현대 사회는 급격한 사회 변화에 따른 가족 구조의 핵가족화, 맞벌이 부부의 증가 그리고 보육서비스의 확대 등으로 인해 보육기관을 이용하는 유아들이 증가하고 있는 실정이다. 뿐만 아니라 보다 이른 나이에 입소하며 하루 중 많은 시간을 기관에서 보내고 있다. 이러한 변화는 유아들에게 정서적 완충역할의 부재와 형제간 경쟁의 부재를 가져오며 이는 유아들의 정서조절 및 사회적 관계에 있어서 부정적인 영향을 준다. 실제로 최근 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들이 증가하고 있다. 이에 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들에 대한 조기 개입의 필요성과 중요성이 대두되고 있다. 본 연구는 부적응 행동을 보이는 유아를 대상으로 집단놀이치료와 ...
현대 사회는 급격한 사회 변화에 따른 가족 구조의 핵가족화, 맞벌이 부부의 증가 그리고 보육서비스의 확대 등으로 인해 보육기관을 이용하는 유아들이 증가하고 있는 실정이다. 뿐만 아니라 보다 이른 나이에 입소하며 하루 중 많은 시간을 기관에서 보내고 있다. 이러한 변화는 유아들에게 정서적 완충역할의 부재와 형제간 경쟁의 부재를 가져오며 이는 유아들의 정서조절 및 사회적 관계에 있어서 부정적인 영향을 준다. 실제로 최근 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들이 증가하고 있다. 이에 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들에 대한 조기 개입의 필요성과 중요성이 대두되고 있다. 본 연구는 부적응 행동을 보이는 유아를 대상으로 집단놀이치료와 음악치료를 통합한 집단음악놀이치료 프로그램을 개발하고, 개발된 집단음악놀이치료 프로그램이 유아의 부적응 행동, 정서조절 능력 그리고 사회적 관계에 미치는 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 더불어 집단놀이치료에 음악치료가 통합되면서 발생되는 치료적인 이점을 규명하고자 하였다. 개발된 집단음악놀이치료 프로그램은 집단놀이치료에 치료사의 음악적인 표현과 반영을 통합함으로 유아들의 정서표현을 촉진시키도록 구성하였다. 또한, 유아들이 자신의 행동한계를 인식하며, 조절할 수 있도록 하고 유아의 정서표현 및 정서의 정화를 놀이 상황 안에서 좀 더 경험할 수 있도록 하기 위하여 화성, 셈여림, 구조, 템포 등의 다양한 음악적인 요소를 통합시켜 구성하였다. 개발된 집단음악놀이치료 프로그램의 효과검증을 위한 연구대상은 S시 B동 Y, B, M어린이집 만4~5세 유아 중 부적응 행동의 문제를 보이는 유아로 실험집단 8명, 비교집단 8명, 통제집단 8명으로 총 24명이었다. 실험집단에는 개발된 ‘집단음악놀이치료 프로그램’을 처치하고, 비교집단에는 ‘집단놀이치료 프로그램’이 실시되었으며, 통제집단에는 자유놀이시간이 제공되었다. 실험집단과 비교집단에는 주2회 총6주에 걸쳐 총 12회기의 프로그램을 각각 실시하였고 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 ‘유아의 부적응 척도’, ‘정서조절 척도’, ‘또래상호작용 척도’를 측정하여 사전․사후 비교하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초 통계분석과 Kruskal Wallis 검정, 비모수 통계방법인 Mann-Whitney U검정과 Wilcoxon 순위합 검정을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동 감소에 긍정적인 영향을 주었다. 프로그램 실시 후 실험집단 유아의 부적응 행동이 유의미하게 감소하였으며, 하위요인 중 ‘적대-공격성’은 비교집단에 비해 더 유의미하게 긍정적으로 변화되었다. 둘째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 정서조절 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 프로그램 실시 후 실험집단 유아의 적응적 정서조절 능력과 부적응적 정서조절 능력 모두 유의하게 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다. 즉, 사회적 관계에서 긍정적 정서반응을 보이는 행동은 증가되었으며, 분노나 공격적 행동을 유발하는 상황에서 부정적 정서를 적절히 조절하지 못하는 행동은 감소되었다. 특히, 사후검사에서 실험집단의 적응적 정서조절, 부적응적 정서조절 능력이 비교집단에 비해 모두 유의미하게 차이가 있는 것으로 보아 집단놀이치료에 음악치료가 통합됨으로 치료의 효과가 증폭됨이 증명되었다. 셋째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 사회적 관계에 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 긍정적 또래상호작용은 유의하게 증가하였으며, 부정적 또래상호작용은 유의하게 감소되었다. 이와 같이 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동을 감소시키며, 정서조절 능력과 사회적 관계를 증진시키는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 국내 최초로 유아를 대상으로 집단놀이치료와 음악치료를 통합한 집단음악놀이치료 프로그램을 개발하여 유아의 부적응 행동 감소, 정서조절 능력 증진 및 사회적 관계 향상 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 집단놀이치료에 음악치료가 통합됨으로 부적응 행동 중 적대-공격적인 행동의 감소와 정서조절 능력 향상에 있어서 치료의 효과가 증폭되고 있다는 것을 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동 문제와 정서조절의 어려움에 대한 조기 개입 및 예방적 차원의 프로그램이라는 데 의의가 있다. 주요어: 집단음악놀이치료 프로그램, 집단놀이치료, 음악치료, 유아, 부적응 행동, 정서조절 능력, 사회적 관계,
현대 사회는 급격한 사회 변화에 따른 가족 구조의 핵가족화, 맞벌이 부부의 증가 그리고 보육서비스의 확대 등으로 인해 보육기관을 이용하는 유아들이 증가하고 있는 실정이다. 뿐만 아니라 보다 이른 나이에 입소하며 하루 중 많은 시간을 기관에서 보내고 있다. 이러한 변화는 유아들에게 정서적 완충역할의 부재와 형제간 경쟁의 부재를 가져오며 이는 유아들의 정서조절 및 사회적 관계에 있어서 부정적인 영향을 준다. 실제로 최근 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들이 증가하고 있다. 이에 보육기관에서 부적응 행동을 보이는 유아들에 대한 조기 개입의 필요성과 중요성이 대두되고 있다. 본 연구는 부적응 행동을 보이는 유아를 대상으로 집단놀이치료와 음악치료를 통합한 집단음악놀이치료 프로그램을 개발하고, 개발된 집단음악놀이치료 프로그램이 유아의 부적응 행동, 정서조절 능력 그리고 사회적 관계에 미치는 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 더불어 집단놀이치료에 음악치료가 통합되면서 발생되는 치료적인 이점을 규명하고자 하였다. 개발된 집단음악놀이치료 프로그램은 집단놀이치료에 치료사의 음악적인 표현과 반영을 통합함으로 유아들의 정서표현을 촉진시키도록 구성하였다. 또한, 유아들이 자신의 행동한계를 인식하며, 조절할 수 있도록 하고 유아의 정서표현 및 정서의 정화를 놀이 상황 안에서 좀 더 경험할 수 있도록 하기 위하여 화성, 셈여림, 구조, 템포 등의 다양한 음악적인 요소를 통합시켜 구성하였다. 개발된 집단음악놀이치료 프로그램의 효과검증을 위한 연구대상은 S시 B동 Y, B, M어린이집 만4~5세 유아 중 부적응 행동의 문제를 보이는 유아로 실험집단 8명, 비교집단 8명, 통제집단 8명으로 총 24명이었다. 실험집단에는 개발된 ‘집단음악놀이치료 프로그램’을 처치하고, 비교집단에는 ‘집단놀이치료 프로그램’이 실시되었으며, 통제집단에는 자유놀이시간이 제공되었다. 실험집단과 비교집단에는 주2회 총6주에 걸쳐 총 12회기의 프로그램을 각각 실시하였고 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 ‘유아의 부적응 척도’, ‘정서조절 척도’, ‘또래상호작용 척도’를 측정하여 사전․사후 비교하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 기초 통계분석과 Kruskal Wallis 검정, 비모수 통계방법인 Mann-Whitney U검정과 Wilcoxon 순위합 검정을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동 감소에 긍정적인 영향을 주었다. 프로그램 실시 후 실험집단 유아의 부적응 행동이 유의미하게 감소하였으며, 하위요인 중 ‘적대-공격성’은 비교집단에 비해 더 유의미하게 긍정적으로 변화되었다. 둘째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 정서조절 능력에 긍정적인 영향을 주었다. 프로그램 실시 후 실험집단 유아의 적응적 정서조절 능력과 부적응적 정서조절 능력 모두 유의하게 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다. 즉, 사회적 관계에서 긍정적 정서반응을 보이는 행동은 증가되었으며, 분노나 공격적 행동을 유발하는 상황에서 부정적 정서를 적절히 조절하지 못하는 행동은 감소되었다. 특히, 사후검사에서 실험집단의 적응적 정서조절, 부적응적 정서조절 능력이 비교집단에 비해 모두 유의미하게 차이가 있는 것으로 보아 집단놀이치료에 음악치료가 통합됨으로 치료의 효과가 증폭됨이 증명되었다. 셋째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 사회적 관계에 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다. 프로그램 실시 후 긍정적 또래상호작용은 유의하게 증가하였으며, 부정적 또래상호작용은 유의하게 감소되었다. 이와 같이 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동을 감소시키며, 정서조절 능력과 사회적 관계를 증진시키는 것으로 확인되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 국내 최초로 유아를 대상으로 집단놀이치료와 음악치료를 통합한 집단음악놀이치료 프로그램을 개발하여 유아의 부적응 행동 감소, 정서조절 능력 증진 및 사회적 관계 향상 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 집단놀이치료에 음악치료가 통합됨으로 부적응 행동 중 적대-공격적인 행동의 감소와 정서조절 능력 향상에 있어서 치료의 효과가 증폭되고 있다는 것을 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 집단음악놀이치료 프로그램은 유아의 부적응 행동 문제와 정서조절의 어려움에 대한 조기 개입 및 예방적 차원의 프로그램이라는 데 의의가 있다. 주요어: 집단음악놀이치료 프로그램, 집단놀이치료, 음악치료, 유아, 부적응 행동, 정서조절 능력, 사회적 관계,
In the modern society, the children who are using the nursery institution is increasing due to the nuclear family structure by the rapid social change, the increase in dual-career couples and the expansion of child care services etc. In addition, the children are entered in the nursery institution a...
In the modern society, the children who are using the nursery institution is increasing due to the nuclear family structure by the rapid social change, the increase in dual-career couples and the expansion of child care services etc. In addition, the children are entered in the nursery institution at an early age and they are spending a lot of time in a day. These changes brought the emotional the absence of a buffer role and the absence of sibling competition to the children, and it had negative effects on the children's emotion regulation and social relationship. Actually, recently the children who show the maladjustment behavior at the nursery institution are increasing. So the necessity and importance of the early intervention about the children who show the maladjustment behavior at the nursery institution are on the rise. This study aims to develop the group music play therapy program by integrating the group play therapy with the music therapy based on the children who show the maladjustment behavior, and to verify the effects of the developed group music play therapy program on the children's maladjustment behavior, emotion regulation and the social relationship. In addition, it aims to investigate the therapeutic benefits of integrating the group play therapy with the music therapy. The developed group music play therapy program was composed to promote the children's emotional expression by grafting the therapist’s musical expression and reflect onto the group play therapy. And the various musical elements such as the harmony, dynamics, structure, tempo were integrated for the children to recognize and control their action limit and to experience there emotional expression and emotional purification in the play situation. The subjects of the study for the verification of effectiveness of the developed program are the children who show the maladjustment behavior among the children aged 4 to 5 at the Y, B, M child care center of B complex in S city, so it was total 24 children such as 8 children of the experimental group, 8 children of the comparison group, and 8 children of the control group. The developed ‘group music play therapy program’ was conducted for the experimental group, and the ‘group play therapy program’ was conducted for the comparison group, and the free play time was presented for the control group. It was conducted for twice a week as a total of 12 sessions of program over six weeks for the experimental group and the comparison group, and the ‘children's maladjustment criterion’, ‘the emotional regulation criterion’, the ‘peer interaction criterion’ were measured in order to examine the effects of the program, and the pre and post comparison was conducted. With the data collected, the basic statistical analysis of the frequency, percentage, mean, standard deviation and Kruskal Wallis test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon rank sum test as the non-parametric statistical methods were conducted by using SPSS WIN 18.0 program. The major findings of this study are as follows. First, the group music play therapy program had positive effects on the decrease in children's maladjustment behavior . After the program was conducted, the experimental group children's maladjustment behavior decreased significantly, and the ‘hostility-aggression’ among the sub factors had changed in a positive way significantly more than the comparison group. Second, the group music play therapy program had positive effects on the children's emotion regulation. After the program was conducted, the experimental group children's adaptive emotion regulation and maladaptive emotion regulation had changed in a positive way significantly. In other words, about the social relations, the positive emotional reaction increased, and the act does not regulate negative emotions appropriately in the situation inducing the anger or aggressive behavior decreased. Especially, the experimental group’s adaptive emotional regulation, maladaptive emotional control ability showed difference significantly compared to the comparison group through the post test, so it was judged that the effect of treatment was amplified by integrating the group play therapy with the music therapy. Third, the group music play therapy program had positive effects on the children's social relationship . After the program was conducted, the positive peer interaction increased significantly, and the negative peer interaction decreased significantly. Thus, it was confirmed that the group music play therapy program decreases the children's maladjustment behavior , and increased the emotion regulation and social relationship. The significance of this study is as follows. First, this study has significance from the fact that the decrease in children's maladjustment behavior, increase in the emotion regulation, improvement effects of the social relationship were substantiate by development of the group music play therapy program with integrating the group play therapy and music therapy based on the children domestically for the first time. Second, it has significance from the fact that the effect of treatment is amplified on the decrease of the hostile-aggressive behaviors and the increase of the emotion regulation among the maladjustment behavior by integrating the group play therapy with the music therapy. Third, it has significance from the fact that the group music play therapy program is the intervention and prevention dimension program about the children's maladjustment behavior issues. Key words: Group Music Play Therapy program, Group Play Therapy, Music Therapy, Children, Maladjustment Behavior, Emotion Regulation, Social Relationship
In the modern society, the children who are using the nursery institution is increasing due to the nuclear family structure by the rapid social change, the increase in dual-career couples and the expansion of child care services etc. In addition, the children are entered in the nursery institution at an early age and they are spending a lot of time in a day. These changes brought the emotional the absence of a buffer role and the absence of sibling competition to the children, and it had negative effects on the children's emotion regulation and social relationship. Actually, recently the children who show the maladjustment behavior at the nursery institution are increasing. So the necessity and importance of the early intervention about the children who show the maladjustment behavior at the nursery institution are on the rise. This study aims to develop the group music play therapy program by integrating the group play therapy with the music therapy based on the children who show the maladjustment behavior, and to verify the effects of the developed group music play therapy program on the children's maladjustment behavior, emotion regulation and the social relationship. In addition, it aims to investigate the therapeutic benefits of integrating the group play therapy with the music therapy. The developed group music play therapy program was composed to promote the children's emotional expression by grafting the therapist’s musical expression and reflect onto the group play therapy. And the various musical elements such as the harmony, dynamics, structure, tempo were integrated for the children to recognize and control their action limit and to experience there emotional expression and emotional purification in the play situation. The subjects of the study for the verification of effectiveness of the developed program are the children who show the maladjustment behavior among the children aged 4 to 5 at the Y, B, M child care center of B complex in S city, so it was total 24 children such as 8 children of the experimental group, 8 children of the comparison group, and 8 children of the control group. The developed ‘group music play therapy program’ was conducted for the experimental group, and the ‘group play therapy program’ was conducted for the comparison group, and the free play time was presented for the control group. It was conducted for twice a week as a total of 12 sessions of program over six weeks for the experimental group and the comparison group, and the ‘children's maladjustment criterion’, ‘the emotional regulation criterion’, the ‘peer interaction criterion’ were measured in order to examine the effects of the program, and the pre and post comparison was conducted. With the data collected, the basic statistical analysis of the frequency, percentage, mean, standard deviation and Kruskal Wallis test, Mann-Whitney U test and Wilcoxon rank sum test as the non-parametric statistical methods were conducted by using SPSS WIN 18.0 program. The major findings of this study are as follows. First, the group music play therapy program had positive effects on the decrease in children's maladjustment behavior . After the program was conducted, the experimental group children's maladjustment behavior decreased significantly, and the ‘hostility-aggression’ among the sub factors had changed in a positive way significantly more than the comparison group. Second, the group music play therapy program had positive effects on the children's emotion regulation. After the program was conducted, the experimental group children's adaptive emotion regulation and maladaptive emotion regulation had changed in a positive way significantly. In other words, about the social relations, the positive emotional reaction increased, and the act does not regulate negative emotions appropriately in the situation inducing the anger or aggressive behavior decreased. Especially, the experimental group’s adaptive emotional regulation, maladaptive emotional control ability showed difference significantly compared to the comparison group through the post test, so it was judged that the effect of treatment was amplified by integrating the group play therapy with the music therapy. Third, the group music play therapy program had positive effects on the children's social relationship . After the program was conducted, the positive peer interaction increased significantly, and the negative peer interaction decreased significantly. Thus, it was confirmed that the group music play therapy program decreases the children's maladjustment behavior , and increased the emotion regulation and social relationship. The significance of this study is as follows. First, this study has significance from the fact that the decrease in children's maladjustment behavior, increase in the emotion regulation, improvement effects of the social relationship were substantiate by development of the group music play therapy program with integrating the group play therapy and music therapy based on the children domestically for the first time. Second, it has significance from the fact that the effect of treatment is amplified on the decrease of the hostile-aggressive behaviors and the increase of the emotion regulation among the maladjustment behavior by integrating the group play therapy with the music therapy. Third, it has significance from the fact that the group music play therapy program is the intervention and prevention dimension program about the children's maladjustment behavior issues. Key words: Group Music Play Therapy program, Group Play Therapy, Music Therapy, Children, Maladjustment Behavior, Emotion Regulation, Social Relationship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.