이 연구는 영향력 있는 소셜 미디어(Social Media)이자, 다양한 영상 콘텐츠와 UCC가 통합, 유통되어 기존 미디어에 대응하며 강력한 영상 공유 미디어로 그 독자적인 세력을 키워가고 있는 유튜브(YouTube)에 대해 살펴보았다. 유튜브(YouTube)는 10대와 20대를 중심으로 기존 미디어보다 영향력 있고, 더 자주 접하는 미디어로 빠르게 세력을...
이 연구는 영향력 있는 소셜 미디어(Social Media)이자, 다양한 영상 콘텐츠와 UCC가 통합, 유통되어 기존 미디어에 대응하며 강력한 영상 공유 미디어로 그 독자적인 세력을 키워가고 있는 유튜브(YouTube)에 대해 살펴보았다. 유튜브(YouTube)는 10대와 20대를 중심으로 기존 미디어보다 영향력 있고, 더 자주 접하는 미디어로 빠르게 세력을 키워가고 있다. 특히 유튜브(YouTube)는 전 세계인이 손쉽게 “커뮤니케이션”(communication)과 “공유”(sharing), 그리고 “관계”(relationship)를 형성하는 것이 가능하다는 점에서 사회 구성원의 의식을 한가지 의견 방향으로 몰아갈 수 있고, 사회 구성원 집단 몰입을 가능하게 할 수도 있다는 가정을 하고 연구를 진행하였다. 유튜브(YouTube)의 영상 조회수를 그 요인으로 보고, 조회수에 의한 사회 구성원의 집단 몰입에 대해 살펴보았다. 연구 결과 유튜브(YouTube) 조회수에 의해 흥행된 영상의 조회수 정보가 인지 되기 전과 후의 호감도는 증가하였으며, 호감도가 증가할수록 집단 몰입의 현상은 더 강하게 나타났다. 기존 미디어와 대응 되는 새로운 형태의 미디어인 유튜브(YouTube)의 조회수라는 요소가 사회 구성원에게 매스 미디어적인 관점과 사회 심리적인 측면에서 어떠한 영향을 미치는지를 다루었다는 점에서 의의를 갖는다.
이 연구는 영향력 있는 소셜 미디어(Social Media)이자, 다양한 영상 콘텐츠와 UCC가 통합, 유통되어 기존 미디어에 대응하며 강력한 영상 공유 미디어로 그 독자적인 세력을 키워가고 있는 유튜브(YouTube)에 대해 살펴보았다. 유튜브(YouTube)는 10대와 20대를 중심으로 기존 미디어보다 영향력 있고, 더 자주 접하는 미디어로 빠르게 세력을 키워가고 있다. 특히 유튜브(YouTube)는 전 세계인이 손쉽게 “커뮤니케이션”(communication)과 “공유”(sharing), 그리고 “관계”(relationship)를 형성하는 것이 가능하다는 점에서 사회 구성원의 의식을 한가지 의견 방향으로 몰아갈 수 있고, 사회 구성원 집단 몰입을 가능하게 할 수도 있다는 가정을 하고 연구를 진행하였다. 유튜브(YouTube)의 영상 조회수를 그 요인으로 보고, 조회수에 의한 사회 구성원의 집단 몰입에 대해 살펴보았다. 연구 결과 유튜브(YouTube) 조회수에 의해 흥행된 영상의 조회수 정보가 인지 되기 전과 후의 호감도는 증가하였으며, 호감도가 증가할수록 집단 몰입의 현상은 더 강하게 나타났다. 기존 미디어와 대응 되는 새로운 형태의 미디어인 유튜브(YouTube)의 조회수라는 요소가 사회 구성원에게 매스 미디어적인 관점과 사회 심리적인 측면에서 어떠한 영향을 미치는지를 다루었다는 점에서 의의를 갖는다.
This is a Study of YouTube which is most influential social Media, and also powerful media of contents sharing Media, and growing up individual Media power. YouTube has been integrated and distributed variable videos contents and UCC against the traditional Media. YouTube perform more influential to...
This is a Study of YouTube which is most influential social Media, and also powerful media of contents sharing Media, and growing up individual Media power. YouTube has been integrated and distributed variable videos contents and UCC against the traditional Media. YouTube perform more influential to teen and twenty than traditional media, and is going to grow fast forces as more frequent contact Media. In particular, This Study progressed under supposed a point of YouTube. A point is possible to easily the whole world "communication", "sharing", and the "relationship" in that is driven to one way opinion to social members and it is also possible to crowd flow to social members either. This Study progressed about the influence of crowd flow by YouTube views to social members through set up the fact is YouTube views. In recent, YouTube is a new media and correspondent media against the traditional Media. According the result of this Study, Increase the Favorability after offer information of the hit video’s views recognized by YouTube Views. And as increasing the Favorability an influence of crowd flow had more powerful. This Study has significant in that it dealt about A fact – YouTube views - as two views, one is view of Mass Media and the other is view of social psychology to social members.
This is a Study of YouTube which is most influential social Media, and also powerful media of contents sharing Media, and growing up individual Media power. YouTube has been integrated and distributed variable videos contents and UCC against the traditional Media. YouTube perform more influential to teen and twenty than traditional media, and is going to grow fast forces as more frequent contact Media. In particular, This Study progressed under supposed a point of YouTube. A point is possible to easily the whole world "communication", "sharing", and the "relationship" in that is driven to one way opinion to social members and it is also possible to crowd flow to social members either. This Study progressed about the influence of crowd flow by YouTube views to social members through set up the fact is YouTube views. In recent, YouTube is a new media and correspondent media against the traditional Media. According the result of this Study, Increase the Favorability after offer information of the hit video’s views recognized by YouTube Views. And as increasing the Favorability an influence of crowd flow had more powerful. This Study has significant in that it dealt about A fact – YouTube views - as two views, one is view of Mass Media and the other is view of social psychology to social members.
주제어
#집단 몰입(crowd flow) 몰입(沒入, flow) 유튜브(YouTube) 소셜 미디어(Social Media) 침묵의 나선이론(the Spiral of Silence theory)
학위논문 정보
저자
구효정
학위수여기관
고려대학교 언론대학원
학위구분
국내석사
학과
광고홍보학과 광고전공
지도교수
김성태
발행연도
2013
총페이지
86장
키워드
집단 몰입(crowd flow) 몰입(沒入, flow) 유튜브(YouTube) 소셜 미디어(Social Media) 침묵의 나선이론(the Spiral of Silence theory)
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