최근 참여, 공유, 개방을 핵심 키워드로 삼는 web 2.0은 정보기술의 발전과 더불어 미디어 환경을 크게 변화시키고 있으며, 이로 인해 페이스북, 트위터 등 다양한 소셜 네트워크 서비스(SNS)가 등장하였다. 이러한 현상은 스마트 기기의 보급과 함께 다양한 방식의 실시간 커뮤니케이션 활동을 가능케 했을 뿐만 아니라 단순한 여가시간 활용을 넘어 관계형성, 정보추구, 일상생활기록을 통해 개인의 다양한 개성을 표현하는 수준으로 확장되고 있다. 이에 본 연구는 한·중 대학생들의 SNS ...
최근 참여, 공유, 개방을 핵심 키워드로 삼는 web 2.0은 정보기술의 발전과 더불어 미디어 환경을 크게 변화시키고 있으며, 이로 인해 페이스북, 트위터 등 다양한 소셜 네트워크 서비스(SNS)가 등장하였다. 이러한 현상은 스마트 기기의 보급과 함께 다양한 방식의 실시간 커뮤니케이션 활동을 가능케 했을 뿐만 아니라 단순한 여가시간 활용을 넘어 관계형성, 정보추구, 일상생활기록을 통해 개인의 다양한 개성을 표현하는 수준으로 확장되고 있다. 이에 본 연구는 한·중 대학생들의 SNS 이용동기에 따른 선호도는 어떠한 차이점과 공통점이 있는지를 4가지 동기인 심리적, 사회적, 정보적, 유희적 동기를 중심으로 고찰하였다. 구체적으로 AHP(Analytic Hierarchy Process)를 이용해 각 국가의 대표적인 10개 SNS를 선정하였으며, 한·중 대학생들의 SNS 선호도를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 대학생들의 SNS 이용동기는 사회적 동기(40.0%)가 가장 높았고, 중국 대학생들의 SNS 이용동기는 유희적 동기(33.6%)가 가장 높게 나타났다. 한편, 한·중 대학생들은 모두 SNS를 사용함에 있어 심리적 동기가 가장 낮은 선호 요인으로 나타났다. 둘째, 한·중 대학생들의 SNS 사용동기에 가중치를 반영하여 SNS 선택 선호도를 분석하였다. 그 결과, 한국 대학생들이 가장 많이 쓰는 SNS는 페이스북(24.0%)으로 나타났으며, 중국 대학생들은 시나웨이보(24.3%)를 가장 많이 쓰는 것으로 나타났다. 마지막으로, 한국과 중국의 대표적인 10개 SNS 민감도를 분석하여 향후 발전 추이를 예측하였다. 본 연구는 연구대상을 대학생으로 한정하였고, 편의적 샘플링으로 표본을 추출하였다는 점에서 연구결과를 일반화에 하는데 한계가 있다. 또한 문화적 이질성 문제로 한국과 중국의 SNS 동기요인을 비교하는데 한계점이 있다.
최근 참여, 공유, 개방을 핵심 키워드로 삼는 web 2.0은 정보기술의 발전과 더불어 미디어 환경을 크게 변화시키고 있으며, 이로 인해 페이스북, 트위터 등 다양한 소셜 네트워크 서비스(SNS)가 등장하였다. 이러한 현상은 스마트 기기의 보급과 함께 다양한 방식의 실시간 커뮤니케이션 활동을 가능케 했을 뿐만 아니라 단순한 여가시간 활용을 넘어 관계형성, 정보추구, 일상생활기록을 통해 개인의 다양한 개성을 표현하는 수준으로 확장되고 있다. 이에 본 연구는 한·중 대학생들의 SNS 이용동기에 따른 선호도는 어떠한 차이점과 공통점이 있는지를 4가지 동기인 심리적, 사회적, 정보적, 유희적 동기를 중심으로 고찰하였다. 구체적으로 AHP(Analytic Hierarchy Process)를 이용해 각 국가의 대표적인 10개 SNS를 선정하였으며, 한·중 대학생들의 SNS 선호도를 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 대학생들의 SNS 이용동기는 사회적 동기(40.0%)가 가장 높았고, 중국 대학생들의 SNS 이용동기는 유희적 동기(33.6%)가 가장 높게 나타났다. 한편, 한·중 대학생들은 모두 SNS를 사용함에 있어 심리적 동기가 가장 낮은 선호 요인으로 나타났다. 둘째, 한·중 대학생들의 SNS 사용동기에 가중치를 반영하여 SNS 선택 선호도를 분석하였다. 그 결과, 한국 대학생들이 가장 많이 쓰는 SNS는 페이스북(24.0%)으로 나타났으며, 중국 대학생들은 시나웨이보(24.3%)를 가장 많이 쓰는 것으로 나타났다. 마지막으로, 한국과 중국의 대표적인 10개 SNS 민감도를 분석하여 향후 발전 추이를 예측하였다. 본 연구는 연구대상을 대학생으로 한정하였고, 편의적 샘플링으로 표본을 추출하였다는 점에서 연구결과를 일반화에 하는데 한계가 있다. 또한 문화적 이질성 문제로 한국과 중국의 SNS 동기요인을 비교하는데 한계점이 있다.
Recently, Web 2.0 represented by key words such as participation, sharing, and openness has vastly changed media-related environment and this change has resulted in the appearance of different Social Network Services(SNSs) such as Facebook, Twitter and soon. This phenomenon not only enables people t...
Recently, Web 2.0 represented by key words such as participation, sharing, and openness has vastly changed media-related environment and this change has resulted in the appearance of different Social Network Services(SNSs) such as Facebook, Twitter and soon. This phenomenon not only enables people to be engaged with different types of realtime communication activities, but also expands the activities to an extent of expressing one’s different characteristics through building relationships, seeking information, streaming life and a lote more. This study examined if the degree of preference based on use motives has differences and similarities on university students between Korea and China, focusing on 4 types of motives of psychological, social, informative, and playful motives. Specifically, the study selected 10 representative SNS services of each country and analyzed the students’ preference of each student in both countries utilizing AHP(Analytic Hierarchy Process). The results of the study are as follow. First, for Korean students, social motive has the most significant impact(40.0%) on SNS use motivation. For Chinese students, playful motive has the highest impact(33.6%). On the other hand, both Korean and Chinese students showed psychological motive as the lowest significant factor. Second, this study analyzed SNS use motives reflecting weights of factors. The result shows that Facebook is the most frequently used SNS(24.0%) in Korea. it also shows that the most frequently used SNS in China is Sina Weibo(24.3%). Finally, the study predicted the future development tendencies of the representative SNS by using sensitivity analysis. However, This paper only the university students as the research object in the process of study and used in the process of specimens of output the convenient way of output, In addition, China and South Korea do not match the students use of SNS is to cause the limitations.
Recently, Web 2.0 represented by key words such as participation, sharing, and openness has vastly changed media-related environment and this change has resulted in the appearance of different Social Network Services(SNSs) such as Facebook, Twitter and soon. This phenomenon not only enables people to be engaged with different types of realtime communication activities, but also expands the activities to an extent of expressing one’s different characteristics through building relationships, seeking information, streaming life and a lote more. This study examined if the degree of preference based on use motives has differences and similarities on university students between Korea and China, focusing on 4 types of motives of psychological, social, informative, and playful motives. Specifically, the study selected 10 representative SNS services of each country and analyzed the students’ preference of each student in both countries utilizing AHP(Analytic Hierarchy Process). The results of the study are as follow. First, for Korean students, social motive has the most significant impact(40.0%) on SNS use motivation. For Chinese students, playful motive has the highest impact(33.6%). On the other hand, both Korean and Chinese students showed psychological motive as the lowest significant factor. Second, this study analyzed SNS use motives reflecting weights of factors. The result shows that Facebook is the most frequently used SNS(24.0%) in Korea. it also shows that the most frequently used SNS in China is Sina Weibo(24.3%). Finally, the study predicted the future development tendencies of the representative SNS by using sensitivity analysis. However, This paper only the university students as the research object in the process of study and used in the process of specimens of output the convenient way of output, In addition, China and South Korea do not match the students use of SNS is to cause the limitations.
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