본 연구는 초등학교 국어 학습부진아들에게 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램을 적용하여 쓰기 능력에 미치는 영향이 있는지 알아보는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기유창성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기 능력의 정성적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 대구광역시에 소재한 공립 D초등학교 2학년을 대상으로 국어학습부진아 3명을 선정하였고 단일대상연구방법 중 하나인 ABA설계로...
본 연구는 초등학교 국어 학습부진아들에게 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램을 적용하여 쓰기 능력에 미치는 영향이 있는지 알아보는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기유창성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기 능력의 정성적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 대구광역시에 소재한 공립 D초등학교 2학년을 대상으로 국어학습부진아 3명을 선정하였고 단일대상연구방법 중 하나인 ABA설계로 실험을 하였다. 연구방법은 3명의 학생 A, B, C를 대상으로 기초선 평가를 2015년 3월 5일 실시한 후 2015년 3월 9일부터 4월 10일까지 매 회기 40분씩 주 2~3회 5주간 기초선 1회, 중재 12회, 유지 2회의 총 15회기로 실시하였다. 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램은 선행 연구 분석을 통하여 학교와 대상 학생의 실정에 맞게 수정하여 사용하였다. 자료처리는 BASA:쓰기검사의 정량적 평가와 정성적 평가 기준을 활용하여 평가하였으며 회기별로 기초선, 중재, 유지 기간에 나타난 쓰기 성취도를 ABA그래프로 처리하였다. 교사의 설명과 시범 단계를 제외하고 매주 이야기 서두검사 결과를 통해서 원점수를 그래프 통해 시각화 자료로 제시하였다. 시각화된 정보는 Data Points를 이용하는 방법과 쓰기 발달선을 이용하는 두 가지로 평가될 수 있으므로 두 가지 방법 모두를 이용하여 시각화 자료로 분석하였다. 이 연구 결과를 토대로 하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기는 학습부진아의 글쓰기 유창성 향상에 효과적이다. 3명의 실험대상 학생들 모두 회기에 따른 미세한 차이는 있지만, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램을 적용하기 전보다 적용하고 난 후에 쓰기 유창성이 향상되었음을 볼 수 있었다. 둘째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기는 학습부진아의 글의 형식, 조직, 문체 등 학습부진아의 쓰기 성취도의 정석적 측면에서도 긍정적인 영향을 미쳤다.
본 연구는 초등학교 국어 학습부진아들에게 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램을 적용하여 쓰기 능력에 미치는 영향이 있는지 알아보는 실험연구로써, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기유창성에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기가 국어 학습 부진아동의 쓰기 능력의 정성적 측면에 미치는 영향은 어떠한가? 연구 대상은 대구광역시에 소재한 공립 D초등학교 2학년을 대상으로 국어학습부진아 3명을 선정하였고 단일대상연구방법 중 하나인 ABA설계로 실험을 하였다. 연구방법은 3명의 학생 A, B, C를 대상으로 기초선 평가를 2015년 3월 5일 실시한 후 2015년 3월 9일부터 4월 10일까지 매 회기 40분씩 주 2~3회 5주간 기초선 1회, 중재 12회, 유지 2회의 총 15회기로 실시하였다. 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램은 선행 연구 분석을 통하여 학교와 대상 학생의 실정에 맞게 수정하여 사용하였다. 자료처리는 BASA:쓰기검사의 정량적 평가와 정성적 평가 기준을 활용하여 평가하였으며 회기별로 기초선, 중재, 유지 기간에 나타난 쓰기 성취도를 ABA그래프로 처리하였다. 교사의 설명과 시범 단계를 제외하고 매주 이야기 서두검사 결과를 통해서 원점수를 그래프 통해 시각화 자료로 제시하였다. 시각화된 정보는 Data Points를 이용하는 방법과 쓰기 발달선을 이용하는 두 가지로 평가될 수 있으므로 두 가지 방법 모두를 이용하여 시각화 자료로 분석하였다. 이 연구 결과를 토대로 하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기는 학습부진아의 글쓰기 유창성 향상에 효과적이다. 3명의 실험대상 학생들 모두 회기에 따른 미세한 차이는 있지만, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기 프로그램을 적용하기 전보다 적용하고 난 후에 쓰기 유창성이 향상되었음을 볼 수 있었다. 둘째, 옛이야기를 활용한 협력적 글쓰기는 학습부진아의 글의 형식, 조직, 문체 등 학습부진아의 쓰기 성취도의 정석적 측면에서도 긍정적인 영향을 미쳤다.
The Effect of Collaborative Writing with Classical Literature on Writing Achievements for Underachievers in Korean Language A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Daegu National University of Education in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Educati...
The Effect of Collaborative Writing with Classical Literature on Writing Achievements for Underachievers in Korean Language A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Daegu National University of Education in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in August 2015 . Yoo-mi Gil Major in Elementary Special Education Department of Elementary Education Graduate School of Education Daegu National University of Education ( Supervised by Professor Ki-Jyung Lee Ph. D. ) (Abstract) This study is an experimental research to identifying the effect of collaborative writing with classical literature on writing achievements for underachievers in Korean Language. The specific research problems are as follows. First, what are the effects of collaborative writing with classical literature on writing fluency for underachievers in korean language? Second, what are the effects of Collaborative Writing with Old story on qualitative side of writing for underachievers in Korean language? Subjects are students who are 2th grade and struggle with learning Korean language at the D elementary school in Daegu Metropolitan city. For this study, single subject research design(ABA design) is used. After baseline periods, 12 intervention sessions and 2 maintenance sessions were conducted. Every sessions were conducted for 40 minutes, and twice per a week for 5weeks. Collaborative writing with classical literature was reorganized suitably for this study’s purpose and subjects based on previous studies. For the evaluation, Basic Academic Skill Assessment (BASA: Written expressing) was used. BASA is the curriculum-based measurement. All students’ results were visualized as graph with their own trend lines and their own goal lines based on peers’ norm. The conclusions obtained from results and discussions of this research are as follows; First, Collaborative writing with classical literature is effective on writing fluency for underachievers in Korean Language. Second, Collaborative writing with classical literature is effective on writing qualitative ability such as writing form, organization, style, etc.
The Effect of Collaborative Writing with Classical Literature on Writing Achievements for Underachievers in Korean Language A thesis submitted to the Council of the Graduate School of Daegu National University of Education in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Education in August 2015 . Yoo-mi Gil Major in Elementary Special Education Department of Elementary Education Graduate School of Education Daegu National University of Education ( Supervised by Professor Ki-Jyung Lee Ph. D. ) (Abstract) This study is an experimental research to identifying the effect of collaborative writing with classical literature on writing achievements for underachievers in Korean Language. The specific research problems are as follows. First, what are the effects of collaborative writing with classical literature on writing fluency for underachievers in korean language? Second, what are the effects of Collaborative Writing with Old story on qualitative side of writing for underachievers in Korean language? Subjects are students who are 2th grade and struggle with learning Korean language at the D elementary school in Daegu Metropolitan city. For this study, single subject research design(ABA design) is used. After baseline periods, 12 intervention sessions and 2 maintenance sessions were conducted. Every sessions were conducted for 40 minutes, and twice per a week for 5weeks. Collaborative writing with classical literature was reorganized suitably for this study’s purpose and subjects based on previous studies. For the evaluation, Basic Academic Skill Assessment (BASA: Written expressing) was used. BASA is the curriculum-based measurement. All students’ results were visualized as graph with their own trend lines and their own goal lines based on peers’ norm. The conclusions obtained from results and discussions of this research are as follows; First, Collaborative writing with classical literature is effective on writing fluency for underachievers in Korean Language. Second, Collaborative writing with classical literature is effective on writing qualitative ability such as writing form, organization, style, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.