국문 초록 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계 황현아 울산대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 김 영 주) 본 연구는 가정 어린이집 보육교사를 대상으로 보육에 있어 가장 중요한 요인이라고 판단되는 두 가지 요인인 교사 효능감과 직무 만족도에 대해 알아보고 이 둘의 관계와 상대적 영향력을 알아보고자 한다. 이를 통하여 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도를 증진시킬 수 있는 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감은 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 둘째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도는 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 셋째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계는 유의한 상관이 있는가, 넷째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도에 대한 배경 변인 및 교사 효능감이 직무 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가에 대해 알아보았다. 연구대상은 울산광역시의 가정 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명이었다. 본 연구에서는 교사 효능감을 측정하기 위해 교사 효능감의 개념적 구조를 ...
국문 초록 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계 황현아 울산대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 김 영 주) 본 연구는 가정 어린이집 보육교사를 대상으로 보육에 있어 가장 중요한 요인이라고 판단되는 두 가지 요인인 교사 효능감과 직무 만족도에 대해 알아보고 이 둘의 관계와 상대적 영향력을 알아보고자 한다. 이를 통하여 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도를 증진시킬 수 있는 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감은 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 둘째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도는 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 셋째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계는 유의한 상관이 있는가, 넷째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도에 대한 배경 변인 및 교사 효능감이 직무 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가에 대해 알아보았다. 연구대상은 울산광역시의 가정 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명이었다. 본 연구에서는 교사 효능감을 측정하기 위해 교사 효능감의 개념적 구조를 교사의 역할과 직무수행 능력에 기초한 Tschannen-Moran과 Hoy(2001), Bandura(1997, 2001, 2006)의 연구와 김연하와 김양은(2008), 김선영과 서소정(2010)의 연구를 토대로 하여 아동학 박사 1인, 아동학 전문가 9인이 함께 본 연구 목적에 맞게 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 직무 만족도를 측정하기 위한 도구로는 이명주(1984)가 제작한 유치원 교사의 직무만족도에 관한 질문지를 이미영(2004)이 보육교사로 수정하여 사용한 것을 아동학 박사 1인, 아동학 전문가 9인이 함께 본 연구 목적에 맞게 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 Program을 이용하여 빈도분석과 기술 통계분석, 신뢰도분석, t-검증, 일원분산분석, 적률상관계수, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정 어린이집 보육교사의 배경변인에 따른 교사 효능감을 살펴본 결과, 교사연령, 경력, 고용계약형태, 평가인증 참여여부, 보육컨설팅 참여여부에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉 연령이 높고(45세 이상), 경력이 오래되었으며(9년 이상), 정규직이고, 재평가인증에 참여, 보육 컨설팅 참여 교사의 경우 교사 효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 가정 어린이집 보육교사의 배경변인에 따른 직무 만족도를 살펴본 결과, 교사연령, 평균근무시간, 전공, 고용계약형태에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉 연령이 31~35세 사이이고, 9시간 미만 근무, 아동(복지)학 전공, 정규직 교사의 경우 직무 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도간의 관계를 알아본 결과, 모두 유의한 정적 상관관계를 보였다. 교사 효능감 하위요인 중 학급운영관리, 영유아와의 상호작용, 돌봄, 교수, 환경 및 일과구성 순으로 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 넷째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도에 대한 배경변인 및 교사 효능감의 상대적 영향력에 대해 알아본 결과, 배경변인 중 전공, 교사경력, 교사연령, 평가인증 참여여부 순으로 직무 만족도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 교사 효능감 하위요인 중에서는 학급운영관리, 돌봄이 직무 만족도에 영향을 미치는 변인이었으며, 설명력은 약 31%(R2=.313)으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도를 높이는데 교사 효능감에 대한 여러 하위요인들이 직무 만족도를 증가시킬 수 있는 아주 중요한 변인임을 밝히고 높은 질의 보육 서비스를 제공하는데 도움이 되는 기본 자료를 제공하였다.
국문 초록 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계 황현아 울산대학교 교육대학원 유아교육전공 (지도교수 김 영 주) 본 연구는 가정 어린이집 보육교사를 대상으로 보육에 있어 가장 중요한 요인이라고 판단되는 두 가지 요인인 교사 효능감과 직무 만족도에 대해 알아보고 이 둘의 관계와 상대적 영향력을 알아보고자 한다. 이를 통하여 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도를 증진시킬 수 있는 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적 달성을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감은 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 둘째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도는 배경변인에 따라 유의한 차이가 있는가, 셋째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도와의 관계는 유의한 상관이 있는가, 넷째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도에 대한 배경 변인 및 교사 효능감이 직무 만족도에 미치는 영향력은 어떠한가에 대해 알아보았다. 연구대상은 울산광역시의 가정 어린이집에 재직 중인 보육교사 330명이었다. 본 연구에서는 교사 효능감을 측정하기 위해 교사 효능감의 개념적 구조를 교사의 역할과 직무수행 능력에 기초한 Tschannen-Moran과 Hoy(2001), Bandura(1997, 2001, 2006)의 연구와 김연하와 김양은(2008), 김선영과 서소정(2010)의 연구를 토대로 하여 아동학 박사 1인, 아동학 전문가 9인이 함께 본 연구 목적에 맞게 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 직무 만족도를 측정하기 위한 도구로는 이명주(1984)가 제작한 유치원 교사의 직무만족도에 관한 질문지를 이미영(2004)이 보육교사로 수정하여 사용한 것을 아동학 박사 1인, 아동학 전문가 9인이 함께 본 연구 목적에 맞게 수정ㆍ보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 Program을 이용하여 빈도분석과 기술 통계분석, 신뢰도분석, t-검증, 일원분산분석, 적률상관계수, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정 어린이집 보육교사의 배경변인에 따른 교사 효능감을 살펴본 결과, 교사연령, 경력, 고용계약형태, 평가인증 참여여부, 보육컨설팅 참여여부에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉 연령이 높고(45세 이상), 경력이 오래되었으며(9년 이상), 정규직이고, 재평가인증에 참여, 보육 컨설팅 참여 교사의 경우 교사 효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 가정 어린이집 보육교사의 배경변인에 따른 직무 만족도를 살펴본 결과, 교사연령, 평균근무시간, 전공, 고용계약형태에 따라 유의미한 차이를 보였다. 즉 연령이 31~35세 사이이고, 9시간 미만 근무, 아동(복지)학 전공, 정규직 교사의 경우 직무 만족도가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 가정 어린이집 보육교사의 교사 효능감과 직무 만족도간의 관계를 알아본 결과, 모두 유의한 정적 상관관계를 보였다. 교사 효능감 하위요인 중 학급운영관리, 영유아와의 상호작용, 돌봄, 교수, 환경 및 일과구성 순으로 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 넷째, 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도에 대한 배경변인 및 교사 효능감의 상대적 영향력에 대해 알아본 결과, 배경변인 중 전공, 교사경력, 교사연령, 평가인증 참여여부 순으로 직무 만족도에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 교사 효능감 하위요인 중에서는 학급운영관리, 돌봄이 직무 만족도에 영향을 미치는 변인이었으며, 설명력은 약 31%(R2=.313)으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 가정 어린이집 보육교사의 직무 만족도를 높이는데 교사 효능감에 대한 여러 하위요인들이 직무 만족도를 증가시킬 수 있는 아주 중요한 변인임을 밝히고 높은 질의 보육 서비스를 제공하는데 도움이 되는 기본 자료를 제공하였다.
ABSTRACT Relationship between the Efficacy and Level of Work Satisfaction of Childcare Teachers at Home Daycare Center Hwang, Hyeon A Early Childhood Education Major at the Graduate School of Education of the University of Ulsan (Academic Adviser: Professor Kim, Yeong Ju) This Study aims to examine ...
ABSTRACT Relationship between the Efficacy and Level of Work Satisfaction of Childcare Teachers at Home Daycare Center Hwang, Hyeon A Early Childhood Education Major at the Graduate School of Education of the University of Ulsan (Academic Adviser: Professor Kim, Yeong Ju) This Study aims to examine teacher efficacy and level of work satisfaction, which are determined to be the most important factors in childcare, and the relationship between them as well as their relative influences with the childcare teachers at home daycare center as the subjects of the Study in order to present the means of enhancing the efficacy and level of work satisfaction of childcare teachers. Following research issues have been established in order to accomplish the purposes of this Study: Firstly, is there significant difference between the efficacies of childcare teachers at home daycare center in accordance with the background variables? Secondly, is there significant difference in the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center in accordance with the background variables? Thirdly, is there significant correlation between the efficacy and the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center? Fourthly, what is the effect of background variables of the level of work satisfaction of the childcare teachers at home daycare center as well as teacher efficacy on the level of work satisfaction? 330 childcare teachers working at home daycare center within the Ulsan Metropolitan City were selected as the subjects of this Study. In order to measure teacher efficacy in this Study, researches of Tschannen-Moran and Hoy (2001), and Bandura (1997, 2001, 2006), which based the conceptual structure of teacher efficacy on the role and ability of the teachers to perform their tasks, as well as the researches of Kim Yeon Ha and Kim Yang Eun (2008), and Kim Seon Young and Seo So Jeong (201 10) were modified and supplemented by 1 Ph.D. degree holder and 9 experts in Child Studies in accordance with the purposes of this Study, and used in this Study. As the tool to measure the level of work satisfaction, the questionnaire survey on the level of work satisfaction of kindergarten teachers that Lee, Myeong Ju (1984) developed, which Lee, Mi Yeong (2004) used by modifying it for the nursery teachers, was modified and supplemented by 1 Ph.D. degree holder and 9 experts in Child Studies in accordance with the research purposes of this Study, and was used. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, reliability analysis, t-test, one-way variance analysis, product-moment correlation coefficient and multiple-regression analysis were performed on the collected data by using SPSS 12.0 Program. Key results obtained from this Study are as follows. Firstly, results of examination of the teacher efficacy in accordance with the background variables of the childcare teachers at home daycare center displayed significant differences in accordance with the age, extent of experiences, employment contract format, experiences of having participated in evaluation certification and in childcare consulting of the teachers. That is, the teacher efficacy was found to be much higher for the teachers who are older (more than 45 years old), has extensive experiences (more than 9 years), is employed on full time and permanent basis, and has participated in re-evaluation certification and childcare consulting. Secondly, as the results of examination of the level of work satisfaction in accordance with the background variables of the childcare teachers at home daycare center displayed significant differences in accordance with the age, average working hours, area of major and employment contract format of the teachers. That is, the employment contract format was found to be much higher for the teachers who are in the age bracket of 31~35, works less than 9 hours a day, majored in child (welfare) studies and is employed on full time and permanent basis. Thirdly, as the results of the examination of the relationship between the efficacy and level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, all displayed significant positive correlation. Significant positive correlation was found among the lower ranked factors of teacher efficacies in the order of operational management of classroom, interaction with infants and toddlers, caring, teaching, environment and composition of daily routines. Fourthly, as the results of examination of the relative influence of background variables and teacher efficacy on the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, background variables in the order to major area of study, teaching experiences, age of the teacher and experience of having participated in evaluation certification were found to affect the level of work satisfaction. Among the lower ranked factors of the teacher efficacy, operational management of classroom and caring were the variables that affected the level of work satisfaction, and the explanation power was found to be approximately 31%(R2=.313). Through above research results, it was disclosed that various lower ranked factors of the teacher efficacy are very important variables in increasing the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, and presented basic data that is helpful in providing high quality childcare services.
ABSTRACT Relationship between the Efficacy and Level of Work Satisfaction of Childcare Teachers at Home Daycare Center Hwang, Hyeon A Early Childhood Education Major at the Graduate School of Education of the University of Ulsan (Academic Adviser: Professor Kim, Yeong Ju) This Study aims to examine teacher efficacy and level of work satisfaction, which are determined to be the most important factors in childcare, and the relationship between them as well as their relative influences with the childcare teachers at home daycare center as the subjects of the Study in order to present the means of enhancing the efficacy and level of work satisfaction of childcare teachers. Following research issues have been established in order to accomplish the purposes of this Study: Firstly, is there significant difference between the efficacies of childcare teachers at home daycare center in accordance with the background variables? Secondly, is there significant difference in the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center in accordance with the background variables? Thirdly, is there significant correlation between the efficacy and the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center? Fourthly, what is the effect of background variables of the level of work satisfaction of the childcare teachers at home daycare center as well as teacher efficacy on the level of work satisfaction? 330 childcare teachers working at home daycare center within the Ulsan Metropolitan City were selected as the subjects of this Study. In order to measure teacher efficacy in this Study, researches of Tschannen-Moran and Hoy (2001), and Bandura (1997, 2001, 2006), which based the conceptual structure of teacher efficacy on the role and ability of the teachers to perform their tasks, as well as the researches of Kim Yeon Ha and Kim Yang Eun (2008), and Kim Seon Young and Seo So Jeong (201 10) were modified and supplemented by 1 Ph.D. degree holder and 9 experts in Child Studies in accordance with the purposes of this Study, and used in this Study. As the tool to measure the level of work satisfaction, the questionnaire survey on the level of work satisfaction of kindergarten teachers that Lee, Myeong Ju (1984) developed, which Lee, Mi Yeong (2004) used by modifying it for the nursery teachers, was modified and supplemented by 1 Ph.D. degree holder and 9 experts in Child Studies in accordance with the research purposes of this Study, and was used. Frequency analysis, descriptive statistical analysis, reliability analysis, t-test, one-way variance analysis, product-moment correlation coefficient and multiple-regression analysis were performed on the collected data by using SPSS 12.0 Program. Key results obtained from this Study are as follows. Firstly, results of examination of the teacher efficacy in accordance with the background variables of the childcare teachers at home daycare center displayed significant differences in accordance with the age, extent of experiences, employment contract format, experiences of having participated in evaluation certification and in childcare consulting of the teachers. That is, the teacher efficacy was found to be much higher for the teachers who are older (more than 45 years old), has extensive experiences (more than 9 years), is employed on full time and permanent basis, and has participated in re-evaluation certification and childcare consulting. Secondly, as the results of examination of the level of work satisfaction in accordance with the background variables of the childcare teachers at home daycare center displayed significant differences in accordance with the age, average working hours, area of major and employment contract format of the teachers. That is, the employment contract format was found to be much higher for the teachers who are in the age bracket of 31~35, works less than 9 hours a day, majored in child (welfare) studies and is employed on full time and permanent basis. Thirdly, as the results of the examination of the relationship between the efficacy and level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, all displayed significant positive correlation. Significant positive correlation was found among the lower ranked factors of teacher efficacies in the order of operational management of classroom, interaction with infants and toddlers, caring, teaching, environment and composition of daily routines. Fourthly, as the results of examination of the relative influence of background variables and teacher efficacy on the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, background variables in the order to major area of study, teaching experiences, age of the teacher and experience of having participated in evaluation certification were found to affect the level of work satisfaction. Among the lower ranked factors of the teacher efficacy, operational management of classroom and caring were the variables that affected the level of work satisfaction, and the explanation power was found to be approximately 31%(R2=.313). Through above research results, it was disclosed that various lower ranked factors of the teacher efficacy are very important variables in increasing the level of work satisfaction of childcare teachers at home daycare center, and presented basic data that is helpful in providing high quality childcare services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.