생활 주변에서 접근이 용이하고 별도의 시간이나 비용의 부담이 없이 활용할 수 있는 생활권도시림은 도시화된 시민들의 정서함양과 휴양등의 목적으로 아주 중요한 역할을 담당하고 있다. 수목진료에 제도의 핵심인 생활권도시림 관리를 위한 수목방제의 현황과 문제점을 파악하고 농약사용을 줄일 수 있는 방안 마련을 목적으로 작성하였다. 농약관리 제도 문제점과 개선방안을 마련하여 생활권도시림 관리 시스템에 적용할 수 있는 방안을 제시 하고자 연구를 진행하였으며, 전국의 도시림 담당 공무원과 나무병원을 대상으로 설문 조사를 실시하여 현장의 문제점을 파악하였다. 생활권도시림의 수목방제는 관리기관의 부제와 전문 인력 부족, 정부의 무관심, 예산부족 속에서 방치 되고 있었으며, 농약은 취급 기준만 두고 있을 뿐 농약 사용자 적용을 위한 기준은 없었다. 우리나라는 미국과 영국에 비해 기준이 너무 완화되어 있어 농약의 남용을 막을 수 있는 제도적 기준이 마련되어 있지 않았다. 또 농약의 권장 소비자 가격의 미 표시와 일괄판매, 복잡한 유통구조의 현실 속에서 가격을 믿지 못하고 판매상의 권유로 농약적용을 결정하고 있는 실정이다. 실태 조사를 위한 설문조사 결과 중 생활권도시림에 관한 사항을 보면 도시림 중에서 ...
생활 주변에서 접근이 용이하고 별도의 시간이나 비용의 부담이 없이 활용할 수 있는 생활권도시림은 도시화된 시민들의 정서함양과 휴양등의 목적으로 아주 중요한 역할을 담당하고 있다. 수목진료에 제도의 핵심인 생활권도시림 관리를 위한 수목방제의 현황과 문제점을 파악하고 농약사용을 줄일 수 있는 방안 마련을 목적으로 작성하였다. 농약관리 제도 문제점과 개선방안을 마련하여 생활권도시림 관리 시스템에 적용할 수 있는 방안을 제시 하고자 연구를 진행하였으며, 전국의 도시림 담당 공무원과 나무병원을 대상으로 설문 조사를 실시하여 현장의 문제점을 파악하였다. 생활권도시림의 수목방제는 관리기관의 부제와 전문 인력 부족, 정부의 무관심, 예산부족 속에서 방치 되고 있었으며, 농약은 취급 기준만 두고 있을 뿐 농약 사용자 적용을 위한 기준은 없었다. 우리나라는 미국과 영국에 비해 기준이 너무 완화되어 있어 농약의 남용을 막을 수 있는 제도적 기준이 마련되어 있지 않았다. 또 농약의 권장 소비자 가격의 미 표시와 일괄판매, 복잡한 유통구조의 현실 속에서 가격을 믿지 못하고 판매상의 권유로 농약적용을 결정하고 있는 실정이다. 실태 조사를 위한 설문조사 결과 중 생활권도시림에 관한 사항을 보면 도시림 중에서 도시공원과 도로변 녹지(가로수)를 주로 관리를 하며, 도시림관리 업무비중 50%정도이고 1주일에 3~4회 정도를 방문을 하였다. 생활권도시림의 확대는 도시공원과 도로변 녹지, 학교 숲이 새롭게 조성될 필요가 있다고 하였으며, 관리를 위해서 예산확보와 체계적 관리 계획 수립 및 강화가 가장 필요한 것으로 조사 되었다. 생활권도시림 농약사용 실태를 보면 농약사용에 관해서는 대부분 병의 예찰결과에 의해 농약 사용을 결정하고 농약판매상을 통해 구입하며 농약사용 지침서는 거의 읽고 오전시간에 1~2시간 정도 살포하며 지상방제와 수간주사 방법을 혼용하여 시약작업을 시행하고 있다. 농약사용 안전교육은 공무원 50% 이상이 받은 경험이 없었고, 수목 등록 농약에 대한 인식이 낮았다. 반면에 나무병원은 50% 이상이 농약사용 안전교육을 받은 경험이 있고, 수목 등록 농약에 대한 인식과 사용이 높은 것으로 조사 되었다. 민원 발생 시는 민원인을 설득하거나 피해보상 등의 조치를 취하고 줄이기 위한 방안으로는 유동인구가 적은 시간대에 작업을 하거나 사전에 작업홍보를 실시하고 작업안전요원을 배치하는 방법이 제시 되었다. 마지막으로 생활권도시림 방제의 문제점으로는 전문 인력 수목 등록 약제의 부족이 지적되었으며, 농약 절감 대책에는 저독성, 저잔류성 농약개발과 농약안전 사용기준 철저 준수, 생물농약 개발 등이 필요하다고 응답하였다. 생활권도시림 농약사용에 대한 의견을 보면 농약사용은 반드시 필요하며 관리미흡의 원인으로 민원발생과 예산부족을 꼽았다. 수목진료제도 시행에 따른 생활권도시림 농약사용에 저감에 필요한 제안으로는 친환경 농약사용과 수간주사, 저면 관수 시설을 이용한 농약공급 방법, 고형 시용제 사용방법을 제시 하였다. 병해충 종합관리를 통해 해충을 관리 하여야 하며, 생활권도시림 신설 설계 시 수목 생리 전문가에게 감수를 하여 적지적수의 개념을 설계당시에 도입 수목활력을 높여 병해충의 발생을 차단하는 방법을 제시 하였다. 또한 생활권도시림 관리를 위한 국가 자격제도 신설을 제안하였다. 수목 등록 농약관리제도는 선진국처럼 일반사용자와 전문사용자로 취급자격으로 분류하였다. 농약유통문제 해결 방안으로 전문 사용약제로 구분한 수목 등록약제를 산림청에서 일괄 구입하여 유통구조를 해결하면 농약의 오남용과 수목방제 전문자격문제의 해결이 가능할 것이다. 생활권도시림 관리시스템을 구축방안을 제안하였다. 나무병원은 자치단체와 관리계약을 체결하여 생활권 도시림의 전문 관리를 실시하며 공립나무병원과 수목진단센터는 나무병원에서 이뤄지는 진단결과의 적부를 판단하고, 매년 나무병원 소속인력은 수목진단센터에서 관리 실무교육을 받아야 한다.
생활 주변에서 접근이 용이하고 별도의 시간이나 비용의 부담이 없이 활용할 수 있는 생활권도시림은 도시화된 시민들의 정서함양과 휴양등의 목적으로 아주 중요한 역할을 담당하고 있다. 수목진료에 제도의 핵심인 생활권도시림 관리를 위한 수목방제의 현황과 문제점을 파악하고 농약사용을 줄일 수 있는 방안 마련을 목적으로 작성하였다. 농약관리 제도 문제점과 개선방안을 마련하여 생활권도시림 관리 시스템에 적용할 수 있는 방안을 제시 하고자 연구를 진행하였으며, 전국의 도시림 담당 공무원과 나무병원을 대상으로 설문 조사를 실시하여 현장의 문제점을 파악하였다. 생활권도시림의 수목방제는 관리기관의 부제와 전문 인력 부족, 정부의 무관심, 예산부족 속에서 방치 되고 있었으며, 농약은 취급 기준만 두고 있을 뿐 농약 사용자 적용을 위한 기준은 없었다. 우리나라는 미국과 영국에 비해 기준이 너무 완화되어 있어 농약의 남용을 막을 수 있는 제도적 기준이 마련되어 있지 않았다. 또 농약의 권장 소비자 가격의 미 표시와 일괄판매, 복잡한 유통구조의 현실 속에서 가격을 믿지 못하고 판매상의 권유로 농약적용을 결정하고 있는 실정이다. 실태 조사를 위한 설문조사 결과 중 생활권도시림에 관한 사항을 보면 도시림 중에서 도시공원과 도로변 녹지(가로수)를 주로 관리를 하며, 도시림관리 업무비중 50%정도이고 1주일에 3~4회 정도를 방문을 하였다. 생활권도시림의 확대는 도시공원과 도로변 녹지, 학교 숲이 새롭게 조성될 필요가 있다고 하였으며, 관리를 위해서 예산확보와 체계적 관리 계획 수립 및 강화가 가장 필요한 것으로 조사 되었다. 생활권도시림 농약사용 실태를 보면 농약사용에 관해서는 대부분 병의 예찰결과에 의해 농약 사용을 결정하고 농약판매상을 통해 구입하며 농약사용 지침서는 거의 읽고 오전시간에 1~2시간 정도 살포하며 지상방제와 수간주사 방법을 혼용하여 시약작업을 시행하고 있다. 농약사용 안전교육은 공무원 50% 이상이 받은 경험이 없었고, 수목 등록 농약에 대한 인식이 낮았다. 반면에 나무병원은 50% 이상이 농약사용 안전교육을 받은 경험이 있고, 수목 등록 농약에 대한 인식과 사용이 높은 것으로 조사 되었다. 민원 발생 시는 민원인을 설득하거나 피해보상 등의 조치를 취하고 줄이기 위한 방안으로는 유동인구가 적은 시간대에 작업을 하거나 사전에 작업홍보를 실시하고 작업안전요원을 배치하는 방법이 제시 되었다. 마지막으로 생활권도시림 방제의 문제점으로는 전문 인력 수목 등록 약제의 부족이 지적되었으며, 농약 절감 대책에는 저독성, 저잔류성 농약개발과 농약안전 사용기준 철저 준수, 생물농약 개발 등이 필요하다고 응답하였다. 생활권도시림 농약사용에 대한 의견을 보면 농약사용은 반드시 필요하며 관리미흡의 원인으로 민원발생과 예산부족을 꼽았다. 수목진료제도 시행에 따른 생활권도시림 농약사용에 저감에 필요한 제안으로는 친환경 농약사용과 수간주사, 저면 관수 시설을 이용한 농약공급 방법, 고형 시용제 사용방법을 제시 하였다. 병해충 종합관리를 통해 해충을 관리 하여야 하며, 생활권도시림 신설 설계 시 수목 생리 전문가에게 감수를 하여 적지적수의 개념을 설계당시에 도입 수목활력을 높여 병해충의 발생을 차단하는 방법을 제시 하였다. 또한 생활권도시림 관리를 위한 국가 자격제도 신설을 제안하였다. 수목 등록 농약관리제도는 선진국처럼 일반사용자와 전문사용자로 취급자격으로 분류하였다. 농약유통문제 해결 방안으로 전문 사용약제로 구분한 수목 등록약제를 산림청에서 일괄 구입하여 유통구조를 해결하면 농약의 오남용과 수목방제 전문자격문제의 해결이 가능할 것이다. 생활권도시림 관리시스템을 구축방안을 제안하였다. 나무병원은 자치단체와 관리계약을 체결하여 생활권 도시림의 전문 관리를 실시하며 공립나무병원과 수목진단센터는 나무병원에서 이뤄지는 진단결과의 적부를 판단하고, 매년 나무병원 소속인력은 수목진단센터에서 관리 실무교육을 받아야 한다.
Urban forest neighboring to the living space, easily accessible and utilizable without surplus time and cost, has the important roles for refreshing and recreation of urban dwellers, where considerable amounts of the various pesticides have been sprayed every year. This study aimed to investigate th...
Urban forest neighboring to the living space, easily accessible and utilizable without surplus time and cost, has the important roles for refreshing and recreation of urban dwellers, where considerable amounts of the various pesticides have been sprayed every year. This study aimed to investigate the status and problems of protection of trees for the management of the urban forest, which would be the core of the tree clinic system. A questionnaire was performed to the officers charging the forest management and tree clinic managers of the whole country. Tree protection in the forest neighboring to the living space is neglected with the reason for the lack of the related office, expert, and budget, and the standard for the pesticide applicators is not existed but only the standard of treatment of pesticides. Furthermore, even this is much lower in our country than those in USA or UK, which might not prevent the abuse of pesticide. In addition, no recommended price for the consumer, the blanket purchase, and the intricate distribution structure make consumers confused to select the suitable pesticides. Managing the urban park and the roadside tree of the urban forest is the main task for the officers charging the forest management and tree clinic managers, which reaches 50% of their task and they visit 3 to 4 times a week for it. They also replied that the more construction of urban park, roadside green, school forest should be needed for the enlargement of the urban forest neighboring the living space of urban dwellers with ensuring the budget and enforcing the program for the managing system. From the investigation on the pesticide application, it is revealed that they would determine the pesticides according to forecasting the occurrence of pests with the advise of pesticide sellers. Also they would read and perform the guideline for pesticide treatment, especially in keeping time for 1- to 2 hour- spraying and treating chemicals. However, more than the half of the related officers have no experience to study the safety education for pesticide application, but less than the half of the tree clinic managers who have the knowledge about the pesticides for trees and use them practically. It also is suggested that the related managers would persuade the dwellers if complained with the pesticide application and consider the spraying time or dispose the safety man in order to reduce the compensation for the damage by pesticide application. Finally, shortage of the professional experts and pesticides registered for trees is indicated as the biggest problem in the pesticide application to the urban forest neighboring the living space of human. Moreover, they are answering that the development of the pesticides with the lower toxicity and persistence in environment as well as the biological regulators with the observance to the guideline for the pesticide application is necessary. For the reducing the pesticide application in the urban forest neighboring the living space with the launching of the tree clinic system, it is suggested that eco-friendly pesticides such as biological, crown-injected, supplied with bottom-watered, and solid-typed pesticides would be developed and pests should be controlled with the integrated pest management. Especially from the time of planning for tree planting, expert specialized with plant physiology should join to encourage the tree growth and to reduce the pest occurrence by planting with the proper tree to the proper area and the experts should be guaranteed by the government. Furthermore, pesticide management system for trees should be classified with the general users and the professional users as in USA. Also pesticides should be purchased by the authorized office and distributed to the users for the preventing the abuse of pesticides. Forming management systems for the urban forest neighboring is proposed. Tree clinic that contract with a local government should manage professionally the urban forest neighboring. The public tree clinic center and tree clinic center review the result of diagnosis from tree clinic. And staffs of the tree clinic should receive the trains from the tree clinic center.
Urban forest neighboring to the living space, easily accessible and utilizable without surplus time and cost, has the important roles for refreshing and recreation of urban dwellers, where considerable amounts of the various pesticides have been sprayed every year. This study aimed to investigate the status and problems of protection of trees for the management of the urban forest, which would be the core of the tree clinic system. A questionnaire was performed to the officers charging the forest management and tree clinic managers of the whole country. Tree protection in the forest neighboring to the living space is neglected with the reason for the lack of the related office, expert, and budget, and the standard for the pesticide applicators is not existed but only the standard of treatment of pesticides. Furthermore, even this is much lower in our country than those in USA or UK, which might not prevent the abuse of pesticide. In addition, no recommended price for the consumer, the blanket purchase, and the intricate distribution structure make consumers confused to select the suitable pesticides. Managing the urban park and the roadside tree of the urban forest is the main task for the officers charging the forest management and tree clinic managers, which reaches 50% of their task and they visit 3 to 4 times a week for it. They also replied that the more construction of urban park, roadside green, school forest should be needed for the enlargement of the urban forest neighboring the living space of urban dwellers with ensuring the budget and enforcing the program for the managing system. From the investigation on the pesticide application, it is revealed that they would determine the pesticides according to forecasting the occurrence of pests with the advise of pesticide sellers. Also they would read and perform the guideline for pesticide treatment, especially in keeping time for 1- to 2 hour- spraying and treating chemicals. However, more than the half of the related officers have no experience to study the safety education for pesticide application, but less than the half of the tree clinic managers who have the knowledge about the pesticides for trees and use them practically. It also is suggested that the related managers would persuade the dwellers if complained with the pesticide application and consider the spraying time or dispose the safety man in order to reduce the compensation for the damage by pesticide application. Finally, shortage of the professional experts and pesticides registered for trees is indicated as the biggest problem in the pesticide application to the urban forest neighboring the living space of human. Moreover, they are answering that the development of the pesticides with the lower toxicity and persistence in environment as well as the biological regulators with the observance to the guideline for the pesticide application is necessary. For the reducing the pesticide application in the urban forest neighboring the living space with the launching of the tree clinic system, it is suggested that eco-friendly pesticides such as biological, crown-injected, supplied with bottom-watered, and solid-typed pesticides would be developed and pests should be controlled with the integrated pest management. Especially from the time of planning for tree planting, expert specialized with plant physiology should join to encourage the tree growth and to reduce the pest occurrence by planting with the proper tree to the proper area and the experts should be guaranteed by the government. Furthermore, pesticide management system for trees should be classified with the general users and the professional users as in USA. Also pesticides should be purchased by the authorized office and distributed to the users for the preventing the abuse of pesticides. Forming management systems for the urban forest neighboring is proposed. Tree clinic that contract with a local government should manage professionally the urban forest neighboring. The public tree clinic center and tree clinic center review the result of diagnosis from tree clinic. And staffs of the tree clinic should receive the trains from the tree clinic center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.