그림책과 연계한 다감각적 통합활동이 지적·발달장애 아동의 창의성에 미치는 영향 The effect of the multisensory integrated activity with picture books on the creativity of the intellectual and developmental disabilities원문보기
논 문 개 요 본 연구는 지적․발달장애 2, 3급의 아동을 대상으로 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동이 창의성 개발에 효과가 있는지 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 신장에 효과가 있는가? 1-1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 구성요인별(유창성․융통성․독창성․상상력)로 효과가 있는가? 1-2. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 유형별(언어창의성․도형창의성․신체창의성)로 효과가 있는가? 대상 아동은 인천광역시 소재의 D장애인복지기관에서 생활하는 지적장애 아동 2명과 ...
논 문 개 요 본 연구는 지적․발달장애 2, 3급의 아동을 대상으로 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동이 창의성 개발에 효과가 있는지 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 신장에 효과가 있는가? 1-1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 구성요인별(유창성․융통성․독창성․상상력)로 효과가 있는가? 1-2. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 유형별(언어창의성․도형창의성․신체창의성)로 효과가 있는가? 대상 아동은 인천광역시 소재의 D장애인복지기관에서 생활하는 지적장애 아동 2명과 발달장애 아동 1명을 대상으로 진행하였다. 실험은 2012년 9월 10일부터 2013년 2월 22일까지 일주일에 1회기씩 사전․사후 검사를 포함하여 총 22회기를 실시하였으며, 1회기 당 수업시간은 70분으로 하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전․사후에 각각 아동의 창의성 검사를 실시하였다. 이 수업의 대상이 지적장애 아동과 발달장애 아동으로 장애등급과 나이에 차이가 있으므로 변화 가능성에도 차이가 있을 것으로 예상하여 동영상과 녹음 자료를 확보하였고 개인별 수업관찰과 창의성 검사를 통하여 분석하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동이 지적․발달장애 아동들에게도 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 시사하고 있다. 본 연구를 바탕으로 장애아동들은 창조적 사고활동을 할 수 없다는 편견을 버리고 창의력을 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램이 활성화될 것을 기대한다. 주제어: 그림책, 다감각적 통합 활동, 장애아동(지적․발달장애), 창의성
논 문 개 요 본 연구는 지적․발달장애 2, 3급의 아동을 대상으로 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동이 창의성 개발에 효과가 있는지 알아보는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 신장에 효과가 있는가? 1-1. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 구성요인별(유창성․융통성․독창성․상상력)로 효과가 있는가? 1-2. 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동은 지적․발달장애 아동의 창의성 유형별(언어창의성․도형창의성․신체창의성)로 효과가 있는가? 대상 아동은 인천광역시 소재의 D장애인복지기관에서 생활하는 지적장애 아동 2명과 발달장애 아동 1명을 대상으로 진행하였다. 실험은 2012년 9월 10일부터 2013년 2월 22일까지 일주일에 1회기씩 사전․사후 검사를 포함하여 총 22회기를 실시하였으며, 1회기 당 수업시간은 70분으로 하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 사전․사후에 각각 아동의 창의성 검사를 실시하였다. 이 수업의 대상이 지적장애 아동과 발달장애 아동으로 장애등급과 나이에 차이가 있으므로 변화 가능성에도 차이가 있을 것으로 예상하여 동영상과 녹음 자료를 확보하였고 개인별 수업관찰과 창의성 검사를 통하여 분석하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 그림책과 연계한 다감각적 통합 활동이 지적․발달장애 아동들에게도 창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 시사하고 있다. 본 연구를 바탕으로 장애아동들은 창조적 사고활동을 할 수 없다는 편견을 버리고 창의력을 향상시킬 수 있는 다양한 프로그램이 활성화될 것을 기대한다. 주제어: 그림책, 다감각적 통합 활동, 장애아동(지적․발달장애), 창의성
The study is intended to discover if the multisensory integrated active program using picture books are effective in improving the creativity of the subject children with second-and third-level intellectual and developmental disabilities. In order to verify the effectiveness of the program, research...
The study is intended to discover if the multisensory integrated active program using picture books are effective in improving the creativity of the subject children with second-and third-level intellectual and developmental disabilities. In order to verify the effectiveness of the program, research problems are suggested as follows: 1. Is the multisensory integrated activity connected with picture books effective in improving the creativity of the intellectually disabled children? 1-1. Are there any effects in the multisensory integrated activity connected with picture books according to creativity components(fluency, flexibility, originality, and imagination) of the intellectually disabled children? 1-2. Are there any effects in the multisensory integrated activity connected with picture books according to the creativity styles (language creativity, figure creativity, and physical creativity)? The subjects of this study are three children with intellectual disabilities and one child with developmental disability living in the D welfare center for the disabled in Incheon area. The researches including pre and post tests were conducted once per week, taking 70 minutes, 22 times in total, from September 10, 2012 to February 22, 2013. The effect of this study was verified by conducting the pre and post creativity tests. Furthermore, to verify the effect, the test results are analyzed based on the video and audio recordings of the individual lesson observation and creativity test, considering that the different disability level and age of the subject children might be able to affect the potential for change. Overall, this study suggests that the integrated active program connected with picture books has a positive effect on improving the creativity of the children with intellectual and developmental disabilities. Based on the results of the study, it is expected that further study will be advanced to vitalize the diverse integrated active programs using picture books for the creativity development of the intellectually disabled children. Keywords : picture books, multisensory integrated activity, the disabled children(intellectual and developmental disabilities), Creativity
The study is intended to discover if the multisensory integrated active program using picture books are effective in improving the creativity of the subject children with second-and third-level intellectual and developmental disabilities. In order to verify the effectiveness of the program, research problems are suggested as follows: 1. Is the multisensory integrated activity connected with picture books effective in improving the creativity of the intellectually disabled children? 1-1. Are there any effects in the multisensory integrated activity connected with picture books according to creativity components(fluency, flexibility, originality, and imagination) of the intellectually disabled children? 1-2. Are there any effects in the multisensory integrated activity connected with picture books according to the creativity styles (language creativity, figure creativity, and physical creativity)? The subjects of this study are three children with intellectual disabilities and one child with developmental disability living in the D welfare center for the disabled in Incheon area. The researches including pre and post tests were conducted once per week, taking 70 minutes, 22 times in total, from September 10, 2012 to February 22, 2013. The effect of this study was verified by conducting the pre and post creativity tests. Furthermore, to verify the effect, the test results are analyzed based on the video and audio recordings of the individual lesson observation and creativity test, considering that the different disability level and age of the subject children might be able to affect the potential for change. Overall, this study suggests that the integrated active program connected with picture books has a positive effect on improving the creativity of the children with intellectual and developmental disabilities. Based on the results of the study, it is expected that further study will be advanced to vitalize the diverse integrated active programs using picture books for the creativity development of the intellectually disabled children. Keywords : picture books, multisensory integrated activity, the disabled children(intellectual and developmental disabilities), Creativity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.