급변하는 사회 환경 속에서 발생하는 고령화 사회에서 노인들의 주요 관심이자 사회문제로 노인의 질 높은 삶과 정신건강을 향상시킬 방법이 중요한 문제로 대두되고 있다. 즉, 차생활이 오랜 역사에 걸쳐 역사적으로, 이어져오며 그 이로움이 알려진바 과학기술의 발달에 따른 변화로 비추어 볼 때, 인간의 건강에 긍정적인 영향을 준다는 연구결과가 다수 존재하기에 본 연구에서는 이를 토대로 차생활이 사회문제인 노후문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있는 방안을 찾고자 한다. 본 연구는 급속히 진전되고 있는 고령화 사회에서 차에 대한 인식과 사회?경제적 요인이 노인의 정신건강에 어떠한 영향을 미치는지 그 ...
급변하는 사회 환경 속에서 발생하는 고령화 사회에서 노인들의 주요 관심이자 사회문제로 노인의 질 높은 삶과 정신건강을 향상시킬 방법이 중요한 문제로 대두되고 있다. 즉, 차생활이 오랜 역사에 걸쳐 역사적으로, 이어져오며 그 이로움이 알려진바 과학기술의 발달에 따른 변화로 비추어 볼 때, 인간의 건강에 긍정적인 영향을 준다는 연구결과가 다수 존재하기에 본 연구에서는 이를 토대로 차생활이 사회문제인 노후문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있는 방안을 찾고자 한다. 본 연구는 급속히 진전되고 있는 고령화 사회에서 차에 대한 인식과 사회?경제적 요인이 노인의 정신건강에 어떠한 영향을 미치는지 그 관계성을 규명하는데 목적이 있다. 이러한 목적 하에 노인들의 차에 대한 인식(성별?학력?소득?가족관계?연령)등 사회 ? 경제적 요인이 노인의 정신건강에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 통계방법으로는 SPSS프로그램(ver. 18.0)을 이용하여 분석하였다. 조사대상자의 일반적 특성에서는 단순빈도와 백분율을 분석하였다. 또한 조사대상자의 일반적 특성에 따른 노인의 정신건강에의 영향을 알아보기 위하여 분산분석(ANOVA)의 방법을 사용하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 차에 대한 인식은 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)에 유의한 차이를 나타내고 있다는 점이다. 즉, 차에 대한 인식이 긍정적일수록 차생활 경험이나 차에 관한 교육을 통한 노인의 정신건강에 미치는 영향에의 인식 역시 높게 나타나는 것을 알 수 있다. 따라서, 차생활 경험이나 차에 관한 교육을 통해 차에 대한 인식이 긍정적인 경우 노인의 정신건강에 보다 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 사회적?경제적 측면에서는, 사회적?경제적 특성에 따라 노인 정신건강에 미치는 영향이 어떻게 나타나는지 분석한 결과 성별?최종학력?평균소득에 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)의 인식차이가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 하지만 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)의 인식차이에 연령?가족관계의 유무관계는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이는 향후 차생활을 통해 노인의 정신건강을 향상시키고자 할 때 차생활의 방법이나 교육이 노인의 연령이나 가족관계에 크게 관계없이 이루어져도 됨을 의미하며 최종학력이나 평균소득에 따라 차이가 나는 것은 분석 결과 최종학력이 낮거나 평균소득이 낮은 경우 차에 대한 경험 자체가 아주 적거나 없기 때문에 나타나는 차이였다. 따라서, 이러한 차이는 학력과 소득에 관계없이 차를 접할 수 있는 경험을 만들어주는 것으로써 노인의 정신건강을 향상시킬 수 있음을 의미한다고 할 수 있다. 셋째, 후속하여 분석결과를 기초로 하여 차생활 경험이 없는 노인들을 대상으로 차에 대한 교육을 통해 차생활 경험을 할 수 있도록 기회의 장을 열어주는 연구가 이루어졌다. 그 결과, 차에 대한 교육과 차생활 경험은 노인들의 정신건강에 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 대상자들의 인터뷰를 통해 확인할 수 있었다. 본 연구 결과 차에 대한 인식이 노인의 정신건강에 미치는 영향이 유의한 차이를 보이는 것을 확인할 수 있었으며, 차에 대한 교육과 경험을 통해 차에 대한 긍정적인 인식이 형성되며 또 이는 노인의 정신건강에의 긍정적 영향으로 연결됨을 알 수 있었다. 따라서, 노인의 정신건강이 중요한 화두로 나오게 된 현대사회에서 노인들에게 차에 대한 교육과 이를 통한 차생활 경험으로 차에 대한 인식을 심어주는 것만으로도 매우 중요한 의미가 있음을 알 수 있었다. 그러므로 노인들에게 차생활을 할 수 있는 기회의 장을 마련하는 것이 매우 필요하다고 할 수 있다. 이는 고령화 사회의 노인들을 보다 행복하고 건강한 삶으로 이끌 수 있을 것이며, 중요한 사회문제를 바람직한 방향으로 해결할 수 있는 방법이 될 수 있을 것이라 기대한다.
급변하는 사회 환경 속에서 발생하는 고령화 사회에서 노인들의 주요 관심이자 사회문제로 노인의 질 높은 삶과 정신건강을 향상시킬 방법이 중요한 문제로 대두되고 있다. 즉, 차생활이 오랜 역사에 걸쳐 역사적으로, 이어져오며 그 이로움이 알려진바 과학기술의 발달에 따른 변화로 비추어 볼 때, 인간의 건강에 긍정적인 영향을 준다는 연구결과가 다수 존재하기에 본 연구에서는 이를 토대로 차생활이 사회문제인 노후문제를 해결하는 데 도움이 될 수 있는 방안을 찾고자 한다. 본 연구는 급속히 진전되고 있는 고령화 사회에서 차에 대한 인식과 사회?경제적 요인이 노인의 정신건강에 어떠한 영향을 미치는지 그 관계성을 규명하는데 목적이 있다. 이러한 목적 하에 노인들의 차에 대한 인식(성별?학력?소득?가족관계?연령)등 사회 ? 경제적 요인이 노인의 정신건강에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 통계방법으로는 SPSS프로그램(ver. 18.0)을 이용하여 분석하였다. 조사대상자의 일반적 특성에서는 단순빈도와 백분율을 분석하였다. 또한 조사대상자의 일반적 특성에 따른 노인의 정신건강에의 영향을 알아보기 위하여 분산분석(ANOVA)의 방법을 사용하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 차에 대한 인식은 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)에 유의한 차이를 나타내고 있다는 점이다. 즉, 차에 대한 인식이 긍정적일수록 차생활 경험이나 차에 관한 교육을 통한 노인의 정신건강에 미치는 영향에의 인식 역시 높게 나타나는 것을 알 수 있다. 따라서, 차생활 경험이나 차에 관한 교육을 통해 차에 대한 인식이 긍정적인 경우 노인의 정신건강에 보다 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 둘째, 사회적?경제적 측면에서는, 사회적?경제적 특성에 따라 노인 정신건강에 미치는 영향이 어떻게 나타나는지 분석한 결과 성별?최종학력?평균소득에 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)의 인식차이가 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 하지만 노인의 정신건강(차생활 경험/차에 관한 교육)의 인식차이에 연령?가족관계의 유무관계는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이는 향후 차생활을 통해 노인의 정신건강을 향상시키고자 할 때 차생활의 방법이나 교육이 노인의 연령이나 가족관계에 크게 관계없이 이루어져도 됨을 의미하며 최종학력이나 평균소득에 따라 차이가 나는 것은 분석 결과 최종학력이 낮거나 평균소득이 낮은 경우 차에 대한 경험 자체가 아주 적거나 없기 때문에 나타나는 차이였다. 따라서, 이러한 차이는 학력과 소득에 관계없이 차를 접할 수 있는 경험을 만들어주는 것으로써 노인의 정신건강을 향상시킬 수 있음을 의미한다고 할 수 있다. 셋째, 후속하여 분석결과를 기초로 하여 차생활 경험이 없는 노인들을 대상으로 차에 대한 교육을 통해 차생활 경험을 할 수 있도록 기회의 장을 열어주는 연구가 이루어졌다. 그 결과, 차에 대한 교육과 차생활 경험은 노인들의 정신건강에 매우 긍정적인 영향을 미쳤음을 대상자들의 인터뷰를 통해 확인할 수 있었다. 본 연구 결과 차에 대한 인식이 노인의 정신건강에 미치는 영향이 유의한 차이를 보이는 것을 확인할 수 있었으며, 차에 대한 교육과 경험을 통해 차에 대한 긍정적인 인식이 형성되며 또 이는 노인의 정신건강에의 긍정적 영향으로 연결됨을 알 수 있었다. 따라서, 노인의 정신건강이 중요한 화두로 나오게 된 현대사회에서 노인들에게 차에 대한 교육과 이를 통한 차생활 경험으로 차에 대한 인식을 심어주는 것만으로도 매우 중요한 의미가 있음을 알 수 있었다. 그러므로 노인들에게 차생활을 할 수 있는 기회의 장을 마련하는 것이 매우 필요하다고 할 수 있다. 이는 고령화 사회의 노인들을 보다 행복하고 건강한 삶으로 이끌 수 있을 것이며, 중요한 사회문제를 바람직한 방향으로 해결할 수 있는 방법이 될 수 있을 것이라 기대한다.
These days, it is getting more and more important to improve elderly people's quality of life and mental health in the aging society. Recent studies have shown that the tea life has a positive effect on the health of people historically and scientifically. The purpose of this study is to find the re...
These days, it is getting more and more important to improve elderly people's quality of life and mental health in the aging society. Recent studies have shown that the tea life has a positive effect on the health of people historically and scientifically. The purpose of this study is to find the relationship between awareness of tea or sociodemographic?economical factor and mental health of elderly people and help to solve the problem of aging society that was one of main social issue. Based on this purpose, this research seeks to the effect how awareness of tea from elderly people have an effect on mental health of elderly people through sociodemographic, economical factors - gender, level of education, income, family relations, age - In order to analyze this, SPSS program whose version is 18.0 was used as a statistics method. General features of investigation objects was analyzed by simple frequency and percentage. And also, in order to know how the general features of investigation objects have an effect on mental health of elderly people, analysis of variance (ANOVA) was used. The results are as follows: First, the awareness of tea shows significant difference to mental health of elderly people such as tea experiences and tea education. In other words, the more positive awareness about tea through tea experiences or tea education is, the higher effect of elderly people's mental health is. Second, according to analysis in sociodemographic?economical aspects, especially gender, level of education and average income, there was a significant difference between those factors and awareness of elderly people's mental health. However, there was not significant difference between age or family relations factors and elderly people's mental health. This means that the education about tea can be performed regardless of level of education or average income in case that we improve the elderly people's mental health. According to analyses, the elderly people who have a low level of education or low income have little or no experience about tea. Therefore, elderly people's mental health can be improved by giving tea experience to elderly people regardless of level of education and income. Third, as a result of offering tea education to elderly people who have no experience of tea life, the education and experience of tea had a positive effect on elderly people's mental health through several interviews of objectives. Taking these result into consideration, it can be made a positive awareness through training the education and experience of tea and it also have a positive effect on mental health of elderly people. Therefore, it is important to give a chance to offer a tea life of elderly people because it will lead them to happy and healthy life and I also hope that offering tea education to elderly people can solve the social issue in the desired direction.
These days, it is getting more and more important to improve elderly people's quality of life and mental health in the aging society. Recent studies have shown that the tea life has a positive effect on the health of people historically and scientifically. The purpose of this study is to find the relationship between awareness of tea or sociodemographic?economical factor and mental health of elderly people and help to solve the problem of aging society that was one of main social issue. Based on this purpose, this research seeks to the effect how awareness of tea from elderly people have an effect on mental health of elderly people through sociodemographic, economical factors - gender, level of education, income, family relations, age - In order to analyze this, SPSS program whose version is 18.0 was used as a statistics method. General features of investigation objects was analyzed by simple frequency and percentage. And also, in order to know how the general features of investigation objects have an effect on mental health of elderly people, analysis of variance (ANOVA) was used. The results are as follows: First, the awareness of tea shows significant difference to mental health of elderly people such as tea experiences and tea education. In other words, the more positive awareness about tea through tea experiences or tea education is, the higher effect of elderly people's mental health is. Second, according to analysis in sociodemographic?economical aspects, especially gender, level of education and average income, there was a significant difference between those factors and awareness of elderly people's mental health. However, there was not significant difference between age or family relations factors and elderly people's mental health. This means that the education about tea can be performed regardless of level of education or average income in case that we improve the elderly people's mental health. According to analyses, the elderly people who have a low level of education or low income have little or no experience about tea. Therefore, elderly people's mental health can be improved by giving tea experience to elderly people regardless of level of education and income. Third, as a result of offering tea education to elderly people who have no experience of tea life, the education and experience of tea had a positive effect on elderly people's mental health through several interviews of objectives. Taking these result into consideration, it can be made a positive awareness through training the education and experience of tea and it also have a positive effect on mental health of elderly people. Therefore, it is important to give a chance to offer a tea life of elderly people because it will lead them to happy and healthy life and I also hope that offering tea education to elderly people can solve the social issue in the desired direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.