모래놀이가 아동의 자아발달단계 자아존중감과 사회성에 미치는 영향에 관한 연구:성차를 중심으로 Effects of Sandplay on children’s ego development stage self-esteem and sociality: Based on gender difference원문보기
본 연구는 모래놀이가 아동의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향에 관하여 효과성을 검증하고 모래놀이에서 나타나는 자아발달 단계의 성별 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 연구1의 양적 연구와 연구2의 질적 연구로 나누어 진행하였다. 연구1의 연구문제는 첫째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가, 둘째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가. 셋째. 아동의 자아존중감과 사회성이 성별에 따라 차이가 있는가이다. 연구2의 연구문제는 첫째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정이 차이가 있는가, 둘째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정에 차이가 있는가. 셋째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 넷째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 다섯째, 개별모래놀이에서의 변화과정과 집단모래놀이에서의 변화과정이 서로 관련성이 있는가이다. 연구대상은 강원도 H군내 초등학교 5학년 아동 120여명을 대상으로 자아존중감척도, 사회성척도를 사전검사로 실시한 후 부모의 동의를 얻어 참가 희망 아동을 대상으로 선별하여 남아 동성 2집단, 여아 동성 2집단, 총 4개 집단으로 구성하였다. 각 집단(4명씩 4group 총16명)에 집단모래놀이 프로그램을 주1회씩 매회기마다 70분, 총12회기 실시한 후 사전-사후검사를 실시하여 연구결과를 분석 집계하였다. 연구의 도구로 Coopersmith(1981)가 수정 개발한 자아존중감검사(...
본 연구는 모래놀이가 아동의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향에 관하여 효과성을 검증하고 모래놀이에서 나타나는 자아발달 단계의 성별 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 연구1의 양적 연구와 연구2의 질적 연구로 나누어 진행하였다. 연구1의 연구문제는 첫째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가, 둘째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가. 셋째. 아동의 자아존중감과 사회성이 성별에 따라 차이가 있는가이다. 연구2의 연구문제는 첫째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정이 차이가 있는가, 둘째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정에 차이가 있는가. 셋째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 넷째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 다섯째, 개별모래놀이에서의 변화과정과 집단모래놀이에서의 변화과정이 서로 관련성이 있는가이다. 연구대상은 강원도 H군내 초등학교 5학년 아동 120여명을 대상으로 자아존중감척도, 사회성척도를 사전검사로 실시한 후 부모의 동의를 얻어 참가 희망 아동을 대상으로 선별하여 남아 동성 2집단, 여아 동성 2집단, 총 4개 집단으로 구성하였다. 각 집단(4명씩 4group 총16명)에 집단모래놀이 프로그램을 주1회씩 매회기마다 70분, 총12회기 실시한 후 사전-사후검사를 실시하여 연구결과를 분석 집계하였다. 연구의 도구로 Coopersmith(1981)가 수정 개발한 자아존중감검사(SEI)를 기초로 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 총32문항으로 구성된 자아존중감척도(Self-Esteem-Inventory: SEI)를, 아동의 사회성척도로는 정범모(1971)가 제작한 초등학교 인성검사지 중 사회성문항을 수정 보완한 총30문항을 사회성척도로 실시하였다. 사전-사후 자아존중감과 사회성 변화정도를 비교하기 위해 SPSS 12.0을 사용하여 t-test를 실시 분석하였다. 연구2에서 집단 및 개별모래놀이 회기별 내용을 Neumann의 자아발달 단계이론을 바탕으로 단계를 분류한 山中康裕의 자아발달 5단계의 분석틀을 기본으로 다른 이론을 보충하여 표4-1을 구성하였다. 또한 개별 및 집단모래놀이를 표4-1로 분석하고 성별에 따른 개별 및 집단모래놀이의 차이를 알아보았다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 자아존중감을 향상시킨다. 개별 및 집단 모래놀이 실시 전⦁후 참여 아동의 자아존중감 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의미한 결과로 나타나 집단 및 개별모래놀이가 아동의 자아존중감에 효과가 있음을 나타냈다. 둘째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 사회성을 향상시킨다. 개별 및 집단 모래놀이 실시 전⦁후의 아동의 사회성을 검증한 결과 유의한 통계결과가 나타나 집단 및 개별모래놀이가 아동의 자아존중감에 효과가 있음을 나타냈다. 셋째, 아동의 자아존중감과 사회성이 집단 및 개별모래놀이에서 성별에 따라 통계적 차이는 유의미하지 않게 나타났지만 질적 연구를 통해 분석한 연구2의 결과에서는 성별에 따라 자아발달단계와 내용에서 차이를 유의미하게 나타내고 있다. 넷째, 성별에 따라 아동의 개별 및 집단 모래놀이에서 나타난 자아발달단계가 차이가 있다. 여아가 남아에 비해 유의미하게 자아발달단계가 빠르게 진행되었다. 다섯째, 성별에 따라 아동의 개별 및 집단모래놀이 표현 내용에 차이가 있다. 직접적 투쟁 방식을 표현하는 남아에 비해 여아는 간접적 투쟁의 양상을 보여 남녀집단 간 표현의 차이를 나타냈다. 이상의 결과에서 살펴본 바와 같이 본 연구에서 개별 및 집단모래놀이가 아동의 자아존중감과 사회성발달에 긍정적인 영향을 주었으며, 개별 및 집단 모래놀이에서 아동의 자아발달단계가 성별에 따라 차이가 있고, 모래놀이로 표현되는 내용면에서도 성별에 따라 다르다는 것을 입증하였다.
본 연구는 모래놀이가 아동의 자아존중감과 사회성발달에 미치는 영향에 관하여 효과성을 검증하고 모래놀이에서 나타나는 자아발달 단계의 성별 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 연구1의 양적 연구와 연구2의 질적 연구로 나누어 진행하였다. 연구1의 연구문제는 첫째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 자아존중감 향상에 효과가 있는가, 둘째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 사회성 향상에 효과가 있는가. 셋째. 아동의 자아존중감과 사회성이 성별에 따라 차이가 있는가이다. 연구2의 연구문제는 첫째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정이 차이가 있는가, 둘째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 아동의 자아발달 5단계 과정에 차이가 있는가. 셋째, 성별에 따라 개별모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 넷째, 성별에 따라 집단모래놀이에서 자아발달 각 단계에 표현된 내용에 차이가 있는가. 다섯째, 개별모래놀이에서의 변화과정과 집단모래놀이에서의 변화과정이 서로 관련성이 있는가이다. 연구대상은 강원도 H군내 초등학교 5학년 아동 120여명을 대상으로 자아존중감척도, 사회성척도를 사전검사로 실시한 후 부모의 동의를 얻어 참가 희망 아동을 대상으로 선별하여 남아 동성 2집단, 여아 동성 2집단, 총 4개 집단으로 구성하였다. 각 집단(4명씩 4group 총16명)에 집단모래놀이 프로그램을 주1회씩 매회기마다 70분, 총12회기 실시한 후 사전-사후검사를 실시하여 연구결과를 분석 집계하였다. 연구의 도구로 Coopersmith(1981)가 수정 개발한 자아존중감검사(SEI)를 기초로 최보가와 전귀연(1993)이 번안하여 수정 보완한 총32문항으로 구성된 자아존중감척도(Self-Esteem-Inventory: SEI)를, 아동의 사회성척도로는 정범모(1971)가 제작한 초등학교 인성검사지 중 사회성문항을 수정 보완한 총30문항을 사회성척도로 실시하였다. 사전-사후 자아존중감과 사회성 변화정도를 비교하기 위해 SPSS 12.0을 사용하여 t-test를 실시 분석하였다. 연구2에서 집단 및 개별모래놀이 회기별 내용을 Neumann의 자아발달 단계이론을 바탕으로 단계를 분류한 山中康裕의 자아발달 5단계의 분석틀을 기본으로 다른 이론을 보충하여 표4-1을 구성하였다. 또한 개별 및 집단모래놀이를 표4-1로 분석하고 성별에 따른 개별 및 집단모래놀이의 차이를 알아보았다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 자아존중감을 향상시킨다. 개별 및 집단 모래놀이 실시 전⦁후 참여 아동의 자아존중감 차이를 검증한 결과 통계적으로 유의미한 결과로 나타나 집단 및 개별모래놀이가 아동의 자아존중감에 효과가 있음을 나타냈다. 둘째, 개별 및 집단모래놀이는 아동의 사회성을 향상시킨다. 개별 및 집단 모래놀이 실시 전⦁후의 아동의 사회성을 검증한 결과 유의한 통계결과가 나타나 집단 및 개별모래놀이가 아동의 자아존중감에 효과가 있음을 나타냈다. 셋째, 아동의 자아존중감과 사회성이 집단 및 개별모래놀이에서 성별에 따라 통계적 차이는 유의미하지 않게 나타났지만 질적 연구를 통해 분석한 연구2의 결과에서는 성별에 따라 자아발달단계와 내용에서 차이를 유의미하게 나타내고 있다. 넷째, 성별에 따라 아동의 개별 및 집단 모래놀이에서 나타난 자아발달단계가 차이가 있다. 여아가 남아에 비해 유의미하게 자아발달단계가 빠르게 진행되었다. 다섯째, 성별에 따라 아동의 개별 및 집단모래놀이 표현 내용에 차이가 있다. 직접적 투쟁 방식을 표현하는 남아에 비해 여아는 간접적 투쟁의 양상을 보여 남녀집단 간 표현의 차이를 나타냈다. 이상의 결과에서 살펴본 바와 같이 본 연구에서 개별 및 집단모래놀이가 아동의 자아존중감과 사회성발달에 긍정적인 영향을 주었으며, 개별 및 집단 모래놀이에서 아동의 자아발달단계가 성별에 따라 차이가 있고, 모래놀이로 표현되는 내용면에서도 성별에 따라 다르다는 것을 입증하였다.
The study tried to verify effectualness of sandplay on children’s self-esteem and sociality development and research the difference by gender of ego development stage revealed in sandplay. For this, the study was progressed by divided into quantitative research of research 1 and quality research of ...
The study tried to verify effectualness of sandplay on children’s self-esteem and sociality development and research the difference by gender of ego development stage revealed in sandplay. For this, the study was progressed by divided into quantitative research of research 1 and quality research of research 2. Therefore, in the quantitative research of the research 1, First, is there any improvement effect on self-esteem of child by the individual and group sandplay? Second, is the individual and group sandplay effective on sociality improvement of child. Third, Is there a difference by children’s gender in self-esteem and sociality? Also, in the qualitative research of the research 2, First, is there any progress difference of 5-step the ego development for individual sandplay for different gender? Second, is there any progress difference of 5-step the ego development for group sandplay for different gender? Third, is there any difference in expressed contents for each step of the ego development for individual sandplay by different gender? Fourth, is there any difference in expressed contents for each step of the ego development for individual sandplay by different gender? Fifth, are changing process of individual sandplay and changing process of group sandplay related each other? A preliminary research on the inventories of self-esteem and sociality was carried out for the subjects of 120 fifth graders at an elementary school in an agricultural area in County H. in Gangwon Province, and then with the approvals of their parents, four groups, a total of two groups of male children and two of female children were formed selecting among those who wanted to participate in. After total twelve sessions of 70 minute pre- and post-test of group sandplay program were carried out once a week for each group (a total of 16 children, four group with four children each), the results of the research were analyzed and added up. The research was accompanied by the main moderator, sandplay therapy specialist from Korean Association of SandPlay Therapy and an assisting moderator of the same field. For the tools of the research, Self-Esteem Inventory (SEI) Bo-ga Choi and Gui-yeon Jeon (1993) translated, modified and supplemented based on the Self-Esteem Inventory (SEI) Coopersmith (1981) modified and developed, which consists of a total of 32 questions, and for the inventory for children's sociality, Sociality Inventory (SI) consisting of total 30 questions which was modified and supplemented based on the contents for the test of sociality in the personality test sheet for elementary school children Beom-mo Jeong (1971) made was carried out. To compare the changes in self-esteem and sociality in pre-test with those in post-test, a t-test was carried out and the results were analyzed using SPSS 12.0 Research 2 composed Table 4-1 by supplementing other theories based on analysis frame of 5 stages ego development of Yamanaka Yasuhiro’s(山中康裕) which is based on Neumann’s ego development stage theory of group and individual sandplay by section content. Plus, it analyzed individual and group sandplays as table 4-1 and studied the difference of individual and group sandplays along with gender. The summary of this study is as follows: First, the individual and group sandplay improves children’s self-esteem. In the comparison between before and after for individual and group sandplay, there was statistically significant difference in the children’s self-esteem, which proved its effect. Second, the individual and group sandplay improves children’s sociability. The comparison between before and after the individual and group sandplay showed a statistically significant difference. Third, children’s self-esteem and sociality didn’t show meaningful statistical difference by gender in individual and group sandplays but research 2 of quality research showed meaningful difference in ego development stage and content by gender. Fourth, there was difference in development stage of group and individual sand play of children by gender. Female children had significantly rapid progress of the ego development stage compared to male children. Fifth, there was difference in expression contents of children for individual and group sandplay by gender. Male children expressed direct struggle while female children expressed indirect struggle. As it showed in the result, individual and group sandplays gave positive effects to children’s self-esteem and sociality development, children’s ego development stages of individual and group sandplay have differences by gender, and content expressed by sandplay was verified the difference by gender.
The study tried to verify effectualness of sandplay on children’s self-esteem and sociality development and research the difference by gender of ego development stage revealed in sandplay. For this, the study was progressed by divided into quantitative research of research 1 and quality research of research 2. Therefore, in the quantitative research of the research 1, First, is there any improvement effect on self-esteem of child by the individual and group sandplay? Second, is the individual and group sandplay effective on sociality improvement of child. Third, Is there a difference by children’s gender in self-esteem and sociality? Also, in the qualitative research of the research 2, First, is there any progress difference of 5-step the ego development for individual sandplay for different gender? Second, is there any progress difference of 5-step the ego development for group sandplay for different gender? Third, is there any difference in expressed contents for each step of the ego development for individual sandplay by different gender? Fourth, is there any difference in expressed contents for each step of the ego development for individual sandplay by different gender? Fifth, are changing process of individual sandplay and changing process of group sandplay related each other? A preliminary research on the inventories of self-esteem and sociality was carried out for the subjects of 120 fifth graders at an elementary school in an agricultural area in County H. in Gangwon Province, and then with the approvals of their parents, four groups, a total of two groups of male children and two of female children were formed selecting among those who wanted to participate in. After total twelve sessions of 70 minute pre- and post-test of group sandplay program were carried out once a week for each group (a total of 16 children, four group with four children each), the results of the research were analyzed and added up. The research was accompanied by the main moderator, sandplay therapy specialist from Korean Association of SandPlay Therapy and an assisting moderator of the same field. For the tools of the research, Self-Esteem Inventory (SEI) Bo-ga Choi and Gui-yeon Jeon (1993) translated, modified and supplemented based on the Self-Esteem Inventory (SEI) Coopersmith (1981) modified and developed, which consists of a total of 32 questions, and for the inventory for children's sociality, Sociality Inventory (SI) consisting of total 30 questions which was modified and supplemented based on the contents for the test of sociality in the personality test sheet for elementary school children Beom-mo Jeong (1971) made was carried out. To compare the changes in self-esteem and sociality in pre-test with those in post-test, a t-test was carried out and the results were analyzed using SPSS 12.0 Research 2 composed Table 4-1 by supplementing other theories based on analysis frame of 5 stages ego development of Yamanaka Yasuhiro’s(山中康裕) which is based on Neumann’s ego development stage theory of group and individual sandplay by section content. Plus, it analyzed individual and group sandplays as table 4-1 and studied the difference of individual and group sandplays along with gender. The summary of this study is as follows: First, the individual and group sandplay improves children’s self-esteem. In the comparison between before and after for individual and group sandplay, there was statistically significant difference in the children’s self-esteem, which proved its effect. Second, the individual and group sandplay improves children’s sociability. The comparison between before and after the individual and group sandplay showed a statistically significant difference. Third, children’s self-esteem and sociality didn’t show meaningful statistical difference by gender in individual and group sandplays but research 2 of quality research showed meaningful difference in ego development stage and content by gender. Fourth, there was difference in development stage of group and individual sand play of children by gender. Female children had significantly rapid progress of the ego development stage compared to male children. Fifth, there was difference in expression contents of children for individual and group sandplay by gender. Male children expressed direct struggle while female children expressed indirect struggle. As it showed in the result, individual and group sandplays gave positive effects to children’s self-esteem and sociality development, children’s ego development stages of individual and group sandplay have differences by gender, and content expressed by sandplay was verified the difference by gender.
주제어
#모래놀이 자아존중감 사회성 혼돈의 단계 투쟁의 단계 Neumann sandplay self-esteem sociability chaos stage fighting stage
학위논문 정보
저자
이의철
학위수여기관
가천의과학대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
심리상담치료학
지도교수
한상미
발행연도
2011
총페이지
154 p.
키워드
모래놀이 자아존중감 사회성 혼돈의 단계 투쟁의 단계 Neumann sandplay self-esteem sociability chaos stage fighting stage
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.