화차
최근 고속철도의 개통으로 화물열차에 대한 물류 운송능력이 크게 개선되었으며, 화물열차의 속도도 기존 80km/h에서 최근 120km/h로 향상되었다. 하지만 고속철도 구간을 제외한 일반철도의 일부 구간에서는 고속열차, 일반열차, 화물열차가 같은 선로를 운행하고 있어 화물열차의 안전성 확보와 위험성이 동시에 부각 되고 있다. ’06. 10. 28(토) 대전역에서 화차 차륜 파손으로 화물열차가 탈선하여 고속열차 등 전 열차의 운행에 지장을 초래하고, 철도안전에 대한 심각한 영향을 미치는 장애가 발생하였으며, 최근 ’13. 1. 3(목) 가야역에서 화차 차륜 파손으로 화물열차가 탈선하는 동종의 장애가 발생하였다. 따라서 철도수송의 절대적인 안전성 확보를 위해 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례분석을 중심으로 차륜파손 방지에 관하여 연구를 하고자 한다. ’05.1월부터 ’13.1월까지 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례를 중심으로 연구하였다. 총 5장으로 구성되어 있으며, 제1장은 연구의 목적 및 범위, 제2장은 차륜의 개념 및 차륜 손상 요인에 대한 문헌을 조사하였으며, 제3장은 국내․외 차륜 제작 및 유지보수현황을 조사하여 비교하였다. 제4장은 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례(’05.1월~ ’13.1월)의 원인을 분석하였다. 특히 최근 발생된 가야역 구내 화차 차륜파손 장애의 원인을 규명하고자 기계적성질, 화학성분분석 및 잔류응력 시험을 시행하였다. 또한 차륜파손 사례를 종합하여 분석하였으며 본문에 제시한 문헌연구와 차륜제작, 유지보수 현황과 비교하여 화차 차륜파손 방지방안을 제시하였다. 그리고 차륜파손으로 인해 차량탈선 등의 피해가 확산되는 문제를 사전 예방하는 시스템 구축을 위한 주행 감시장치 개발 및 운영현황을 조사하였다. 마지막으로 제5장에서는 본 논문을 종합하여 결론을 정리하였다.
최근 고속철도의 개통으로 화물열차에 대한 물류 운송능력이 크게 개선되었으며, 화물열차의 속도도 기존 80km/h에서 최근 120km/h로 향상되었다. 하지만 고속철도 구간을 제외한 일반철도의 일부 구간에서는 고속열차, 일반열차, 화물열차가 같은 선로를 운행하고 있어 화물열차의 안전성 확보와 위험성이 동시에 부각 되고 있다. ’06. 10. 28(토) 대전역에서 화차 차륜 파손으로 화물열차가 탈선하여 고속열차 등 전 열차의 운행에 지장을 초래하고, 철도안전에 대한 심각한 영향을 미치는 장애가 발생하였으며, 최근 ’13. 1. 3(목) 가야역에서 화차 차륜 파손으로 화물열차가 탈선하는 동종의 장애가 발생하였다. 따라서 철도수송의 절대적인 안전성 확보를 위해 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례분석을 중심으로 차륜파손 방지에 관하여 연구를 하고자 한다. ’05.1월부터 ’13.1월까지 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례를 중심으로 연구하였다. 총 5장으로 구성되어 있으며, 제1장은 연구의 목적 및 범위, 제2장은 차륜의 개념 및 차륜 손상 요인에 대한 문헌을 조사하였으며, 제3장은 국내․외 차륜 제작 및 유지보수현황을 조사하여 비교하였다. 제4장은 국내에서 발생한 화차 차륜파손 사례(’05.1월~ ’13.1월)의 원인을 분석하였다. 특히 최근 발생된 가야역 구내 화차 차륜파손 장애의 원인을 규명하고자 기계적성질, 화학성분분석 및 잔류응력 시험을 시행하였다. 또한 차륜파손 사례를 종합하여 분석하였으며 본문에 제시한 문헌연구와 차륜제작, 유지보수 현황과 비교하여 화차 차륜파손 방지방안을 제시하였다. 그리고 차륜파손으로 인해 차량탈선 등의 피해가 확산되는 문제를 사전 예방하는 시스템 구축을 위한 주행 감시장치 개발 및 운영현황을 조사하였다. 마지막으로 제5장에서는 본 논문을 종합하여 결론을 정리하였다.
The prevention of the breakdowns of rolling stock wheels is crucial in securing the absolute safety in railroad transportation. This study has explained the breakdowns of rolling stock wheels and the making and maintenance of them, has analyzed the cases where the rolling stock wheels of freight car...
The prevention of the breakdowns of rolling stock wheels is crucial in securing the absolute safety in railroad transportation. This study has explained the breakdowns of rolling stock wheels and the making and maintenance of them, has analyzed the cases where the rolling stock wheels of freight cars were broken down, and has suggested how to prevent the breakdowns of rolling stock wheels. During the last nine years, the breakdowns of rolling stock wheels of freight cars have happened three times, once in 2005, once in 2006, and once 2013, and the breakdown rate of rolling stock wheels of freight cars was calculated to be 0.0007 per million kilometers. The months in which three incidents occurred were October, December, and January, and thus special attention is required in winter. The causes of these breakdowns were complex; they were a combination of multiple phenomena. Two of three freight cars to which such an incident happened were heavier ones. Based on the analysis of these breakdown cases, it is suggested that the specifications for the making of rolling stock wheels be expanded, particularly for the higher standards of quality and special heat treatment, that the criteria for the maintenance of them be tightened up, that the necessary electronic computation system and detection equipments be prepared, and that the prevention system with surveillance devices be set up.
The prevention of the breakdowns of rolling stock wheels is crucial in securing the absolute safety in railroad transportation. This study has explained the breakdowns of rolling stock wheels and the making and maintenance of them, has analyzed the cases where the rolling stock wheels of freight cars were broken down, and has suggested how to prevent the breakdowns of rolling stock wheels. During the last nine years, the breakdowns of rolling stock wheels of freight cars have happened three times, once in 2005, once in 2006, and once 2013, and the breakdown rate of rolling stock wheels of freight cars was calculated to be 0.0007 per million kilometers. The months in which three incidents occurred were October, December, and January, and thus special attention is required in winter. The causes of these breakdowns were complex; they were a combination of multiple phenomena. Two of three freight cars to which such an incident happened were heavier ones. Based on the analysis of these breakdown cases, it is suggested that the specifications for the making of rolling stock wheels be expanded, particularly for the higher standards of quality and special heat treatment, that the criteria for the maintenance of them be tightened up, that the necessary electronic computation system and detection equipments be prepared, and that the prevention system with surveillance devices be set up.
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#철도차량 화차 차륜
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