본 논문은 현재 인류가 직면한 생태적 위기를 극복하기 위해 생태주의적 환경윤리 측면에서 환경윤리교육을 시행할 필요가 있음을 제시하고자 하였다. 여기서 말하는 환경윤리교육은 환경 친화적인 삶의 가치를 인식하고 환경 문제 해결에 필요한 올바른 도덕적 판단 능력을 기르며 환경친화적 실천 역량을 적극적으로 습득하도록 하는 것이다. 생태적 위기의 실태는 크게 대기오염, 수질오염, 토양오염으로 구분된다. 이러한 인류가 직면하고 있는 다양한 위기 징후들은 그 양태만 다를 뿐 본질적으로는 인식론상의 위기라는 점에서 시작한다. 따라서 오늘날 우리가 맞고 있는 생태적 위기 상황은 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기라 할 수 있다. 이는 곧 인간의 마음, 정신의 위기 나아가 교육의 위기이다. 따라서 환경 문제는 자연에 대한 사람의 그릇된 가치관과 태도에 의해 야기된 것으로 환경 문제를 해결하기 위해서는 무엇보다 자연환경에 대한 인간의 가치관과 태도에 대한 철학적 반성이 필요하다. 따라서 본 연구는 생태적 위기 극복을 위해 생태주의적 환경윤리교육이 필요함을 제시하였다. 이를 위해서는 생태학적 패러다임으로의 전환이 필요하고, 이러한 생태주의적 윤리에 근거하여 생태주의적 환경윤리교육이 필요하다. 생태주의적 환경윤리교육이란 생태적 위기 극복을 위한 윤리가치에 의한 방법을 말한다. 이는 환경을 위한 인식과 태도를 변화시켜 환경문제 해결에 접근하려는 교육으로, 환경과 윤리의 교량적 역할에 기여하며 인간과 자연에 대한 올바른 인식과 환경친화적 가치관을 내면화하여 환경문제 해결에 자발적으로 행동하고 실천하는 데 역점을 둔다. 이러한 생태주의적 환경윤리교육이 이루어질 때 생태학적 감수성과 상상력을 지닌 인간형을 길러낼 수 있을 것으로 기대된다. 이러한 관점에서 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 도덕과 교육과정 및 도덕 교과서를 분석하였다. 2009 개정 교육과정에서는 자연·초월적 존재와의 관계라는 Ⅳ영역이 설정되면서 <환경친화적인 삶>이라는 단원이 신설되었다. 이로써 중학교 교육과정에서 환경 윤리 내용의 비중이 점점 커지고 강조되고 있음을 알 수 있었다. 또한 중학교 도덕과 교육과정과 ...
본 논문은 현재 인류가 직면한 생태적 위기를 극복하기 위해 생태주의적 환경윤리 측면에서 환경윤리교육을 시행할 필요가 있음을 제시하고자 하였다. 여기서 말하는 환경윤리교육은 환경 친화적인 삶의 가치를 인식하고 환경 문제 해결에 필요한 올바른 도덕적 판단 능력을 기르며 환경친화적 실천 역량을 적극적으로 습득하도록 하는 것이다. 생태적 위기의 실태는 크게 대기오염, 수질오염, 토양오염으로 구분된다. 이러한 인류가 직면하고 있는 다양한 위기 징후들은 그 양태만 다를 뿐 본질적으로는 인식론상의 위기라는 점에서 시작한다. 따라서 오늘날 우리가 맞고 있는 생태적 위기 상황은 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기라 할 수 있다. 이는 곧 인간의 마음, 정신의 위기 나아가 교육의 위기이다. 따라서 환경 문제는 자연에 대한 사람의 그릇된 가치관과 태도에 의해 야기된 것으로 환경 문제를 해결하기 위해서는 무엇보다 자연환경에 대한 인간의 가치관과 태도에 대한 철학적 반성이 필요하다. 따라서 본 연구는 생태적 위기 극복을 위해 생태주의적 환경윤리교육이 필요함을 제시하였다. 이를 위해서는 생태학적 패러다임으로의 전환이 필요하고, 이러한 생태주의적 윤리에 근거하여 생태주의적 환경윤리교육이 필요하다. 생태주의적 환경윤리교육이란 생태적 위기 극복을 위한 윤리가치에 의한 방법을 말한다. 이는 환경을 위한 인식과 태도를 변화시켜 환경문제 해결에 접근하려는 교육으로, 환경과 윤리의 교량적 역할에 기여하며 인간과 자연에 대한 올바른 인식과 환경친화적 가치관을 내면화하여 환경문제 해결에 자발적으로 행동하고 실천하는 데 역점을 둔다. 이러한 생태주의적 환경윤리교육이 이루어질 때 생태학적 감수성과 상상력을 지닌 인간형을 길러낼 수 있을 것으로 기대된다. 이러한 관점에서 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 도덕과 교육과정 및 도덕 교과서를 분석하였다. 2009 개정 교육과정에서는 자연·초월적 존재와의 관계라는 Ⅳ영역이 설정되면서 <환경친화적인 삶>이라는 단원이 신설되었다. 이로써 중학교 교육과정에서 환경 윤리 내용의 비중이 점점 커지고 강조되고 있음을 알 수 있었다. 또한 중학교 도덕과 교육과정과 교과서 분석을 바탕으로 교수-학습 과정을 제시함으로써 향후 중학교에서의 환경윤리교육의 방향을 제시해 보았다. 이를 바탕으로 환경윤리교육이 이루어진다면 도덕과의 환경윤리교육이 목표로 하는 전인적 인간, 즉 아는 것, 느끼는 것, 행동하는 것이 상호 융합된 삶을 사는 통합적 인간을 길러낼 수 있을 것으로 기대된다. 주요어 : 생태적 위기, 생태주의적 환경윤리교육, 2009 개정 교육과정, 도덕
본 논문은 현재 인류가 직면한 생태적 위기를 극복하기 위해 생태주의적 환경윤리 측면에서 환경윤리교육을 시행할 필요가 있음을 제시하고자 하였다. 여기서 말하는 환경윤리교육은 환경 친화적인 삶의 가치를 인식하고 환경 문제 해결에 필요한 올바른 도덕적 판단 능력을 기르며 환경친화적 실천 역량을 적극적으로 습득하도록 하는 것이다. 생태적 위기의 실태는 크게 대기오염, 수질오염, 토양오염으로 구분된다. 이러한 인류가 직면하고 있는 다양한 위기 징후들은 그 양태만 다를 뿐 본질적으로는 인식론상의 위기라는 점에서 시작한다. 따라서 오늘날 우리가 맞고 있는 생태적 위기 상황은 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기라 할 수 있다. 이는 곧 인간의 마음, 정신의 위기 나아가 교육의 위기이다. 따라서 환경 문제는 자연에 대한 사람의 그릇된 가치관과 태도에 의해 야기된 것으로 환경 문제를 해결하기 위해서는 무엇보다 자연환경에 대한 인간의 가치관과 태도에 대한 철학적 반성이 필요하다. 따라서 본 연구는 생태적 위기 극복을 위해 생태주의적 환경윤리교육이 필요함을 제시하였다. 이를 위해서는 생태학적 패러다임으로의 전환이 필요하고, 이러한 생태주의적 윤리에 근거하여 생태주의적 환경윤리교육이 필요하다. 생태주의적 환경윤리교육이란 생태적 위기 극복을 위한 윤리가치에 의한 방법을 말한다. 이는 환경을 위한 인식과 태도를 변화시켜 환경문제 해결에 접근하려는 교육으로, 환경과 윤리의 교량적 역할에 기여하며 인간과 자연에 대한 올바른 인식과 환경친화적 가치관을 내면화하여 환경문제 해결에 자발적으로 행동하고 실천하는 데 역점을 둔다. 이러한 생태주의적 환경윤리교육이 이루어질 때 생태학적 감수성과 상상력을 지닌 인간형을 길러낼 수 있을 것으로 기대된다. 이러한 관점에서 2009 개정 교육과정에 따른 중학교 도덕과 교육과정 및 도덕 교과서를 분석하였다. 2009 개정 교육과정에서는 자연·초월적 존재와의 관계라는 Ⅳ영역이 설정되면서 <환경친화적인 삶>이라는 단원이 신설되었다. 이로써 중학교 교육과정에서 환경 윤리 내용의 비중이 점점 커지고 강조되고 있음을 알 수 있었다. 또한 중학교 도덕과 교육과정과 교과서 분석을 바탕으로 교수-학습 과정을 제시함으로써 향후 중학교에서의 환경윤리교육의 방향을 제시해 보았다. 이를 바탕으로 환경윤리교육이 이루어진다면 도덕과의 환경윤리교육이 목표로 하는 전인적 인간, 즉 아는 것, 느끼는 것, 행동하는 것이 상호 융합된 삶을 사는 통합적 인간을 길러낼 수 있을 것으로 기대된다. 주요어 : 생태적 위기, 생태주의적 환경윤리교육, 2009 개정 교육과정, 도덕
This thesis intends to suggest the necessity of implementing environmental ethics education from the viewpoint of ecological environmental ethics in order to overcome ecological crises that mankind faces today. The purpose of environmental ethics education is to make people recognize the value of an...
This thesis intends to suggest the necessity of implementing environmental ethics education from the viewpoint of ecological environmental ethics in order to overcome ecological crises that mankind faces today. The purpose of environmental ethics education is to make people recognize the value of an eco-friendly life, to make them cultivate proper ethical judgment abilities necessary for environmental problem solving, and also to make them actively learn eco-friendly practices. The situation of ecological crises is largely classified into atmospheric pollution, water pollution and soil pollution. The only thing that differs from these types of crises are the aspects from which they are seen, but they intrinsically start from the viewpoint of epistemological crises. Therefore, the ecological crises we face today are such affairs that are related to the foundation of people's existence and living, and they result not from outside suppression or restrictions but from inside problems such as human greed and excessive materialism. This is a crisis of human mind or spirit and furthermore, it is a crisis of education. Therefore, environmental problems stem from the misguided values and attitudes that people currently possess. The only way to solve this problem is to reflect on our values and attitude in a philosophical light. In this context, this study suggested the necessity of ecological environmental ethics education in order to overcome ecological crisis. For this, it is required to conduct ecological environmental ethics education according to the ecological ethics on the basis of the conversion to ecological paradigm. Ecological environment ethics education means a method through ethical value to overcome ecological crisis. This is an educational approach to solve environmental problems by changing the recognition and attitude towards the environment. It plays a role as a bridge between environment and ethics; it internalizes not only proper recognition of humans and nature, but also eco-friendly values; and thus, it places emphasis on taking voluntary actions and practice of solving environmental problems. It is anticipated that human models with ecological sensitivity and imagination can be cultivated when such ecological environmental ethics education takes place. From this viewpoint, an analysis was conducted on the middle school ethics curriculum and ethics textbook as per the 2009 revised curriculum. In the 2009 revised curriculum, the unit of was additionally established as IV Field of relationships with nature·transcendental existence was newly made. This proves that the importance of environmental ethics is becoming stronger in the middle school curriculum. The direction in which the future of ecological environmental ethics education in middle school is going was also given by suggesting a proposal of teaching-learning course based on the analysis of the middle school ethics curriculum and ethics textbook. If environmental ethics education is covered in ethics class, it is expected that we can cultivate a person that is whole targeted in the ethics class, in other words, a complete person who lives life assimilated with what he knows, what he feels and how he acts.
This thesis intends to suggest the necessity of implementing environmental ethics education from the viewpoint of ecological environmental ethics in order to overcome ecological crises that mankind faces today. The purpose of environmental ethics education is to make people recognize the value of an eco-friendly life, to make them cultivate proper ethical judgment abilities necessary for environmental problem solving, and also to make them actively learn eco-friendly practices. The situation of ecological crises is largely classified into atmospheric pollution, water pollution and soil pollution. The only thing that differs from these types of crises are the aspects from which they are seen, but they intrinsically start from the viewpoint of epistemological crises. Therefore, the ecological crises we face today are such affairs that are related to the foundation of people's existence and living, and they result not from outside suppression or restrictions but from inside problems such as human greed and excessive materialism. This is a crisis of human mind or spirit and furthermore, it is a crisis of education. Therefore, environmental problems stem from the misguided values and attitudes that people currently possess. The only way to solve this problem is to reflect on our values and attitude in a philosophical light. In this context, this study suggested the necessity of ecological environmental ethics education in order to overcome ecological crisis. For this, it is required to conduct ecological environmental ethics education according to the ecological ethics on the basis of the conversion to ecological paradigm. Ecological environment ethics education means a method through ethical value to overcome ecological crisis. This is an educational approach to solve environmental problems by changing the recognition and attitude towards the environment. It plays a role as a bridge between environment and ethics; it internalizes not only proper recognition of humans and nature, but also eco-friendly values; and thus, it places emphasis on taking voluntary actions and practice of solving environmental problems. It is anticipated that human models with ecological sensitivity and imagination can be cultivated when such ecological environmental ethics education takes place. From this viewpoint, an analysis was conducted on the middle school ethics curriculum and ethics textbook as per the 2009 revised curriculum. In the 2009 revised curriculum, the unit of was additionally established as IV Field of relationships with nature·transcendental existence was newly made. This proves that the importance of environmental ethics is becoming stronger in the middle school curriculum. The direction in which the future of ecological environmental ethics education in middle school is going was also given by suggesting a proposal of teaching-learning course based on the analysis of the middle school ethics curriculum and ethics textbook. If environmental ethics education is covered in ethics class, it is expected that we can cultivate a person that is whole targeted in the ethics class, in other words, a complete person who lives life assimilated with what he knows, what he feels and how he acts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.