본 연구는 고등학생이 지각하는 가족건강성과 진로성숙도와의 관계를 살펴보고, 가족건강성이 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향을 자기효능감 변수가 매개하는지 살펴보았다. 그리고 이를 통해 청소년들의 진로성숙도를 높이기 위한 사회복지차원의 개입전략 제시하였다. 이를 위해 전라북도 전주시 소재 고등학생 1, 2학년을 대상으로 일반계고 5학교, 전문계고 2학교를 임의표집 후 설문조사를 실시하였다. 총 500부가 회수되었고, 이 중 493부(98.6%)가 분석에 사용되었다. ...
본 연구는 고등학생이 지각하는 가족건강성과 진로성숙도와의 관계를 살펴보고, 가족건강성이 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향을 자기효능감 변수가 매개하는지 살펴보았다. 그리고 이를 통해 청소년들의 진로성숙도를 높이기 위한 사회복지차원의 개입전략 제시하였다. 이를 위해 전라북도 전주시 소재 고등학생 1, 2학년을 대상으로 일반계고 5학교, 전문계고 2학교를 임의표집 후 설문조사를 실시하였다. 총 500부가 회수되었고, 이 중 493부(98.6%)가 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 12.0을 통해 이루어졌다. 본 연구에서 제시한 연구문제와 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구문제 1은 가족건강성, 진로성숙도, 자기효능감은 어떠한 관계가 있는가? 이다. 분석결과, 가족건강성 전체는 진로성숙도에 유의미하게 정적영향을 미치고, 가족건강성의 하위요인인 문제해결 수행능력이 진로성숙도에 유의미하게 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 가족건강성은 자기효능감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자기효능감은 진로성숙도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 연구문제 2는 자기효능감이 가족건강성과 진로성숙도에 미치는 영향을 매개하는가? 이다. 학교, 성별, 경제수준을 통제한 상태에서 다중회귀분석을 실시한 결과, 자기효능감은 가족건강성 전체와 진로성숙도의 관계에서 완전 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한, 가족건강성 하위요인인 문제해결 수행능력과 진로성숙도의 관계에서 자기효능감은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 정리하면, 본 연구를 통해 가족건강성, 자기효능감이 각각 진로성숙도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가족건강성이 자기효능감을 완전 매개하여 진로성숙도에 영향이 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 진로를 바르게 판단하고 선택하는 진로성숙도와 관련하여 가족건강성의 중요성을 확인할 수 있었다. 특히 가족건강성이 자기효능감에 영향을 미치고 이것이 다시 진로성숙도에 영향을 미친다는 경로를 파악함으로써, 진로성숙도를 높이는데 가족건강성과 자기효능감을 활용한 사회복지실천전략의 근거를 마련할 수 있었다. 즉, 청소년에게 가족건강성을 기반으로 한 진로탐색프로그램과 자아훈련프로그램 등이 필요하고, 진로와 관련하여 다학제간 상담이 이루어져야 함을 알 수 있었다. 또한, 입시위주의 일방적인 교육보다 가정-학교-지역사회의 네트워크 중심으로 한 진로교육이 필요함을 알 수 있었다. 주요어: 고등학생, 가족건강성, 자기효능감, 진로성숙도, 매개효과
본 연구는 고등학생이 지각하는 가족건강성과 진로성숙도와의 관계를 살펴보고, 가족건강성이 청소년의 진로성숙도에 미치는 영향을 자기효능감 변수가 매개하는지 살펴보았다. 그리고 이를 통해 청소년들의 진로성숙도를 높이기 위한 사회복지차원의 개입전략 제시하였다. 이를 위해 전라북도 전주시 소재 고등학생 1, 2학년을 대상으로 일반계고 5학교, 전문계고 2학교를 임의표집 후 설문조사를 실시하였다. 총 500부가 회수되었고, 이 중 493부(98.6%)가 분석에 사용되었다. 자료분석은 SPSS 12.0을 통해 이루어졌다. 본 연구에서 제시한 연구문제와 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연구문제 1은 가족건강성, 진로성숙도, 자기효능감은 어떠한 관계가 있는가? 이다. 분석결과, 가족건강성 전체는 진로성숙도에 유의미하게 정적영향을 미치고, 가족건강성의 하위요인인 문제해결 수행능력이 진로성숙도에 유의미하게 정적영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 가족건강성은 자기효능감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자기효능감은 진로성숙도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 연구문제 2는 자기효능감이 가족건강성과 진로성숙도에 미치는 영향을 매개하는가? 이다. 학교, 성별, 경제수준을 통제한 상태에서 다중회귀분석을 실시한 결과, 자기효능감은 가족건강성 전체와 진로성숙도의 관계에서 완전 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 또한, 가족건강성 하위요인인 문제해결 수행능력과 진로성숙도의 관계에서 자기효능감은 부분 매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 정리하면, 본 연구를 통해 가족건강성, 자기효능감이 각각 진로성숙도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 가족건강성이 자기효능감을 완전 매개하여 진로성숙도에 영향이 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 진로를 바르게 판단하고 선택하는 진로성숙도와 관련하여 가족건강성의 중요성을 확인할 수 있었다. 특히 가족건강성이 자기효능감에 영향을 미치고 이것이 다시 진로성숙도에 영향을 미친다는 경로를 파악함으로써, 진로성숙도를 높이는데 가족건강성과 자기효능감을 활용한 사회복지실천전략의 근거를 마련할 수 있었다. 즉, 청소년에게 가족건강성을 기반으로 한 진로탐색프로그램과 자아훈련프로그램 등이 필요하고, 진로와 관련하여 다학제간 상담이 이루어져야 함을 알 수 있었다. 또한, 입시위주의 일방적인 교육보다 가정-학교-지역사회의 네트워크 중심으로 한 진로교육이 필요함을 알 수 있었다. 주요어: 고등학생, 가족건강성, 자기효능감, 진로성숙도, 매개효과
The object of this study was to research of the relationship of family strengths recognized by high school students to career maturity and to find out whether self-efficacy was the medium as the element in which family strengths may be influenced to adolescents’ career maturity. And through this, it...
The object of this study was to research of the relationship of family strengths recognized by high school students to career maturity and to find out whether self-efficacy was the medium as the element in which family strengths may be influenced to adolescents’ career maturity. And through this, it was shown the intervening strategy of social welfare level in order to boost adolescents’ career maturity. This study had researched after temporal selection against sophomore and junior high school students enrolled in 5 general high schools and 2 specialized high schools located in Jeon-ju city. The analysis of test units was finished through SPSS 12.0. The results of the analysis can be summarized as follows. First of all, the research test 1 is that what kind of relationship between family strengths, career maturity and self-efficacy? The result of this research was that the entire of family strengths was meaningful and emotional factor to career maturity and the lower elements of family strengths which is the ability of solving problems was meaningful and emotional factor to career maturity. Moreover, it was evidence that self-efficacy was influenced by family strengths emotionally and self-efficacy was an emotional effect to career maturity. Second, Research test 2 is that whether self-efficacy is the medium in effecting the relationship of family strengths of high school students to career maturity? The analyzing result of multiple retrospect analysis controlled by the level of school, gender and economic status was that self-efficacy was a perfect mediating effect in the relationship of family strengths to career maturity. Moreover, it was evidence that self-efficacy was partial mediating effect in the relationship of the ability solving problems which is lower factor of family strengths to career maturity. In summarization, through this study family strengths and self-efficacy are positive effects to career maturity, family strengths made an effect to career maturity by the perfect medium of self-efficacy. Through this, it was affirmed that a right decision of a person's future way can be made and the importance of family strengths in relation to career maturity. Especially family strengths affects to self-efficacy and to career maturity furthermore, so that to boost career maturity, it can be prepared for the practical strategy of social welfare using family strengths and self-efficacy. In this, it has been known that career counseling program and self controlling program should be needed for adolescents’, and it has been known that multi-academic counseling is needed in connection to career. Moreover, network centered idea connecting in family-school-local community is necessity rather than one way education focusing on college entrance examination. Key words: high school student, career maturity, family strengths, self-efficacy.
The object of this study was to research of the relationship of family strengths recognized by high school students to career maturity and to find out whether self-efficacy was the medium as the element in which family strengths may be influenced to adolescents’ career maturity. And through this, it was shown the intervening strategy of social welfare level in order to boost adolescents’ career maturity. This study had researched after temporal selection against sophomore and junior high school students enrolled in 5 general high schools and 2 specialized high schools located in Jeon-ju city. The analysis of test units was finished through SPSS 12.0. The results of the analysis can be summarized as follows. First of all, the research test 1 is that what kind of relationship between family strengths, career maturity and self-efficacy? The result of this research was that the entire of family strengths was meaningful and emotional factor to career maturity and the lower elements of family strengths which is the ability of solving problems was meaningful and emotional factor to career maturity. Moreover, it was evidence that self-efficacy was influenced by family strengths emotionally and self-efficacy was an emotional effect to career maturity. Second, Research test 2 is that whether self-efficacy is the medium in effecting the relationship of family strengths of high school students to career maturity? The analyzing result of multiple retrospect analysis controlled by the level of school, gender and economic status was that self-efficacy was a perfect mediating effect in the relationship of family strengths to career maturity. Moreover, it was evidence that self-efficacy was partial mediating effect in the relationship of the ability solving problems which is lower factor of family strengths to career maturity. In summarization, through this study family strengths and self-efficacy are positive effects to career maturity, family strengths made an effect to career maturity by the perfect medium of self-efficacy. Through this, it was affirmed that a right decision of a person's future way can be made and the importance of family strengths in relation to career maturity. Especially family strengths affects to self-efficacy and to career maturity furthermore, so that to boost career maturity, it can be prepared for the practical strategy of social welfare using family strengths and self-efficacy. In this, it has been known that career counseling program and self controlling program should be needed for adolescents’, and it has been known that multi-academic counseling is needed in connection to career. Moreover, network centered idea connecting in family-school-local community is necessity rather than one way education focusing on college entrance examination. Key words: high school student, career maturity, family strengths, self-efficacy.
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