『금방울전』의 ‘금방울’은 남해 용녀가 해원(解寃)을 위해 ‘방울’의 형태로 환생한 인물이다. ‘방울’이라는 이물(異物)은 소리를 내지 않고 빛깔과 향취만 지닌 존재로 묘사되는데, 이는 여성 영웅으로서의 탄생이라기보다는 조선 후기 유교적 가부장제하에서 발언을 극도로 제한당한 여성들의 모습이다. 금방울은 탈각해서도 비례(非禮)의 상황에서 피치 못할 경우에만 발화하는 모습을 보여 ‘침묵’이라는 것이 여성 주체성을 억압하는 장치였음을 알 수 있다. ...
『금방울전』의 ‘금방울’은 남해 용녀가 해원(解寃)을 위해 ‘방울’의 형태로 환생한 인물이다. ‘방울’이라는 이물(異物)은 소리를 내지 않고 빛깔과 향취만 지닌 존재로 묘사되는데, 이는 여성 영웅으로서의 탄생이라기보다는 조선 후기 유교적 가부장제하에서 발언을 극도로 제한당한 여성들의 모습이다. 금방울은 탈각해서도 비례(非禮)의 상황에서 피치 못할 경우에만 발화하는 모습을 보여 ‘침묵’이라는 것이 여성 주체성을 억압하는 장치였음을 알 수 있다. 또 금방울은 태어나서는 어머니 막씨에 의해, 성장하는 과정에서는 미래의 시아버지 장공에게, 탈각하기 직전에는 해룡을 위해 금돼지에게 수난을 당하게 된다. 이런 고난을 극복하고 얻어진 성취가 아름다운 인간 여성으로 탈각하는 것이었다고 한다면 금방울의 수난은 여성 성장 과정에서의 수난 자체, 즉 가부장제의 질곡을 드러내기에 적절하다. 금방울이 선관으로부터 받은 초월적 능력의 대부분은 해룡을 조력하는 데 쓰여 여성의 능력 사용은 ‘내조’에만 제한된 양상을 보이며, 이렇게 해서 해룡과 결연을 맺고 나서는 결국 해룡의 두 부인 중 한 명에 불과했다는 서사는 남성중심적 사고의 반영이라고 볼 수 있다. 이에 비해 해룡은 당대 남성의 욕망이 실현된 인물이라고 볼 수 있다. 해룡은 미숙한 인물로 태어나 금방울을 비롯한 여러 인물들의 조력을 받으며 성장하여 입신양명과 부귀영화를 누리게 된다. 이는 여성들을 태어나면서부터 완벽한 존재로 묘사하여 능력 계발 및 성장의 가능성을 제한했던 것과 대조되는 점이다. 또 해룡이 금선공주와의 결연을 할 때에는 금선공주의 높은 신분에만 집중하여 당대 윤리적 잣대로부터 예외의 태도를 보이게 되는데, 이는 당대 열 이데올로기가 이에 부수되는 사회적, 경제적 목적과 여성들의 신분에 따라 차등 해석·적용되었다는 것을 보여준다. 주변 인물인 막씨는 유교 규범 실천의 전범이라고 할 만하다. 시어머니에 대한 지극한 효와 남편 김삼랑에 대한 대절(大節)로 인해 막씨는 생계 안정을 이룸은 물론 종국에는 신분 상승과 부귀영화를 누리게 된다. 이러한 보상은 하층 여성들에게 유교적 이데올로기를 주입하기에 매우 효과적이다. 또 장원 부부의 모습을 통해 당대 사대부 계층의 부부의 모습을 엿볼 수 있다. 표면적으로 보기엔 장원이 부인을 매우 존중하고 있는 것으로 보이지만, 이는 당대 사대부가 부녀자에게 강요되었던 막중한 책무의 결과이다. 특히, 굉장히 조심스러운 장원 부인의 남편에 대한 책선은 상하 위계관계에 기초하여 아내의 덕목으로 요구되던 것이다. 『금방울전』 등장 인물들의 성격 분석을 통해, 『금방울전』이 창작되던 시기의 가부장제적 유교이데올로기가 인물들의 성차(性差)를 만들었으며 여성이 남성에게 종속되게 하였다는 점을 알 수 있다. 또 이러한 작품을 접한 독자들은 이 텍스트를 통해 성차(性差)를 학습하게 되고, 이러한 순환적인 과정을 통해 유교 이념의 하향화, 대중적 확산을 가능하게 하였다. 그러나 『금방울전』에 등장하는 여성들의 여성 인식이 가부장제에 대한 도전이라든가 현실참여에는 미치지 못하지만, 금방울이 이물일지언정 여성이 남성보다 뛰어난 초월적 능력을 발휘할 수 있었다는 점에서는 후대 여성 영웅 소설의 단초를 제공했다고 할 수 있다.
『금방울전』의 ‘금방울’은 남해 용녀가 해원(解寃)을 위해 ‘방울’의 형태로 환생한 인물이다. ‘방울’이라는 이물(異物)은 소리를 내지 않고 빛깔과 향취만 지닌 존재로 묘사되는데, 이는 여성 영웅으로서의 탄생이라기보다는 조선 후기 유교적 가부장제하에서 발언을 극도로 제한당한 여성들의 모습이다. 금방울은 탈각해서도 비례(非禮)의 상황에서 피치 못할 경우에만 발화하는 모습을 보여 ‘침묵’이라는 것이 여성 주체성을 억압하는 장치였음을 알 수 있다. 또 금방울은 태어나서는 어머니 막씨에 의해, 성장하는 과정에서는 미래의 시아버지 장공에게, 탈각하기 직전에는 해룡을 위해 금돼지에게 수난을 당하게 된다. 이런 고난을 극복하고 얻어진 성취가 아름다운 인간 여성으로 탈각하는 것이었다고 한다면 금방울의 수난은 여성 성장 과정에서의 수난 자체, 즉 가부장제의 질곡을 드러내기에 적절하다. 금방울이 선관으로부터 받은 초월적 능력의 대부분은 해룡을 조력하는 데 쓰여 여성의 능력 사용은 ‘내조’에만 제한된 양상을 보이며, 이렇게 해서 해룡과 결연을 맺고 나서는 결국 해룡의 두 부인 중 한 명에 불과했다는 서사는 남성중심적 사고의 반영이라고 볼 수 있다. 이에 비해 해룡은 당대 남성의 욕망이 실현된 인물이라고 볼 수 있다. 해룡은 미숙한 인물로 태어나 금방울을 비롯한 여러 인물들의 조력을 받으며 성장하여 입신양명과 부귀영화를 누리게 된다. 이는 여성들을 태어나면서부터 완벽한 존재로 묘사하여 능력 계발 및 성장의 가능성을 제한했던 것과 대조되는 점이다. 또 해룡이 금선공주와의 결연을 할 때에는 금선공주의 높은 신분에만 집중하여 당대 윤리적 잣대로부터 예외의 태도를 보이게 되는데, 이는 당대 열 이데올로기가 이에 부수되는 사회적, 경제적 목적과 여성들의 신분에 따라 차등 해석·적용되었다는 것을 보여준다. 주변 인물인 막씨는 유교 규범 실천의 전범이라고 할 만하다. 시어머니에 대한 지극한 효와 남편 김삼랑에 대한 대절(大節)로 인해 막씨는 생계 안정을 이룸은 물론 종국에는 신분 상승과 부귀영화를 누리게 된다. 이러한 보상은 하층 여성들에게 유교적 이데올로기를 주입하기에 매우 효과적이다. 또 장원 부부의 모습을 통해 당대 사대부 계층의 부부의 모습을 엿볼 수 있다. 표면적으로 보기엔 장원이 부인을 매우 존중하고 있는 것으로 보이지만, 이는 당대 사대부가 부녀자에게 강요되었던 막중한 책무의 결과이다. 특히, 굉장히 조심스러운 장원 부인의 남편에 대한 책선은 상하 위계관계에 기초하여 아내의 덕목으로 요구되던 것이다. 『금방울전』 등장 인물들의 성격 분석을 통해, 『금방울전』이 창작되던 시기의 가부장제적 유교이데올로기가 인물들의 성차(性差)를 만들었으며 여성이 남성에게 종속되게 하였다는 점을 알 수 있다. 또 이러한 작품을 접한 독자들은 이 텍스트를 통해 성차(性差)를 학습하게 되고, 이러한 순환적인 과정을 통해 유교 이념의 하향화, 대중적 확산을 가능하게 하였다. 그러나 『금방울전』에 등장하는 여성들의 여성 인식이 가부장제에 대한 도전이라든가 현실참여에는 미치지 못하지만, 금방울이 이물일지언정 여성이 남성보다 뛰어난 초월적 능력을 발휘할 수 있었다는 점에서는 후대 여성 영웅 소설의 단초를 제공했다고 할 수 있다.
In "Geumbanguljeon", ‘Geumbangul’ is a character reincarnated in the form of ‘bangul’ for the Princess of the Dragon King in the southern sea to vent her spite. The foreign body called ‘Bell’ is described as a figure having color and fragrance without making a sound, which symbolizes not the apperan...
In "Geumbanguljeon", ‘Geumbangul’ is a character reincarnated in the form of ‘bangul’ for the Princess of the Dragon King in the southern sea to vent her spite. The foreign body called ‘Bell’ is described as a figure having color and fragrance without making a sound, which symbolizes not the apperance of a female hero, but women kept from speaking under patriarchism in the late of Chosun Dinasty. Geumbangul speak only when she is stuck in circumstances beyond her control in breach of propriety even after ecdysis, which shows that ‘silence’ was the device to suppress women’ identities. Geumbangul also is faced with an ordeal by Mrs. Mak when she was born, by her father-in-law while growing up, and by the golden pig in the process of rescuing Haeryong right before ecdysis. If her achievement obtained from overcoming hardships was to exuviate into a beautiful human female, Geumbangul’s suffering can be said to reveal the hardship itself suffered in the life of women growing up in the late of Chosun Dinasty, that is the ordeal of women’ lives suffered under patriarchism. Since the transcendental power Geumbangul inherited from Taoist hermits was used to help Haeryong, it can be said that the use of women’ abilities is confined to the assistance of their husbands. Thus, the fact that Geumbangul was married to Haeryong and was nothing but one of his wives is said to reflect the male-centered view. In contrast, Haeryong can be said to be a figure who realized men’s desire for the rise of status. Haeryong was born immature and was assisted by many people including Geumbangul during his life to achieve fame and prestige and live in wealth and honor. This is a striking contrast from the fact that women were regarded as complete beings from birth and accordingly their talents and their possibilities of growth were constrained. Besides, when Haeryong married Geumseon princess, the higher status of Geumseon princess stood out and she was an exception to the ethical rules which was commonplace to the women in her lifetime, which shows that chastity ideology of the time was applied and interpreted differently according to women’s status as well as economic and social purposes. Mrs. Mak, one of the supporting characters, deserves to be a model figure who put confucian norm into practice. Owing to the extreme devotion to her mother-in-law and her steadfast chastity for her husband, she lived a stable life, moved a step up in society, and lived in splendor. Such a reward made it very effective to infuse low-class women with Confucian ideology. Through Jangwon couple, one side of the nobility of the time can be seen. On the surface, Jangwon seems to respect his wife very much, but it was the result of a heavy responsibility which was imposed on the women of the nobility of the time. The thoughtful advice of Jangwon’s wife who is very cautious to her husband was required as the virtue of a good wife on the basis of hierarchical relationships. The analysis of the characters in "Geumbanuljeon" shows that a patriarchal ideology in which "Geumbanguljeon" was written created gender gap and women was subordinate to men. The readers who read this work came to learn differences between the sexes and through this process the spread of Confucianism could be possible. However, although women’s recognition about their identities in "Geumbanguljeon" didn't become a common phenomenon and the challenge to patriarchism, the fact that Geumbangul showed her transcendental ability compared to men even if she was a foreign body can be said to provide a clue to a heroine novel for future generations.
In "Geumbanguljeon", ‘Geumbangul’ is a character reincarnated in the form of ‘bangul’ for the Princess of the Dragon King in the southern sea to vent her spite. The foreign body called ‘Bell’ is described as a figure having color and fragrance without making a sound, which symbolizes not the apperance of a female hero, but women kept from speaking under patriarchism in the late of Chosun Dinasty. Geumbangul speak only when she is stuck in circumstances beyond her control in breach of propriety even after ecdysis, which shows that ‘silence’ was the device to suppress women’ identities. Geumbangul also is faced with an ordeal by Mrs. Mak when she was born, by her father-in-law while growing up, and by the golden pig in the process of rescuing Haeryong right before ecdysis. If her achievement obtained from overcoming hardships was to exuviate into a beautiful human female, Geumbangul’s suffering can be said to reveal the hardship itself suffered in the life of women growing up in the late of Chosun Dinasty, that is the ordeal of women’ lives suffered under patriarchism. Since the transcendental power Geumbangul inherited from Taoist hermits was used to help Haeryong, it can be said that the use of women’ abilities is confined to the assistance of their husbands. Thus, the fact that Geumbangul was married to Haeryong and was nothing but one of his wives is said to reflect the male-centered view. In contrast, Haeryong can be said to be a figure who realized men’s desire for the rise of status. Haeryong was born immature and was assisted by many people including Geumbangul during his life to achieve fame and prestige and live in wealth and honor. This is a striking contrast from the fact that women were regarded as complete beings from birth and accordingly their talents and their possibilities of growth were constrained. Besides, when Haeryong married Geumseon princess, the higher status of Geumseon princess stood out and she was an exception to the ethical rules which was commonplace to the women in her lifetime, which shows that chastity ideology of the time was applied and interpreted differently according to women’s status as well as economic and social purposes. Mrs. Mak, one of the supporting characters, deserves to be a model figure who put confucian norm into practice. Owing to the extreme devotion to her mother-in-law and her steadfast chastity for her husband, she lived a stable life, moved a step up in society, and lived in splendor. Such a reward made it very effective to infuse low-class women with Confucian ideology. Through Jangwon couple, one side of the nobility of the time can be seen. On the surface, Jangwon seems to respect his wife very much, but it was the result of a heavy responsibility which was imposed on the women of the nobility of the time. The thoughtful advice of Jangwon’s wife who is very cautious to her husband was required as the virtue of a good wife on the basis of hierarchical relationships. The analysis of the characters in "Geumbanuljeon" shows that a patriarchal ideology in which "Geumbanguljeon" was written created gender gap and women was subordinate to men. The readers who read this work came to learn differences between the sexes and through this process the spread of Confucianism could be possible. However, although women’s recognition about their identities in "Geumbanguljeon" didn't become a common phenomenon and the challenge to patriarchism, the fact that Geumbangul showed her transcendental ability compared to men even if she was a foreign body can be said to provide a clue to a heroine novel for future generations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.