본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 한 책 읽어주기 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 효과를 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 책 읽어주기 활동이 독해력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 교사의 책 읽어주기 활동이 읽기 태도 향상에 효과가 있는가? 연구 문제의 해결을 위하여 Ⅱ장에서는 책 읽어주기의 개념과 방법, 독해력의 개념과 독해 과정에 대해 살펴보았다. 또한 읽기 태도의 개념과 읽기 태도의 형성 요인에 대해서도 정리하였다. Ⅲ장에서는 본 연구의 방법에 대해 구체적으로 진술하였다. 이 연구는 대구시 소재 K초등학교 6학년 1개 학급 23명(남 10, 여 13)을 대상으로 이루어졌으며, 8주 동안 총 24차시에 걸쳐 책 읽어주기 교수·학습 모형을 적용하였다. Ⅳ장에서는 본 연구의 효과를 알아보기 위하여 책 읽어주기가 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보았다. 검사 결과는 SPSS/WIN 19.0 통계 프로그램으로 처리하였으며 프로그램 사전과 사후 검사 결과에 대해 대응표본 ...
본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 한 책 읽어주기 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 효과를 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 책 읽어주기 활동이 독해력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 교사의 책 읽어주기 활동이 읽기 태도 향상에 효과가 있는가? 연구 문제의 해결을 위하여 Ⅱ장에서는 책 읽어주기의 개념과 방법, 독해력의 개념과 독해 과정에 대해 살펴보았다. 또한 읽기 태도의 개념과 읽기 태도의 형성 요인에 대해서도 정리하였다. Ⅲ장에서는 본 연구의 방법에 대해 구체적으로 진술하였다. 이 연구는 대구시 소재 K초등학교 6학년 1개 학급 23명(남 10, 여 13)을 대상으로 이루어졌으며, 8주 동안 총 24차시에 걸쳐 책 읽어주기 교수·학습 모형을 적용하였다. Ⅳ장에서는 본 연구의 효과를 알아보기 위하여 책 읽어주기가 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보았다. 검사 결과는 SPSS/WIN 19.0 통계 프로그램으로 처리하였으며 프로그램 사전과 사후 검사 결과에 대해 대응표본 t검증으로 분석하였다. 또한 학생들의 독서일지, 교사일지, 담임교사와의 면담, 학생 면담 등을 분석하여 질적으로도 기술하였다. 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 책 읽어주기 활동은 전체 아동의 독해력 향상에는 효과가 없었으나 학습자의 수준에 있어서 상위·중위 집단의 독해력 향상에 효과가 있었다. 둘째, 책 읽어주기 활동은 독해력의 하위 범주에 있어서는 ‘사실적 이해’에서만 효과가 있었으며, 상위·중위 집단의 ‘사실적 이해력’과 중위 집단의 ‘추론적 이해력’ 향상에 효과가 있었다. 셋째, 책 읽어주기 활동은 전체 학생의 읽기 태도 향상에 효과가 있었다. 넷째, 책 읽어주기 활동은 하위 집단의 여가적 읽기 태도 향상에 효과가 있었다. 질적 분석에서는 이러한 효과를 독해력 향상과 읽기 태도 측면으로 나누어 기술하였다. 독해력 향상 측면에서는 책 읽어주기 활동이 이해력과 어휘력 향상, 장기 기억과 초인지 형성에 도움을 주었으며 읽기 태도 측면에서는 독서 흥미와 읽기 동기 유발, 독서 습관 형성에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구의 결과를 통해서 교사의 동화책 읽어주기 활동은 초등학교 6학년 학생들의 독해력 향상과 긍정적 읽기 태도 형성에 효과적이며 인지적 측면과 정의적 측면을 함께 고려한 읽기 지도 방법이 될 수 있음을 보여 주었다. 주제어 : 책 읽어주기, 독해력, 읽기 태도
본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 한 책 읽어주기 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 효과를 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 책 읽어주기 활동이 독해력 향상에 효과가 있는가? 둘째, 교사의 책 읽어주기 활동이 읽기 태도 향상에 효과가 있는가? 연구 문제의 해결을 위하여 Ⅱ장에서는 책 읽어주기의 개념과 방법, 독해력의 개념과 독해 과정에 대해 살펴보았다. 또한 읽기 태도의 개념과 읽기 태도의 형성 요인에 대해서도 정리하였다. Ⅲ장에서는 본 연구의 방법에 대해 구체적으로 진술하였다. 이 연구는 대구시 소재 K초등학교 6학년 1개 학급 23명(남 10, 여 13)을 대상으로 이루어졌으며, 8주 동안 총 24차시에 걸쳐 책 읽어주기 교수·학습 모형을 적용하였다. Ⅳ장에서는 본 연구의 효과를 알아보기 위하여 책 읽어주기가 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 읽기 능력 수준별(상, 중, 하)로 알아보았다. 검사 결과는 SPSS/WIN 19.0 통계 프로그램으로 처리하였으며 프로그램 사전과 사후 검사 결과에 대해 대응표본 t검증으로 분석하였다. 또한 학생들의 독서일지, 교사일지, 담임교사와의 면담, 학생 면담 등을 분석하여 질적으로도 기술하였다. 연구 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 책 읽어주기 활동은 전체 아동의 독해력 향상에는 효과가 없었으나 학습자의 수준에 있어서 상위·중위 집단의 독해력 향상에 효과가 있었다. 둘째, 책 읽어주기 활동은 독해력의 하위 범주에 있어서는 ‘사실적 이해’에서만 효과가 있었으며, 상위·중위 집단의 ‘사실적 이해력’과 중위 집단의 ‘추론적 이해력’ 향상에 효과가 있었다. 셋째, 책 읽어주기 활동은 전체 학생의 읽기 태도 향상에 효과가 있었다. 넷째, 책 읽어주기 활동은 하위 집단의 여가적 읽기 태도 향상에 효과가 있었다. 질적 분석에서는 이러한 효과를 독해력 향상과 읽기 태도 측면으로 나누어 기술하였다. 독해력 향상 측면에서는 책 읽어주기 활동이 이해력과 어휘력 향상, 장기 기억과 초인지 형성에 도움을 주었으며 읽기 태도 측면에서는 독서 흥미와 읽기 동기 유발, 독서 습관 형성에 긍정적 영향을 주었다. 본 연구의 결과를 통해서 교사의 동화책 읽어주기 활동은 초등학교 6학년 학생들의 독해력 향상과 긍정적 읽기 태도 형성에 효과적이며 인지적 측면과 정의적 측면을 함께 고려한 읽기 지도 방법이 될 수 있음을 보여 주었다. 주제어 : 책 읽어주기, 독해력, 읽기 태도
M. A. Thesis Development of reading comprehension and reading attitude through reading aloud -focused on sixth grade students- Sim, Jung-Mi Department of Reading and Writing Graduate School Yeungnam University (Directed by Professor Roh, Sang-Rae) (Abstract) The objective of this research is to vali...
M. A. Thesis Development of reading comprehension and reading attitude through reading aloud -focused on sixth grade students- Sim, Jung-Mi Department of Reading and Writing Graduate School Yeungnam University (Directed by Professor Roh, Sang-Rae) (Abstract) The objective of this research is to validate the effect of the reading aloud on the reading comprehension and reading attitude of sixth grade students of elementary school, according to the level of their reading ability. To achieve the aforementioned objectives, research topics are set as follows: First, Does reading aloud have an effect on the development of reading comprehension? Second, Does reading aloud have an effect on the development of reading attitude? To solve the above research topics, in chapter Ⅱ, the concept and methods of reading aloud, the concept of reading comprehension and the process of reading were examined. In addition, the concept of reading attitude and the formative cause of reading attitude were summarized. In chapter Ⅲ, the method of this research was explained in detail. This research was conducted by 23 sixth grade students of K elementary school in Daegu, throughout 24 periods for 8 weeks, applying the instruction- learning model of reading aloud. In chapter Ⅳ, the effect of reading aloud on the reading comprehension and reading attitude was analyzed, according to their reading ability—high, medium, low—in order to verify the effect of this research. The obtained experimental data was processed by SPSS/WIN 19.0 statistics program, and analyzed the degree of improvement between before and after the program of reading aloud by t-test method. Besides, it was described qualitatively based on the analysis of students’ reading diary, teachers’ reading diary and interviews with the homeroom teacher and the students. The results based on this research are suggested as follows: First, the activity of reading aloud had a meaningful effect on the development of reading comprehension in the high and medium group, although there is no positive change in the whole group of students. Second, the activity of reading aloud was effective on the ‘literal comprehension’ among the subcategory of reading comprehension—the development of ‘literal comprehension’ in the high and medium group, and the development of ‘inferential comprehension’ in the medium group. Third, the activity of reading aloud had a significant effect on the reading attitude overall, in the low level group in particular. Fourth, the activity of reading aloud was effective on the reading attitude of the low level group in their spare time. To sum up, the activity of reading aloud was significantly effective on the development of reading comprehension in the high and medium level group, and the development of the reading attitude in the low level group. In qualitative analysis, those effects were described divided into the aspect of reading comprehension and the reading attitude. As for the development of reading comprehension, reading aloud activity was effective on the development of the comprehension and vocabulary, long term memory and the formation of metacognition. As for the development of reading attitude, it was positively effective on the reading interest, reading motivation and the formation of reading habit. On the basis of this study, it is concluded that teacher’s reading aloud activity has a meaningful effect on the development of sixth graders’ reading comprehension and reading attitude and it can be a teaching method to consider both the cognitive aspects and the emotive aspects. * Key words : reading aloud, reading comprehension, reading attitude
M. A. Thesis Development of reading comprehension and reading attitude through reading aloud -focused on sixth grade students- Sim, Jung-Mi Department of Reading and Writing Graduate School Yeungnam University (Directed by Professor Roh, Sang-Rae) (Abstract) The objective of this research is to validate the effect of the reading aloud on the reading comprehension and reading attitude of sixth grade students of elementary school, according to the level of their reading ability. To achieve the aforementioned objectives, research topics are set as follows: First, Does reading aloud have an effect on the development of reading comprehension? Second, Does reading aloud have an effect on the development of reading attitude? To solve the above research topics, in chapter Ⅱ, the concept and methods of reading aloud, the concept of reading comprehension and the process of reading were examined. In addition, the concept of reading attitude and the formative cause of reading attitude were summarized. In chapter Ⅲ, the method of this research was explained in detail. This research was conducted by 23 sixth grade students of K elementary school in Daegu, throughout 24 periods for 8 weeks, applying the instruction- learning model of reading aloud. In chapter Ⅳ, the effect of reading aloud on the reading comprehension and reading attitude was analyzed, according to their reading ability—high, medium, low—in order to verify the effect of this research. The obtained experimental data was processed by SPSS/WIN 19.0 statistics program, and analyzed the degree of improvement between before and after the program of reading aloud by t-test method. Besides, it was described qualitatively based on the analysis of students’ reading diary, teachers’ reading diary and interviews with the homeroom teacher and the students. The results based on this research are suggested as follows: First, the activity of reading aloud had a meaningful effect on the development of reading comprehension in the high and medium group, although there is no positive change in the whole group of students. Second, the activity of reading aloud was effective on the ‘literal comprehension’ among the subcategory of reading comprehension—the development of ‘literal comprehension’ in the high and medium group, and the development of ‘inferential comprehension’ in the medium group. Third, the activity of reading aloud had a significant effect on the reading attitude overall, in the low level group in particular. Fourth, the activity of reading aloud was effective on the reading attitude of the low level group in their spare time. To sum up, the activity of reading aloud was significantly effective on the development of reading comprehension in the high and medium level group, and the development of the reading attitude in the low level group. In qualitative analysis, those effects were described divided into the aspect of reading comprehension and the reading attitude. As for the development of reading comprehension, reading aloud activity was effective on the development of the comprehension and vocabulary, long term memory and the formation of metacognition. As for the development of reading attitude, it was positively effective on the reading interest, reading motivation and the formation of reading habit. On the basis of this study, it is concluded that teacher’s reading aloud activity has a meaningful effect on the development of sixth graders’ reading comprehension and reading attitude and it can be a teaching method to consider both the cognitive aspects and the emotive aspects. * Key words : reading aloud, reading comprehension, reading attitude
주제어
#책 읽어주기 읽기 태도 독해력 고학년 책 읽어주기 수준별 읽기 능력 책 읽어주기 교수·학습모형
학위논문 정보
저자
심정미
학위수여기관
영남대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
독서작문학과 독서작문전공
지도교수
노상래
발행연도
2016
총페이지
99
키워드
책 읽어주기 읽기 태도 독해력 고학년 책 읽어주기 수준별 읽기 능력 책 읽어주기 교수·학습모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.