여행·항공 산업에서의 소셜미디어 (Social media) 전략에 관한 탐색적 연구 - 커뮤니케이션 모델을 중심으로 - 본 연구는 최근 모바일 시대의 도래로 인한 소셜미디어의 등장으로 마케팅 커뮤니케이션 환경이 바뀌어 소셜미디어의 영향력이 점차 산업계에 확대됨에 따라, 여행·항공산업에서는 소셜미디어 채널들을 어떠한 형태로 운영하고 있는지에 대해 분석하고, 여행·항공산업에서의 소셜미디어 활성화 방안 전략을 도출하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구는 먼저 학술 및 시사적 선행 연구 자료를 통하여 여행·항공산업의 마케팅과 소셜미디어에 대해 조사하였다. 또한 이를 바탕으로 국내 상장여행사와 국적항공사에 종사하고 있는 관계자를 업체별 한명씩 연구의 ...
여행·항공 산업에서의 소셜미디어 (Social media) 전략에 관한 탐색적 연구 - 커뮤니케이션 모델을 중심으로 - 본 연구는 최근 모바일 시대의 도래로 인한 소셜미디어의 등장으로 마케팅 커뮤니케이션 환경이 바뀌어 소셜미디어의 영향력이 점차 산업계에 확대됨에 따라, 여행·항공산업에서는 소셜미디어 채널들을 어떠한 형태로 운영하고 있는지에 대해 분석하고, 여행·항공산업에서의 소셜미디어 활성화 방안 전략을 도출하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구는 먼저 학술 및 시사적 선행 연구 자료를 통하여 여행·항공산업의 마케팅과 소셜미디어에 대해 조사하였다. 또한 이를 바탕으로 국내 상장여행사와 국적항공사에 종사하고 있는 관계자를 업체별 한명씩 연구의 모집단으로 선정하여 2013년 3월 5일부터 5월 20일까지 11주간 전문가 면담조사를 실시하였으며, 총 11개 업체의 유효 표본을 확보하였다. 전문가 조사를 위한 면담서는 선행 연구와 전문가 예비조사를 바탕으로 작성되었으며, 이상의 과정을 통해 본 연구의 실증분석 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종 별 소셜미디어 사용 채널 분석 결과 페이스북, 트위터, 포털 블로그, 미투데이, 카카오톡(플러스친구) 순으로 2013년 KPR 소셜커뮤니케이션 연구소가 국내 115개 기업 및 공공기관의 SNS 담당자들을대상으로 온라인 서베이를 한 결과와 비슷하게 나타났다. 둘째, 본 연구의 실증분석 결과, 소셜미디어 기업계정 운영 기간과 친구 수는 비례하지 않은 것으로 나타났으며, 운영관리시간과 게시건수는 전담직원과 전담부서의 유무와 연관성이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 채널별 주력 타켓층은 상이하나, 각 소셜미디어 채널별 마케팅 이용 형태별 사용 정도는 거의 비슷하게 나타났다. 본 연구의 실증 분석 결과, 모든 채널별 프로모션(이벤트)의 콘텐츠가 가장 많이 사용되고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 마케팅 예산을 분석 한 결과, 간판여행사보다 직판여행사가, 대형항공사보다 저비용항공사가 전년대비 소셜미디어 마케팅 예산이 성장한 것으로 나타났다. 다섯째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 링크를 통해 회사 홈페이지로의 유입량은 저비용항공사를 제외한 간판여행사, 직판여행사, 대형항공사는 10%도 안 되는 것으로 분석되었으며, 소셜미디어 채널을 통한 실제 매출량 역시 저비용항공사를 제외한 나머지는 평균 1%가량으로 나타났다. 이상의 결과로 본 연구는 당초의 연구 목적이었던 여행·항공산업에서의 소셜미디어 활용 현황에 대한 유용한 자료를 제시하고 있으며, 여행·항공산업의 소셜미디어 마케팅 활성화 방안을 위한 전략을 수립하는데 도움이 될 것으로 사료되며, 나아가 국내 여행·항공산업의 마케팅 도구로서의 소셜미디어가 자리 잡을 수 있도록 기여할 것으로 사료된다. 그러나 본 연구의 조사 대상은 여행․항공산업의 상장여행사와 국적항공사에 종사하는 관계자를 대상으로 연구를 진행하였으므로 연구에 편중성이 있을 수 있다. 또한 본 연구의 방법이 심층적인 인터뷰 형식이 아닌 면담 조사를 작성하는 것에 그치어 질적 연구보다는 양적 연구 측면이 강하다 할 수 있다. 향후에는 보다 객관적이고 깊이 있는 질적 연구를 위해 국내의 전체 여행․항공기업을 대상으로 보다 많은 전문가를 표본으로 한 심층적 인터뷰 조사가 필요하며, 여행․항공산업의 소셜미디어를 이용하고 있는 이용자들을 대상으로 한 연구를 병행 실시하면 더욱 효율적이고 정확한 연구가 될 것으로 사료된다. 주제어 : 소셜미디어 , 커뮤니케이션 모델 , 소셜미디어 마케팅 , 소셜미디어 마케팅 전략
여행·항공 산업에서의 소셜미디어 (Social media) 전략에 관한 탐색적 연구 - 커뮤니케이션 모델을 중심으로 - 본 연구는 최근 모바일 시대의 도래로 인한 소셜미디어의 등장으로 마케팅 커뮤니케이션 환경이 바뀌어 소셜미디어의 영향력이 점차 산업계에 확대됨에 따라, 여행·항공산업에서는 소셜미디어 채널들을 어떠한 형태로 운영하고 있는지에 대해 분석하고, 여행·항공산업에서의 소셜미디어 활성화 방안 전략을 도출하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 본 연구는 먼저 학술 및 시사적 선행 연구 자료를 통하여 여행·항공산업의 마케팅과 소셜미디어에 대해 조사하였다. 또한 이를 바탕으로 국내 상장여행사와 국적항공사에 종사하고 있는 관계자를 업체별 한명씩 연구의 모집단으로 선정하여 2013년 3월 5일부터 5월 20일까지 11주간 전문가 면담조사를 실시하였으며, 총 11개 업체의 유효 표본을 확보하였다. 전문가 조사를 위한 면담서는 선행 연구와 전문가 예비조사를 바탕으로 작성되었으며, 이상의 과정을 통해 본 연구의 실증분석 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종 별 소셜미디어 사용 채널 분석 결과 페이스북, 트위터, 포털 블로그, 미투데이, 카카오톡(플러스친구) 순으로 2013년 KPR 소셜커뮤니케이션 연구소가 국내 115개 기업 및 공공기관의 SNS 담당자들을대상으로 온라인 서베이를 한 결과와 비슷하게 나타났다. 둘째, 본 연구의 실증분석 결과, 소셜미디어 기업계정 운영 기간과 친구 수는 비례하지 않은 것으로 나타났으며, 운영관리시간과 게시건수는 전담직원과 전담부서의 유무와 연관성이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 채널별 주력 타켓층은 상이하나, 각 소셜미디어 채널별 마케팅 이용 형태별 사용 정도는 거의 비슷하게 나타났다. 본 연구의 실증 분석 결과, 모든 채널별 프로모션(이벤트)의 콘텐츠가 가장 많이 사용되고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 마케팅 예산을 분석 한 결과, 간판여행사보다 직판여행사가, 대형항공사보다 저비용항공사가 전년대비 소셜미디어 마케팅 예산이 성장한 것으로 나타났다. 다섯째, 상장여행사와 국적항공사의 세부 업종별 소셜미디어 링크를 통해 회사 홈페이지로의 유입량은 저비용항공사를 제외한 간판여행사, 직판여행사, 대형항공사는 10%도 안 되는 것으로 분석되었으며, 소셜미디어 채널을 통한 실제 매출량 역시 저비용항공사를 제외한 나머지는 평균 1%가량으로 나타났다. 이상의 결과로 본 연구는 당초의 연구 목적이었던 여행·항공산업에서의 소셜미디어 활용 현황에 대한 유용한 자료를 제시하고 있으며, 여행·항공산업의 소셜미디어 마케팅 활성화 방안을 위한 전략을 수립하는데 도움이 될 것으로 사료되며, 나아가 국내 여행·항공산업의 마케팅 도구로서의 소셜미디어가 자리 잡을 수 있도록 기여할 것으로 사료된다. 그러나 본 연구의 조사 대상은 여행․항공산업의 상장여행사와 국적항공사에 종사하는 관계자를 대상으로 연구를 진행하였으므로 연구에 편중성이 있을 수 있다. 또한 본 연구의 방법이 심층적인 인터뷰 형식이 아닌 면담 조사를 작성하는 것에 그치어 질적 연구보다는 양적 연구 측면이 강하다 할 수 있다. 향후에는 보다 객관적이고 깊이 있는 질적 연구를 위해 국내의 전체 여행․항공기업을 대상으로 보다 많은 전문가를 표본으로 한 심층적 인터뷰 조사가 필요하며, 여행․항공산업의 소셜미디어를 이용하고 있는 이용자들을 대상으로 한 연구를 병행 실시하면 더욱 효율적이고 정확한 연구가 될 것으로 사료된다. 주제어 : 소셜미디어 , 커뮤니케이션 모델 , 소셜미디어 마케팅 , 소셜미디어 마케팅 전략
ABSTRACT An Exploratory Study on the Social Media Strategy of Travel and Airline Industry - Focused on communication models - Lim KwangMyong Department of Tourism Management The Graduate School of Tourism Sejong University As the marketing communication environment has changed due to the appearance ...
ABSTRACT An Exploratory Study on the Social Media Strategy of Travel and Airline Industry - Focused on communication models - Lim KwangMyong Department of Tourism Management The Graduate School of Tourism Sejong University As the marketing communication environment has changed due to the appearance of social media caused by the recent introduction of the mobile era, their influence gradually expands in the industrial world. Accordingly, the purpose of this study is to analyze how the travel and aviation industry operate social media channels and draw plan strategy plans to vitalize social media in it. For this, the study first investigated marketing of the travel and airline industry and social media through the academic and suggestive precedent research materials. And it conducted the interview investigation of experts for 11 weeks from Mar. 5th, 2013 to May 20th, 2013 by selecting each person by company in the persons who engage in the Korean listed travel agencies and national airlines as population based on this. And it secured the valid samples of the total 11 companies. The interview sheet for investigating experts was written based on the precedent studies and their preliminary surveys and the research results of empirical analyses of the study through the above process are summarized as follow: First, the result which analyzed the channels to use social media by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has found to be similar with that of the online survey for the persons in charge of SNS in the 115 Korean companies and public institutions carried out by the KPR Social Communication Research Center in 2003 as it is in order of facebook, twitter, portal blog, me2day, and Kakao Talk (Plus friend). Second, the empirical analytical result of the study has found that the operation period of corporate account of social media is not proportional to the number of friends and there is no connection between the operation management time and the number of posting and exclusive employees and departments that are exclusively responsible for them. Third, the major targets by social media channel and by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines are different from each other but levels of use by type to use marketing by chanel of each social media are almost similar to each other. The empirical analytical result of the study has found that the contents of promotion (events) by all the channels are most used. Fourth, the result which analyzed the social media marketing budgets by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has found that the social media marketing budgets of direct selling travel agencies and low-cost airlines are higher than those of indirect selling travel agencies and large airlines compared to the previous year. Fifth, inflow into the company home pages through social media link by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has analyzed to be less than 10% in the indirect and direct selling travel agencies and large airlines except the low-cost airlines. Actual sales through social media channels has found to be average 1% in the rest ones except the low-cost airlines. Like the above results, this study suggests the useful data about the utilization status of social media in the travel and airline industry which was the original purpose. And it its thought that it will be helpful for establishing strategies for plans to vitalize social media marketing of the travel and airline industry. Furthermore, it is thought that it will contribute to establishment of social media in the Korean travel and airline industry as the marketing tool. However, as the study was arranged to the persons who engage in the listed travel agencies and national airlines of the travel and airline industry, there could be a bias in study. And quantitative research aspect can be stronger than the qualitative research aspect as the research method was just interview investigation, not the in-depth interview method. In the future, the in-depth interview investigation will be required based on the samples of more experts for the whole travel and airline companies in Korea. And it is thought that it will be more efficient and exact study if studies on the users who are using social media of the travel and airline industry will be arranged with it. Key word : Social media , communication models , Social media marketing , Social media marketing Strategy
ABSTRACT An Exploratory Study on the Social Media Strategy of Travel and Airline Industry - Focused on communication models - Lim KwangMyong Department of Tourism Management The Graduate School of Tourism Sejong University As the marketing communication environment has changed due to the appearance of social media caused by the recent introduction of the mobile era, their influence gradually expands in the industrial world. Accordingly, the purpose of this study is to analyze how the travel and aviation industry operate social media channels and draw plan strategy plans to vitalize social media in it. For this, the study first investigated marketing of the travel and airline industry and social media through the academic and suggestive precedent research materials. And it conducted the interview investigation of experts for 11 weeks from Mar. 5th, 2013 to May 20th, 2013 by selecting each person by company in the persons who engage in the Korean listed travel agencies and national airlines as population based on this. And it secured the valid samples of the total 11 companies. The interview sheet for investigating experts was written based on the precedent studies and their preliminary surveys and the research results of empirical analyses of the study through the above process are summarized as follow: First, the result which analyzed the channels to use social media by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has found to be similar with that of the online survey for the persons in charge of SNS in the 115 Korean companies and public institutions carried out by the KPR Social Communication Research Center in 2003 as it is in order of facebook, twitter, portal blog, me2day, and Kakao Talk (Plus friend). Second, the empirical analytical result of the study has found that the operation period of corporate account of social media is not proportional to the number of friends and there is no connection between the operation management time and the number of posting and exclusive employees and departments that are exclusively responsible for them. Third, the major targets by social media channel and by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines are different from each other but levels of use by type to use marketing by chanel of each social media are almost similar to each other. The empirical analytical result of the study has found that the contents of promotion (events) by all the channels are most used. Fourth, the result which analyzed the social media marketing budgets by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has found that the social media marketing budgets of direct selling travel agencies and low-cost airlines are higher than those of indirect selling travel agencies and large airlines compared to the previous year. Fifth, inflow into the company home pages through social media link by detailed industry of the listed travel agencies and national airlines has analyzed to be less than 10% in the indirect and direct selling travel agencies and large airlines except the low-cost airlines. Actual sales through social media channels has found to be average 1% in the rest ones except the low-cost airlines. Like the above results, this study suggests the useful data about the utilization status of social media in the travel and airline industry which was the original purpose. And it its thought that it will be helpful for establishing strategies for plans to vitalize social media marketing of the travel and airline industry. Furthermore, it is thought that it will contribute to establishment of social media in the Korean travel and airline industry as the marketing tool. However, as the study was arranged to the persons who engage in the listed travel agencies and national airlines of the travel and airline industry, there could be a bias in study. And quantitative research aspect can be stronger than the qualitative research aspect as the research method was just interview investigation, not the in-depth interview method. In the future, the in-depth interview investigation will be required based on the samples of more experts for the whole travel and airline companies in Korea. And it is thought that it will be more efficient and exact study if studies on the users who are using social media of the travel and airline industry will be arranged with it. Key word : Social media , communication models , Social media marketing , Social media marketing Strategy
주제어
#소셜미디어 커뮤니케이션 모델 소셜미디어 마케팅 소셜미디어 마케팅 전략 여행 항공 산업 관광 산업
학위논문 정보
저자
임광명
학위수여기관
세종대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
관광경영학과
지도교수
김홍범
발행연도
2013
총페이지
116 p.
키워드
소셜미디어 커뮤니케이션 모델 소셜미디어 마케팅 소셜미디어 마케팅 전략 여행 항공 산업 관광 산업
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