본고의 목적은 한강 소설의 서사적 측면을 분석함으로써, 작품에 나타난 서사적 특성의 변화 양상을 확인하는 데에 있다. 소설이 발표된 시기에 따라 초기작과 후기작으로 나누어 시기별로 인물, 서술 그리고 결말에 어떠한 특징을 지나고 있으며 각각의 변화 양상은 어떠한지에 대해 중점적으로 살펴보았다. 본고는 문학사에서 유의미한 작품을 생산해낸 것이 분명한 작가 한강에 대한 총체적인 평가가 아직 미비한 것의 원인을 두 가지로 본다. 첫째는 젊은 작가이고 활발한 작품 활동을 보이고 있기 때문에 작품 전반에 걸친 평가가 이르다고 보는 시선이 ...
본고의 목적은 한강 소설의 서사적 측면을 분석함으로써, 작품에 나타난 서사적 특성의 변화 양상을 확인하는 데에 있다. 소설이 발표된 시기에 따라 초기작과 후기작으로 나누어 시기별로 인물, 서술 그리고 결말에 어떠한 특징을 지나고 있으며 각각의 변화 양상은 어떠한지에 대해 중점적으로 살펴보았다. 본고는 문학사에서 유의미한 작품을 생산해낸 것이 분명한 작가 한강에 대한 총체적인 평가가 아직 미비한 것의 원인을 두 가지로 본다. 첫째는 젊은 작가이고 활발한 작품 활동을 보이고 있기 때문에 작품 전반에 걸친 평가가 이르다고 보는 시선이 그것이다. 두 번째는 한강에 대한 대부분의 평가가 「채식주의자」연작에만 집중되고 있다는 점이다. 이런 까닭에 한강의 작품에 대한 총체적인 평가가 아직 나오고 있지 않다. 한강의 소설이 단순히 인물의 상처에 침착한 개인적 기록이 아니라 유려한 문체와 밀도 높은 서정을 동시에 보이고 있으며 발표 작품의 양적, 질적 수준도 문학사적으로 높은 의미를 가지기 때문에 총체적 평가가 필요하다고 본고는 보았다. 먼저 한강 소설에 나타나는 인물의 변화 양상을 살펴보았다. 본고는 한강 소설의 인물들을 관통하는 공통점을 찾고 초기작에서 후기작으로 가는 동안의 인물의 변화 양상을 통해 한강 작품이 추구하는 주제를 살피고자 하였다. 내면에 잠재된 깊은 상처를 부인하지 못하고 상처가 일상으로 범람하는 과정을 겪으면서 불안과 고통에 빠지는 인물이 주로 등장하는 것이 한강 소설의 특징이다. 이는 근작인 장편소설 『희랍어 시간』에서부터 한강의 첫 소설집『여수의 사랑』에 이르기까지의 공통점이다. 한강은 소설에서 일상적이고 평화로운 삶의 이면에는 내밀하게 숨겨진 고통이 존재한다는 주제의식을 말한다. 초기작이 주로 과거의 상처에서 벗어나지 못하는 인물을 그리고 있으며 후기작으로 갈수록 인물의 현재가 고통의 주원인이며 그 속에서 중심인물은 고립된 상태에 놓인다. 그리하여 후기작의 인물들은 주변 인물과의 소통불능에 빠지며 몰이해의 상태 속에서 고통 받는 양상을 보인다. 초기작과 후기작이 지니는 서술의 변화는 문체적 표현의 변화가 주를 이룬다. 한강은 어떤 제재를 다루더라도 자신만의 고집스런 스타일과 상상력, 주제의식으로 오로지 한강만이 빚어낼 수 있는 이야기를 쓰는 작가라는 평가를 받는다. 한강은 그가 등단한 90년대라는 당시의 문화적 상황과 문단의 흐름과는 다르게 고전적이며 서정적인 소설을 쓰며 주목받기 시작한다. 이야기의 전복이나 기존 소설 양식에 대한 조롱과 같은 90년대 문학의 흐름과 비추어봤을 때 한강의 소설은 이전 시대의 소설 모습을 닮아있는 점에서 고전적이라는 광의를 갖는다. 이후 한강의 소설은 후기작으로 갈수록 본래 자신이 지니고 있던 전통 서사에서 벗어나 파편화된 문체를 드러낸다. 근작에 이르는 동안의 새로운 변화는 인물의 심리적인 정황을 담기 위해 소설의 문체에 있어 이탤릭체, 의문문, 단문 등 다양한 표현을 활용하는 모습이다. 후기의 한강 소설은 견고한 문장 대신에 형식의 다양성을 이끌어내는 방법을 통해 인물의 내면을 밝히는데 주력하고 있는 것이다. 한강 소설의 결말은 진실 탐구의 과정을 보인다. 초기작의 경우 상처의 연원을 소설 속에서 밝히고 인물에게 상처의 연원이 주는 심리적 고통의 과정을 드러내고 있다. 그를 통해 외면하던 과거와 상처를 마주봄으로써 고통을 이겨낼 수 있다는 희망을 말하는 소설의 결말을 보인다. 이는 소설 속 인물이 불화하고 있던 세계와 화해를 하기 위한 시도인 것이다. 후기작으로 갈수록 삶의 의지를 보이는 인물들로 변화가 나타난다. 소설의 시작에 있어서는 인물의 불안함에 서술의 초점이 맞춰지지만 결말로 발을 내딛기 시작하면 인물들은 삶의 의지를 보인다. 이는 이전의 소설과 변별되는 지점이기도 하다. 이상에서 살펴본 바대로 한강은 인물 형상화와 서술 전략 그리고 결말의 양상 등을 통해, 고유한 문학 세계를 형성함으로써 독특한 작가적 면모를 보이고 있다. 본고에서는 서사적 특성을 중심으로 하여 작가 한강의 작품 세계를 분석하고 그의 문학이 가지고 있는 특성과 의의에 대해서 살펴보았다.
본고의 목적은 한강 소설의 서사적 측면을 분석함으로써, 작품에 나타난 서사적 특성의 변화 양상을 확인하는 데에 있다. 소설이 발표된 시기에 따라 초기작과 후기작으로 나누어 시기별로 인물, 서술 그리고 결말에 어떠한 특징을 지나고 있으며 각각의 변화 양상은 어떠한지에 대해 중점적으로 살펴보았다. 본고는 문학사에서 유의미한 작품을 생산해낸 것이 분명한 작가 한강에 대한 총체적인 평가가 아직 미비한 것의 원인을 두 가지로 본다. 첫째는 젊은 작가이고 활발한 작품 활동을 보이고 있기 때문에 작품 전반에 걸친 평가가 이르다고 보는 시선이 그것이다. 두 번째는 한강에 대한 대부분의 평가가 「채식주의자」연작에만 집중되고 있다는 점이다. 이런 까닭에 한강의 작품에 대한 총체적인 평가가 아직 나오고 있지 않다. 한강의 소설이 단순히 인물의 상처에 침착한 개인적 기록이 아니라 유려한 문체와 밀도 높은 서정을 동시에 보이고 있으며 발표 작품의 양적, 질적 수준도 문학사적으로 높은 의미를 가지기 때문에 총체적 평가가 필요하다고 본고는 보았다. 먼저 한강 소설에 나타나는 인물의 변화 양상을 살펴보았다. 본고는 한강 소설의 인물들을 관통하는 공통점을 찾고 초기작에서 후기작으로 가는 동안의 인물의 변화 양상을 통해 한강 작품이 추구하는 주제를 살피고자 하였다. 내면에 잠재된 깊은 상처를 부인하지 못하고 상처가 일상으로 범람하는 과정을 겪으면서 불안과 고통에 빠지는 인물이 주로 등장하는 것이 한강 소설의 특징이다. 이는 근작인 장편소설 『희랍어 시간』에서부터 한강의 첫 소설집『여수의 사랑』에 이르기까지의 공통점이다. 한강은 소설에서 일상적이고 평화로운 삶의 이면에는 내밀하게 숨겨진 고통이 존재한다는 주제의식을 말한다. 초기작이 주로 과거의 상처에서 벗어나지 못하는 인물을 그리고 있으며 후기작으로 갈수록 인물의 현재가 고통의 주원인이며 그 속에서 중심인물은 고립된 상태에 놓인다. 그리하여 후기작의 인물들은 주변 인물과의 소통불능에 빠지며 몰이해의 상태 속에서 고통 받는 양상을 보인다. 초기작과 후기작이 지니는 서술의 변화는 문체적 표현의 변화가 주를 이룬다. 한강은 어떤 제재를 다루더라도 자신만의 고집스런 스타일과 상상력, 주제의식으로 오로지 한강만이 빚어낼 수 있는 이야기를 쓰는 작가라는 평가를 받는다. 한강은 그가 등단한 90년대라는 당시의 문화적 상황과 문단의 흐름과는 다르게 고전적이며 서정적인 소설을 쓰며 주목받기 시작한다. 이야기의 전복이나 기존 소설 양식에 대한 조롱과 같은 90년대 문학의 흐름과 비추어봤을 때 한강의 소설은 이전 시대의 소설 모습을 닮아있는 점에서 고전적이라는 광의를 갖는다. 이후 한강의 소설은 후기작으로 갈수록 본래 자신이 지니고 있던 전통 서사에서 벗어나 파편화된 문체를 드러낸다. 근작에 이르는 동안의 새로운 변화는 인물의 심리적인 정황을 담기 위해 소설의 문체에 있어 이탤릭체, 의문문, 단문 등 다양한 표현을 활용하는 모습이다. 후기의 한강 소설은 견고한 문장 대신에 형식의 다양성을 이끌어내는 방법을 통해 인물의 내면을 밝히는데 주력하고 있는 것이다. 한강 소설의 결말은 진실 탐구의 과정을 보인다. 초기작의 경우 상처의 연원을 소설 속에서 밝히고 인물에게 상처의 연원이 주는 심리적 고통의 과정을 드러내고 있다. 그를 통해 외면하던 과거와 상처를 마주봄으로써 고통을 이겨낼 수 있다는 희망을 말하는 소설의 결말을 보인다. 이는 소설 속 인물이 불화하고 있던 세계와 화해를 하기 위한 시도인 것이다. 후기작으로 갈수록 삶의 의지를 보이는 인물들로 변화가 나타난다. 소설의 시작에 있어서는 인물의 불안함에 서술의 초점이 맞춰지지만 결말로 발을 내딛기 시작하면 인물들은 삶의 의지를 보인다. 이는 이전의 소설과 변별되는 지점이기도 하다. 이상에서 살펴본 바대로 한강은 인물 형상화와 서술 전략 그리고 결말의 양상 등을 통해, 고유한 문학 세계를 형성함으로써 독특한 작가적 면모를 보이고 있다. 본고에서는 서사적 특성을 중심으로 하여 작가 한강의 작품 세계를 분석하고 그의 문학이 가지고 있는 특성과 의의에 대해서 살펴보았다.
The purpose of this study is verifying the changes of epic characteristics which appeared on a piece of work, by analyzing the narrative of the novel aspects of the Han-Gang's novel. Depending on the time when novels were published, divided by early works and recent works, and looked about how the a...
The purpose of this study is verifying the changes of epic characteristics which appeared on a piece of work, by analyzing the narrative of the novel aspects of the Han-Gang's novel. Depending on the time when novels were published, divided by early works and recent works, and looked about how the aspect of change and what characteristics having on time against character, description and ending. This paper looks into two reasons of the overall rating's lack about writer Han-Gang who obviously produced significant work in literary history. First, evaluation throughout literary work is too early because she is a young writer and showing active work activities. Second, ratings about Han-Gang has been concentrating on "Vegetarian" sequence novel. For this reason, the overall rating for the works of Han-Gang is not out yet. This article watched to need holistic assessment because presents work's level of quantitative and qualitative having high meaning of literature history, and Han-Gang's novels is not the personal record which was just digging in people's wounds, but showing high density lyrical and elegant style. In the first instance, this paper investigated the change of characters that appears Han-Gang novels. This manuscript tried to search commonality piercing Han-Gang novel's characters, look about purposing theme of Han-Gang novel through the changes of personage while going from early works to later works. The special feature of the Han-Gang novel is mainly coming on person who cannot deny deep wounds which is hiding inside, fall into anxiety and pain while undergoing, one's hurts are flooding day-to-day. This is the common point of the full-length novel of recent work "Greek time" to "Love of Yeosu" the first novel of Han-Gang. Han-Gang is saying thematic consciousness in novels that there is the secret hiding pain on the other side of ordinary and peaceful life. Early works principally drawing peoples who cannot escape from wounds of the past, increasingly toward to recent works, the main reason of distress is the character's current and central figure placed in isolation in that situation. So people of recent work showing aspects that indulge in the inability to communicate with surrounding character and suffering pain in the lack of incomprehension. The transition of description from early works of recent works mainly forms changes of stylistic expressions. Han-Gang is evaluated that the writer who only Han-Gang can make a story by her stubborn style and imagination, thematic consciousness when dealing with any sections. Han-Gang begins to attract attention by making classical and lyrical novels unlike cultural situations and the literature circle's flow of the time when she started her literary career of 90's. Han-Gang's novel having the broad meaning of classic which is similar to former century's shape of the novel when compared with the 90's literature flows like overthrowing of the story and ridiculing on the traditional novel form. Toward the recent works, Han-Gang's novel reveals the fragmented literal style away from the traditional narrative that she was carrying. The new change while leading to recent work is the looks of using a variety of expressions in the style of Italic, Questions, Shorts, etc. for maintaining people's psychological conditions. Recent novels of Han-Gang is looks like to focusing on lighting inside of character not by sturdy sentence but by drawing a variety of formats. The end of Han-Gang novels is showing the process of exploration about truth. On early works, it is clarifying the origin of wounds in novels and showing the road of psychological pain that wounds were given to characters. Through that road, ending of novel saying hope that people can overcome pain by facing avoided past wounds. That is the attempt of the character in novel for reconciliation with a world which was discording. At the start of novel, focus of description in onto anxiety of character, but the story begins to go ending, peoples show willing of life. This is the point of discrimination with past novels. From above as this paper looked at, Han-Gang showing unique artistic aspects as shaping character, narrative strategies, and aspects of the ending as forming a unique literary world. This paper focused on narrative characteristics, analyzed the world of Han-Gang's work, and looked about the characteristics and meanings which her literature having.
The purpose of this study is verifying the changes of epic characteristics which appeared on a piece of work, by analyzing the narrative of the novel aspects of the Han-Gang's novel. Depending on the time when novels were published, divided by early works and recent works, and looked about how the aspect of change and what characteristics having on time against character, description and ending. This paper looks into two reasons of the overall rating's lack about writer Han-Gang who obviously produced significant work in literary history. First, evaluation throughout literary work is too early because she is a young writer and showing active work activities. Second, ratings about Han-Gang has been concentrating on "Vegetarian" sequence novel. For this reason, the overall rating for the works of Han-Gang is not out yet. This article watched to need holistic assessment because presents work's level of quantitative and qualitative having high meaning of literature history, and Han-Gang's novels is not the personal record which was just digging in people's wounds, but showing high density lyrical and elegant style. In the first instance, this paper investigated the change of characters that appears Han-Gang novels. This manuscript tried to search commonality piercing Han-Gang novel's characters, look about purposing theme of Han-Gang novel through the changes of personage while going from early works to later works. The special feature of the Han-Gang novel is mainly coming on person who cannot deny deep wounds which is hiding inside, fall into anxiety and pain while undergoing, one's hurts are flooding day-to-day. This is the common point of the full-length novel of recent work "Greek time" to "Love of Yeosu" the first novel of Han-Gang. Han-Gang is saying thematic consciousness in novels that there is the secret hiding pain on the other side of ordinary and peaceful life. Early works principally drawing peoples who cannot escape from wounds of the past, increasingly toward to recent works, the main reason of distress is the character's current and central figure placed in isolation in that situation. So people of recent work showing aspects that indulge in the inability to communicate with surrounding character and suffering pain in the lack of incomprehension. The transition of description from early works of recent works mainly forms changes of stylistic expressions. Han-Gang is evaluated that the writer who only Han-Gang can make a story by her stubborn style and imagination, thematic consciousness when dealing with any sections. Han-Gang begins to attract attention by making classical and lyrical novels unlike cultural situations and the literature circle's flow of the time when she started her literary career of 90's. Han-Gang's novel having the broad meaning of classic which is similar to former century's shape of the novel when compared with the 90's literature flows like overthrowing of the story and ridiculing on the traditional novel form. Toward the recent works, Han-Gang's novel reveals the fragmented literal style away from the traditional narrative that she was carrying. The new change while leading to recent work is the looks of using a variety of expressions in the style of Italic, Questions, Shorts, etc. for maintaining people's psychological conditions. Recent novels of Han-Gang is looks like to focusing on lighting inside of character not by sturdy sentence but by drawing a variety of formats. The end of Han-Gang novels is showing the process of exploration about truth. On early works, it is clarifying the origin of wounds in novels and showing the road of psychological pain that wounds were given to characters. Through that road, ending of novel saying hope that people can overcome pain by facing avoided past wounds. That is the attempt of the character in novel for reconciliation with a world which was discording. At the start of novel, focus of description in onto anxiety of character, but the story begins to go ending, peoples show willing of life. This is the point of discrimination with past novels. From above as this paper looked at, Han-Gang showing unique artistic aspects as shaping character, narrative strategies, and aspects of the ending as forming a unique literary world. This paper focused on narrative characteristics, analyzed the world of Han-Gang's work, and looked about the characteristics and meanings which her literature having.
주제어
#한강 인물 서술양상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.