본 연구는 유아교육기관 선택에 있어 학부모가 고려하는 요인은 무엇이며 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무, 시기에 따라 달라지는지를 살펴보고자 한다. 이를 위하여 학부모의 유아교육기관 선택요인에 대한 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 무엇인가? 둘째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따라 달라지는가? 셋째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 시기에 따라 달라지는가? 본 연구를 수행하기 위해 유아교육기관 선택 요인을 주제로 한 석·박사 학위 논문 및 등재·등재 후보 학술지에 수록된 연구들의 문헌을 위주로 분석하였다. ...
본 연구는 유아교육기관 선택에 있어 학부모가 고려하는 요인은 무엇이며 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무, 시기에 따라 달라지는지를 살펴보고자 한다. 이를 위하여 학부모의 유아교육기관 선택요인에 대한 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 무엇인가? 둘째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따라 달라지는가? 셋째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 시기에 따라 달라지는가? 본 연구를 수행하기 위해 유아교육기관 선택 요인을 주제로 한 석·박사 학위 논문 및 등재·등재 후보 학술지에 수록된 연구들의 문헌을 위주로 분석하였다. 분석 대상 연구물들을 ‘유치원 선택’, ‘어린이집 선택’, ‘유아교육기관 선택’의 주요어로 국회도서관, 국립중앙도서관 및 국내 유명한 저널 검색 사이트 KISS, KERISS, DBPIA를 중심으로 검색하였다. 1차 검색을 통해 추출되어진 121편의 분석대상 논문들을 석·박사 학위 논문과 동일한 제목 혹은 저자로 기술된 학술지 논문을 제외하여 2차 논문 목록을 작성하였다. 2차 논문 목록작성에서는 종교와 관련된 논문, 유아 특수 교육기관과 관련된 논문, 원문보기가 가능하지 않은 논문이 제외되었으며 이러한 과정을 거쳐 석·박사 학위 논문 63편, 학술지 논문 5편으로 총 68편의 논문이 최종분석논문으로 선정되었다. 학부모의 유아교육기관 선택요인을 분석하기 위하여 본 연구는 자료수집, 선행연구 고찰, 자료 분석 기준 수립, 예비 분석, 본 분석, 자료처리의 절차를 거쳤다. 그리고 확정된 분석틀에 따라 연구 대상 논문의 분석을 실시하였으며 분석 기준별 분석방법에 따라 해당 빈도를 분석하였고 백분율을 산출하였다. 또한 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따른 유아교육기관 선택 요인이 어떠한지는 SPSS/PC 15.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, χ2 검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 교육과정 요인과 운영관리 요인, 인적환경 요인, 물리적 환경 요인, 지원체계 요인으로 나눌 수 있다. 둘째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 빈도별로 보았을 때 고졸 이하 졸업 학력을 가진 학부모에게는 ‘교육과정’이, 전문대 졸업 학력 학부모에게는 ‘인적환경’이, 4년대 졸업 이상 학력을 가진 학부모에게는 ‘물리적 환경’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 또한 30세 이하 연령 학부모에게는 ‘교육과정’·‘물리적 환경’·‘지원체계’가, 31-35세 연령 학부모에게는 ‘물리적 환경’이, 36-40세 연령 학부모에게는 ‘교육과정’·‘물리적 환경’이, 40세 이상 연령 학부모에게는 ‘인적환경’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 어머니의 취업유무에 따라서는 취업모에게는 ‘운영관리’가, 비취업모에게는 ‘교육과정’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 셋째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 1996년에서 2010년에는 교육과정 요인을 가장 중요하게 선택했으나 최근 2011년에서 2012년에는 운영관리 요인을 가장 중요하게 선택했다. 이상과 같은 연구 결과는 국내 연구에 대한 전반적인 이해를 도울 수 있고 후속 연구의 방향을 제시해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 그리고 어떤 요인이 학부모의 유아교육기관 선택에 가장 중요하게 영향을 미치는가를 분석하여 유아교육기관 평가정책 수립 및 유아교육기관 마케팅 전략 수립에 기초적인 자료 역할을 하리라 본다. 또한 유아교육기관의 서비스 품질 요인을 향상시킬 수 있는 방안 모색과 유아교육 및 학부모 교육에 보다 다양한 정보를 제공하리라 기대된다.
본 연구는 유아교육기관 선택에 있어 학부모가 고려하는 요인은 무엇이며 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무, 시기에 따라 달라지는지를 살펴보고자 한다. 이를 위하여 학부모의 유아교육기관 선택요인에 대한 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 무엇인가? 둘째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따라 달라지는가? 셋째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 시기에 따라 달라지는가? 본 연구를 수행하기 위해 유아교육기관 선택 요인을 주제로 한 석·박사 학위 논문 및 등재·등재 후보 학술지에 수록된 연구들의 문헌을 위주로 분석하였다. 분석 대상 연구물들을 ‘유치원 선택’, ‘어린이집 선택’, ‘유아교육기관 선택’의 주요어로 국회도서관, 국립중앙도서관 및 국내 유명한 저널 검색 사이트 KISS, KERISS, DBPIA를 중심으로 검색하였다. 1차 검색을 통해 추출되어진 121편의 분석대상 논문들을 석·박사 학위 논문과 동일한 제목 혹은 저자로 기술된 학술지 논문을 제외하여 2차 논문 목록을 작성하였다. 2차 논문 목록작성에서는 종교와 관련된 논문, 유아 특수 교육기관과 관련된 논문, 원문보기가 가능하지 않은 논문이 제외되었으며 이러한 과정을 거쳐 석·박사 학위 논문 63편, 학술지 논문 5편으로 총 68편의 논문이 최종분석논문으로 선정되었다. 학부모의 유아교육기관 선택요인을 분석하기 위하여 본 연구는 자료수집, 선행연구 고찰, 자료 분석 기준 수립, 예비 분석, 본 분석, 자료처리의 절차를 거쳤다. 그리고 확정된 분석틀에 따라 연구 대상 논문의 분석을 실시하였으며 분석 기준별 분석방법에 따라 해당 빈도를 분석하였고 백분율을 산출하였다. 또한 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따른 유아교육기관 선택 요인이 어떠한지는 SPSS/PC 15.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, χ2 검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 교육과정 요인과 운영관리 요인, 인적환경 요인, 물리적 환경 요인, 지원체계 요인으로 나눌 수 있다. 둘째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 학부모의 학력, 연령, 어머니의 취업유무에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 빈도별로 보았을 때 고졸 이하 졸업 학력을 가진 학부모에게는 ‘교육과정’이, 전문대 졸업 학력 학부모에게는 ‘인적환경’이, 4년대 졸업 이상 학력을 가진 학부모에게는 ‘물리적 환경’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 또한 30세 이하 연령 학부모에게는 ‘교육과정’·‘물리적 환경’·‘지원체계’가, 31-35세 연령 학부모에게는 ‘물리적 환경’이, 36-40세 연령 학부모에게는 ‘교육과정’·‘물리적 환경’이, 40세 이상 연령 학부모에게는 ‘인적환경’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 어머니의 취업유무에 따라서는 취업모에게는 ‘운영관리’가, 비취업모에게는 ‘교육과정’이 유아교육기관 선택요인으로 작용한다는 것을 알 수 있다. 셋째, 학부모의 유아교육기관 선택요인은 1996년에서 2010년에는 교육과정 요인을 가장 중요하게 선택했으나 최근 2011년에서 2012년에는 운영관리 요인을 가장 중요하게 선택했다. 이상과 같은 연구 결과는 국내 연구에 대한 전반적인 이해를 도울 수 있고 후속 연구의 방향을 제시해 줄 수 있을 것으로 기대된다. 그리고 어떤 요인이 학부모의 유아교육기관 선택에 가장 중요하게 영향을 미치는가를 분석하여 유아교육기관 평가정책 수립 및 유아교육기관 마케팅 전략 수립에 기초적인 자료 역할을 하리라 본다. 또한 유아교육기관의 서비스 품질 요인을 향상시킬 수 있는 방안 모색과 유아교육 및 학부모 교육에 보다 다양한 정보를 제공하리라 기대된다.
This study is aimed to examine what the parents’ determinant factors are so as to decide their children’s educational institutes and to see whether their determinant factors are related to their academic background, age, mothers’ occupational condition, and timing. For the purpose of this study, the...
This study is aimed to examine what the parents’ determinant factors are so as to decide their children’s educational institutes and to see whether their determinant factors are related to their academic background, age, mothers’ occupational condition, and timing. For the purpose of this study, there are three subjects as the following. First, what are the parent’s determinant factors for their children’s educational institutes? Second, whether are the parents’ determinant factors for their children’s educational institutes changed by their academic background, age, and mothers’ occupational condition? Third, whether are the parents’ determinant factors changed by the timing? For these purposes, master’s and doctor’s theses and literature materials from the registration scientific journals, focusing on the factors to decide the children’s educational institutes, are analyzed. Research results analysing this study’s subject were searched by keyword: ‘kindergarten choice’, ‘nursery choice’, or ‘children educational institute choice,’ through the National Assembly Library, the National Central Library, and famous national journal search sites; KISS, KERISS, DBPIA. The result was written as the second thesis list after mater’s and doctor’s theses and learned journals, having the same titles or the same author, were excluded from the 121 subject theses of analysis which were extracted from the first search. During making the second thesis list, the theses, related with religion or the child special educational institute and not allowed to see the original, were excluded. From this process, 63 master and doctor’s theses and 5 learned journals, in total 63 theses, were selected as the final analysis theses. To analyse parents’ determinant factors for children educational institutes, this study was carried out through data collection, standards establishment of the data collection, preliminary analysis, main analysis, and data processing procedure. According to the incontrovertible analytic frame, the theses of the this study’s objects were analysed. Also the relevant frequency was analysed with the analytic methods by criteria and its percentage was calculated. According to the parents’ academic background, and mother’s job condition, moreover, what the parents’ determinant factors for children educational institutes are like is investigated to get the frequency, percentage, and χ2 test by using the SPSS/PC 15.0 program. The results were as follows: First, the parents’ determinant factors are sorted into curriculum factor and managemental factor, human-environmental factor, physical environmental factor and support systematic factor. Second, whether the parents’ determinant factors of the children’s educational institutes are changed by their academic background, age, and mothers’ occupational condition is not statistically meaningful. However, considering the frequency, parents graduating from high school, operated the curriculum factor, in order to determine children education institutes, the parents graduating from community college operated the human-environmental factor, and the parents graduating from university operated the physical environmental factor. Also, the parent who were less than 30 years old operated the curriculum factor, physical environmental factor, and support systematic factor, the parents between 31 and 35 years old operated the physical environmental factor, the parents between 36 and 40 years old operated the curriculum factor and physical environmental factor, and the parents over 40 years old operated the human-environmental factor. In the case of the mothers’ occupational condition factor, working mothers operated the managemental factors, but non-working mothers operated the curriculum so as to choose the children education institutes. Third, the parents’ determinant factors for the children educational institutes were focused on the curriculum factor from 1996 to 2010, but recently in 2011 those are moved to the managemental factor. The above results can be helpful to understand the domestic research and can be expected to suggest the follow-up studies. And by analysing which factor can be effective in order to choose the children educational institutes, this study helps set up establishing marketing strategies as well as evaluation policy of the children educational institutes. Finally, this study can be expected to provide several information to the early child education and parents’ education and to improve the service quality factor of the children educational institutes.
This study is aimed to examine what the parents’ determinant factors are so as to decide their children’s educational institutes and to see whether their determinant factors are related to their academic background, age, mothers’ occupational condition, and timing. For the purpose of this study, there are three subjects as the following. First, what are the parent’s determinant factors for their children’s educational institutes? Second, whether are the parents’ determinant factors for their children’s educational institutes changed by their academic background, age, and mothers’ occupational condition? Third, whether are the parents’ determinant factors changed by the timing? For these purposes, master’s and doctor’s theses and literature materials from the registration scientific journals, focusing on the factors to decide the children’s educational institutes, are analyzed. Research results analysing this study’s subject were searched by keyword: ‘kindergarten choice’, ‘nursery choice’, or ‘children educational institute choice,’ through the National Assembly Library, the National Central Library, and famous national journal search sites; KISS, KERISS, DBPIA. The result was written as the second thesis list after mater’s and doctor’s theses and learned journals, having the same titles or the same author, were excluded from the 121 subject theses of analysis which were extracted from the first search. During making the second thesis list, the theses, related with religion or the child special educational institute and not allowed to see the original, were excluded. From this process, 63 master and doctor’s theses and 5 learned journals, in total 63 theses, were selected as the final analysis theses. To analyse parents’ determinant factors for children educational institutes, this study was carried out through data collection, standards establishment of the data collection, preliminary analysis, main analysis, and data processing procedure. According to the incontrovertible analytic frame, the theses of the this study’s objects were analysed. Also the relevant frequency was analysed with the analytic methods by criteria and its percentage was calculated. According to the parents’ academic background, and mother’s job condition, moreover, what the parents’ determinant factors for children educational institutes are like is investigated to get the frequency, percentage, and χ2 test by using the SPSS/PC 15.0 program. The results were as follows: First, the parents’ determinant factors are sorted into curriculum factor and managemental factor, human-environmental factor, physical environmental factor and support systematic factor. Second, whether the parents’ determinant factors of the children’s educational institutes are changed by their academic background, age, and mothers’ occupational condition is not statistically meaningful. However, considering the frequency, parents graduating from high school, operated the curriculum factor, in order to determine children education institutes, the parents graduating from community college operated the human-environmental factor, and the parents graduating from university operated the physical environmental factor. Also, the parent who were less than 30 years old operated the curriculum factor, physical environmental factor, and support systematic factor, the parents between 31 and 35 years old operated the physical environmental factor, the parents between 36 and 40 years old operated the curriculum factor and physical environmental factor, and the parents over 40 years old operated the human-environmental factor. In the case of the mothers’ occupational condition factor, working mothers operated the managemental factors, but non-working mothers operated the curriculum so as to choose the children education institutes. Third, the parents’ determinant factors for the children educational institutes were focused on the curriculum factor from 1996 to 2010, but recently in 2011 those are moved to the managemental factor. The above results can be helpful to understand the domestic research and can be expected to suggest the follow-up studies. And by analysing which factor can be effective in order to choose the children educational institutes, this study helps set up establishing marketing strategies as well as evaluation policy of the children educational institutes. Finally, this study can be expected to provide several information to the early child education and parents’ education and to improve the service quality factor of the children educational institutes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.