최근 정부에서는 자동차에 의한 대기오염, 소음 등의 환경오염 문제와 교통체증 완화, 개인의 건강증진을 위하여 자전거 이용활성화 정책을 추진하고 있다. 따라서 전국의 지방자치단체는 에너지절감이라는 세계적 조류와 정부정책에 부합하도록 자전거타기를 권장하고 있으며, 자전거를 타는데 불편을 최소화하고 쾌적한 도시환경을 조성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 계획된 신도시와는 달리 오래전부터 형성된 기성시가지의 협소한 공간체계 안에서 주변 환경과 이용목적 등에 대한 충분한 검토 없이 물리적인 조건만을 고려하여 자전거 시설확충에 치중함에 따라 자전거 이용자의 교통사고가 급증하는 등 다양한 문제가 발생하고 있다. 이에 본 연구에서는 ...
최근 정부에서는 자동차에 의한 대기오염, 소음 등의 환경오염 문제와 교통체증 완화, 개인의 건강증진을 위하여 자전거 이용활성화 정책을 추진하고 있다. 따라서 전국의 지방자치단체는 에너지절감이라는 세계적 조류와 정부정책에 부합하도록 자전거타기를 권장하고 있으며, 자전거를 타는데 불편을 최소화하고 쾌적한 도시환경을 조성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 계획된 신도시와는 달리 오래전부터 형성된 기성시가지의 협소한 공간체계 안에서 주변 환경과 이용목적 등에 대한 충분한 검토 없이 물리적인 조건만을 고려하여 자전거 시설확충에 치중함에 따라 자전거 이용자의 교통사고가 급증하는 등 다양한 문제가 발생하고 있다. 이에 본 연구에서는 자전거도로의 개념, 자전거도로에 관한 법률과 정부정책, 국내·외 선진사례검토 및 선행연구고찰을 통하여 자전거도로 이용환경에 대하여 이론적으로 검토하였다. 그리고 광명시를 대상지로 선정하여 기존도로의 형태를 분석하고 기 설치되어 통행하고 있는 자전거도로의 시설현황과 문제점을 파악하였으며, 이를 바탕으로 자전거도로 구축 및 이용활성화 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 우선, 자전거도로 신규 개설도 중요하지만 기존 자전거도로를 주변 환경과 이용목적에 어울리도록 정비하는 것이 더욱 중요하다. 그리고 공공자전거 시스템(PBS)을 도입하여 누구나 쉽게 자전거이용이 가능하도록 해야 하며, 자전거 수리·정비, 교육, 편의시설 등을 갖춘 통합센터의 운영도 필요하다. 또한 지자체에서 자전거보험을 가입하여 사고발생에 따른 문제에 적극 대처해야하며, 자전거 전담팀을 운영하여 자전거 이용활성화를 위한 지속적이고 다양한 정책을 추진해야한다.
최근 정부에서는 자동차에 의한 대기오염, 소음 등의 환경오염 문제와 교통체증 완화, 개인의 건강증진을 위하여 자전거 이용활성화 정책을 추진하고 있다. 따라서 전국의 지방자치단체는 에너지절감이라는 세계적 조류와 정부정책에 부합하도록 자전거타기를 권장하고 있으며, 자전거를 타는데 불편을 최소화하고 쾌적한 도시환경을 조성하기 위하여 노력하고 있다. 그러나 계획된 신도시와는 달리 오래전부터 형성된 기성시가지의 협소한 공간체계 안에서 주변 환경과 이용목적 등에 대한 충분한 검토 없이 물리적인 조건만을 고려하여 자전거 시설확충에 치중함에 따라 자전거 이용자의 교통사고가 급증하는 등 다양한 문제가 발생하고 있다. 이에 본 연구에서는 자전거도로의 개념, 자전거도로에 관한 법률과 정부정책, 국내·외 선진사례검토 및 선행연구고찰을 통하여 자전거도로 이용환경에 대하여 이론적으로 검토하였다. 그리고 광명시를 대상지로 선정하여 기존도로의 형태를 분석하고 기 설치되어 통행하고 있는 자전거도로의 시설현황과 문제점을 파악하였으며, 이를 바탕으로 자전거도로 구축 및 이용활성화 방안을 다음과 같이 제시하고자 한다. 우선, 자전거도로 신규 개설도 중요하지만 기존 자전거도로를 주변 환경과 이용목적에 어울리도록 정비하는 것이 더욱 중요하다. 그리고 공공자전거 시스템(PBS)을 도입하여 누구나 쉽게 자전거이용이 가능하도록 해야 하며, 자전거 수리·정비, 교육, 편의시설 등을 갖춘 통합센터의 운영도 필요하다. 또한 지자체에서 자전거보험을 가입하여 사고발생에 따른 문제에 적극 대처해야하며, 자전거 전담팀을 운영하여 자전거 이용활성화를 위한 지속적이고 다양한 정책을 추진해야한다.
To solve the issues of air pollution, noise, and environmental pollution by vehicles, to ease traffic congestion, and to improve individuals' health, the government recently pursues the policy to promote the use of bicycles. Accordingly, local governments in the nation recommend bicycling to meet th...
To solve the issues of air pollution, noise, and environmental pollution by vehicles, to ease traffic congestion, and to improve individuals' health, the government recently pursues the policy to promote the use of bicycles. Accordingly, local governments in the nation recommend bicycling to meet the global trend and the central government's policy, and make efforts to minimize the inconvenience in bicycling and build fresh urban environments. However, the local governments focused on the expansion of bicycle facilities only in consideration of physical conditions without taking into sufficient account the neighboring environments and use purpose in the existing old cities which have a narrowed spatial system different from planned new cities'. As a result, various problems, one of which traffic accidents of bicycle riders increase, occur. Therefore, this work examined the concept of a bicycle road, laws and government policies pertinent to bicycle roads, explored domestic and overseas best practices, and looked into previous studies, in order to theoretically investigate the use environment of bicycle roads. This work chose Gwangmyeong City as the study subject, to analyze the form of the existing road and investigate the actual conditions and problems of the facilities installed in the operating bicycle road. Based on the investigation, this work suggested the plan to build a bicycle road and promote its use as follows: First, it is important to build a new bicycle road, but what matters more is to renew the existing bicycle roads in order them to harmonize their neighboring environments and meet their use purpose. Secondly, it is necessary to introduce public bicycle system (PBS) to help everyone to use their bicycles easily, and to operate an integrated center equipped with bicycle repair, education, and convenient facilities. Thirdly, local governments need to carry out bicycle insurance to actively deal with the bicycle accidents, and also need to create a bicycle operating team to pursue continuous and various policies on the promotion of bicycling.
To solve the issues of air pollution, noise, and environmental pollution by vehicles, to ease traffic congestion, and to improve individuals' health, the government recently pursues the policy to promote the use of bicycles. Accordingly, local governments in the nation recommend bicycling to meet the global trend and the central government's policy, and make efforts to minimize the inconvenience in bicycling and build fresh urban environments. However, the local governments focused on the expansion of bicycle facilities only in consideration of physical conditions without taking into sufficient account the neighboring environments and use purpose in the existing old cities which have a narrowed spatial system different from planned new cities'. As a result, various problems, one of which traffic accidents of bicycle riders increase, occur. Therefore, this work examined the concept of a bicycle road, laws and government policies pertinent to bicycle roads, explored domestic and overseas best practices, and looked into previous studies, in order to theoretically investigate the use environment of bicycle roads. This work chose Gwangmyeong City as the study subject, to analyze the form of the existing road and investigate the actual conditions and problems of the facilities installed in the operating bicycle road. Based on the investigation, this work suggested the plan to build a bicycle road and promote its use as follows: First, it is important to build a new bicycle road, but what matters more is to renew the existing bicycle roads in order them to harmonize their neighboring environments and meet their use purpose. Secondly, it is necessary to introduce public bicycle system (PBS) to help everyone to use their bicycles easily, and to operate an integrated center equipped with bicycle repair, education, and convenient facilities. Thirdly, local governments need to carry out bicycle insurance to actively deal with the bicycle accidents, and also need to create a bicycle operating team to pursue continuous and various policies on the promotion of bicycling.
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