협동학습을 통한 질문 생성 활동이 고등학생의 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향 The impact of the collaborative questioning strategy on high school students' reading comprehension and attitude원문보기
논 문 개 요 본 연구는 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 독해력 향상에 영향을 미치는가? 2. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 읽기 태도 향상에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 인천시에 소재한 A고등학교 1학년 3개 학급을 대상으로 실시한 사전 독해력 검사 점수를 토대로, 동질성을 보인 두 개의 학급을 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 11주간 11차시에 걸쳐 실험집단을 대상으로 협동학습을 통한 질문 생성 활동 프로그램을 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 독해력 사후 검사와 읽기 태도 사후 검사를 실시하고 ...
논 문 개 요 본 연구는 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 독해력 향상에 영향을 미치는가? 2. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 읽기 태도 향상에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 인천시에 소재한 A고등학교 1학년 3개 학급을 대상으로 실시한 사전 독해력 검사 점수를 토대로, 동질성을 보인 두 개의 학급을 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 11주간 11차시에 걸쳐 실험집단을 대상으로 협동학습을 통한 질문 생성 활동 프로그램을 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 독해력 사후 검사와 읽기 태도 사후 검사를 실시하고 SPSS for Window 20.0을 이용하여 검사 결과를 t검증하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습을 통한 질문 생성 활동은 학습자의 독해력 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 협동학습을 통한 질문 생성 활동은 학습자의 읽기 태도 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 다른 사람과의 대화를 통한 협동적 배움을 교육 현장에서 강화해야 하며,교수·학습의 주도권을 학습자에게 돌려주어야 한다. 또한, 질문에 대한 학습과 훈련이 학습자에게 이루어져야 한다. 주제어: 독서, 독서교육, 협동학습, 질문 생성, 독해력, 읽기 태도
논 문 개 요 본 연구는 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 독해력과 읽기 태도에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 독해력 향상에 영향을 미치는가? 2. 협동학습을 통한 질문 생성 활동이 학습자의 읽기 태도 향상에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 인천시에 소재한 A고등학교 1학년 3개 학급을 대상으로 실시한 사전 독해력 검사 점수를 토대로, 동질성을 보인 두 개의 학급을 실험집단과 통제집단으로 선정하였다. 11주간 11차시에 걸쳐 실험집단을 대상으로 협동학습을 통한 질문 생성 활동 프로그램을 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 독해력 사후 검사와 읽기 태도 사후 검사를 실시하고 SPSS for Window 20.0을 이용하여 검사 결과를 t검증하였다. 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습을 통한 질문 생성 활동은 학습자의 독해력 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 둘째, 협동학습을 통한 질문 생성 활동은 학습자의 읽기 태도 향상에 유의미한 영향을 미쳤다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 다른 사람과의 대화를 통한 협동적 배움을 교육 현장에서 강화해야 하며,교수·학습의 주도권을 학습자에게 돌려주어야 한다. 또한, 질문에 대한 학습과 훈련이 학습자에게 이루어져야 한다. 주제어: 독서, 독서교육, 협동학습, 질문 생성, 독해력, 읽기 태도
Abstract The Impact of the Collaborative Questioning Strategy on High School Students' Reading Comprehension and Attitude The purpose of this study is to verify the impact of the collaborative questioning strategy on high school students' reading comprehension and attitude. In order to achieve the p...
Abstract The Impact of the Collaborative Questioning Strategy on High School Students' Reading Comprehension and Attitude The purpose of this study is to verify the impact of the collaborative questioning strategy on high school students' reading comprehension and attitude. In order to achieve the purpose of this study, research topics are established as follows; First, is the collaborative questioning strategy effective in improving reading comprehension? Second, is the collaborative questioning strategy effective in improving reading attitude? For this study, students of 3 classrooms in the 1th grade at A-high school located in Incheon were involved in the reading comprehension test. By the result of the test, 44 children of 2 classrooms who were in a similar level were selected and grouped into an experimental group and a controlled group respectively. Total 11 times of the collaborative questioning strategy were performed for 11 weeks. In order to investigate those two topics, the pre-test and post-test of reading comprehension and reading attitude were conducted. The obtained experimental data was processed by IBM SPSS for windows 20.0 program and the degree of improvement was analyzed between before- and after treatment of programs by paired t-test method. The results from the experiment are as follows; First, the collaborative questioning strategy had a positive effect on the improvement of reading comprehension. Second, the collaborative questioning strategy had a positive effect on the improvement of reading attitude. According to the results, the conclusions of this study can be made as follows: Collaborative learning should be encouraged and learners need to be active in their learning. Also, appropriate training for the collaborative questioning should be provided to learners.
Abstract The Impact of the Collaborative Questioning Strategy on High School Students' Reading Comprehension and Attitude The purpose of this study is to verify the impact of the collaborative questioning strategy on high school students' reading comprehension and attitude. In order to achieve the purpose of this study, research topics are established as follows; First, is the collaborative questioning strategy effective in improving reading comprehension? Second, is the collaborative questioning strategy effective in improving reading attitude? For this study, students of 3 classrooms in the 1th grade at A-high school located in Incheon were involved in the reading comprehension test. By the result of the test, 44 children of 2 classrooms who were in a similar level were selected and grouped into an experimental group and a controlled group respectively. Total 11 times of the collaborative questioning strategy were performed for 11 weeks. In order to investigate those two topics, the pre-test and post-test of reading comprehension and reading attitude were conducted. The obtained experimental data was processed by IBM SPSS for windows 20.0 program and the degree of improvement was analyzed between before- and after treatment of programs by paired t-test method. The results from the experiment are as follows; First, the collaborative questioning strategy had a positive effect on the improvement of reading comprehension. Second, the collaborative questioning strategy had a positive effect on the improvement of reading attitude. According to the results, the conclusions of this study can be made as follows: Collaborative learning should be encouraged and learners need to be active in their learning. Also, appropriate training for the collaborative questioning should be provided to learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.