국문 초록 조직이란 주어진 목표와 비전, 목적을 달성하기 위하여 노력하고, 주변의 사회적, 법률적 환경과의 교류 속에서 동력을 확보하고 그에 적응하여 그 자체를 유지하고 성장해 나가는 생명력 있는 유기체라 할 수 있습니다. 우리 소방조직 역시 급변하는 사회의 현대화 흐름 속에 통속적이었던 화재․구조․구급 활동에서 테러, 가스, 화생방, 천재지변 및 인재 등의 재난대응으로 그 활동영역이 확대 및 다변화되는 추세이며, 급속히 변화하는 외부환경 속에서 조직개편, 장비의 과학화, 활동의 전문화 등 각 영역별로 생존 및 발전을 위하여 노력하고 있습니다. 그러나 이러한 다양한 노력에도 불구하고 소방조직의 인사행정만은 시대적 흐름에 배치될 뿐 아니라 구시대적인 시스템에 안주하고 있는 것이 현실입니다. 특히 승진권한의 집중화 및 승진절차의 비공개 문제 등은 ...
국문 초록 조직이란 주어진 목표와 비전, 목적을 달성하기 위하여 노력하고, 주변의 사회적, 법률적 환경과의 교류 속에서 동력을 확보하고 그에 적응하여 그 자체를 유지하고 성장해 나가는 생명력 있는 유기체라 할 수 있습니다. 우리 소방조직 역시 급변하는 사회의 현대화 흐름 속에 통속적이었던 화재․구조․구급 활동에서 테러, 가스, 화생방, 천재지변 및 인재 등의 재난대응으로 그 활동영역이 확대 및 다변화되는 추세이며, 급속히 변화하는 외부환경 속에서 조직개편, 장비의 과학화, 활동의 전문화 등 각 영역별로 생존 및 발전을 위하여 노력하고 있습니다. 그러나 이러한 다양한 노력에도 불구하고 소방조직의 인사행정만은 시대적 흐름에 배치될 뿐 아니라 구시대적인 시스템에 안주하고 있는 것이 현실입니다. 특히 승진권한의 집중화 및 승진절차의 비공개 문제 등은 절차적 정당성을 확보하지 못한 것으로 내부적으로는 문제점을 인식하고 있으면서도 여러 가지 여건상 외부로 표출되지 못하였을 뿐 아니라 개선노력이 부족했던 아쉬움이 남아있습니다. 이에 본 연구에서는 소방공무원 승진제도의 변천과정을 고찰함으로써 현행 제도의 문제점을 파악하고, 국내외 승진제도를 비교분석하여 절차의 공정성과 투명성 확보차원의‘승진권한 분산’및‘승진절차 공개방안’등 절차적 정당성 확보를 위한 개선방안을 아래와 같이 제시하고자 합니다. 첫 번째, 119안전센터장 직급을 소방경으로 단일화하고, 현행 11단계의 소방공무원 계급체계를 일반직공무원과 같이 10단계로 조정하여, 승진적체 현상을 개선하여야 합니다. 두 번째, 소방공무원 승진 심사 등 각종 인사위원회 개최 시 하위직 소방공무원이 참여할 수 있는 인사 참관인 제도 도입 및 승진심사권한 일부를 소방서에 위임하는 방안 등 각 시도 소방본부에 집중된 승진권한 분산을 통해 인사행정의 공정성과 투명성을 확보하여야 합니다. 세 번째, 초급지휘관인 소방위 계급의 질적 저하 및 계급인플레이션 우려 해소를 위해 무보직제 도입 등 근속승진제도를 개선하고, 하위직(소방위 이하)에 집중된 시험승진제도를 중간관리직인 소방경, 소방령 계급에도 적용하여 업무와 관련된 일정지식의 습득 없이 승진심사만으로 임용됨으로 인한 도덕적 해이를 방지할 수 있어야 합니다. 네 번째, 근무성적평정결과 공개를 통해 절차의 공정성을 확보함은 물론, 근무평정의 신뢰성 확보차원에서 평가항목의 객관화 및 타당성 확보를 위한 다양한 연구가 시급합니다. 마지막으로, 소방공무원 신분체계를 국가직으로 일원화하고 단독 소방청 설립을 추진하여야 합니다. 이를 통해 소방조직의 특성을 감안한 조직개편 등으로 소방공무원의 처우를 개선함은 물론, 예측이 불가능한 미래 복합재난 발생 시 신속하고 전문적인 초기대응을 통하여 국민의 생명과 재산을 보호하고 소방서비스 품질을 개선할 수 있을 것입니다. 주제어 : 소방공무원 승진제도, 승진권한 분산, 승진절차 공개방안, 인사 참관인제도, 승진적체, 근속승진, 무보직제도, 근무평정
국문 초록 조직이란 주어진 목표와 비전, 목적을 달성하기 위하여 노력하고, 주변의 사회적, 법률적 환경과의 교류 속에서 동력을 확보하고 그에 적응하여 그 자체를 유지하고 성장해 나가는 생명력 있는 유기체라 할 수 있습니다. 우리 소방조직 역시 급변하는 사회의 현대화 흐름 속에 통속적이었던 화재․구조․구급 활동에서 테러, 가스, 화생방, 천재지변 및 인재 등의 재난대응으로 그 활동영역이 확대 및 다변화되는 추세이며, 급속히 변화하는 외부환경 속에서 조직개편, 장비의 과학화, 활동의 전문화 등 각 영역별로 생존 및 발전을 위하여 노력하고 있습니다. 그러나 이러한 다양한 노력에도 불구하고 소방조직의 인사행정만은 시대적 흐름에 배치될 뿐 아니라 구시대적인 시스템에 안주하고 있는 것이 현실입니다. 특히 승진권한의 집중화 및 승진절차의 비공개 문제 등은 절차적 정당성을 확보하지 못한 것으로 내부적으로는 문제점을 인식하고 있으면서도 여러 가지 여건상 외부로 표출되지 못하였을 뿐 아니라 개선노력이 부족했던 아쉬움이 남아있습니다. 이에 본 연구에서는 소방공무원 승진제도의 변천과정을 고찰함으로써 현행 제도의 문제점을 파악하고, 국내외 승진제도를 비교분석하여 절차의 공정성과 투명성 확보차원의‘승진권한 분산’및‘승진절차 공개방안’등 절차적 정당성 확보를 위한 개선방안을 아래와 같이 제시하고자 합니다. 첫 번째, 119안전센터장 직급을 소방경으로 단일화하고, 현행 11단계의 소방공무원 계급체계를 일반직공무원과 같이 10단계로 조정하여, 승진적체 현상을 개선하여야 합니다. 두 번째, 소방공무원 승진 심사 등 각종 인사위원회 개최 시 하위직 소방공무원이 참여할 수 있는 인사 참관인 제도 도입 및 승진심사권한 일부를 소방서에 위임하는 방안 등 각 시도 소방본부에 집중된 승진권한 분산을 통해 인사행정의 공정성과 투명성을 확보하여야 합니다. 세 번째, 초급지휘관인 소방위 계급의 질적 저하 및 계급인플레이션 우려 해소를 위해 무보직제 도입 등 근속승진제도를 개선하고, 하위직(소방위 이하)에 집중된 시험승진제도를 중간관리직인 소방경, 소방령 계급에도 적용하여 업무와 관련된 일정지식의 습득 없이 승진심사만으로 임용됨으로 인한 도덕적 해이를 방지할 수 있어야 합니다. 네 번째, 근무성적평정결과 공개를 통해 절차의 공정성을 확보함은 물론, 근무평정의 신뢰성 확보차원에서 평가항목의 객관화 및 타당성 확보를 위한 다양한 연구가 시급합니다. 마지막으로, 소방공무원 신분체계를 국가직으로 일원화하고 단독 소방청 설립을 추진하여야 합니다. 이를 통해 소방조직의 특성을 감안한 조직개편 등으로 소방공무원의 처우를 개선함은 물론, 예측이 불가능한 미래 복합재난 발생 시 신속하고 전문적인 초기대응을 통하여 국민의 생명과 재산을 보호하고 소방서비스 품질을 개선할 수 있을 것입니다. 주제어 : 소방공무원 승진제도, 승진권한 분산, 승진절차 공개방안, 인사 참관인제도, 승진적체, 근속승진, 무보직제도, 근무평정
Abstract A Study on the Improvements of the Fire fighter Promotion System Jeong, Jong-man An organization can be considered a living organism which endeavors to accomplish goals, visions in that it maintains and develops itself through interaction with social, legal environments. In the process of m...
Abstract A Study on the Improvements of the Fire fighter Promotion System Jeong, Jong-man An organization can be considered a living organism which endeavors to accomplish goals, visions in that it maintains and develops itself through interaction with social, legal environments. In the process of modernization, the roles of fire service is expanding and diversifying from conventional lifesaving to disaster countermeasures. Thus, in the drastically measures for improvement, the fire service organization makes an effort on reorganizing, updating equipments, and specializing in tasks to survive. However, despite the various efforts, the present personnel administration of the fire service organization not only goes against the needs of the current society but also settles for the outmoded systems. In fact, the lack of procedural legitimacy in the promotion evaluation and selections. It's inconvenient to find that no one is making an effort to correct the internal problem. Accordingly, we are going to figure out the problem of the existing system by comparing the transition process, internal, and external of the promotion system. Then, I will propose an improvement plan on breaking up promotion authority for an open procedures to resolve the problems on legitimacy and transparency of the system. First, unify the ranks of the 199 safety center chiefs as fire captains, improve congestion phenomenon of promotion through modifying the fireman rank system from current 11 levels to 10 levels which is the same system of general government official. Second, improve transparency and fairness in personnel administration by means of dispersing authority of promotion which is concentrated on each municipal and provincial fire headquarters. In order to divide up the authority, the individual stations should be authorized to evaluate the promotion itself and the junior ranked firemen should be given the rights to participate in all personnel committee such as, examine promotion. Third, we should prevent moral laxity that is caused by appointments made through the screening promotion. The results of the screening process is that it causes inflation of higher ranked officers who lacks field experience. To avoid the moral laxity, we have to reform the previous system with a non-assignment system etc. to reduce concerns about the inflation of ranks and qualitative decline of fire lieutenant who is considered as initial commander. In addition, apply the promotion test system which is concentrated on junior ranks – below rank of fire lieutenant – to the rank of fire captain and assistant fire chief who are the middle echelons. Fourth, we should secure the procedural fairness to earn credibility towards each other as well as to create more reliable organization. It can be done through releasing the result of performance and also do research the secure ways for evaluation. Lastly, through enlisting every fire fighters the National Government Officials and establishing an exclusive National Emergency Management Agency, improve the treatment of the firemen. Through the reform, one can see better service quality, efficiently functioning organization, and quicker reaction to the future disasters. key words : Fire fighters promotion system, centralization of promotion authority, breaking up promotion authority, closed promotion process, open promotion procedures, personnel administration, congestion phenomenon of promotion, promotion authority, promotion based on years of service, non-assignment system, procedural fairness
Abstract A Study on the Improvements of the Fire fighter Promotion System Jeong, Jong-man An organization can be considered a living organism which endeavors to accomplish goals, visions in that it maintains and develops itself through interaction with social, legal environments. In the process of modernization, the roles of fire service is expanding and diversifying from conventional lifesaving to disaster countermeasures. Thus, in the drastically measures for improvement, the fire service organization makes an effort on reorganizing, updating equipments, and specializing in tasks to survive. However, despite the various efforts, the present personnel administration of the fire service organization not only goes against the needs of the current society but also settles for the outmoded systems. In fact, the lack of procedural legitimacy in the promotion evaluation and selections. It's inconvenient to find that no one is making an effort to correct the internal problem. Accordingly, we are going to figure out the problem of the existing system by comparing the transition process, internal, and external of the promotion system. Then, I will propose an improvement plan on breaking up promotion authority for an open procedures to resolve the problems on legitimacy and transparency of the system. First, unify the ranks of the 199 safety center chiefs as fire captains, improve congestion phenomenon of promotion through modifying the fireman rank system from current 11 levels to 10 levels which is the same system of general government official. Second, improve transparency and fairness in personnel administration by means of dispersing authority of promotion which is concentrated on each municipal and provincial fire headquarters. In order to divide up the authority, the individual stations should be authorized to evaluate the promotion itself and the junior ranked firemen should be given the rights to participate in all personnel committee such as, examine promotion. Third, we should prevent moral laxity that is caused by appointments made through the screening promotion. The results of the screening process is that it causes inflation of higher ranked officers who lacks field experience. To avoid the moral laxity, we have to reform the previous system with a non-assignment system etc. to reduce concerns about the inflation of ranks and qualitative decline of fire lieutenant who is considered as initial commander. In addition, apply the promotion test system which is concentrated on junior ranks – below rank of fire lieutenant – to the rank of fire captain and assistant fire chief who are the middle echelons. Fourth, we should secure the procedural fairness to earn credibility towards each other as well as to create more reliable organization. It can be done through releasing the result of performance and also do research the secure ways for evaluation. Lastly, through enlisting every fire fighters the National Government Officials and establishing an exclusive National Emergency Management Agency, improve the treatment of the firemen. Through the reform, one can see better service quality, efficiently functioning organization, and quicker reaction to the future disasters. key words : Fire fighters promotion system, centralization of promotion authority, breaking up promotion authority, closed promotion process, open promotion procedures, personnel administration, congestion phenomenon of promotion, promotion authority, promotion based on years of service, non-assignment system, procedural fairness
주제어
#소방공무원 승진제도 승진권한 분산 승진절차 공개방안 인사 참과인제도 승진적체 근속승진 무보직제도 근무평정
학위논문 정보
저자
정종만
학위수여기관
서울시립대학교 도시과학대학원
학위구분
국내석사
학과
방재공학과
지도교수
윤명오
발행연도
2013
총페이지
v, 148 p
키워드
소방공무원 승진제도 승진권한 분산 승진절차 공개방안 인사 참과인제도 승진적체 근속승진 무보직제도 근무평정
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.