본 연구는 실외놀이시설이 없는 특수한 상황에서 가정어린이집의 실외놀이 운영실태는 어떠한지 조사하고, 실외놀이에 대한 교사의 인식과 실외놀이 활성화를 위한 개선 방안에 대해 알아봄으로써 가정어린이집의 실외놀이 활성화를 위한 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다.
연구목적에 따른 연구문제는 가정어린이집의 실외놀이 운영 실태는 어떠한가, 실외놀이에 대한 가정어린이집 교사의 인식은 어떠한가, 실외놀이 활성화를 위한 개선방안은 어떠한가이다.
연구대상은 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중에서 275기관의 영유아 교사를 대상으로 하였으며, 연구도구는 선행연구, 문헌고찰, 예비조사, 관계전문가를 토대로 만든 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다.
본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구는 실외놀이시설이 없는 특수한 상황에서 가정어린이집의 실외놀이 운영실태는 어떠한지 조사하고, 실외놀이에 대한 교사의 인식과 실외놀이 활성화를 위한 개선 방안에 대해 알아봄으로써 가정어린이집의 실외놀이 활성화를 위한 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다.
연구목적에 따른 연구문제는 가정어린이집의 실외놀이 운영 실태는 어떠한가, 실외놀이에 대한 가정어린이집 교사의 인식은 어떠한가, 실외놀이 활성화를 위한 개선방안은 어떠한가이다.
연구대상은 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중에서 275기관의 영유아 교사를 대상으로 하였으며, 연구도구는 선행연구, 문헌고찰, 예비조사, 관계전문가를 토대로 만든 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다.
본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 14.0에 코딩한 후 분석하였으며, 빈도, 백분율, 다중응답을 구하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가정어린이집에서는 주변시설을 이용하여 주3회~4회, 평균 30분~1시간 이내로 실외놀이를 실시하고 있으며, 실외놀이 활동내용으로는 산책과 고정놀이기구를 이용한 놀이를 많이 하였으며, 교사들의 역할은 영유아의 안전을 지켜보는 것으로 나타났다.
둘째, 실외놀이와 실내놀이를 비교하여 보았을 때 같은 비중으로 중요하다고 인식하였으며, 실외놀이의 적절한 횟수와 시간은 주3회~4회, 평균 30분~1시간 이내가 적절하다고 인식하였다. 실외놀이의 교육적 가치로는 건강과 신체발달을 위한다는 의견이 많았고 교사의 가장 중요한 역할로는 영유아의 안전지도를 꼽았다. 또한 실외놀이의 가장 힘든 부분은 영유아의 통제와 안전 문제로 나타났다.
셋째, 가정어린이집 실외놀이 활성화를 위한 개선방안으로는 보조 인력의 지원과 부모님과 교사의 실외놀이의 중요성과 교육적 가치에 대한 인식의 변화가 필요하다고 지적하였다. 또한 지역사회나 정부의 지원으로는 영아를 위한 놀이시설을 마련해 주고 안전점검으로 나타났으며, 연령에 적합한 다양한 실외놀이 지침서 제공을 원하는 것으로 나타났다.
본 연구는 실외놀이시설이 없는 특수한 상황에서 가정어린이집의 실외놀이 운영실태는 어떠한지 조사하고, 실외놀이에 대한 교사의 인식과 실외놀이 활성화를 위한 개선 방안에 대해 알아봄으로써 가정어린이집의 실외놀이 활성화를 위한 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다.
연구목적에 따른 연구문제는 가정어린이집의 실외놀이 운영 실태는 어떠한가, 실외놀이에 대한 가정어린이집 교사의 인식은 어떠한가, 실외놀이 활성화를 위한 개선방안은 어떠한가이다.
연구대상은 창원시에 소재하고 있는 가정어린이집 중에서 275기관의 영유아 교사를 대상으로 하였으며, 연구도구는 선행연구, 문헌고찰, 예비조사, 관계전문가를 토대로 만든 설문지를 이용하여 자료를 수집하였다.
본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 14.0에 코딩한 후 분석하였으며, 빈도, 백분율, 다중응답을 구하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 가정어린이집에서는 주변시설을 이용하여 주3회~4회, 평균 30분~1시간 이내로 실외놀이를 실시하고 있으며, 실외놀이 활동내용으로는 산책과 고정놀이기구를 이용한 놀이를 많이 하였으며, 교사들의 역할은 영유아의 안전을 지켜보는 것으로 나타났다.
둘째, 실외놀이와 실내놀이를 비교하여 보았을 때 같은 비중으로 중요하다고 인식하였으며, 실외놀이의 적절한 횟수와 시간은 주3회~4회, 평균 30분~1시간 이내가 적절하다고 인식하였다. 실외놀이의 교육적 가치로는 건강과 신체발달을 위한다는 의견이 많았고 교사의 가장 중요한 역할로는 영유아의 안전지도를 꼽았다. 또한 실외놀이의 가장 힘든 부분은 영유아의 통제와 안전 문제로 나타났다.
셋째, 가정어린이집 실외놀이 활성화를 위한 개선방안으로는 보조 인력의 지원과 부모님과 교사의 실외놀이의 중요성과 교육적 가치에 대한 인식의 변화가 필요하다고 지적하였다. 또한 지역사회나 정부의 지원으로는 영아를 위한 놀이시설을 마련해 주고 안전점검으로 나타났으며, 연령에 적합한 다양한 실외놀이 지침서 제공을 원하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the current conditions of outdoor plays in the Home Daycare Centers as some of the provisions are in special circumstance such as lack of outdoor play facilities. Also, the teachers’ perceptions on the outdoor plays and plans for improvement for effective ...
The purpose of this study is to investigate the current conditions of outdoor plays in the Home Daycare Centers as some of the provisions are in special circumstance such as lack of outdoor play facilities. Also, the teachers’ perceptions on the outdoor plays and plans for improvement for effective provision play were explored. This study aims to present essential materials for effective provision of outdoor play activities in the Home daycare centers.
The research questions are as follows:
Firstly, what are the present conditions of outdoor plays in the Home Daycare Centers?
Secondly, what are the teachers’ perceptions of outdoor play activities in the Home Daycare Centers?
Thirdly, what are the plans for improvement of the outdoor play activities in the Home Daycare Centers?
The research participants were those teachers from 275 Home Daycare Centers in Changwon. A questionnaire was created based on previous research and literature after preliminary surveys and interviews with practitioners. The collected data were analysed after coding into SPSS 14.0 and Frequencies, Percentages, Multiple Responses were calculated.
The findings are summarized as follows:
Firstly, the Home Daycare Centers had outdoor activities “3 to 4 times a week” for “30 minuets to 1 hour” using local facilities. The most common types of outdoor plays were “Taking a walk” and “Playing with fixed play facilities” The teachers’ roles were “Watching out children’s safety”
Secondly, when outdoor play was compared to indoor play, teachers perceived both of the plays were valuable. They replied that the most appropriate frequencies and duration for the outdoor play would be “3 or 4 times a week” for “30 minutes to 1 hour” for each session. The educational values for the outdoor plays were to “Promote young children’s health and physical development” The most important role for the teachers was to “Supervise children’s safety” The most difficult issue in outdoor plays was to “Supervise and ensure safety for the young children”
Thirdly, in questions of the plans for the improvement of outdoor play, the teachers in the Home Daycare centers listed issues such as “Supplying assistants for the outdoor plays”, “Parents’ and teachers’ acknowledgement of the educational values and significance of outdoor plays”. They replied that the local council or government needed to provide sufficient play facilities and supervision for young children’s safety, and age appropriate guidelines for the outdoor plays.
The purpose of this study is to investigate the current conditions of outdoor plays in the Home Daycare Centers as some of the provisions are in special circumstance such as lack of outdoor play facilities. Also, the teachers’ perceptions on the outdoor plays and plans for improvement for effective provision play were explored. This study aims to present essential materials for effective provision of outdoor play activities in the Home daycare centers.
The research questions are as follows:
Firstly, what are the present conditions of outdoor plays in the Home Daycare Centers?
Secondly, what are the teachers’ perceptions of outdoor play activities in the Home Daycare Centers?
Thirdly, what are the plans for improvement of the outdoor play activities in the Home Daycare Centers?
The research participants were those teachers from 275 Home Daycare Centers in Changwon. A questionnaire was created based on previous research and literature after preliminary surveys and interviews with practitioners. The collected data were analysed after coding into SPSS 14.0 and Frequencies, Percentages, Multiple Responses were calculated.
The findings are summarized as follows:
Firstly, the Home Daycare Centers had outdoor activities “3 to 4 times a week” for “30 minuets to 1 hour” using local facilities. The most common types of outdoor plays were “Taking a walk” and “Playing with fixed play facilities” The teachers’ roles were “Watching out children’s safety”
Secondly, when outdoor play was compared to indoor play, teachers perceived both of the plays were valuable. They replied that the most appropriate frequencies and duration for the outdoor play would be “3 or 4 times a week” for “30 minutes to 1 hour” for each session. The educational values for the outdoor plays were to “Promote young children’s health and physical development” The most important role for the teachers was to “Supervise children’s safety” The most difficult issue in outdoor plays was to “Supervise and ensure safety for the young children”
Thirdly, in questions of the plans for the improvement of outdoor play, the teachers in the Home Daycare centers listed issues such as “Supplying assistants for the outdoor plays”, “Parents’ and teachers’ acknowledgement of the educational values and significance of outdoor plays”. They replied that the local council or government needed to provide sufficient play facilities and supervision for young children’s safety, and age appropriate guidelines for the outdoor plays.
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