본 연구에서는 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구를 알아보고, 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 실행 지원에 대한 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 알아보고자 한다.
연구문제는 첫째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구는 어떠한가? 셋째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식 및 실행 지원에 대한 교사의 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 이다.
연구 대상은 경상남도 지역에 근무하는 유치원과 어린이집 교사 333명이며, 본 연구에 사용된 도구는 김은하(2012)의 설문지를 수정 보완하여 사용하였고, 수집된 자료는 ...
본 연구에서는 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구를 알아보고, 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 실행 지원에 대한 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 알아보고자 한다.
연구문제는 첫째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구는 어떠한가? 셋째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식 및 실행 지원에 대한 교사의 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 이다.
연구 대상은 경상남도 지역에 근무하는 유치원과 어린이집 교사 333명이며, 본 연구에 사용된 도구는 김은하(2012)의 설문지를 수정 보완하여 사용하였고, 수집된 자료는 SPSS 14.0에 코딩한 후 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식을 살펴보면, 유아환경교육의 필요성을 높게 인식하였고, 유아환경교육의 목표로 유아들이 환경을 아끼고 보호하는 인식을 형성하는 것으로 나타났다. 유아환경교육의 내용영역에서 환경오염, 환경위생, 자연환경, 환경보전과 대책, 자원, 인공 환경의 순으로 절반이상이 실시하고 있다는 것으로 나타났으나 이에 반해 환경윤리, 산업화와 도시화, 건전한 소비생활, 인구, 환경적으로 지속 가능한 개발은 낮은 실시율을 보였다. 유아환경교육은 연간 교육계획을 수립하여 실시해야 하며, 월 1~2회 실시해야 한다고 인식하였다. 활동의 형태로 견학 및 체험학습, 바깥활동 등 체험식, 실천식 교육이 높게 나타났고, 환경교육 실시 가능한 연령은 만3세부터로 인식하였다. 유아환경교육의 실시의 어려움으로는 유아의 발달 수준에 적합한 교육방법의 어려움이 높게 나타났고. 유아환경교육을 위한 참고자료에서 시청각 자료와 인터넷 자료를 선호하는 것으로 나타났다.
둘째, 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구를 살펴보면, 유아환경교육의 문제점으로 교육 자료와 참고자료의 부족이 가장 크게 나타났고, 실행을 위한 지원으로 유아 발달 수준에 적합한 교수-학습 자료가 개발·보급되어야 한다고 인식하였다. 유아환경교육 연수의 필요성에 대한 인식이 높았으며 연수내용으로 유아환경교육에 관한 성공적인 실천사례와 현장적용 연수에 가장 참여하고 싶은 것으로 나타났다.
셋째, 유아교육기관의 유형에 대한 차이를 살펴보면, 유아환경교육의 필요성, 목표, 실시 횟수, 집단 구성, 실시 가능한 유아 연령, 참고자료, 실시할 때의 문제점에서 유치원과 어린이집에 따른 유의미한 차이를 보였다.
본 연구에서는 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구를 알아보고, 유아환경교육에 대한 교사의 인식과 실행 지원에 대한 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 알아보고자 한다.
연구문제는 첫째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구는 어떠한가? 셋째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식 및 실행 지원에 대한 교사의 요구는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는가? 이다.
연구 대상은 경상남도 지역에 근무하는 유치원과 어린이집 교사 333명이며, 본 연구에 사용된 도구는 김은하(2012)의 설문지를 수정 보완하여 사용하였고, 수집된 자료는 SPSS 14.0에 코딩한 후 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아환경교육에 대한 교사의 인식을 살펴보면, 유아환경교육의 필요성을 높게 인식하였고, 유아환경교육의 목표로 유아들이 환경을 아끼고 보호하는 인식을 형성하는 것으로 나타났다. 유아환경교육의 내용영역에서 환경오염, 환경위생, 자연환경, 환경보전과 대책, 자원, 인공 환경의 순으로 절반이상이 실시하고 있다는 것으로 나타났으나 이에 반해 환경윤리, 산업화와 도시화, 건전한 소비생활, 인구, 환경적으로 지속 가능한 개발은 낮은 실시율을 보였다. 유아환경교육은 연간 교육계획을 수립하여 실시해야 하며, 월 1~2회 실시해야 한다고 인식하였다. 활동의 형태로 견학 및 체험학습, 바깥활동 등 체험식, 실천식 교육이 높게 나타났고, 환경교육 실시 가능한 연령은 만3세부터로 인식하였다. 유아환경교육의 실시의 어려움으로는 유아의 발달 수준에 적합한 교육방법의 어려움이 높게 나타났고. 유아환경교육을 위한 참고자료에서 시청각 자료와 인터넷 자료를 선호하는 것으로 나타났다.
둘째, 유아환경교육 실행 지원에 대한 교사의 요구를 살펴보면, 유아환경교육의 문제점으로 교육 자료와 참고자료의 부족이 가장 크게 나타났고, 실행을 위한 지원으로 유아 발달 수준에 적합한 교수-학습 자료가 개발·보급되어야 한다고 인식하였다. 유아환경교육 연수의 필요성에 대한 인식이 높았으며 연수내용으로 유아환경교육에 관한 성공적인 실천사례와 현장적용 연수에 가장 참여하고 싶은 것으로 나타났다.
셋째, 유아교육기관의 유형에 대한 차이를 살펴보면, 유아환경교육의 필요성, 목표, 실시 횟수, 집단 구성, 실시 가능한 유아 연령, 참고자료, 실시할 때의 문제점에서 유치원과 어린이집에 따른 유의미한 차이를 보였다.
The purpose of this study is to identify the teachers’ perceptions of the environment education and the teachers’ needs for supporting the provision for young children
The research questions are as follows:
Firstly, what are the teachers’ perceptions of the environment education for youn...
The purpose of this study is to identify the teachers’ perceptions of the environment education and the teachers’ needs for supporting the provision for young children
The research questions are as follows:
Firstly, what are the teachers’ perceptions of the environment education for young children?
Secondly, what are the needs of teachers in the provision of the environmental education for young children?
Third, are there any differences among the settings in the teachers’ perceptions of the environment education and the needs for supporting the provision?
The research participants were 333 teachers from the kindergartens and child care centers in Kyungsangnamdo. The instrument was modified from the questionnaire administered by Kim EunHa (2012). The collected data were analyzed by using SPSS 14.0.
The findings are summarized as follows:
Firstly, in the teachers’ perceptions of the environment education for young children, teachers valued highly the importance of the environment education. The objectives of the environmental education were to encourage young children to appreciate and protect the environment. The teachers highly ranked the themes of pollutions, environmental hygiene, natural environment, strategies for conservation, resources, and artificial environment in order. More than half percentage of the settings provided the education. Contrastingly environmental ethics, industrialization and urbanization, customers, population and environmentally sustainable development were less chosen contents for the education. The teachers stated that the environmental education for young children needs to be provided according to annual plan and needs to be practiced at least once or twice a month. The practical activities such as visiting, experiential education and outdoor activities were highly favoured by the teachers. The starting age for the education was suggested from 3 years olds. The teachers replied that difficulty in the environment education is to provide the developmentally appropriate education. Using audio-visual materials and internet materials were the most commonly chosen resources for the education.
Secondly, in the teachers’ needs for supporting the provision of the Environmental education for young children, the participants replied that lack of educational resources and references were the most significant problems. The teachers agreed that developmentally appropriate materials need to be developed for supporting young children’s environmental education. There were strong demands for the training program for the teachers. The teachers wanted to take part in the training session which demonstrated successful cases for the environment education and practical application.
Thirdly, there were significant differences between teachers from kindergartens and child care centers in the need for the environment education, educational objectives, frequencies of the provision, group members, age of the children, resources, problems in practice.
The purpose of this study is to identify the teachers’ perceptions of the environment education and the teachers’ needs for supporting the provision for young children
The research questions are as follows:
Firstly, what are the teachers’ perceptions of the environment education for young children?
Secondly, what are the needs of teachers in the provision of the environmental education for young children?
Third, are there any differences among the settings in the teachers’ perceptions of the environment education and the needs for supporting the provision?
The research participants were 333 teachers from the kindergartens and child care centers in Kyungsangnamdo. The instrument was modified from the questionnaire administered by Kim EunHa (2012). The collected data were analyzed by using SPSS 14.0.
The findings are summarized as follows:
Firstly, in the teachers’ perceptions of the environment education for young children, teachers valued highly the importance of the environment education. The objectives of the environmental education were to encourage young children to appreciate and protect the environment. The teachers highly ranked the themes of pollutions, environmental hygiene, natural environment, strategies for conservation, resources, and artificial environment in order. More than half percentage of the settings provided the education. Contrastingly environmental ethics, industrialization and urbanization, customers, population and environmentally sustainable development were less chosen contents for the education. The teachers stated that the environmental education for young children needs to be provided according to annual plan and needs to be practiced at least once or twice a month. The practical activities such as visiting, experiential education and outdoor activities were highly favoured by the teachers. The starting age for the education was suggested from 3 years olds. The teachers replied that difficulty in the environment education is to provide the developmentally appropriate education. Using audio-visual materials and internet materials were the most commonly chosen resources for the education.
Secondly, in the teachers’ needs for supporting the provision of the Environmental education for young children, the participants replied that lack of educational resources and references were the most significant problems. The teachers agreed that developmentally appropriate materials need to be developed for supporting young children’s environmental education. There were strong demands for the training program for the teachers. The teachers wanted to take part in the training session which demonstrated successful cases for the environment education and practical application.
Thirdly, there were significant differences between teachers from kindergartens and child care centers in the need for the environment education, educational objectives, frequencies of the provision, group members, age of the children, resources, problems in practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.