사용해야 하는지 생태계적 관점에서 살펴보고 가치관을 형성할 수 있도록 하고자 하였다.
While the curiosity for the beginning of things that exist such as ‘who did create them and how?’, that is, endless questions about the origin clearly exist, a fact that there is no way of proving this question clearly and scientifically is a reason that we have no choice but to see a continuous arg...
While the curiosity for the beginning of things that exist such as ‘who did create them and how?’, that is, endless questions about the origin clearly exist, a fact that there is no way of proving this question clearly and scientifically is a reason that we have no choice but to see a continuous argument. It is because the details related to the origin are all the things which could not be verified scientifically. Nevertheless, the nature clearly exists and the human also exists. The argument between the creation and the evolution that has been argued continuously from the past to the present. What stand is reasonable for us to take about this case? In the present curriculum of our country, the education of origin is being carried out on the basis of the evolution theory. The hypothesis in opposition to the evolution theory is the creationism, yet covering only the evolution theory while rejecting the creationism completely could be an important problem for the development of science. In spite of a fact that to solve the problem, seeking various ways from various perspectives is sensible, the attitude trying to explain every phenomenon and cause only with the evolution theory while unconditionally rejecting the creationism for the reason of it being related to the religion definitely has a problem. For the sake of maintaining a neutral stand of the science putting the religion aside in addition to not being able to divide the science and religion by a clear line, accepting diverse theories and keeping on thinking on the basis of the most logical and rationale theory among them will be a desirable attitude. As a direct example, seeing that the eugenics was developed under the influence of the evolution theory and that the eugenics grew into the ethnicity extermination policy during the Second World War, the fact that making them grow into the human who has a desirable personality through learning contents and materials that were organized from the evolutionary perspective has to be reconsidered. Thus, this study reconstructed from the Christian perspective a unit called 『5. The ecosystem and the environment』of the spring semester of the sixth-grade. For this, it analyzed the research trends on a current science education and the problem of the evolutionary perspective of curriculum and as a measure for solving this, developed the teaching material that was restructured by the Christian view of the world. And it examined the educational contents of ecosystem that are carried out in the Florida State of US by analyzing fourth-grader’s science textbook in Florida, US and compared it with our country’s one. As for the biggest difference among learning elements that were extracted through analyzing a textbook that was developed in Florida in the U.S. and our country’s one, it is a fact that while Florida’s textbook emphasizes maintaining the order of ecosystem by the heredity and the role and the systematic relations of each constituent in the ecosystem, our country’s one mainly covers the survival of the fittest and the phenomenon of adaptation in accordance with the food chain. And while there is a difference in a part about the role of human, it is that about this part, our country’s textbook mainly covers a negative aspect such as the environmental pollution by the human in comparison with the former. Besides, as a result of examining about what basic philosophy of ecology that underlies for it is, I has become to know that the ecology also appeared under the influence of the evolution theory and that as the ecology attaches the moral value by all constituents, it has considerable differences with the Christian perspective which considers only the human as a moral being. Therefore, to solve the problems the evolution theory and the ecology have, I developed a teaching material combining the Christian elements of ecological ethics. And it applied STS teaching-learning method to be able to know the influence which the scientific technology has on the society and the environment and through introducing GMO(Genetically Modified Organism) as the material of study, it tried to form a basic concept about the gene and the bio-technology and as to about with what attitude we have to develop and use the bio-technology which will have an important impact on our life, it intended to examine it from the ecological perspective and to form the values.
While the curiosity for the beginning of things that exist such as ‘who did create them and how?’, that is, endless questions about the origin clearly exist, a fact that there is no way of proving this question clearly and scientifically is a reason that we have no choice but to see a continuous argument. It is because the details related to the origin are all the things which could not be verified scientifically. Nevertheless, the nature clearly exists and the human also exists. The argument between the creation and the evolution that has been argued continuously from the past to the present. What stand is reasonable for us to take about this case? In the present curriculum of our country, the education of origin is being carried out on the basis of the evolution theory. The hypothesis in opposition to the evolution theory is the creationism, yet covering only the evolution theory while rejecting the creationism completely could be an important problem for the development of science. In spite of a fact that to solve the problem, seeking various ways from various perspectives is sensible, the attitude trying to explain every phenomenon and cause only with the evolution theory while unconditionally rejecting the creationism for the reason of it being related to the religion definitely has a problem. For the sake of maintaining a neutral stand of the science putting the religion aside in addition to not being able to divide the science and religion by a clear line, accepting diverse theories and keeping on thinking on the basis of the most logical and rationale theory among them will be a desirable attitude. As a direct example, seeing that the eugenics was developed under the influence of the evolution theory and that the eugenics grew into the ethnicity extermination policy during the Second World War, the fact that making them grow into the human who has a desirable personality through learning contents and materials that were organized from the evolutionary perspective has to be reconsidered. Thus, this study reconstructed from the Christian perspective a unit called 『5. The ecosystem and the environment』of the spring semester of the sixth-grade. For this, it analyzed the research trends on a current science education and the problem of the evolutionary perspective of curriculum and as a measure for solving this, developed the teaching material that was restructured by the Christian view of the world. And it examined the educational contents of ecosystem that are carried out in the Florida State of US by analyzing fourth-grader’s science textbook in Florida, US and compared it with our country’s one. As for the biggest difference among learning elements that were extracted through analyzing a textbook that was developed in Florida in the U.S. and our country’s one, it is a fact that while Florida’s textbook emphasizes maintaining the order of ecosystem by the heredity and the role and the systematic relations of each constituent in the ecosystem, our country’s one mainly covers the survival of the fittest and the phenomenon of adaptation in accordance with the food chain. And while there is a difference in a part about the role of human, it is that about this part, our country’s textbook mainly covers a negative aspect such as the environmental pollution by the human in comparison with the former. Besides, as a result of examining about what basic philosophy of ecology that underlies for it is, I has become to know that the ecology also appeared under the influence of the evolution theory and that as the ecology attaches the moral value by all constituents, it has considerable differences with the Christian perspective which considers only the human as a moral being. Therefore, to solve the problems the evolution theory and the ecology have, I developed a teaching material combining the Christian elements of ecological ethics. And it applied STS teaching-learning method to be able to know the influence which the scientific technology has on the society and the environment and through introducing GMO(Genetically Modified Organism) as the material of study, it tried to form a basic concept about the gene and the bio-technology and as to about with what attitude we have to develop and use the bio-technology which will have an important impact on our life, it intended to examine it from the ecological perspective and to form the values.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.