본 연구는 체육교과에서 적용될 수 있는 창의성의 개념에 대한 모호함을 해소하고, 체육수업을 통한 창의성 향상의 가능성을 탐색하고자 하는 의식적인 과정에서 출발하였다. 궁극적으로 본 연구의 목적은 체육교과에서의 창의성 개념 고찰을 시도하여 그 내용을 보완하고, 이를 토대로 교사수준 교육과정에서의 창의성 수업의 개발, 나아가 학교 체육수업에서 창의성 증진을 위한 교사 수준 교육과정에서의 실천 가능성을 여는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 한국교육과정평가원에서 제시한 창의성 교육 내용들을 분석과정을 거쳤으며, 도출된 내용요소를 반영한 창의성 증진 체육수업을 설계하였다. 수업단원은 경쟁활동 영역 중 농구로 선정하였고, 10차시 수업 구성을 하였다. 수업실행연구는 전북 K시에 위치한 J고등학교 1학년 학생들을 대상으로 이루어졌으며, 본 수업에 참여한 학생들 중, 연구자와 래포(...
본 연구는 체육교과에서 적용될 수 있는 창의성의 개념에 대한 모호함을 해소하고, 체육수업을 통한 창의성 향상의 가능성을 탐색하고자 하는 의식적인 과정에서 출발하였다. 궁극적으로 본 연구의 목적은 체육교과에서의 창의성 개념 고찰을 시도하여 그 내용을 보완하고, 이를 토대로 교사수준 교육과정에서의 창의성 수업의 개발, 나아가 학교 체육수업에서 창의성 증진을 위한 교사 수준 교육과정에서의 실천 가능성을 여는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 한국교육과정평가원에서 제시한 창의성 교육 내용들을 분석과정을 거쳤으며, 도출된 내용요소를 반영한 창의성 증진 체육수업을 설계하였다. 수업단원은 경쟁활동 영역 중 농구로 선정하였고, 10차시 수업 구성을 하였다. 수업실행연구는 전북 K시에 위치한 J고등학교 1학년 학생들을 대상으로 이루어졌으며, 본 수업에 참여한 학생들 중, 연구자와 래포(rapport)가 형성되어 진솔한 면담이 가능한 세 명의 학생들과, 본 연구에 관심이 있었던 두 명의 타 교과 동료교사를 면담 대상자로 선정하였다. 그리고 학생들의 수업 결과물과 연구자가 매 차시별로 작성한 수업일지 등을 바탕으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 주제별 약호화를 거쳐 귀납적 자료 분석을 통해 해석되었으며, 해석 과정에서 자료의 진실성을 확보하기 위해 구성원간 검토, 동료간 협의, 다각도 분석법을 실시하였다. 본 연구에서 다루고 있는 두 가지의 연구문제를 중심으로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 체육교과에서 요구되는 창의성의 요소들은 어떻게 해석될 수 있는가? 본 연구에서 한국교육과정평가원에서 제시한 여섯 가지 창의성 교육 내용요소를 체육과 창의성 교육의 맥락에서 그 의미를 재구성한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘민감성’은 신체가 타인 및 동물이나 사물, 즉 주변 환경에서 발생되는 다양한 움직임에 대해서 인식하거나 반응할 수 있는 능력을 의미한다. 둘째, ‘유창성’은 주어진 상황에서 여러 가지 유형의 움직임을 다양하게 표현할 수 있고, 특히 스포츠 상황에서 직면하는 다양한 문제들을 여러 방법을 이용하여 해결할 수 있는 능력을 의미한다. 셋째, ‘융통성’은 정해진 움직임 형태 또는 사고과정에서 벗어나 다양한 움직임이나 또 다른 아이디어를 활용하여 의도한 목적을 달성 할 수 있는 능력을 의미한다. 넷째, ‘독창성’은 기존의 틀에서 벗어나, 남과 다른 독특한 아이디어를 생산해 내거나 참신한 움직임을 창조할 수 있는 능력을 의미한다. 다섯째, ‘정교성’은 기존의 움직임 기술이나 특정한 기술 실행 능력을 보다 세련되게 다듬을 수 있는 능력을 의미한다. 여섯째, ‘상상력’은 지금껏 개인이 직접 또는 간접적으로라도 경험했던 움직임이 아닌, 즉 기존 사고의 세계를 넘어서는 새로운 스포츠 문화를 창출해 내는 능력을 의미한다. 다음으로, 체육수업에서의 창의성 증진을 위한 교사 교육과정 개발 및 실천이 주는 교육적 의미는 무엇인가? 모둠별 창의적인 패스전략 구상하기 활동을 실시한 결과, 학생들이 다양한 패스를 수행하는 과정에서는 유창성의 증진을, 그리고 농구 이외의, 예를 들어 핸드볼 경기에서 볼 법한 패스전략들을 선보임으로써 융통성의 증진 가능성을 확인할 수 있었다. 슛의 성공률을 높이기 위한 원리를 탐색하고 자신이 직접 그 원리를 체험해보는 과제를 통해 민감성, 유창성, 정교성의 향상을 기대한 결과, 학생들은 슛의 성공률을 높이기 위한 여러 방법들을 탐색하며 유창성이 증진 될 수 있었고, 이후 각자 터득한 원리를 적용하는 시간을 가지면서 자신과 공의 움직임 변화에 집중함으로써 민감성이 향상되어짐을 느낄 수 있었다. 학생은 계속되는 연습을 통해 동작의 세련화 과정을 거치게 되었고, 그 결과 의도했던 정교성의 향상까지도 기대할 수 있게 되었다. 모둠별로 농구 변형게임 창안하기 과제를 제시한 후 수행과제의 분석 결과, 타 모둠과 차별화를 의미하는 독창성의 향상, 그리고 기존 농구 경기에서는 볼 수 없었던 새로운 포지션의 등장이나, 득점 방식의 변경 등, 기존에 없던 규칙들이 주로 제시된 것으로 보아 학생들의 상상력의 향상을 예상할 수 있었다. 또한 학생들이 농구 종목이 갖고 있는 고유 속성 안에서의 다양한 아이디어 창출 과정을 통한 유창성의 향상과, 새로운 형식의 경기에서 승리의 전략들을 세울 줄 아는, 즉 융통성의 향상까지도 기대할 수 있었다. 또한 ‘비인기 종목 활성화 방안’ 이라는 주제로 글쓰기 과제를 제시 한 후, 학생들의 과제물들을 검토한 결과, 비인기 종목의 활성화를 위해서 각 종목을 소재로 한 영화나 버라이어티 프로그램 제작, 합법적인 ‘스포츠 토토’ 활성화, 그리고 ‘스포츠인 특별법’ 제정 등과 같이 학생들 나름대로의 독창적인 사고들이 글로써 표현되어졌고, 이를 통해 학생들의 유창성과 독창성의 결실들을 확인할 수 있었다. 제시한 바와 같이, 본 연구는 ‘한국교육과정평가원에서 제시한 여섯 가지 창의성 내용 요소들을 토대로 체육교과에서 적용이 가능하도록 기존의 창의성 내용 요소의 의미들을 재구성’하였다는 점에서 교육적 의미를 갖는다. 또한 그 요소들을 실제 10차시 수업 설계에 적용하고, 수업실행연구를 통하여 ‘교사수준에서 창의성 발달을 위한 체육교육과정 실천 가능성’의 탐색을 시도하였다는 점에서 본 연구는 교육적 의미를 갖는다.
본 연구는 체육교과에서 적용될 수 있는 창의성의 개념에 대한 모호함을 해소하고, 체육수업을 통한 창의성 향상의 가능성을 탐색하고자 하는 의식적인 과정에서 출발하였다. 궁극적으로 본 연구의 목적은 체육교과에서의 창의성 개념 고찰을 시도하여 그 내용을 보완하고, 이를 토대로 교사수준 교육과정에서의 창의성 수업의 개발, 나아가 학교 체육수업에서 창의성 증진을 위한 교사 수준 교육과정에서의 실천 가능성을 여는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 한국교육과정평가원에서 제시한 창의성 교육 내용들을 분석과정을 거쳤으며, 도출된 내용요소를 반영한 창의성 증진 체육수업을 설계하였다. 수업단원은 경쟁활동 영역 중 농구로 선정하였고, 10차시 수업 구성을 하였다. 수업실행연구는 전북 K시에 위치한 J고등학교 1학년 학생들을 대상으로 이루어졌으며, 본 수업에 참여한 학생들 중, 연구자와 래포(rapport)가 형성되어 진솔한 면담이 가능한 세 명의 학생들과, 본 연구에 관심이 있었던 두 명의 타 교과 동료교사를 면담 대상자로 선정하였다. 그리고 학생들의 수업 결과물과 연구자가 매 차시별로 작성한 수업일지 등을 바탕으로 자료를 수집하였다. 수집된 자료들은 주제별 약호화를 거쳐 귀납적 자료 분석을 통해 해석되었으며, 해석 과정에서 자료의 진실성을 확보하기 위해 구성원간 검토, 동료간 협의, 다각도 분석법을 실시하였다. 본 연구에서 다루고 있는 두 가지의 연구문제를 중심으로 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저, 체육교과에서 요구되는 창의성의 요소들은 어떻게 해석될 수 있는가? 본 연구에서 한국교육과정평가원에서 제시한 여섯 가지 창의성 교육 내용요소를 체육과 창의성 교육의 맥락에서 그 의미를 재구성한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘민감성’은 신체가 타인 및 동물이나 사물, 즉 주변 환경에서 발생되는 다양한 움직임에 대해서 인식하거나 반응할 수 있는 능력을 의미한다. 둘째, ‘유창성’은 주어진 상황에서 여러 가지 유형의 움직임을 다양하게 표현할 수 있고, 특히 스포츠 상황에서 직면하는 다양한 문제들을 여러 방법을 이용하여 해결할 수 있는 능력을 의미한다. 셋째, ‘융통성’은 정해진 움직임 형태 또는 사고과정에서 벗어나 다양한 움직임이나 또 다른 아이디어를 활용하여 의도한 목적을 달성 할 수 있는 능력을 의미한다. 넷째, ‘독창성’은 기존의 틀에서 벗어나, 남과 다른 독특한 아이디어를 생산해 내거나 참신한 움직임을 창조할 수 있는 능력을 의미한다. 다섯째, ‘정교성’은 기존의 움직임 기술이나 특정한 기술 실행 능력을 보다 세련되게 다듬을 수 있는 능력을 의미한다. 여섯째, ‘상상력’은 지금껏 개인이 직접 또는 간접적으로라도 경험했던 움직임이 아닌, 즉 기존 사고의 세계를 넘어서는 새로운 스포츠 문화를 창출해 내는 능력을 의미한다. 다음으로, 체육수업에서의 창의성 증진을 위한 교사 교육과정 개발 및 실천이 주는 교육적 의미는 무엇인가? 모둠별 창의적인 패스전략 구상하기 활동을 실시한 결과, 학생들이 다양한 패스를 수행하는 과정에서는 유창성의 증진을, 그리고 농구 이외의, 예를 들어 핸드볼 경기에서 볼 법한 패스전략들을 선보임으로써 융통성의 증진 가능성을 확인할 수 있었다. 슛의 성공률을 높이기 위한 원리를 탐색하고 자신이 직접 그 원리를 체험해보는 과제를 통해 민감성, 유창성, 정교성의 향상을 기대한 결과, 학생들은 슛의 성공률을 높이기 위한 여러 방법들을 탐색하며 유창성이 증진 될 수 있었고, 이후 각자 터득한 원리를 적용하는 시간을 가지면서 자신과 공의 움직임 변화에 집중함으로써 민감성이 향상되어짐을 느낄 수 있었다. 학생은 계속되는 연습을 통해 동작의 세련화 과정을 거치게 되었고, 그 결과 의도했던 정교성의 향상까지도 기대할 수 있게 되었다. 모둠별로 농구 변형게임 창안하기 과제를 제시한 후 수행과제의 분석 결과, 타 모둠과 차별화를 의미하는 독창성의 향상, 그리고 기존 농구 경기에서는 볼 수 없었던 새로운 포지션의 등장이나, 득점 방식의 변경 등, 기존에 없던 규칙들이 주로 제시된 것으로 보아 학생들의 상상력의 향상을 예상할 수 있었다. 또한 학생들이 농구 종목이 갖고 있는 고유 속성 안에서의 다양한 아이디어 창출 과정을 통한 유창성의 향상과, 새로운 형식의 경기에서 승리의 전략들을 세울 줄 아는, 즉 융통성의 향상까지도 기대할 수 있었다. 또한 ‘비인기 종목 활성화 방안’ 이라는 주제로 글쓰기 과제를 제시 한 후, 학생들의 과제물들을 검토한 결과, 비인기 종목의 활성화를 위해서 각 종목을 소재로 한 영화나 버라이어티 프로그램 제작, 합법적인 ‘스포츠 토토’ 활성화, 그리고 ‘스포츠인 특별법’ 제정 등과 같이 학생들 나름대로의 독창적인 사고들이 글로써 표현되어졌고, 이를 통해 학생들의 유창성과 독창성의 결실들을 확인할 수 있었다. 제시한 바와 같이, 본 연구는 ‘한국교육과정평가원에서 제시한 여섯 가지 창의성 내용 요소들을 토대로 체육교과에서 적용이 가능하도록 기존의 창의성 내용 요소의 의미들을 재구성’하였다는 점에서 교육적 의미를 갖는다. 또한 그 요소들을 실제 10차시 수업 설계에 적용하고, 수업실행연구를 통하여 ‘교사수준에서 창의성 발달을 위한 체육교육과정 실천 가능성’의 탐색을 시도하였다는 점에서 본 연구는 교육적 의미를 갖는다.
This study was started from not only the necessity to clarifying the ambiguous concept of creativity in Physical education but also the process of the exploring possibility of improving creativity through Physical education class. Ultimately, the purposes of this study were to try to study on the co...
This study was started from not only the necessity to clarifying the ambiguous concept of creativity in Physical education but also the process of the exploring possibility of improving creativity through Physical education class. Ultimately, the purposes of this study were to try to study on the concept of creativity in Physical education, complement the contents, develop a lesson of creativity in curriculum on the basis of the results, and then open up practical possibility in curriculum at the physical educator level to improve creativity in physical education class. To achieve the purposes of this study, the analysis of the contents of the creativity education presented by KICE(Korea Institute for Curriculum and Evaluation) was processed and physical education lessons reflecting content elements derived from the process were designed to enhance creativity. Basketball was selected in the field of competing activities as a lesson unit. The study was composed of ten periods. 1st grade students in J high school in K city, Jeollabuk-do participated in the class work study as the subjects, three of whom having rapport with a researcher during the classes and two other subjects fellow teachers being interested in this study were selected as interviewees. Collecting research data was based on the results of the classes from students and the completed records of class work in each period. Collected data was interpreted through coding and inductive content analysis. And member check, peer debriefing, and triangulation were conducted to increase the trustworthiness of data analysis. The research findings focusing on two research questions were summarized as follows : How can the elements of creativity required in physical education be interpreted? The major findings of reconstructions of the meaning of six creativity education content elements presented by KICE in a physical creativity education context were as follows : First, 'susceptibility' is the ability to recognize or react physically to various movements from someone or something around us. Second, 'fluency' is the ability to express many types of movements in various ways in any given situation, especially in solving the problems faced in sports in many ways. Third, 'flexibility' is the ability to achieve the intended purpose using various movements or ideas without fixed motion or thinking process. Fourth, 'originality' is the ability to come up with unique ideas different from others or to make new and creative movements, departing from stereotype. Fifth, 'elaboration' is the ability to sharpen and polish up existing movement skills or specific abilities more and more. Sixth, 'imagination' is the ability to create completely new sports cultures beyond the conventional ways of thinking without any movements experienced directly or indirectly by individuals so far. Next, what are the meanings of education in terms of developing and practicing teacher education curriculum for enhancing creativity in physical education class? As the results of designing creative pass strategy by group work, the possibility of enhancing fluency was found students doing various passing movements, and the possibility of flexibility was found students showing off distinctive passing strategy which can be expected not in basketball, but in handball. As for the results of expecting improvement in susceptibility, fluency, elaboration through the task to explore principles for higher shooting success rates and experience the principles by oneself, fluency could be improved by exploring many ways to increase shooting success rates. After that, by having some time to apply each principles mastered each other and focusing on changes between a ball and oneself, susceptibility was improved. Through repeated practice, students went through polishing the process of movements, and elaboration was also expected to improve as the researcher intended. After presenting the task of making transformed basketball games by group, as the results of analyzing performance, students' originality differentiated from other groups and imagination were expected to improve considering that the newly presented rules were suggested such as the appearance of a new position which is not seen from general basketball game and changing scoring system. Moreover, it was also supposed to improve not just fluency by coming up with various ideas in the unique properties of basketball but flexibility by establishing winning strategies in new formats of games. Furthermore, as the results of giving writing assignments on the subject of 'activation method in unpopular sports' and reviewing them, inventive thoughts were expressed in writing such as making a movie or variety show about unpopular sports, vitalizing legal sports lottery(TOTO), and legislating special acts for sports people. In this way, the fruits of students' fluency and originality could be confirmed. The results suggest that this study has the educational meanings in terms of 'reconstructions of the meaning of six creativity education content elements presented by KICE to apply to a physical education, reflecting these elements to practical instruction design process', and then trying to explore 'the practical possibility of physical education curriculum for creativity development' at the physical educator level through class work study.
This study was started from not only the necessity to clarifying the ambiguous concept of creativity in Physical education but also the process of the exploring possibility of improving creativity through Physical education class. Ultimately, the purposes of this study were to try to study on the concept of creativity in Physical education, complement the contents, develop a lesson of creativity in curriculum on the basis of the results, and then open up practical possibility in curriculum at the physical educator level to improve creativity in physical education class. To achieve the purposes of this study, the analysis of the contents of the creativity education presented by KICE(Korea Institute for Curriculum and Evaluation) was processed and physical education lessons reflecting content elements derived from the process were designed to enhance creativity. Basketball was selected in the field of competing activities as a lesson unit. The study was composed of ten periods. 1st grade students in J high school in K city, Jeollabuk-do participated in the class work study as the subjects, three of whom having rapport with a researcher during the classes and two other subjects fellow teachers being interested in this study were selected as interviewees. Collecting research data was based on the results of the classes from students and the completed records of class work in each period. Collected data was interpreted through coding and inductive content analysis. And member check, peer debriefing, and triangulation were conducted to increase the trustworthiness of data analysis. The research findings focusing on two research questions were summarized as follows : How can the elements of creativity required in physical education be interpreted? The major findings of reconstructions of the meaning of six creativity education content elements presented by KICE in a physical creativity education context were as follows : First, 'susceptibility' is the ability to recognize or react physically to various movements from someone or something around us. Second, 'fluency' is the ability to express many types of movements in various ways in any given situation, especially in solving the problems faced in sports in many ways. Third, 'flexibility' is the ability to achieve the intended purpose using various movements or ideas without fixed motion or thinking process. Fourth, 'originality' is the ability to come up with unique ideas different from others or to make new and creative movements, departing from stereotype. Fifth, 'elaboration' is the ability to sharpen and polish up existing movement skills or specific abilities more and more. Sixth, 'imagination' is the ability to create completely new sports cultures beyond the conventional ways of thinking without any movements experienced directly or indirectly by individuals so far. Next, what are the meanings of education in terms of developing and practicing teacher education curriculum for enhancing creativity in physical education class? As the results of designing creative pass strategy by group work, the possibility of enhancing fluency was found students doing various passing movements, and the possibility of flexibility was found students showing off distinctive passing strategy which can be expected not in basketball, but in handball. As for the results of expecting improvement in susceptibility, fluency, elaboration through the task to explore principles for higher shooting success rates and experience the principles by oneself, fluency could be improved by exploring many ways to increase shooting success rates. After that, by having some time to apply each principles mastered each other and focusing on changes between a ball and oneself, susceptibility was improved. Through repeated practice, students went through polishing the process of movements, and elaboration was also expected to improve as the researcher intended. After presenting the task of making transformed basketball games by group, as the results of analyzing performance, students' originality differentiated from other groups and imagination were expected to improve considering that the newly presented rules were suggested such as the appearance of a new position which is not seen from general basketball game and changing scoring system. Moreover, it was also supposed to improve not just fluency by coming up with various ideas in the unique properties of basketball but flexibility by establishing winning strategies in new formats of games. Furthermore, as the results of giving writing assignments on the subject of 'activation method in unpopular sports' and reviewing them, inventive thoughts were expressed in writing such as making a movie or variety show about unpopular sports, vitalizing legal sports lottery(TOTO), and legislating special acts for sports people. In this way, the fruits of students' fluency and originality could be confirmed. The results suggest that this study has the educational meanings in terms of 'reconstructions of the meaning of six creativity education content elements presented by KICE to apply to a physical education, reflecting these elements to practical instruction design process', and then trying to explore 'the practical possibility of physical education curriculum for creativity development' at the physical educator level through class work study.
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