부모는 유아에게 양질의 초기 경험을 제공하고 모든 발달에 있어 결정적인 역할을 담당한다. 그러므로 부모가 가지고 있는 장애인에 대한 인식은 유아를 양육하는 과정에 전달되어 자녀의 장애인에 대한 인식에도 영향을 줄 수 있다. 부모 중에서도 유아와 많은 상호작용을 하며 긴밀한 유대관계를 가지고 어머니의 신념과 사회화 전략에 더 많은 영향을 받는다고 할 수 있다. 따라서 이 연구에서는 일반유아 어머니를 대상으로 장애인에 대한 감정, 생각 및 행동으로 구성된 장애에 대한 인식 수준을 전반적으로 알아보고자 한다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족 내 장애인 유무에 따른 장애인에 대한 인식의 차이는 어떠한가? 셋째, 일반유아 어머니의 변인에 따른 감정, 생각 및 행동이 장애인에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치고 있는가? 이 연구의 대상은 대전광역시에 거주하는 만3세에서 5세 일반유아 어머니를 대상으로 총 125부를 배부하여 성실하게 응답한 것으로 나타난 115부를 최종 ...
부모는 유아에게 양질의 초기 경험을 제공하고 모든 발달에 있어 결정적인 역할을 담당한다. 그러므로 부모가 가지고 있는 장애인에 대한 인식은 유아를 양육하는 과정에 전달되어 자녀의 장애인에 대한 인식에도 영향을 줄 수 있다. 부모 중에서도 유아와 많은 상호작용을 하며 긴밀한 유대관계를 가지고 어머니의 신념과 사회화 전략에 더 많은 영향을 받는다고 할 수 있다. 따라서 이 연구에서는 일반유아 어머니를 대상으로 장애인에 대한 감정, 생각 및 행동으로 구성된 장애에 대한 인식 수준을 전반적으로 알아보고자 한다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족 내 장애인 유무에 따른 장애인에 대한 인식의 차이는 어떠한가? 셋째, 일반유아 어머니의 변인에 따른 감정, 생각 및 행동이 장애인에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치고 있는가? 이 연구의 대상은 대전광역시에 거주하는 만3세에서 5세 일반유아 어머니를 대상으로 총 125부를 배부하여 성실하게 응답한 것으로 나타난 115부를 최종 분석 대상 자료로 선정하였다. 이 연구의 자료처리는 연구문제에 따라 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 알아보기 위하여 장애인에 대한 인식의 하위요인별 평균 및 표준편차를 구한 다음, 프로파일 분석 방법을 사용하여 하위요인별 차이를 알아보았다. 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족 내 장애인유무에 따른 장애인에 대한 인식의 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 F-검증을 실시한 후 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 셋째, 일반유아 어머니의 변인별 감정, 생각 및 행동이 장애인에 대한 인식에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하여 표준화 회귀계수를 버블차트로 도식화하였다. 이상의 자료처리를 위해 IBM SPSS(ver 20.0) 프로그램을 사용하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준은 전반적으로 보통 이상이며 감정과 행동이 생각 요인보다 더 긍정적으로 나타났다. 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족내 장애인 유무에 따른 장애인에 대한 인식 수준의 차이는 연령대 및 가족 내 장애인 유무에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 일반유아 어머니의 변인에 따른 감정, 생각 및 행동이 장애인의 인식 수준에 미치는 영향은 모든 변인에 걸쳐 감정이 많은 영향을 주었고 장애인에 대한 생각이나 태도는 변인에 따라 서로 다르게 나타났다. 이상의 결론을 바탕으로 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 향상시키기 위해 다음과 같은 사항이 고려될 필요가 있다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 향상시킬 수 있도록 장애인에 대한 인식의 다차원성을 고려한 보다 종합적인 교육 프로그램이 구안되고 실행될 필요가 있다. 둘째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식을 긍정적으로 변화시키기 위해서는 교육 프로그램뿐만 아니라, 유치원 차원의 통합교육 활성화 계획이 수립되고 유치원 구성원을 대상으로 한 장애에 대한 인식 개선 교육이 제공될 필요가 있을 것이다.
부모는 유아에게 양질의 초기 경험을 제공하고 모든 발달에 있어 결정적인 역할을 담당한다. 그러므로 부모가 가지고 있는 장애인에 대한 인식은 유아를 양육하는 과정에 전달되어 자녀의 장애인에 대한 인식에도 영향을 줄 수 있다. 부모 중에서도 유아와 많은 상호작용을 하며 긴밀한 유대관계를 가지고 어머니의 신념과 사회화 전략에 더 많은 영향을 받는다고 할 수 있다. 따라서 이 연구에서는 일반유아 어머니를 대상으로 장애인에 대한 감정, 생각 및 행동으로 구성된 장애에 대한 인식 수준을 전반적으로 알아보고자 한다. 이 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식은 어떠한가? 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족 내 장애인 유무에 따른 장애인에 대한 인식의 차이는 어떠한가? 셋째, 일반유아 어머니의 변인에 따른 감정, 생각 및 행동이 장애인에 대한 인식에 어떠한 영향을 미치고 있는가? 이 연구의 대상은 대전광역시에 거주하는 만3세에서 5세 일반유아 어머니를 대상으로 총 125부를 배부하여 성실하게 응답한 것으로 나타난 115부를 최종 분석 대상 자료로 선정하였다. 이 연구의 자료처리는 연구문제에 따라 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 알아보기 위하여 장애인에 대한 인식의 하위요인별 평균 및 표준편차를 구한 다음, 프로파일 분석 방법을 사용하여 하위요인별 차이를 알아보았다. 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족 내 장애인유무에 따른 장애인에 대한 인식의 차이를 알아보기 위하여 t-검증과 F-검증을 실시한 후 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 셋째, 일반유아 어머니의 변인별 감정, 생각 및 행동이 장애인에 대한 인식에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하여 표준화 회귀계수를 버블차트로 도식화하였다. 이상의 자료처리를 위해 IBM SPSS(ver 20.0) 프로그램을 사용하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준은 전반적으로 보통 이상이며 감정과 행동이 생각 요인보다 더 긍정적으로 나타났다. 둘째, 일반유아 어머니의 연령대, 교육정도, 종교유무 및 가족내 장애인 유무에 따른 장애인에 대한 인식 수준의 차이는 연령대 및 가족 내 장애인 유무에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 일반유아 어머니의 변인에 따른 감정, 생각 및 행동이 장애인의 인식 수준에 미치는 영향은 모든 변인에 걸쳐 감정이 많은 영향을 주었고 장애인에 대한 생각이나 태도는 변인에 따라 서로 다르게 나타났다. 이상의 결론을 바탕으로 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 향상시키기 위해 다음과 같은 사항이 고려될 필요가 있다. 첫째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식 수준을 향상시킬 수 있도록 장애인에 대한 인식의 다차원성을 고려한 보다 종합적인 교육 프로그램이 구안되고 실행될 필요가 있다. 둘째, 일반유아 어머니의 장애인에 대한 인식을 긍정적으로 변화시키기 위해서는 교육 프로그램뿐만 아니라, 유치원 차원의 통합교육 활성화 계획이 수립되고 유치원 구성원을 대상으로 한 장애에 대한 인식 개선 교육이 제공될 필요가 있을 것이다.
Young children learn a lot of experiences such as emotion, thought and behavior from their parents during early development. Therefore awareness of parents to the disabled can influence and change children’s cognition. In generally, mother largely affects children’s cognition of the disabled through...
Young children learn a lot of experiences such as emotion, thought and behavior from their parents during early development. Therefore awareness of parents to the disabled can influence and change children’s cognition. In generally, mother largely affects children’s cognition of the disabled through the ties that bind mother and child together. The purpose of this study is to investigate the awareness of mothers who has non-disabled children in the aspects of emotion, thought and behavior to the disabled. Research questions established by this purpose are First, what is the awareness of mother who has non-disabled child to the disabled? Second, are there differences in the awareness of mother who has non-disabled children for the disabilities according to the types of mother’s social background such as age, education, religion? Third, which relation is there between emotion, thought and behavior of mother who has non-disabled children and their awareness of the disabled? For this study, mother who has non-disabled children aged 3 to 5 were selected in Daejeon. 125 surveys were given out to the mother who has non-disabled children, 115 surveys were collected and utilized in actual analysis. To investigate the research for ‘Awareness of mothers with young children about the people with disabilities’, I had used T-test, F-test and IBM SPSS (ver 20.2) program. Result of analysis is listed below. First, the awareness of mother who has non-disability children to the disabled is over the average. Positively, the thought of the disabled is higher than in aspect of the emotion and the behavior. Second, the awareness of the disabled according to mother’s variable social background was significantly differed in the aspect of the age and including of the disabled in their family. Third, in the research of the relationship between emotion, thought and behavior of mother and the awareness of the disabled, the emotion is the critical factor that affect to the awareness of the disabled. On the basis of the results, to improve the awareness of mother who has non-disabled children for the disabled, government should serve acceptable and easy education programs. Furthermore, integrated childcare system should be established and education of prejudice against the disabled should have teaching in the kindergarten.
Young children learn a lot of experiences such as emotion, thought and behavior from their parents during early development. Therefore awareness of parents to the disabled can influence and change children’s cognition. In generally, mother largely affects children’s cognition of the disabled through the ties that bind mother and child together. The purpose of this study is to investigate the awareness of mothers who has non-disabled children in the aspects of emotion, thought and behavior to the disabled. Research questions established by this purpose are First, what is the awareness of mother who has non-disabled child to the disabled? Second, are there differences in the awareness of mother who has non-disabled children for the disabilities according to the types of mother’s social background such as age, education, religion? Third, which relation is there between emotion, thought and behavior of mother who has non-disabled children and their awareness of the disabled? For this study, mother who has non-disabled children aged 3 to 5 were selected in Daejeon. 125 surveys were given out to the mother who has non-disabled children, 115 surveys were collected and utilized in actual analysis. To investigate the research for ‘Awareness of mothers with young children about the people with disabilities’, I had used T-test, F-test and IBM SPSS (ver 20.2) program. Result of analysis is listed below. First, the awareness of mother who has non-disability children to the disabled is over the average. Positively, the thought of the disabled is higher than in aspect of the emotion and the behavior. Second, the awareness of the disabled according to mother’s variable social background was significantly differed in the aspect of the age and including of the disabled in their family. Third, in the research of the relationship between emotion, thought and behavior of mother and the awareness of the disabled, the emotion is the critical factor that affect to the awareness of the disabled. On the basis of the results, to improve the awareness of mother who has non-disabled children for the disabled, government should serve acceptable and easy education programs. Furthermore, integrated childcare system should be established and education of prejudice against the disabled should have teaching in the kindergarten.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.